Jump to content

Er Skarv spisende


Tallisman

Recommended Posts

Etter og ha fått en Skarv av en kollega som hadde vært ute i skjærgården på jakt og med anbefaling om att dette er både god og næringsrik mat og att dette måtte jeg bare prøve er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Skarven hvar ferdig flådd og låg i fine stykker takket nå høflig ja .Men da det føles så fremmed for meg og spise sjøfugl blir det vel mest sannsynlig att jeg kaster den .Lurer på om der er noen på baatplassen som har erfaring med dette må jo innrømme att litt nyskjerig er jeg jo også på hvordan dette smaker så har ikke tatt noen avgjørelse enda om det blir og kaste eller spise.

Link to post
Share on other sites

hei der.

Er det fersk fugel eller har den ligget og mørnet?

Dersom fuglen er fersk må ALT det gule fettet plukkes av vist ikke blir det transmak og alle hinnene er greit og fjerne når man er i gang..

Her er det flere måter å få av fettet legg stykkene i fosskokende vann i 3-4 min, eller legge kjøtet i eddik eller fløte men disse metodene har jeg aldri prøvd.

La fuglen mørne i et par dager og deretter kan den stekes og kokes i viltsaus i 1 time til kjøttet løsner fra bena

Bon Apetite

 

 

Serveres med kokte poteter, gulerøtter og tyttebersylte. :wink:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner å bli lenge siden jeg spiste skarv men husker den smakte ganske kraftig. 90 grader i stekeovnen over natten gir skikkelig mørt kjøtt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men det vet kanskje jeg :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli lenge siden jeg spiste skarv men husker den smakte ganske kraftig. 90 grader i stekeovnen over natten gir skikkelig mørt kjøtt...

Hei Svein Ha

Vet du om det er lov og jakte fra seilende fartøy jeg vet det ikke er lov fra fartøy drevet av motor. :sailing:

Får prøve og jakte ute ved Røvær når jeg får båten igjenn.

Havørn er sikkert mere Exsklusivt men er full av gift siden de er øverst på næringskjeden pcb, etc :nono:

Link to post
Share on other sites

Vet du om det er lov og jakte fra seilende fartøy jeg vet det ikke er lov fra fartøy drevet av motor.
Vet ikke men vil tro seilbåt er OK. Poenget er jo at en skal gi fuglen en viss sjanse til å stikke av og ikke bli innhentet av jegeren...

 

I gamle dager var der mye skarv i Bøvågen/Prestøyene men ser ikke så mye der nå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke men vil tro seilbåt er OK. Poenget er jo at en skal gi fuglen en viss sjanse til å stikke av og ikke bli innhentet av jegeren...

Mja, skeptisk hvis seilbåten og har motor......Bruker du robåt / jolle så meiner jeg at motor må tas av båten så forholdet med seilbåt blir vel kanskje det samme.......

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Skarven er sikkert spisende, men sååå sulten har jeg aldri vært. :nonod:

 

Får inderlig håpe at jeg ikke blir det i fremtiden.

 

Skarven er en nydelig og særegen fugl, et fint syn som gjør seg mye bedre ute på holmer og skjær, enn på matbordet. :yesnod:

Ikke er det særlig koselig heller når båteierne går bevæpnet ombord og det bedrives skyting ute i havgapet.

Tenk bare på all den frustrasjonen som er opparbeidet i fylkene rundt Oslofjorden?

 

Mange her på forumet ville skjelve i knærne om de visste at det var våpen ombord i den møtende Bavariaen de nettop hadde harselert med her på båtplassen.

 

Nei la sjøfuglene få leve, mat har vi nok av!!

 

 

(Så forresten de hadde tibud på kalkun på Rema 1000 her om dagen)

 

Hvorfor ikke heller prøve leirdue ????? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke heller prøve leirdue ????? :confused:
De smaker pyton :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lov om vilt kapitter IV § 21 sier som følger:

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

Endret ved lov 8 april 1983 nr. 17.

 

 

 

Det er ingen ting i denne loven som sier at motor skal være demontert før jakt kan starte. Ser vel heller ingen problemer i å drive lovlig jakt i foreks. Oslofjorden. Den som utøver jakt har jo en masse lovregulerte regler å forholde seg til, og en skal jo ta hensyn til andre som er i det samme området som det jaktes i. Skarven er foresten en utmerket matfugl når den er flådd og ligget i edikkvann over natta....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Endret ved lov 8 april 1983 nr. 17.

Det er ingen ting i denne loven som sier at motor skal være demontert før jakt kan starte. Ser vel heller ingen problemer i å drive lovlig jakt i foreks. Oslofjorden.

 

Lovteksten sier motordrevet fartøy...... Tipper du må ha i gang motoren for å få tak i viltet, oppsynet skal ikke være mye på tuppa da før du er i spøkelyset. :crazy:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Har brukt en asiatisk inspirert marinade til ærfuglbryst - bare en time eller to i marinaden - helt topp. Funker også bra til lomvi. Begge deler rosastekes i panne og får hvile litt før servering. Mat for konger det, med en liten knapp på ærfuglen.

Skarven vil vel ligge nærmere lomvi i smak, men har ikke forsøkt denne.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis mange fugleelskende matgourmeter her.!!!

 

De kan jo heller komme nordover å ete trosten som driter ut biler, hus å heim og som holder oss våkne i de lyse sommernetter!!! :lol:

Trost i rømmesaus, lettstekt i hylsefett, skal visstnok også være en delikatesse!

Til dessert anbefales måsegg og kefir!

 

Nei det må vel et aldri så lite fuglevirus til for at skarven kan føle seg trygg.

 

Ærfuglen som nevnes lenger opp i tråden, er forøvrig fredet, etter det jeg vet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...