Jump to content

Båtåret 2007. Den store oppsummeringstråden.


Ben Sin

Recommended Posts

Sesongen er ikke i nærheten av over, den har bare gått over i en annen dødsbra fase! Har akkurat kommet hjem etter en fantastisk helgetur til koster! Har hatt mye forskjellig av vær og vind, noen helt sinnsykt, uvirkelig flotte natteseilaser, perfekte vinddreininger som har kommet akkurat når vi har ønsket, heeerling gennakerseilas i 9-10 knop i dag. Ingen av oss som var med på eventyret har "landet" enda etter denne fantastiske turen, det er rett og slett helt uvirkelig å ha hatt en sååå flott tur! Vi brukte kun motor sørover til drøbak på vei ned, og ellers har vi seilt hele tiden, og kost oss, også når vinden har forsvunnet og vi har ligget i timesvis og kun gått et par knop, kikket opp på stjernene, drukket rødvin utpå og kost oss på havet i store åndedrag! Mest sannsynlig vil det ta laaang tid å fordøye noe så flott! Det er lite båter på sjøen nå, desto bedre for oss som er utpå. Jeg ser frem til nok en vinter uten tildekning av båt, uten konservering av noe som helst, kun en båt som er 100% operativ til maaange flotte seilaser i vinter!

 

Det er rett og slett for godt til å være sant, denne turen er rett og slett utrolig vanskelig å fordøye, uten tvil den beste noen sinne (nok en gang)! Kos dere med båtene på land!

Link to post
Share on other sites

Vi fikk brukt båten mye i mai og juni heldigvis siden det var da vi hadde sommer her vestpå. Det ble med den ene overnattingen med hele familien, jeg har hatt en par alene i tillegg. Vi konkluderte raskt at vår plan om å ha en rask liten båt fungerte veldig bra til alt annet enn turbruk. Så er det slik at vi gjerne vil på tur og far har aldri blitt kvitt seiler-syken så dermed er det signert på ny seilbåt med levering kommende vår, det blir spennende. Det er jo ikke til å stikke under en stol at hvis ikke prisen hadde favorisert seilbåtene så ettertrykkelig hadde neppe mor blitt med på dette, jobben min til neste år er å passa på at mor og barn har det perfekt ombord...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

2007 = Annus horribilis for min del når det gjeld båtliv, men likevel nokre oppturar, etter kvart...

 

Etter intens jobbing med å gjera den gamle dama fin, stranda det heile dagen før sommarferien skulle starta. Dama kjøpte me i fjor, men gamle damer kan av og til vera noko vanskelege...

 

I alle fall: Etter ein omfattande runde med pussing og oljing av treverk (som det er mykje av på ein Nauticat) fekk me fire kortare turar. Fekk også prøvd å segla litt. Men rett før ferien (slutten av juli) rauk først giret, deretter blei det konstatert vatn i olja og rust innvendig! Dette er grundig omtalt i ein annan tråd.

 

Det einaste som var sikkert var at dette blir dyrt! Ferieplanane måtte leggast om. Pengar måtte sparast, - ingen "low budget" ferie, men "NO budget"! Dermed blei det snylting på veners feriehus, leilegheiter, hytter etc. Litt båtliv fekk me trass alt: Gummibåten blei lagt på taket av bilen og påhengsen i bagasjerommet. Dermed blei det daglege turar på sjøen, mens me lånte eit feriehus i Farsund.

 

Om alt er galt, så er det likevel godt for noko: Hadde me dradd på båttur, så hadde det vore i fire veker då det verkeleg regna på Vestlandet. I staden farta med rundt i landet etter kor veret var best.

 

No på haustparten har me funne ny "gammal" motor til båten. Den ser bra ut. Har hatt god og proffesjonell hjelp frå gutta i KD Trading i heile denne perioden. Det er også dei som skal gjennomføra motorskiftet. Akkurat no ligg skuta på land for å skifta skroggjennomføringar. I same slengen har me tatt vårpussen med stoffing og skifte av sink. Reknar med å vera på sjøen igjen i løpet av kommande veke. Den nye motoren skal snart også vera på plass. Dette kjem eg tilbake til i ein annan tråd.

