Jump to content

VP MD2030, overhale varmeveksler


bliss X

Recommended Posts

Demontering er ialfall ikke noe problem. Løsne de to slangeklemmene i framkant, og den i bakkant. Da er det bare å trekke den ut. Ligger du på sjøen kan det vel være greit å stenge kjølevannsinntaket først. Vær forberedt på at kjølevæsken renner ut og ned i kjølen. Ikke så mye du kan gjøre med det. Det er ikke noen stusser du kan koble deg til for å samle den opp ihvertfall.

 

Hvis du ikke mister kjølevæske kan jeg ikke se hvorfor du vil ha noen til å overhale den. Jeg har staket den opp selv en gang eller to. Ingen stor heksekunst. En pianotråd el.l. er mer enn nok verktøy.

 

Når den monteres igjen, skal de to store hullene stå ned. Pass så på at du strammer beggge de to slangeklemmene foran godt. den ene holder rundt innsatsen og holder kjølevæsken vekk fra sjøvannet. Hvis den minste er slapp, vil du få blanding mellom sjøvann og kjølevæske.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ble litt usikker på om 2030 har samme opplegg som min 2020 mhp de to gummikappene i hver ende av varmeveksleren. Ut fra det Herman skriver kan det virke sånn. I så fall er det jo greit å demontere innsatsen. Jeg måtte lodde noe rundt lokket til veksleren og hadde den derfor inne hos radiatorservice i Bergen. De renset da innsatsen i noe slags bad så den ble ren og fin. Koster neppe mye å få dette gjort.

 

Slik jeg tolket manualen skulle de to store hullene i innsatsen matche åpningen i vekslerhuset fra motoren der vann strømmer inn og ut. Gjør de det kommer også luftehullet i innsatsen øverst. Mulig jeg har gjort dette feil da men tolket det slik.

 

Når jeg hadde min ute var jeg i tvil om jeg skulle bytte gummikappene da slangeklemmene hadde gravd seg litt inn. Var kjip og droppet dette da de kostet noe hundrelapper pr stk. Resultatet var selvsagt lekkasje midt i ferien. Så bytt om du er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...