enter4u Startet 12.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2007 Så en videosnutt på nettet en gang om en plattgatter i usa som gira som en automat. Motoren var en bigblokk V8. Ikke at det er aktuellt i snekka mi, men lurte bare på om det var en bra løsning???? Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Hvil tro att den kassa ikke varer lenge. For høy utvekslig med påfølgende varme gang og havari Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Hebbe Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Etter som at dette ikke er i bruk i båt i dag så vil jeg ikke tro at dette er en løsning som vil holde. Minnes tiden en 5-7 år år tilbake da jeg kjørte en voyager med automat. Denne gikk tungt med mye kjøring med henger, den spiste automatkasser på løpende band. Bytta 2 kasser på vel 2 år... Dyrt det gitt..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
ray Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Tviler på att en ordning med manuell kasse og clutch ville holde også. Clutch skifte 3 ganger pr sommer Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Sannsynligvis ikke ei automatkasse som sådan, men ei to-trinns kasse som veksler automatisk. Brukt på båter som har så aggresiv propell at de ikke har dreiemoment nok til å komme på plan i 2. gir. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) jeg ville tro en clutch hadde holdt jeg da .. det er jo først og fremst ved igangsetting og giring den slites.. Redigert 12.Oktober.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mix Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 ZF har en hel serie 2trinns gearkasser. Gearskift foregår manuellt med bryter. Egner seg spesiellt for planende båter, pleasure og light duty. Fabio Buzzies råskinn blant annet 80 foteren Record går med ZF Trimax overflatedrev og ZF 2 trinns gearkasser. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Og med Mester Fabios egne Seatek diesler antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Minnes tiden en 5-7 år år tilbake da jeg kjørte en voyager med automat. Denne gikk tungt med mye kjøring med henger, den spiste automatkasser på løpende band. Bytta 2 kasser på vel 2 år... Dyrt det gitt..... Det er fordi Voyager ikke har kunnet lage sikkelige automatkasser.... Bytte kasse er dumt på de bilene, overhalde er det beste... En automat som trekker tung henger er ikke noe problem ellers.... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Som nevt over så finnes det alt i markedet: Akkurat vekten er viktig for XSR 48. Sammen med to Idotta Fraschini på til sammen 2000 hester, en ZF totrinns girkasse og ZF Trimax overflatedrev har produsentene nå selv på sine nettsider kåret båten til verdens raskeste serieproduserte båt – med en toppfart på rundt 86 knop. http://www.nettavisen.no/bat/article1088818.ece Men hvorfor det ikke er vanlig kjenner jeg ikke til. Pris? Holdbarhet? Tenker nok at mang en ferielastet cabincruiser kunne trengt en totrinns kasse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Men hvorfor det ikke er vanlig kjenner jeg ikke til. Pris? Holdbarhet?2-0 til deg 2-trinns girbokser er betydelig dyrere og jeg har hørt en del rykter om at de ikke er så veldig holdbare. Om du ikke har spesielle behov som ved kraftig planingsterskel eller behov for ekstrem akselerasjon virker det på meg som fullstendig bortkastet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) En god gammel amerikansk 3-trinns TH-400 automatkasse (evt. med lockup) er solide saker og burde da kunne funke i visse kombinasjoner Den ble første gang brukt i Cadillac 1964 og senere i alle de overmotoriserte modellene til GM med svære 8,2 liters V-8 maskineri og brukbare moment. Den kom jo tilogmed i en TH-425 versjon for forhjulsdrevne Oldsmobile og Cadillac 1966-67 Her er det snakk om skikkelige vinterbiler altså... http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic Redigert 12.