Jump to content

St. Margaretha, vår nye båt i fremtiden

Verrie

Recommended Posts

En ting er vel kjøpesummen på en slik båt den kan vel variere stærkt etter hva man finner og markede sier.

Men hva regner du med i driftsutgifter i året på denne SKUTA

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Man kan aldri estimere helt konkret driftsutgifter, men at det koster, ja det må man regne med.

Jeg har til dags dato igrunnen ikke tenkt noe særlig på hva driftsutgifter på "Perlen" er, og kommer nok ikke til å følge så veldig med på det heller i fremtiden.

Men 3 motorer mht konservering og drift, samt alle duppeditter som forefinnes krever sitt, samt at man må nok regne rundt 100 000 med faste intervall for sandblåsing/lakking gjør sitt.

Denne vinteren blir nok noe kostbar. Der går med noe midler for å bringe henne opp til den standard hun fortjener.

Det som er bra er at når anodebytting skal skje, slipper jeg å opp. Disse er skrudd på skroget, slik at disse kan byttes med dykkerhjelp.

Dernest kommer jeg til å foreta undervannsspyling av skrog helst 1 gang per år.

...ikke kan se utfra bildene er hvordan den er festet.

Det er jo noe av vitsen, at det ikke synes, Perlen......

Joda, flensen som du ser er 12mm tykke "skiver" av rundstål (syrefast, selvfølgelig). I senter av disse ble det borret og gjenget opp til 10mm gjenge. Borret hull gjennom dollbordet, forsterket underifra med 12mm tykk stålprofil - noe flat men de fleste er i vinkelprofil, som igjen er skrudd fast i spanter der hvor støtta møter disse. 10mm stålbolt tvers gjennom, neden-i-fra og opp - det holder...!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Gratulerer, Perlen! :flag:

Her er salgsprospektet fra Djurgårdsvarvet fra 2003. Fant det her i en link på "Årets merkeligste ...."-tråden.

http://www.djurgardsvarvet.se/yacht/margar.../Margaretha.htm

Ser at du har samme bildet, men på dette er det noe "rart" med lille båten i bakgrunnen.... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Her er salgsprospektet fra Djurgårdsvarvet fra 2003.

DER var den, takk Vikers, jeg har lett etter denne. Jeg visste jeg hadde sett den et eller annet sted. Fint å se hva slags info som ligger på nett. Jeg ser der er en del endringer mellom dagens samt 2003 detaljene.

Det jeg reagerer aller mest på er dyptgående. Båten er registrert i skipsregisteret. På målebrev står det avstand fra laveste til til høyeste fribord, som slettes ikke er samsvarende med annonsen du har funnet. Et annet moment er at Yachten ble bygd som kanalbåt i utgangspunktet, og derav ikke kunne ha så dypt dypgående. Utfra skipsmålingen er dyptgående 1.07. Jeg skal sjekke opp detaljene på dette.

Dernest er skipsmålingen fastsatt til 57 tonn, ikke 54 som i annonsen. Det som også er hyggelig er at det kan virke som at vanntanken er langt større enn hva som er opplyst til meg. Bra.

Utover dette så begynner jeg å bli litt roligere nå, enn hva tilfellet var i helgen. Jeg gleder meg som et barn til å overta denne, nå nærmere bestemt til medio November.

Jeg har også nå tittet litt på omstendighetene med skipspapirer og overdragelse innbefattet nasjonalitetsbevis etc., og er glad der er egen megler som tar den biten av papirmølla.

Utover dette, takk for alle gratulasjoner !!

Dæven steike! for ei skute! gratulerer med hytte/hus på sjøen.

Dette var svære greier. Vet du nå hva slags arbeid som skal utføres i vinter? PS en slik liste blir aldri fullstendig, den vokser og vokser hele tiden.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Det som er litt morsom, i bakgrunnen, er jo cabincruiseren som forgjeves prøver å komme opp i plan... :rolleyes:

Margaretha.jpg

...eller er det ren misunnelse over ”S:t Margaretha” og et forsøk på selvdrukning?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det som er litt morsom, i bakgrunnen, er jo cabincruiseren som forgjeves prøver å komme opp i plan...

...eller er det ren misunnelse over ”S:t Margaretha” og et forsøk på selvdrukning?

Jeg tror jammen du har rett i begge deler, Walter. :lol::lol::lol::lol:

:flag: Forøvrig: GRATULERER med litt av et SKIP, Perlen. :flag:

NÅ snakker vi Båt her! :yesnod::lol:

Var forbi Leangbukta i dag og måtte bare stoppe å slenge av et par bilder. Joda, perlen, den blir nok penere med både hvitt eller blått skrog. Du har vel litt tid på deg før du setter i gang vårpussen. Tror havna heter Hvile havn.

leangbukta.jpg

perlen.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det hørtes flott ut, blått skrog og hvit overbygg. Uansett det er klasse over båten. Ser for meg den med fly også.

Venter på flere bilder Perlen.

Skal se om jeg kan scanne inn tegninger av båten med fly en av dagene. Må bare få tak i permen først.......

forslag om blått skrog og hvitt overbygg er jammen ikke så dumt det......

Jeg tror også at blått skrog og hvitt overbygg kanskje blir det peneste her, synes at båten blir litt voldsomt hvit på det bildet det alt er hvitt.

Kombinasjonen blå/hvit gir vel også litt mer "skip-assosiasjoner" enn det helt hvit gjør?

Men stort og flott blir det uansett.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Jeg tror også at blått skrog og hvitt overbygg kanskje blir det peneste her,

Kombinasjonen blå/hvit gir vel også litt mer "skip-assosiasjoner" enn det helt hvit gjør?

:flag: TrondT

Enig.......

o så en liten color_festival_1985_skortn_1.JPG bak på taket....... :lol::wink:

Grattis förresten til nyförvärvet..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...