Jump to content

Hva gjør dere når tåka ligger tett på fjorden


roaldbj

Recommended Posts

Hei ktpriv, antar at du vet at det er du som ligger som nærmeste ekko til SB i innlegg # 24. Jeg ga deg visst noe store hekkbølger. Det var ikke ment. Unnskylder så mye. Jeg klarte ikke å vurdere avstander i tåkehavet. Jeg brukte tåkeluren mye for å signalisere at jeg hadde sett deg, og markerte i tillegg med 20 grader BB kursendring. Vet ikke om du observerte dette. Men måtte deretter vike tilbake grunnet Hortenskrakken. Se bilde: Jeg ligger der som sort markering. Til høyre er AIS informasjon for Bastøy-Foesen ferja som kommer til Horten med 13.6 knop.

 

hortenskrakken.jpg

Link to post
Share on other sites

Da jeg startet i Leangbukta i går morges var noe av dekkes isbelagt. Tåken lettet men møtte den sør for Drøbak. Den var tidvis svært tykk langs nordre jeløy.

Det kom noen lommer som viste at det lå noen og fisket. Parallelt hadde jeg en frakteskute el. Den så jeg en gang i blant. Kom til Bastøy og tåken lettet.

Men så ikke Horten. Hørte Bastøy ferje slo på tåkeluren ofte.

Rett før Larkollen kom det igjen, tett varte helt til Rauer. Etter det ikke tåke i det hele tatt.

 

I slike forhold kunne jeg tenkt meg Radar. Men det ble plotter, papirkart og kikkert. Brukte kikkerten ofte. Ellers noen uten lanterner, ikke bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har båtplass i Son slik at jeg fra overdekket kan se værforholdene i Oslofjorden gjennom Bevøysundet sør-vest for Son. Dette innebærer at jeg alltid før jeg starter seilasen kan vurdere om jeg bør tenne navigasjonslanternene eller ei.

 

sonutsikt.jpg

 

 

Jeg seilte med lanterner hele lørdag. Jeg observerte at flere båter som ankom Horten havn på lørdag ikke benyttet lanterner. Antar at dette berodde på at de ikke hadde vurdert siktforholdene i den tykke tåka. Jeg hørte heller ingen andre foruten Bastø-Fosen ferjene som brukte tåkeluren.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg glad for alle de fine dagene jeg har gått med radaren på. Går aldri en tur uten at radaren påslått. Føler meg kompetent til å gå i "tjukka" med radaren på. Det er jo derfor jeg har radar ombord. Allikevel kjenner jeg flere som har kjøpt båt med radar og ikke har den i bruk. Da lærer man aldri å stole på et slikt fint navigasjonsmiddel.

 

Ble faktisk litt skuffa i dag når sola rant over Horten. Med stille vann og "tjukke" hadde det vært en fin anledning til å gå hjem mot Sætre. Nå skal jeg til tirsdag flytte båten fra Sætre til Tofte og da får jeg kanskje en ny mulighet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke erindre når jeg så den stoppe på kanal 19. Er denne kanalen hyppig i bruk?

Er du sikker på at du har "Tagget" K19 da Roaldbj? Sjøl har jeg fjernet taggen på K19 nettopp for å slippe allt gnålet fra Nesoddbåtene og all fjordbåttrafikken til/fra Oslo havn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du har "Tagget" K19 da Roaldbj? Sjøl har jeg fjernet taggen på K19 nettopp for å slippe allt gnålet fra Nesoddbåtene og all fjordbåttrafikken til/fra Oslo havn.

 

Du mener her K-80, Rolf? Oslo havn og alle ferjene rundt Oslo ligger der.

K-19 er området der vi ferdes.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Joda dere har rett. Jeg har fjernet taggen på K19 og K80 for å slippe gnålet fra Oslo havn og fra trafikken fra Steilene og sørover

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...