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Mercruiser hadde visstnok planer om en 2-trinns automat i 1997 ifølge den artikkelen her: http://www.popularmechanics.com/outdoors/b...986.html?page=5 The big news for 1997 is MerCruiser's new BlackTrac, the first mass-production automatic transmission designed for marine use. It's one of those ideas that's so simple that most people say, "Why didn't they think of that before?" "The BlackTrac is like adding another 100 hp to your engine. On every boat we've tested, it reduced 0-30-mph acceleration by 2 to 3 seconds compared to the same boat running a conventional 1:1 direct drive. This may not sound like much, but 2 seconds makes all the difference when you're trying to get up on plane or pop a skier out of the water. Surprisingly, the BlackTrac has no effect on top speed or fuel economy. But the acceleration gain is prodigious." Så ble det lag på hylla "Not all ideas are doable, even good ones. Our February 1997 issue carries a story about MerCruiser’s BlackTrac two-speed transmission for sterndrives. The tranny works as claimed — but the market isn’t ready for such an admirable and expensive addition — and the project is shelved. " Kilde: http://www.trailerboats.com/output.cfm?id=1118179 Amerikansk forum som lurer på akkurat det samme: http://www.speedwake.com/upload/showthread.php?postid=230918 Redigert 12.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
enter4u Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Hadde vært moro og funnet den videosnutten med den plattgatteren. Og å få visst noe om installeringen i båten også. Men V8 var det uten tvil Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Nesten like bra: Video av tresnekke Båtens grundbottenkonstruktion är av "Sibbo-modell" och specialgjort med metallbalksförstärkning. Trimplanen har bakre ändan hydrauliskt styrd. Rodret är också av specialtillverkning. Växellådan är av 2-steg ZF-modell Hjemmesiden til Finska vikens snabbaste fiskarbåt Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Milde måne det var litt av ei sjekte Träfiskarbåten Fanny: Byggnadsår:1958 Modell: Pellinge-modell Material: Trä-kravellbyggd Längd: 9 m Motor: 6-cylindrig YANMAR-turbodiesel, 440 hk (2006 byts till större 480 hk motor) Fart: Otroligt snabb för att vara fiskarbåt, över 40 knop med passagerare (max 7 passagerare) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 (redigert) Nesten like bra: Video av tresnekke HEFTIGT noterer avrundingen i kjölens akterkant, framför proppellern....... Redigert 13.Oktober.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Daffy Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Det der så jo helt uvirkelig ut Artig da Vet Mercruiser lagde et drev med to trinn på slutten av 80 tallet. Tror ikke det ble noen success. Jeg har ihvertfall ikke hørt om det siden Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Teerex Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Vet Mercruiser lagde et drev med to trinn på slutten av 80 tallet.Tror ikke det ble noen success. Jeg har ihvertfall ikke hørt om det siden Ja jeg skrev jo om det litt lengre opp på siden her. De mente visst at markedet ikke var modent for slikt teknohysteri ennå Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sailorboy Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Vi har jo produsenter i Norge for lignende funksjonalitet. Servogear.no sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 se der ja så ikke det jeg Det sto så mye i det innlegget Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jens_P Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Tok litt tid å finne "kilden", men det var Mulligan som kom med linken til Fridde Martin i denne tråden. Æres den som æres bør. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anonym Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 En god gammel amerikansk 3-trinns TH-400 automatkasse (evt. med lockup) er solide saker og burde da kunne funke i visse kombinasjoner Den ble første gang brukt i Cadillac 1964 og senere i alle de overmotoriserte modellene til GM med svære 8,2 liters V-8 maskineri og brukbare moment. Sorry, men en TH-400 er nok ikke i nærheten av hva man trenger i båt. En god gammel Powerglide derimot vil jeg tro at funker.. Men de kassene har vel begynt å bli ganske dyre. At Powerglide har kun to trinn bør heller ikke gjøre noe, de kassene er lagd langt mer solide enn noe annet fra GM. Personlig kjenner jeg en som har en bil med ca 14-1500hk og Powerglide, den funker som bare det, hele 402 meter om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Det kan nok stemme, men gikk ut fra at de 2-trinns kassene begynte å bli borte vekk fra markedet. Men de er kanske fullt tilstede allikevel ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Automatkasser er egentlig spennende maskineri. Jeg reparerte en gang en selvforskyldt defekt Audi automatkasse for 20 år siden og husker at det var både interessant og spesiell innmat i den, men ikke spesiellt vanskelig prosjekt. Her finnes både TH400 og Powerglide å titte på i kataloger: http://www.tciauto.com/AboutUs/Catalogs.asp Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.