Jump to content

Ferien 2004 går til.......


enter4u

Recommended Posts

Vi er en gjeng med seks båter i alt som planlegger skikkelig båtferie i år. :smiley: Tenkte å sjøsette dem i Ørje og tøffe til Venern i Sverige og videre ut i Gøta kanal. Om vi går østover eller sørover i kanalen vet vi ikke enda, men planen er å kjøre ei uke nedover så langt vi kommer, så snur vi og bruker ei uke hjem igjen.

Disse båttypene er meldt på til turen:

Polar770

Skilsø 23

Nidelv 24

Tresnekke 28

Fram 25 1979 mod.

Fram 25 1975 mod.

 

Noen som har vært der og kan dele noen erfaringer med meg? :confused:

http://www.gotakanal.se/

Link to post
Share on other sites

Tenkte å sjøsette dem i Ørje og tøffe til Venern i Sverige og videre ut i Gøta kanal.

 

Noen som har vært der og kan dele noen erfaringer med meg? :smiley:

http://www.gotakanal.se/

Hei.

På hjemmesiden min ligger mine opplevelser i kortform fra turen, med bilder. Gikk selv andre veien og ble løftet/kjørt over fra Tøcksfors til Ørje og så på kanalen ned til Halden. Nydelig tur og ta deg god tid.

Sjøsette i Ørje?? du må vel på lastebil og over til Tøcksfors. Sommerstid går det fast transport mellom disse plassene.

Mye god info på deres hjemmeside som du referer til. Og kjøp kart/bok, meget nyttig.

Link to post
Share on other sites

De påstår at det nesten alltid er drittvær der og dessuten alt for kaldt for å bade .. :smiley:

Nei, nei, nei. Det samme troede jeg, men etter 10 år her vest har jeg innrømmet at også jeg kan ta' feil :smiley: Været kan varierer, men du verden så mange fine sommerdage vi har. Vi bader mye i store damme i holmene. Der er der 20 - 25 gr. midt på sommeren, og det er IKKE brakvann. Der er frisk sjøvann, det bliver skiftet med flo/fjære, i kuling osv. Der er til og med tang og krabber i dammene.

I år (som ifjor og året før det +++) går turen til Danmark :confused:, men ikke i båt :confused: :confused:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hej enter4you

 

Jag har varit der !      66 sluser en veg(om jag kommer ihåg rett)!    men veldi kul,

 

tag god tid på dig vi hade 14 dager  la  4 dager i Stockholms skärgård o 10 dager i kanalen

desse 10 dager var för kort tid, då hinner man bare kjöre kanalen inga avstikkare i Vänern

eller Vättern !  går du under 'fellesferien' så räkna med lite köer på några stellen

bla Bergs slusstrappa 7 slussar på rad!

BildeBilde

er det noe spes du undrar över?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ferien i år blir vel som sist år og året før det, en uke eller 2 i Ryfylke. Deretter drar vi nordover til Bergen, med minst en uke stopp i område Bømlo / Stord. Dette område må vera noe av det fineste Norge har å by på. Har forsøkt å få familien med nedover til Sørlandet i et par år nå, men nei de skal nordover BASTA :blush:

Link to post
Share on other sites

:blush: Har vel sagt det før ,trur jeg . Men går alt som det skal blir vår første ferie med ny båt til telemarkskanalen , men først innom søtabror og bunkre div  :blush: og annet usunt som hører med til en ferie . Veit ikke hvordan tia skal gå til sol og varme skal komme ,men er jo utpå og fisker litt og koser meg da så båtbruk er det nesten daglig . Og  nå er isen borte her igjen ,så lenge det varer .

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

:blush: Ja planlegge sommerferie i nedsnødd vinterkulde er bare helt topp!

Denne Dalsland/Gøtakanal turen, Båt til Halden billøft der for å bli satt ut i Sverige samt da ned til Göteborg samt kysten hjem, er en drøm. Jeg husker godt de turene som guttunge med mine foreldre, fantastisk.

