Jump to content

Automatkasse i båt


enter4u

Recommended Posts

Etter som at dette ikke er i bruk i båt i dag så vil jeg ikke tro at dette er en løsning som vil holde. Minnes tiden en 5-7 år år tilbake da jeg kjørte en voyager med automat. Denne gikk tungt med mye kjøring med henger, den spiste automatkasser på løpende band. Bytta 2 kasser på vel 2 år... Dyrt det gitt.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Minnes tiden en 5-7 år år tilbake da jeg kjørte en voyager med automat. Denne gikk tungt med mye kjøring med henger, den spiste automatkasser på løpende band. Bytta 2 kasser på vel 2 år... Dyrt det gitt.....

 

Det er fordi Voyager ikke har kunnet lage sikkelige automatkasser.... Bytte kasse er dumt på de bilene, overhalde er det beste...

 

En automat som trekker tung henger er ikke noe problem ellers....

Link to post
Share on other sites

Som nevt over så finnes det alt i markedet:

 

Akkurat vekten er viktig for XSR 48. Sammen med to Idotta Fraschini på til sammen 2000 hester, en ZF totrinns girkasse og ZF Trimax overflatedrev har produsentene nå selv på sine nettsider kåret båten til verdens raskeste serieproduserte båt – med en toppfart på rundt 86 knop.

 

http://www.nettavisen.no/bat/article1088818.ece

 

Men hvorfor det ikke er vanlig kjenner jeg ikke til. Pris? Holdbarhet?

Tenker nok at mang en ferielastet cabincruiser kunne trengt en totrinns kasse.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor det ikke er vanlig kjenner jeg ikke til. Pris? Holdbarhet?
2-0 til deg :wink:

 

2-trinns girbokser er betydelig dyrere og jeg har hørt en del rykter om at de ikke er så veldig holdbare. Om du ikke har spesielle behov som ved kraftig planingsterskel eller behov for ekstrem akselerasjon virker det på meg som fullstendig bortkastet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En god gammel amerikansk 3-trinns TH-400 automatkasse (evt. med lockup) er solide saker og burde da kunne funke i visse kombinasjoner :yesnod:

 

Den ble første gang brukt i Cadillac 1964 og senere i alle de overmotoriserte modellene til GM med svære 8,2 liters V-8 maskineri og brukbare moment.

 

Den kom jo tilogmed i en TH-425 versjon for forhjulsdrevne Oldsmobile og Cadillac 1966-67 :lol: Her er det snakk om skikkelige vinterbiler altså...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic

 

0701or_05_z1984_chevy_shortbedth400.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mercruiser hadde visstnok planer om en 2-trinns automat i 1997 ifølge den artikkelen her:

 

http://www.popularmechanics.com/outdoors/b...986.html?page=5

 

The big news for 1997 is MerCruiser's new BlackTrac, the first mass-production automatic transmission designed for marine use. It's one of those ideas that's so simple that most people say, "Why didn't they think of that before?"

 

"The BlackTrac is like adding another 100 hp to your engine. On every boat we've tested, it reduced 0-30-mph acceleration by 2 to 3 seconds compared to the same boat running a conventional 1:1 direct drive. This may not sound like much, but 2 seconds makes all the difference when you're trying to get up on plane or pop a skier out of the water. Surprisingly, the BlackTrac has no effect on top speed or fuel economy. But the acceleration gain is prodigious."

 

Så ble det lag på hylla :cryin:

 

"Not all ideas are doable, even good ones. Our February 1997 issue carries a story about MerCruiser’s BlackTrac two-speed transmission for sterndrives. The tranny works as claimed — but the market isn’t ready for such an admirable and expensive addition — and the project is shelved. "

 

Kilde: http://www.trailerboats.com/output.cfm?id=1118179

 

Amerikansk forum som lurer på akkurat det samme: http://www.speedwake.com/upload/showthread.php?postid=230918

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nesten like bra: Video av tresnekke :eek:

 

Båtens grundbottenkonstruktion är av "Sibbo-modell" och specialgjort med metallbalksförstärkning. Trimplanen har bakre ändan hydrauliskt styrd. Rodret är också av specialtillverkning. Växellådan är av 2-steg ZF-modell

 

 

Hjemmesiden til Finska vikens snabbaste fiskarbåt

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Milde måne det var litt av ei sjekte :lol:

 

Träfiskarbåten Fanny: Byggnadsår:1958

Modell: Pellinge-modell

Material: Trä-kravellbyggd

Längd: 9 m

Motor: 6-cylindrig YANMAR-turbodiesel, 440 hk (2006 byts till större 480 hk motor)

Fart: Otroligt snabb för att vara fiskarbåt, över 40 knop med passagerare (max 7 passagerare)

 

tr197.jpg

 

IMG_3700.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det der så jo helt uvirkelig ut :eek:

Artig da

 

 

Vet Mercruiser lagde et drev med to trinn på slutten av 80 tallet.

Tror ikke det ble noen success.

Jeg har ihvertfall ikke hørt om det siden

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vet Mercruiser lagde et drev med to trinn på slutten av 80 tallet.

Tror ikke det ble noen success.

Jeg har ihvertfall ikke hørt om det siden

 

Ja jeg skrev jo om det litt lengre opp på siden her. De mente visst at markedet ikke var modent for slikt teknohysteri ennå :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

se der ja

så ikke det jeg :rolleyes:

Det sto så mye i det innlegget :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

En god gammel amerikansk 3-trinns TH-400 automatkasse (evt. med lockup) er solide saker og burde da kunne funke i visse kombinasjoner :yesnod:

 

Den ble første gang brukt i Cadillac 1964 og senere i alle de overmotoriserte modellene til GM med svære 8,2 liters V-8 maskineri og brukbare moment.

 

Sorry, men en TH-400 er nok ikke i nærheten av hva man trenger i båt.

En god gammel Powerglide derimot vil jeg tro at funker.. Men de kassene har vel begynt å bli ganske dyre.

At Powerglide har kun to trinn bør heller ikke gjøre noe, de kassene er lagd langt mer solide enn noe annet fra GM.

Personlig kjenner jeg en som har en bil med ca 14-1500hk og Powerglide, den funker som bare det, hele 402 meter om gangen.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok stemme, men gikk ut fra at de 2-trinns kassene begynte å bli borte vekk fra markedet. Men de er kanske fullt tilstede allikevel ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Automatkasser er egentlig spennende maskineri. Jeg reparerte en gang en selvforskyldt defekt Audi automatkasse for 20 år siden og husker at det var både interessant og spesiell innmat i den, men ikke spesiellt vanskelig prosjekt.

 

Her finnes både TH400 og Powerglide å titte på i kataloger: http://www.tciauto.com/AboutUs/Catalogs.asp

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...