Jump to content

Prosjektet mitt Fram25


enter4u

Recommended Posts

Da har jeg fått rotet meg til å tatt noen bilder av balja mi. Som dere ser er det en del å gjøre, men ingen kan ta fra meg motet der.

 

Bilde

Motoren er en trofast FM16.

 

 

 

Bilde

Her er koblingen.

 

Bilde

Dette er bak girspaken. Den er wire-styrt.

 

Bilde

Taket i Hard-toppen blir bekledt med føyelige huntonitt-olater som blir trekt med skai.

 

Bilde

Motoren sett fra forkant.

 

Bilde

Det ser ikke pent ut der nede, men litt vask og lakk gjør nok susen. Bare det blir mildere.

 

Bilde

Sånn ser det ut nå. Blir en u-sofa mot tok benker langs tidligere. Sying av puter er noe jeg driver med nå.

 

Bilde

Noen tips ang flaps?

 

Bilde

Vurderer å gjøre noe med avslutningen på kjølen.

 

Bilde

Gikk på skjær i sommer. Det sees på kjølsvinet.

 

Bilde

Spiss baufasong på båten.

 

Bilde

Ikke akkurat godt pakket inn, men jeg mangler et godt stativ.

Link to post
Share on other sites

FM'en din ser bra ut. ser at du har både dynastarter og egen dynamo! Snedig, og sikkert praktisk ordning med overførsel av gear og Vingestigning!  :flag:

 

Ser ut for meg, at du har en fin kant, i akterskipet, for feste av et "Trimplan-flate" også!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nyervervelsen!

 

Ja det ser lovende ut; for det som du kaller "koblingen" ser da vitterlig ut som en reversering. Propellen ser også absolutt vridbar ut. Dermed har du fått i både "Bluse og smekk"!

 

Med litt oppfiksing der ombord så har du en kjempeflott båt!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Det som du kaller "kjølsvin" ville jeg egentlig kalle for "hæljern"  -  for ekte "kjølsvin" finnes bare på trebåter og det er alltid innvendig! (Kjølsvinet er nemlig den innvendige delen av kjølen, solid festet til ytterkjølen med gjennomgående bolter....)

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skal ikke gå inn i en diskusjon om maritime ord og uttrykk med Poseidon, da muligheten for å gå seirende ut den er like små som for en tur på sjøen i januar for Østlendingene.... :lol:

 

Men, heter det ikke flyndre, eller flyndrejern??? :smiley:

Agun

Jo, kjært barn har mange navn...

Men hæljern er vel det mest brukte så vidt meg bekjent.

 

Jeg tror at dersom man begynner å diskutere med Poseidon om maritime ord og utrykk - ja da har man like stor sjangs som den berømte snøballen i he......

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hehe! Selvfølgelig er det flyndrejern som jeg egentlig kaller det.

Det jeg kaller koblingen er er systemet som har med vridningen å gjøre.

Om jeg vurderer en flaps, så er det vel slik tt den skal være en naturlig forlengelse av skroget, ikke sant? Hadde det ikke vært lurt å vinklet den nedover noen grader for å få den så høyt opp som mulig i hekken da?

Link to post
Share on other sites

.........Om jeg vurderer en flaps, så er det vel slik tt den skal være en naturlig forlengelse av skroget, ikke sant? Hadde det ikke vært lurt å vinklet den nedover noen grader for å få den så høyt opp som mulig i hekken da?

Dette har blitt diskutert, for noen dager siden, på: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1074803445 - ta en titt der, enter4u - mange bilder og tips angående dette!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hehe! Selvfølgelig er det flyndrejern som jeg egentlig kaller det.

Det jeg kaller koblingen er er systemet som har med vridningen å gjøre.

Hei igjen,

 

Jo der finnes sikkert litt forskjeller fra landsdel til landsdel, men når det gjelder "flyndrejern" så klinger det ingen bjeller hos meg. Det skulle vel ikke være at du blander sammen "rorflyndre" og "hæljern"?  -  som egentlig er to helt forskjellige saker....

 

Koblingen har vel ikke så meget med vridningen å gjøre? Koblingen er nemlig akkurat det som navnet sier: den som kobler til og fra mellom motor og propellaksel. I bilterminologi ville det være clutchen. Den som styrer vridningen på propellvingene derimot har jeg alltid vært vant med å kalle "reversering". Noen ganger hører man ordet "bakkslag" brukt, men da tenker jeg mest på et bakkegear, altså det som får en (fast) propell til å rotere motsatt vei når båten skal bakke.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Flyndrejern - her midt på Vestlandet seier vi flyndra. den er festa i stilken. Begynner å lure - dersom flyndra er av grovt dimensjonert tre som forlenging av kjølen, er det dette som er stilken då?

mvh

Det er vel i grunnen det samme hva det heter, bare man gjør seg forstått.  :discuss

Det var vel heller ikke den diskusjonen jeg ville det skulle bli her inne på tråden min.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...