Jump to content

Båtåret 2007. Den store oppsummeringstråden.


Ben Sin

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle lage en tråd som handlet om erfaringer, nye opplevelser, forbedringer ombord og kanskje også været i året 2007.

 

Her er det bare å skrive i vei. Jeg begynner.

 

Alt i alt oppsummerer jeg sesongen som veldig fin. Vi har brukt båten relativt mye, og har ca 40 netter ombord. Litt mer enn i fjor. Alikevel har vi nok klart færre motortimer. Har ikke timeteller, men teller hvor mange ganger jeg fyller opp igjen 386 liter på tanken. Det har da blitt noen.... Jeg gir været skylda for at turene ikke har blitt like lange i år.

 

Som sikkert noen husker, hadde vi fått uhumskheter under vannlinjen etter sesongen i fjor. (osmose) Vi brukte uhorvelig mange timer med skraper, pussemaskin, slipemaskin og tilhørende drittarbeid. Gleden var derfor til å ta og føle på når båten kom på land i år, frisk som en fisk!

 

Eneste tekniske problem dukket opp rett før ferien, men heldigvis var det bare en tett sil i tanken som lurte meg litt. Etter mye feilsøking ble dette oppdaget. Utrolig mange gode tips her fra bp. Jeg har planer om å fjerne denne silen fra tanken, og heller montere et grovfilter før finfilteret utenfor tanken. Jeg mener det er lettere å følge med på den måten. Synspunkter?

 

Båten var også litt sidetung babord, så jeg benyttet anledningen til å kaste ut to godt brukte batterier. Disse erstattet jeg med et skikkelig bamsebatteri på styrbord side, og et normalt startbatteri på babord. Resultat: Båten ligger rett, og kapasiteten ble kraftig øket. Veldig fornøyd med det.

 

Jeg har også modifisert baugnebbet litt slik at fruen med sitt korte "lortefall" lettere kommer i land. Har ikke åpnet pulpiten, men det kan det hende jeg gjør i vinter.

 

Jeg føler også at etter enda en sommer i båt, har vi blitt flinkere "sjømenn". Rutiner og arbeidsoppgaver går lettere enn de første årene, og skipperfrua har fått sansen for å sitte til rors. Faktisk gikk det et par uker hvor jeg var henvist til fendere og tauverk. Dette har vært sunt for oss, og jeg er visstnok mye triveligere å være på tur med. :wink:

 

I år har jeg også begynt å lære meg å nyte turen i sakte fart. Skal innrømme at jeg tidligere veldig ofte har ligget i plan når vi skal forflytte oss. Mange av turene i år har foregått rundt 8 knop, men etter et par timers gange har jeg ofte måttet gi på litt igjen ja. (motoren går sur, har jeg sagt......)

 

Siden jeg har lite igjen på "ting å gjøre" liste, tyder det på at båten begynner å bli akkurat slik vi vil ha den. Og det er vel da de fleste bytter, men det har vi heldigvis ingen planer om. På maange år.. :rolleyes:

 

Del dine erfaringer!

 

Ben Sin

 

Lagt til:

 

Ja, jeg vet at veldig mange av dere ikke har avsluttet sesongen, og heller ikke kommer til å gjøre det. Men det er lov å oppsummere hittil.

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God ide for en tråd. Mine erfaringer er kortere oppsummert. Dårlig vær og mye vind - men båten og mannskapet klarte seg greit. Ca. 20 overnattinger i båt og det er rekord for oss, men neste år blir det flere grunnet inngått kontrakt på større båt som egner seg bedre i dårlig vær. Den beste turen var den første langturen med vår "nye" Nimbus 31 Ultima (92-mod) da vi midten av juni hadde 30 grader, sol og blankt "hav" tur retur Koster. Har også lært en del hva angår båtelektrisk, noen smarte knuter, navigasjon med plotter, samt litt plastarbeid. Er fortsatt en usikker novise hva angår motor og teknisk, men mitt forsett for neste år er å lære nok om motoren til å tørre å ta olje- og filterskift selv, men så står det en Yanmar i den da, i et rent og pent motorrom med god opplysning, samt at selger av Rivieraen har lovet meg en lynkurs.