Våre reise venner er ikke helt komfortable tror jeg med å løfte båten på bil, især de med store på over 30 fot. Så vi får se, men ett år bare skal vi dette.

Men: :confused:

I år står ferie planene mellom Langesund – Bergen, tur retur.

Eller

Langesund - Kr.sand- Hanstholm(DK)- Limfjorden - Læsø/Skagen - Lysekil og svenskekysten nordover, og videre hjem til Langesund.  

Reisefølge er 4 – 5 båter b.la. med M/Y Ellen Marie (som dere kjenner godt i dette forumet) og Enjoy(også i dette forumet), og jeg tror begge reisealternativene er gode. Men akkurat nå heller det vel mest mot Danmark og Sverige turen. Ser tidligere i tråden dette med temperatur i badevann på vestlandet osv…. Er det noe i det ? Er det like varmt? Guttungen på 9 år er bekymret for dette. :wink:

 

Teller dager til sjøsetting…….  http://home.online.no/~rmalmgre/sjosetting2.htm

M/B Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

:smiley:Ute er det snø og kaldt, flott å planlegge sesongens utflukter. Har en kamerat som for noen år siden drog gøta kanal opp til Väneren. Det han husker best er at de kom ut for uvær og at sjøen på Väneren ble stor og meget krapp. Det kan jo være greit å vite. Jeg forestilte meg at dette ikke var mulig på en "liten" innsjø men ...

Min sommer utflukt i år blir stort sett å tøffe langs sørlandskysten å besøke familie og venner på hytter, holmer og skjær. Ikke verst det heller...

Link to post
Share on other sites

:smash: Har vel sagt det før ,trur jeg . Men går alt som det skal blir vår første ferie med ny båt til telemarkskanalen , men først innom søtabror og bunkre div  :lol: og annet usunt som hører med til en ferie . Veit ikke hvordan tia skal gå til sol og varme skal komme ,men er jo utpå og fisker litt og koser meg da så båtbruk er det nesten daglig . Og  nå er isen borte her igjen ,så lenge det varer .

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Hei

Mulig jeg har nevnt det før i en eller annen tråd. :lol:

JEG HAR LYST TIL Å FÅ MED MED BLUESFESTIVALEN PÅ NOTODDEN I ÅR !!! :lol:

Håper medrederinnen får ordnet seg ferie så det passer.  :smash: for det.

Kommer mer konkret tilbake ad kanaltur senere.

mvh

giver :lol:

Link to post
Share on other sites

Drømmeferien 2004 er først en lengre tur på Mjøsa med Sjømannen. Gjerne så langt sør det går - det blir i så fall hele Mjøsa på langs, fra helt nord til helt sør. I Sjømann fart regner jeg med det til si en del døgn... Deretter Brekkestø med Selco'n (Denne gangen med el. start! Skal ikke ha opp igjen alt styret med å skifte snor flere ganger..) og hele familien. Da regner jeg med fint vær og har tenkt litt på å ta hele Blindleia fra ende til annen. Men før jeg kommer så langt, er det masse prosjekter. Enda flere enn i fjor. At man aldri lærer. Blir det riktig ille og ingen av båtene er klare pga prosjektene, tar jeg med meg noen :smash: og bruker gummijolla istedet! I år skal jeg ikke ha noe av at det ble kun 13 timer i båt. Det blir over mitt lik!

Link to post
Share on other sites

:smash: Hei.

Holder på med å bearbeider kona for å ta turen fra Bamble- Halden - Dalsland kanal- Gøteborg - Strømstad- Bamble.

Hun vil vite om vi har god tid om vi bruker 14 dager, eller blir det en stress tur. Været spiller selvfølgelig inn men vi er glade for gode råd.

Kanskje vi ser Baatplassen skippere.

 

Hilsen

Kirkes

Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei.

Holder på med å bearbeider kona for å ta turen fra Bamble- Halden - Dalsland kanal- Gøteborg - Strømstad- Bamble.

Hun vil vite om vi har god tid om vi bruker 14 dager, eller blir det en stress tur. Været spiller selvfølgelig inn men vi er glade for gode råd.