 

Kanskje blir det nokre vinterlege turar? Uansett: Til våren skal me vera tidleg ute og ha tidenes båtsesong!

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi går mot slutten på året 2007. Sett under ett så skiller vel ikke dette året seg spesielt negativt ut mot andre båtår. Ikke for min del vil jeg si.

Våren var fin med mange hyggelige turer. Sommerferien i juni hadde ønskevær med sol og flatt vann mesteparten av tiden. To regndager må man regne med.

Høsten og denne delen av vinteren har hatt mange fine dager med nærmest flatt vann.

Over 80 overnattingsdøgn er det blitt. Og motortimene ligger trolig på rundt 220.

Til helgen snur sola og vi går mot lengre dager igjen. Vi gleder oss over det.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vår første hele sesong med "ordentlig" turbåt kan bare oppsummeres som vellykket!

Siden utsetting 16. mai ble det 27 netter i akterkabinen og 670 nm på 113 motortimer, før skuta ble plassert i hagen igjen i slutten av september.

Foruten diverse turer rundt om i Oslofjorden og en 4-dager tur i Hvalerområdet, ble det en 10-dagers tur på svenskekysten i slutten av juli.

Ingen uhell eller nestenulykker av noe slag! Som de fleste andre her i området, har vi opplevd en litt rotete sommer værmessig - bl.a. oppholdt vi oss 4 dager ved Marieholm gjestehavn i Strømstad i påvente av at SV-kulingen skulle dempe seg. Men når man har ferie, så gjør jo ikke slikt så mye.

 

Alle reparasjoner og modifiseringer som ble gjort forrige vinter har fungert slik de skulle.

- Propellakslingen, med nytt cutlesslager, snurra rundt så det var en fryd - uten hylselekkasjer eller noen problemer

- Dieseltanken, med ny bunn, holdt seg uten "inkontinensplager" av noe slag

- Den nymonterter Sterling laderegulatoren pressa dynamoen til å holde batteribanken i kontinuerlig fin form - strøm i massevis!

- Yanmar'en starta alltid "på første snurren" og malte som en gammel katt hele sesongen, med et snittforbruk på ca 7 l/motortime

- Alt av nymonterte duppeditter forøvrig har virket helt etter forutsetningene

 

Opplevelsene i sommer har absolutt gitt mersmak, så vi gleder oss til våren og nye muligheter!

 

under_fart.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser tilbake på året under et , så har det blitt mange fine turer i nybåten . Det med lukket båt gjør nok at det er mye lettere å dra på tur nesten uannsett vær , men håper på bedre vær til sommeren da . Etter å ha sett litt i logg boka så har det koste litt mer iår , vant til å fylle en skvett i ny å ne men nå er det litt mere som går av suppe . Har litt over 200 timer på motor og ca 16.000- i diesel , her tar varmeren mye i løpet av høsten/vinteren da den går så godt som 7 dager i uken ( er jo i båten 7 dager i uka fra mårran til kveld godt med varme da ) . Har til nå ( blir jo flere turer iår ) 131 overnattinger så da stopper det på nærmere 140 når året er omme . Etter første sesong med lukket båt og FB , så må jeg si vi er kjempe fornøyde . Blir ikke lett å bytte til en båt uten FB eller bakdør nå .

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte "Agnes IV" i begynnelsen av juni og hadde flott turer med henne frem til sist i juli. 26 overnattinger ble det på minstejenta og meg, betraktelig mindre på mor og eldstejenta. Solgte "Agnes IV" og hentet "Aase II" sist i juli, og hadde en flott men strabasiøs tur hjem. Kuling fra SV og 4-5 meter bølger ble til en ild-dåp i ny båt, men hun var stødigheten selv. :sailing:

 

Hadde "jomfrutur" med hele familien til Risør trebåtfestival, og fikk bekreftet at dette er båten vi kan trives i alle sammen, selv om det er "pappa og lilletull" som er klart mest hektet. Ble turer i området Risør til Larvik på sensommeren, og hadde nye 46 døgn med overnatting i båten.