Link to post
Share on other sites

Min båtsommer har vært laber... Jeg skylder på været, pluss at jeg var bortreist i hele min 3 ukers ferie. Har bare 6 netter i båten, mot 11 i fjor, enda jeg kjøpte større og bedre båt på våren i år, Det bør nevnes at båten står på en liten innsjø på østlandet.

 

Har allerede planlagt en liten "konvoj" med noen venner neste år saltvann under kjølen!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Føler meg nesten som en "båtaholik" - bare en liiiiten tur til........ :crazy:

Men nå er det like før MorMajor går på land og i hall.

 

Vi har hatt en flott båtsesong nummer to med den nye båten vår, og nytt hvert sekund. Til nå har vi logget 103 dager i båt og 84 overnattinger denne sesongen. Føler oss litt snytt nå på høstparten med opptil flere helger på land pga mye vind og sykdom.

 

Som andre har vært inne på; sommeren går neppe inn i historien som go'sommer, men med bakdør, varme og rødvin har vi kost oss gjennom dårlige dager såvel som fine dager.

 

Nå misunner vi Vestlandsfolket som ikke plages av is i havnene og som kan ha helårssesong.

Det blir en tøff vinter.

 

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

men med bakdør, varme og rødvin har vi kost oss gjennom dårlige dager såvel som fine dager.

 

Vi mangler bakdøra, men det er utrolig hvor koselig man kan ha det med varmeren igang og rødvin i glassene. Det har gått mye parafin til Wallasen. Vi har kanskje vært litt bortskjemt værmessig de siste årene, men har heldigvis funnet ut at det ikke være blå himmel og 25 grader for å dra på tur.

 

Imponerende bruk av båten ter-av. Blir ikke tid til mye annet da?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Etter første sesong med lukket avd , så har ikke været stoppa oss så mye . Til nå (er jo litt igjen av året enda ) har vi runda 100 overnattinger ombord , timer er jeg ikke sikker på . Båten har gått uten problemer , så alt i alt en flott sesong så langt . Trur dette er første fredag hjemme siden påske (måtte hjem idag var ute fra igår da men ) håper vi kan reise ut imorgen . Kunne reist ikveld , men stein mørkt å vind er ikke kjempe gøy . Håper radaren kommer til uka , da kan vi kansje gå ut når det passer oss ( nesten da . Men ny /brukt større båt og motor , så har vi merka det på diesel forbruk og lommebok . Men gud så deilig det er da , med plass nok og bakdør :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Båten har blitt brukt lite, sørgelig lite i år, til tross for at jeg kjøpte den i fjor og burde være langt mer ivrig. Grunnen var rett og slett at huset måtte prioriteres. Oppussinger har en tendens til å balle på seg, og når det første barnet også nærmet seg, måtte vi stå på for å bli noenlunde ferdig i tide. Det var ikke få ganger jeg speidet lengselsfullt utover fjorden mens jeg svingte hammer og sag etter beste evne. Noen fine turer på fjorden har det blitt, men altfor altfor få. Nå går snart båten på land for litt vedlikehold i vinter, og så får vi komme sterkere tilbake til våren :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne sesongen har uten tvil vært vår beste, så langt.

 

Med ny super båt, har vi fått brukt den til svært mange både korte og lange turer. Vel 60 overnattinger og 110 timers gange har det blitt, fra påsken og frem til i dag. Selv om vi mistet de to første ukene i ferien, pga problemer med girkassen, som tilslutt ble skiftet.........har vi virkelig fått brukt båten mye. Sannsynligvis blir det årets siste båttur neste helg, før den blir tatt opp. Litt vemodig det.

 

Vi gleder oss til neste sesong, og håper å få den på vannet til påske, dersom ikke isen ligger tykk...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en grundig oppussingsvinter i fjor har Astor fremstått lettestelt og solid, tvers i gjennom denne sommeren. Over 70 overnattingsdøgn så langt, og enda er det noen måender igjen av 2007.

Det nye varmeapparatet (Vebsto) har gitt oss et løft med uttak også bak i "uteavdelingen", under kallesjen. Været legger skjelden en demper på oss i lukket avdeling.

Vi hadde tidlig ferie med lite vind om mye fin sol.

 

Derfor fremstår 2007 som et båtår som har gitt oss mye glede.

