bliss X Startet 13.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2007 Er det en stor jobb å demontere varmeveksleren på en MD2030? Har mistanke om at den begynner å bli litt tett, og kunne godt tenkt meg å få rensket opp. Hvis man tar den ut - finnes det firmaer man kan levere den til for å få den overhalt? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Jeg brukte BS-Teknikk på mine blokker . Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Demontering er ialfall ikke noe problem. Løsne de to slangeklemmene i framkant, og den i bakkant. Da er det bare å trekke den ut. Ligger du på sjøen kan det vel være greit å stenge kjølevannsinntaket først. Vær forberedt på at kjølevæsken renner ut og ned i kjølen. Ikke så mye du kan gjøre med det. Det er ikke noen stusser du kan koble deg til for å samle den opp ihvertfall. Hvis du ikke mister kjølevæske kan jeg ikke se hvorfor du vil ha noen til å overhale den. Jeg har staket den opp selv en gang eller to. Ingen stor heksekunst. En pianotråd el.l. er mer enn nok verktøy. Når den monteres igjen, skal de to store hullene stå ned. Pass så på at du strammer beggge de to slangeklemmene foran godt. den ene holder rundt innsatsen og holder kjølevæsken vekk fra sjøvannet. Hvis den minste er slapp, vil du få blanding mellom sjøvann og kjølevæske. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Ble litt usikker på om 2030 har samme opplegg som min 2020 mhp de to gummikappene i hver ende av varmeveksleren. Ut fra det Herman skriver kan det virke sånn. I så fall er det jo greit å demontere innsatsen. Jeg måtte lodde noe rundt lokket til veksleren og hadde den derfor inne hos radiatorservice i Bergen. De renset da innsatsen i noe slags bad så den ble ren og fin. Koster neppe mye å få dette gjort. Slik jeg tolket manualen skulle de to store hullene i innsatsen matche åpningen i vekslerhuset fra motoren der vann strømmer inn og ut. Gjør de det kommer også luftehullet i innsatsen øverst. Mulig jeg har gjort dette feil da men tolket det slik. Når jeg hadde min ute var jeg i tvil om jeg skulle bytte gummikappene da slangeklemmene hadde gravd seg litt inn. Var kjip og droppet dette da de kostet noe hundrelapper pr stk. Resultatet var selvsagt lekkasje midt i ferien. Så bytt om du er i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Mange takk for rådet Herman. Da forstår jeg det slik at det ikke er noen heksekunst å rense den selv. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Sebaldus gjorde meg plutselig i tvil. Men det er ikke verre enn at du ser etter hvilken vei den ligger når du tar den ut. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
bliss X Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Skal nok klare å finne ut av hvordan den skal settes på igjen. Det jeg lurte på var om dette er en komplisert og vanskelig greie, men jeg forstår det slik at dette klarer man greit. Har skrudd mye på alt mulig rart, men det begynner å bli en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 finnes det firmaer man kan levere den til for å få den overhalt? Radiatorservice er flinke til denslags. De rengjør, trykktester og evt lodder den om nødvendig. Fikk selv loddet om innsatsen i en Bowman kjøler hos dem i Stavanger for et par år siden. http://www.radiatorservice.no/ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
"Mathilde" Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Byttet frostvæsken på en bil en gang og fikk litt problemer med luft i anlegget. Noen som har hatt liknende problemer ved bytte av væske i VP? Event. hva gjør man for å få ut luften igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.