 

Sesongen i år ble brukt til planlegging av interiøret som jeg nå bygger. I sommer har det kun vært to benker innvendig, men nå er dorom, køye i forpigg, pentry og hyller på plass. Vanntank er også montert, og neste store på "to-do-listen" er å lage sittebrønnstelt. Med så mye dårlig vær som i sommer, så ser jeg klart nødvendigheten av en full kalesje om familien skal på tur. Bomtelt blir for vått og kaldt!

 

Neste sesong vil "Aase II" fremstå penere i finishen, med fint og funksjonelt interiør og med heldekkende telt på regnværsdager. Kan ikke si annet enn at jeg ser frem til at denne fryktelige årstiden skal ta slutt. Neste år skal jeg tidlig på sjøen!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I midten av august byttet vi båt fra 17 fot med våt båtglede til 30 fot med kalesje og varmer. Det ble på 2 måneder ca 100 gangtimer og 16 overnattinger. På grunn av været følte jeg av og til at vi hadde kjøpt u-båt, men opdaget fort at med landstrøm, varme og varmt vann spiller det ingen rolle pm været slår seg vrangt. Båthelgene og kveldene ble en hærlig adspredelse fra stua hjemme.

I vinter blir det en del oppgraderinger og vi venter i lengsel på våren og håper det blir flere kalesje-frie dager i 2008.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers.

 

Kan ikke huske at vi har fått se bilder av Aase II?

 

Ben Sin

 

Er ikke sikker selv, jeg.

Her i alle fall, men nå er bomtrekk på plass.... :smiley:

 

aase_ii.jpg

 

I risør:

aase_ii_i_risoer.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Tine!

Har forsøk å rope på deg de siste dagene men ingen svar.

Har du gått i hi!

Hvordan ligger det ann med isen på Indre havn?

Astor :santa:

Jeg er ombord,hvor eller's ? Har skrudd litt i kjeller'n , med motor igang så da hører jeg itno . Isen prøver seg her nu , men etter at 3 båter side om side har fyra opp litt er den borte bak båten .Så akurat nå kan jeg gå ut , men blir i havn .Julebord i foreningen imårra , sikkert noe arbeid jeg blir satt til av Økosjefen også tipper jeg . Selv om hun ser at jeg holder meg i havna , så kan hun styre julemaset aleine .Det passer jo meg utmerket ,som du veit er jeg på plass 7 dager i uka året rundt . Eller's vil jeg få problemer , må en tur innom i værtfall .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

To hele dagsturer, den ene rundt Kirkeøy.

To og en halv uke verdensspeiderleir i England pluss diverse familiebesøk tok resten av mulighetene i år.

Jo, sjølsagt, en bitteliten tur til mastekrana og en annen bitteliten tur til opptaket, men de teller jo ikke.

Håper på flere langhelger neste år. Tjälleskär og Tanum-Kalvön er standardsteder.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Siden vi satt ut båten 10. Mai og tok den opp 2. November så har vi hatt nøyaktig 69 overnattingsdøgn ombord. I fjord så hadde vi 56, så vi har slått gamlerekorden. Til neste sommer skal vi med god hjelp av en ny Princess V42 klare over 70 overnattings døgn.

 

I sommer har vi også kjørt rekord mange timer med 181 timer og mye av de skyldes nok mange dagsturer vi hadde på for og sensommeren. Forsommeren besto også av mange helgeturer i nydelig vær og godt over 25 grader, vi dro også på noen lange dagsturer midt i uka etter endt arbeidsdag på sensommeren. Den ellers så dårlige sommeren har ikke hatt noen innvirkning på oss, vi har hygget oss inne med varmeren i gang. Når sola tittet fram så klatret vi opp på flybridgen og nøyt hvert sekund.