 

Forandringen vi har gjort er å tøffe i "trawler-fart" i hele sommer. Og det har vi trives i. Derfor blir vår neste båt en trawler. En flytende hytte med maks bokomfort. Vi gleder oss. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Båten blei lagt i opplag, men ikkje på land, i dag.

Det har vore ca. 210 overnattingar i båten. Utsegla distanse 1530 mil.

Av høydare kan nemnast:

-tomannsreggatta Bodø-Værøy t/r

-nordnorsk sommar, utaskjers frå Tromsø til Bergen

-Moskus i midnattsol

-utsida av Senja i midnattsol

-Lofoten

-Trollfjorden, overnatting og dykking

-Kabelvåg

-Sandstrender nord for Molla

-Sørvågen

-Landegode og Helligvær

-Helgeland

-Træna

-Myken

-Halten

-Bremstein (Norges mest orginale/uendra fiskevær? Nusfjord er som Disneyland i høve til Bremstein.)

-Torsk, kamskjell og steinbit

 

Ca. 650 kr i hamneavgifter frå og med Tromsø til Bergen. Brukte ca. 250 liter diesel på dette strekket.

 

Hustadvika med spinnaker i liten kuling

mykje bra dykking

ca 40 dykk frå båten

 

Båten som base for toppturar, med ski, i Sørfold i Nordland

Moldejazz

 

Ingen alvorlege uhell. Ein revna spinnaker, to knekte seglspiler og eit TMC-dass som har fått dødsdom.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Denne sommeren har det vært relativt lite båtbruk ifht tidligere år, og det har heller ikke vært gjort så mye på duppeditt fronten.

Gikk litt lei etter det dårlige juliværet, men angrer nå på at jeg ikke utnyttet sensommeren bedre.

 

Bliss X gikk i opplag i dag (boblehavn) etter en liten tur på fjorden.

Sommeren har gått alt for fort, og det har vært en del andre ting å ta seg av.

 

Saster på å komme sterkere tilbake i 2008.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Båtåret vårt har stort sett bestått av den lengste ferieturen i båt noen sinne for vår del. vel 2 uker med 3 barn under 4. Har vært tilsammen ca 25 overnattinger i år. Kjempefornøyd med båten. Har ønske om å bruke den enda mer neste år. uten at panikken tar meg. Har vært mye dritt vær i år. og de første ukene med kanonvær, varjeg på jobb, og fikk barn nr 4. .. Har kjøpt en del dippedutter, men ikke montert de enda... Noe må jeg jo ha å glede meg til i vintersesongen. Blir nok flere helgeturer neste år, men ikke sommerferie om bord, ( Hvis jeg ikke får Landlov-Båtlov) til å ta med båten til hytta da,,,...

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min sesong er heldigvis ikke over enda, men ser at det lakker og lir mot vinter nå. Har hatt ca 35 turer i år, og 42 overnattinger. Ikke så værst tatt i betraktning av at jeg leier ut båten halvparten av tiden. I tillegg er det mye annet som krever tid, herunder to aktive barn, 60 runder golf, mye reising i jobb og etablering av ny hage...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette var vår første sesong i "vestlandsbåt", og det har vært en suksess med tanke på været her sør.Vår definisjon av "dårlig vær" er nå noe helt annet enn før :-) Har blitt 47 overnattinger denne sesongen. Hadde en fin tur i helga, bare litt yr av og til.

 

Det er alltid spennende med "ny brukt-båt", særlig med tanke på motor og teknisk utstyr. Heldigvis har vi ikke hatt noen overaskelser til nå, og vi er veldig godt fornøyd med båten.

 

Nå skal den snart på land, og lista over gjøremål er lang. Gleder meg til det også, selv om det ikke er vann under kjølen :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

2007 sesongen er nå over, båten ble satt i hus for 14 dager siden.

 

Det har ikke vært noen god sesong, for å si det rett ut. Første del av sesongen ble hindret av utenlandstur og nokså dårlig vær. Når så ferien kom i slutten av juli og starten av august, slo styringa seg vrang og måtte byttes. Båten måtte på land, og det tok store deler av ferien å få ordnet det (byttet til hydraulisk styring når anledningen først var der).

 

Har dog hatt en del fine dagsturer, og 4 dager med båten til Arendal under Canal Street (selv om det også da var ganske drittvær).

 

Alt i alt, vår helt klart dårligste sesong av de fire vi har hatt Skibsplasten. :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...