Kanskje vi ser Baatplassen skippere.

 

Hilsen

Kirkes

det blir litt stress (men til kona behöver du ju bare säga 'veldi litt' stress! og overtale henne

til o  ha en uke i reserv  :wink:)

 

tror att du skall åtminstone ha 3 uker Halden-Strömstad !

säg 1-1,5 uke i kanalen

0,5 fra Dalsland ner til Göteborg (bare Liseberg tar ju en dag!)  o sen

1-1,5 uke opp genom Bohuslän om man skall ha lite ferie oxo!

 

beror oxo lite på båt o sjövana, Vänern er stor o sjöen e krabb om du får kraftig vind

fra feil håll likaså Bohuslän om man får ett par dager med stiv kuling !

 

om man går den her rundturen, så skall man kolla priser!

Dalslands Kanal bruker sälja paket der Båttransport (Halden-Nössemark/Ed)-slussavgifter

Dalsland kanal o slussavgifter Trollhätte kanal ingår i samme pakke!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei.

Holder på med å bearbeider kona for å ta turen fra Bamble- Halden - Dalsland kanal- Gøteborg - Strømstad- Bamble.

Hun vil vite om vi har god tid om vi bruker 14 dager, eller blir det en stress tur. Været spiller selvfølgelig inn men vi er glade for gode råd.

Kanskje vi ser Baatplassen skippere.

 

Hilsen

Kirkes

Hei Kirkes

Har selv tatt denne turen med start fra Skjærhalden og motsatt vei, men det spiller ingen rolle. Vi gikk også Haldensvassdraget ned og brukte et par dager på det. Vi lå også rolig over to dager i Dalslandskanal. 14 dager og ikke antydning til stress. Vi brukte turen til Gøteborg som transportetappe. (2 døgn, det er heller ikke stress :wink:)

Kan kanskje gå litt ekstra tid i fellesferien som Gunga Din nevnte litt før i tråden.

 

Igjen, dette er en tur å anbefale.

 

Ligger mere info på min hjemmeside. (Link under mitt innlegg)

Link to post
Share on other sites

Hej igen Kirkes!

 

Du skall absolut ta denne turen, Dalsland er helt fantastiskt, rena vildmarken!

Du kan drikke vannet direkt ur sjöen i de fleste sjöar der!

 

möjligt jag oxo var lite pessimistiskt i min tidräkning, men vi for runt lite inne i

kanalsystemet !  det finns lite bikanaler, en opp till Töcksfors o en til Årjäng!

 

Ett tips jag glömde, det er att lyfta i Halden o gå nerför kanalen, slussningen

blir mycket enklare!  Trollhättekanal er förmodligen de enklaste slussarna, der

töms vannet ur genom store 'bunnventiler' istellet för 'öppningar' i slussportarna

som det er i Dalsland, eller Göta Kanal för den delen oxo!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Kirkes!

 

Virkelig en kjempefin tur dere planlegger!

Dere bør imidlertid beregne god tid (gjerne 3-4 dager) til å sluse imellom og "boble" rundt i de nordlige sjøene i Dalsland (Stora Le, sørøstre del av Foxen, sørlige del av Västre Silen og gjerne også Ôstre Silen). Store, fantastiske sjøområder med idylliske naturhavner i fleng, og ikke minst: FRED OG RO!

 

Lykke til videre med planleggingen - og ikke minst selve turen!

 

Hilsen Arvid_A

Link to post
Share on other sites

...Eftersom Båtdilla ikke virker ha full kontroll over sine mjösormer så lär en ha smitit iveg.

Nei, det er nok ikke det som har skjedd i dette tilfellet. Der er nok heller noen ungdommer som i et ubetenksomt øyeblikk har brakt med seg et av avkommene til Mjøsormen og satt det ut et annet sted. Kan jo bare tenke seg hva dette medfører av konsekvenser for fiskebestanden der den ble satt ut. Det er jo ikke uten grunn at det f.eks. ikke finnes Steinbitt i Mjøsa lengre. At det går ann! :crazy:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...