 

Sesongen har også vært helt problemfri og hadde det ikke vært for været så hadde 2007 blitt et vellykket båt år. Vi får håpe 2008 sesongen får bedre vær fordi jeg da ikke lengre har et tak å gjemme meg under, bare en kalesjeduk :wink:

Link to post
Share on other sites

Etter en rekord tidlig start (for oss) i påsken gikk våren med til å pakke ned for å flytte og opp pussing av ny leilighet. Vi tok båten opp i begynnelsen av mai for å polere og å stoffe. Den 5. mai veltet båten, bilde av det ser du i Redningsskøyta nr. 4/2007. Derfor gikk resten av mai, hele juni og noe av juli til å få den reparert (hull i skrog, brukket ror, og ødelagt rigg). Men resten av juli og deler av august ble den brukt relativt flittig tiltross for været. Oppsummert båtåret 2007 er for oss annu horribilis, men vi tror at båtåret 2008 vil bli myyye bedre også for oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt fersk her på forumet, men det er moro å se så mange meninger presentert.

Her på Nordvestlandet har det vært en elendig vær-sommer, men båten var mye brukt. helt til den ble solgt i september. Det var en Scand 26 HC, en kjekk båt... Men nå har endelig kona skjønt at båt er livet, så vi leter etter ny båt nå. Blir nok Scand 27 Nordic. Årets høydepunkter på turfronten var en liten uke i Skålvikfjorden med Bårdsetholmen. Nydelig plass for hele familien! Videre tok vi sjøveien til Ålvundfossen når det var konsert med TNTog DDE. Hjemturen gikk ut vakre Solheimsundet, og rundt hele Smøla. I havblikk var dette en herlig tur-

Vi gleder oss veldig til ny båt er på plass i løpet av vinteren, og til en ny lang sesong på sjøen.

Godt nyttår, alle sammen! :santa:

Link to post
Share on other sites

Ja sommeren ble ikke det den var i 2006,

Vi kom sør til Korsør, der lå vi værfaste i 6 døgn. så bar turen nordoverigjen.

1 forstagsbrudd (hvor masta ikke gikk i sjøen)

og nå er båten solgt.

så jakten på ny , pågår for fullt.

Men, ??? det er altformange typer å velge i, :crazy: og hver dag så skifter jeg litt mening.

dette blir en hard vinter.

så året 07 er snart historie. og vi fokuser på de årene som skal komme. :yesnod::cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Godt å se at noen ser positivt på alt.

 

Jeg vil moderere det til å si at med riktig tøy blir det ikke så plagsomt med dårlig vær. Selv setter jeg mye større pris på sol og opphold, enn regn og tåke.

 

Det er ikke lenge igjen av båtåret 2007 nå, og mange av oss er vel iferd med å planlegge neste sesong med nytt utstyr og nye ferieplaner. Mange her går også og venter på ny båt, og det kan jeg skjønne er spennende. Vi hadde ikke planer om så mange oppgraderinger i vinter, men jeg finner da på noe nytt nesten hver gang jeg er i båten. Mest mindre justeringer og småplukk. Det er noe av moroa med å ha båt synes jeg. Bare det ikke blir for omfattende.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir så misunnelig på dere som har båten på sjøen i vinter. Jeg landsatte tidlig i høst for motorbytte, så nå har jeg "abstinens". Sommeren var særlig elendig her på våre kanter, og det var en hektisk tid på andre fronter, så det ble lite båtliv. Nå er Baylineren klargjort for montasje av ny dieselmotor. Nytt drev er på plass. Ny "Eber" er montert, holder på med slanger og uttak. Skal montere 110/230 V trafo slik at jeg kan bruke air-cond/heater i tillegg. Ellers blir det mye elektroarbeid da nye instrumenter fulgte med motoren. Lista er lang, men slikt arbeid om vinteren er god erstatning for turene, synes jeg. Nå gleder vi oss til våren. Har ikke hatt "Vestlandsbåt" før, så jeg regner med at båtsesongen kan utvides mye nå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alt i alt så er vi godt fornøyd med båtåret,det kunne til tider hvert bedre vær men det får vi ikke gjort noe med.Båten har fungert perfekt,og vi har truffet mange gode venner,og nye venner.Jeg har ikke ført noe regnskap men jeg tror vi har noe over 60 overnattinger,så vi bare gleder oss til å ta fatt på en ny sesong.Så vil jeg benytte annledningen til å ønske alle båtvenner et riktig godt nyttår. :cheers:

