Jump to content

Steyr: Hvem selger Mobil1 Rally Formula 5W-50?


SF

Recommended Posts

I tillegg så er denne av en helt annen kvalitet enn den beregnet for det Europeiske markedet :yesnod:

Tull og sprøyt :nono: , den holder følgende spesifikasjoner:

 

* Mercedes MB 229.5

* BMW Longlife 01

* Porsche Approval List 2002

* VW 502.00/505.00/503.01

* GM-LL-A-025 (gasoline)

* GM-LL-B-025 (diesel)

* ACEA A3, B3/B4

* API SM/CF

 

Men ja, den leveres vanligvis på det norske markedet i andre viskositeter, f.eks 5 w 50

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Biltema har en syntetisk 5W-50 olje. :rolleyes:

Norm: ACEA A3/B3, API SL/CF

Pris: 1liter/59.90,- 4liter/219,- 10liter/499,-

 

Mvh

Styrbert

 

Har sett den men den møter ikke ACEA B4 som er til moderne diesel motorer med direkte insprøytning.

Steyr skal ha ACEA B4 og API CF.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I tillegg så er denne av en helt annen kvalitet enn den beregnet for det Europeiske markedet :yesnod:

 

 

Sjekket på den lokale Esso stasjonen. Det var akuratt den samme olja som de hadde på Europris som de solgte der 0W-40. De hadde ikke den jeg er på jakt etter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tull og sprøyt :nono: , den holder følgende spesifikasjoner:

 

* Mercedes MB 229.5

* BMW Longlife 01

* Porsche Approval List 2002

* VW 502.00/505.00/503.01

* GM-LL-A-025 (gasoline)

* GM-LL-B-025 (diesel)

* ACEA A3, B3/B4

* API SM/CF

 

Men ja, den leveres vanligvis på det norske markedet i andre viskositeter, f.eks 5 w 50

Mvh.

 

Barsk II :flag:

 

 

Nettopp dette jeg tenkte på :yesnod:

 

Feks MB 229.5 er kun en godkjennelse (Hva den betyr er jeg ikke sikker på) Men min MB skal ha en olje med godkjenning type 229.1

Dette er bare ett eksempel,men har hatt denne diskusjonen før ett sted angående Europris olja,og da kom nettopp dette frem :smiley:

 

Amerikansk Industri har ikke samme krav til kvalitet som den Europeiske Industrien.....

 

Skal se om jeg ikke finner tilbake til den tidligere diskusjonen angående denne olja, og så skal jeg heller komme tilbake angående saken.

 

The Scrutinizer Vet ikke du noe om dette temaet da?

Link to post
Share on other sites

En liten forklaring av oljens viskositet:

 

SAE 5W- 50 er en multigrade smøreolje

SAE= Society of Automotive Engineers

W= Winter

5W= Maks viskositet på 3500 centi Poise ved minus 25 grader Celcius, pumpbarhet ned til minus 30 grader Celsius

50= Viskositet i centiStoke mellom 16,3- 21,9 ved 100 grader Celcius

 

En Multigradeolje har kaldstart egenskaper som en lavviskøs olje (Den er relativt tyntflytende ved kalde temperaturer)

og har en høyviskøs oljes lastbærende egenskaper ved driftsvarm motor (den blir ikke alt for tyntflytende ved driftsvarm motor)

Dette betyr at den aktuelle oljen har lavtemperaturegenskaper som en SAE 5W olje, og høytemperaturegenskaper som en SAE 50 olje.

Lavere verdi på siste tall = tynnere olje ved 100 grader celsius.

Link to post
Share on other sites

Feks MB 229.5 er kun en godkjennelse (Hva den betyr er jeg ikke sikker på) Men min MB skal ha en olje med godkjenning type 229.1

The Scrutinizer

 

På MB'en min (E-klasse) skal det være MB 229.51 pga. partikkelfilteret. 229.5 betyr longlife olje, 229.51 betyr longlife olje med lavt askeinnhold som er beregnet på biler med partikkelfilter. Longlife betyr skiftintervall på 20-tusen km.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest litt på denne linken som The Scrutinizer har funnet har vel de fleste av oss feil olje på motorene.

 

Ekte syntetisk, aldri mere oljeskift, kun filterbytte og etterfylling. :eek:

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at olje ikke kan sendes med posten.

 

Det var merkelig, jeg har fått tilsendt olje fra www.oljelageret.no

Olje var kun innpakket i kartong, og ble sendt som en vanlig Norgespakke.

 

Forøvrig gode priser, og godt utvalg på Oljelageret. Anbefales.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Nettopp dette jeg tenkte på :yesnod:

 

Feks MB 229.5 er kun en godkjennelse (Hva den betyr er jeg ikke sikker på) Men min MB skal ha en olje med godkjenning type 229.1

Dette er bare ett eksempel,men har hatt denne diskusjonen før ett sted angående Europris olja,og da kom nettopp dette frem :smiley:

 

Amerikansk Industri har ikke samme krav til kvalitet som den Europeiske Industrien.....

 

Skal se om jeg ikke finner tilbake til den tidligere diskusjonen angående denne olja, og så skal jeg heller komme tilbake angående saken.

 

The Scrutinizer Vet ikke du noe om dette temaet da?[/b]

 

vet ikke helt hva du har i tankene her så det er litt vanskelig å svare konkret på det men noe jeg vet er at tyske biler har smøreoljeproblemer andre biler ikke har mht smøreoljenes kvalitet under visse forhold og drift - og, --

 

at spesifikasjonene i og for seg er lite verdt - sammeliknet med "real life tests" - jfr linkene jeg postet - og,

 

at 5W-50 olje har en mer konstant viskositet over et større arbeidsområde og er tykkere ved en spesfikk høy temperatur enn x-W40 olje.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest litt på denne linken som The Scrutinizer har funnet har vel de fleste av oss feil olje på motorene.

 

Ekte syntetisk, aldri mere oljeskift, kun filterbytte og etterfylling. :eek:

 

hyggelig å se at noen faktisk sjekket linken.

 

det er et firma i nordnorge som importerer denne oljen men kun i 0W - 30 - trur eg - for US motorsykler/biler? og ikke marineversjonen.

ikke er den spesielt dyr heller........

 

http://www.usbildeler.no/Tekst.asp?HSideID=33&MenyID=17

 

antar at marineversjonen har litt annen W grade og muligens konserveringsmidell for vann i oljen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...