 

Hilsen Nor_West

Redigert av Nor_west (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen kan oppsummere båtåret 2007 på en helt annen måte. Dette opplevde US Coast Guard i en 47 fots spesialbygget Bayliner den 4. desember. Det hører med til historien at båten landet på siden og rettet seg opp selv etterpå. Mannskapet hadde sikkerhestbelter på, men kaffen gikk det skitt med. Bildefilen er for stor til å laste ned her. Gå inn på: http://baylinersclub.org/forum/showthread.php?t=11973 så får du se utrolige bilder. Ikke bare vår kyst som er værhard!

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke linken din til å funke...

 

Båtåret mitt startet for alvor en av de første helgene i Juni. Ingen vind og stekende sol på hytta. Fant da en rakett på en meter som det sto US Navy på :eek: . Det viste seg å være restene av en røykrakett fra en øvelse utforbi kysten av sørlandet et par uker tidligere. Ellers var helgen grei, selv om jeg endte opp med solbrente ben og rygg :smash: .

 

Ellers bestod sommeren av halvparten med regn og vindstille og den andre halvparten med sol og stiv kuling. Jeg gikk også glipp av en seiltur fra Mandal til Limfjorden :headbang:

 

Sesongen min sluttet i oktober med noen fine dager som jeg brukte til å trekke hummerteiner.

 

Jeg har ingen døgn i båt, men ca 75 døgn på hytta. Der har jeg sjøen bokstaveligtalt rett utforbi kjøkkentrappa.

Redigert av Toby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk heller ikke lenken til å fungere hos meg. Sitter nå og ser i loggen for 2007 for å få hjelp til inntrykk av båtåret. Kopierer fra en annen tråd (Trawler-tråden):

Sitter nå og koser meg med sesongens loggbok.

Båten ble satt ut 13.april og tatt opp 20. oktober 2007.

Motortimer ved utsetting var 131 timer, og ved opptak 285, dvs at motorene har gått 154 timer i år.

Så langt jeg kan se er utseilt distanse 1364 nm, dvs 1364 nm/ 154 timer = 8.9 nm/time, dvs gjennomsnittlig fart på 8.9 knop.

Det synes som om jeg har forbrukt 3688 liter diesel, dvs 3688 liter / 1364 nm = 2,7 l/nm, en annen beregning er 3688 liter / 154 timer = 24 liter/ time

Jeg antar det kan være noen mindre avvik i beregningene men i hovedsak er nok dette korrekt.

Tallene gjelder for en båt som veier ca 12 tonn med to Yanmar 6 LYA-STE motorer, hver på US hester 370 HK dvs 740 HK på drivhjulet.

Den lengste turen startet ved St.Hans og varte til ca 8. august da seilasen var Son - Kiel - Son. Jeg beregner denne seilasen til ca 900 nm (Oslo - Kiel er ca 400 nm). En viktig oppsummering i år har vært de svært verdifulle vind- og bølgeprognosene som ble utarbeidet av DMI Ocean Forecast. Se http://ocean.dmi.dk/anim/index.html Velg 1) Parameter = Wind, 2) Geographical domain = Denmark, 3) Animation = play (evt andre alternativ). Denne modellen var meget presis i de periodene jeg seilte og hjalp oss til å velge seilingstidspunkt som ga behagelig seilas trass mye vind i sommer. Se ellers de fine trådene: Status på svenskekysten - https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...86&hl=Dyvig og tilsvarende for Danmark, se: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...6&hl=Vestre Vi hadde noen fantastiske opplevelser både i Limfjorden, i Bohuslen og i indre Oslofjord - og de positive minnene har en tendens til å feste seg godt for ettertiden. Antall overnattinger: ca 80, som i 2006.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...