Jump to content

Ferien 2004 går til.......

enter4u

Recommended Posts

Turen går i år som i fjor over til Læsø,og kanskje inn Limfjorden.Det er deiligt å være norsk i Danmark vet du. Kun kr. 3,- for :lol:

det billigaste jag såg förra säsongen var 59 DKK för en kasse om 30 fl ==> 1,97 kr  (Staröl)

det er billigt  t o m för en EU medborgare  :crazy:    

(Carlsberg brukar ligga runt 99kr/kasse, I Skagen dock 129  :lol:)

S/Y Gunga Din

Nei, det er nok ikke det som har skjedd i dette tilfellet. Der er nok heller noen ungdommer som i et ubetenksomt øyeblikk har brakt med seg et av avkommene til Mjøsormen og satt det ut et annet sted. Kan jo bare tenke seg hva dette medfører av konsekvenser for fiskebestanden der den ble satt ut. Det er jo ikke uten grunn at det f.eks. ikke finnes Steinbitt i Mjøsa lengre. At det går ann! :crazy:

Bare du håller koll på Mamma Mjösormen nu ner hon får nye fine sjökart, så ikke

hun rymmer ut i havet !

Hun lär vel simma raka vegen til Strömstad hun med, som alle andre med denne flaggen  :lol:

:lol: :lol:

S/Y Gunga Din

Som en liten motvekt til Sverige, Danmark og sør- østlige deler av kongeriket, sommerferien blir også i år lagt til Helgeland og Nordlandskysten  :blush:

Fikk bare så vidt pirket borti alle de fantastiske plassene som finns der oppe i fjor sommer.....

Snakk om eventyrrike og alveland !!!!!

Imidlertid ser det ut som om det også kan bli rom for en Shetlandstur med utreise fra sånn cirka Svinøy fyr.   Gleder meg !!!  

:smiley:

Arild

Angående Gøta-kanal. I min båt blir det jeg og min datter på 11 år. Hører folk sier man bør være to voksne mht fortøyning i slusene :nonod: Stemmer det, eller klarer jeg dette alene? :blush:

Man behöver vara två stycken!

men jag tror sikkert att det räcker med din dotter !

har även sett en kille som slusse helt själv! en segelbåt på ca 9-10m !

det er inte så svårt som man kan tro, og de allra flesta slussvakter tar det veldi med ro!

gå in på hjemsiden på Göta kanal eller på Dalsland tror dom har en enkel skiss på hur

det går til med både upp o ner slussning!

har du tur legger du dig utanpå en annan, då er det som o ligge longside!

då förtöjer du o så kan ju du hjälpa den du ligger utanpå!

S/Y Gunga Din

Vel .. Drømmer om vestlandet, men mannskapet er ikke særlig motivert. De påstår at det nesten alltid er drittvær der og dessuten alt for kaldt for å bade .. :smiley:

Tar fram denne igjen, og håper at noen staute vestlendinger kan komme med overbevisende stoff jeg kan legge fram for admiralen for å øke motivasjonen

Gjerne bilde av noen som bader  :nonod:

Tar fram denne igjen, og håper at noen staute vestlendinger kan komme med overbevisende stoff jeg kan legge fram for admiralen for å øke motivasjonen

Gjerne bilde av noen som bader  :smiley:

hehe....badetempen her kan da absolutt slå den sørpå?

Traff en del båtfolk på sørlandet i sommer som alle sammen drømte om å dra til vestlandet. De som hadde tatt turen var hellig overbevist. Masse plass, fantastisk natur og helt andre forhold med tanke på gjestehavnpriser, service og vennlighet.

Skal du ta turen må du starte en egen tråd der vi vestlendinger kan komme med konkrete tips til ting du bør få med deg. Rent konkret vil jeg anbefale skjærgården i Sunnhordaland og området ved Halsenøy (Rosendal (overnatt i Uskedalen), Romsa osv). Mange nydelige plasser. Ta turen opp Lukksundet og få med deg Godøysund, Lysøen i Os og Vinnes i Fusa. Mye artigere enn å gå Langenuen. Så tar du Bømlo og Austevoll på returen.

Du er i alle fall velkommen til vestlandet og turen anbefales!

(du får sikkert plass på dekket til riggen vi skal sette på Trudelutt til 1. April 2006)

Som en liten motvekt til Sverige, Danmark og sør- østlige deler av kongeriket, sommerferien blir også i år lagt til Helgeland og Nordlandskysten

Samme her! Helgelandskysten, der skjærgård er skjærgård og ikke bare noen fattige holmer inne ved land. Et øyeldorado nærmest uten ende. Bare synd at vi ikke kan stole på været på samme måte som på Sørlandet  :lol:

Dersom jeg lot meg rive med nå har dette sammenheng med at jeg har trådd mine barnesko i dette landskapet. Til sommeren skal vi reise tilbake dit sjøveien med egen båt for første gang  :nonod:.

mvh

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

hehe....badetempen her kan da absolutt slå den sørpå?

Traff en del båtfolk på sørlandet i sommer som alle sammen drømte om å dra til vestlandet. De som hadde tatt turen var hellig overbevist. Masse plass, fantastisk natur og helt andre forhold med tanke på gjestehavnpriser, service og vennlighet.

Skal du ta turen må du starte en egen tråd der vi vestlendinger kan komme med konkrete tips til ting du bør få med deg. Rent konkret vil jeg anbefale skjærgården i Sunnhordaland og området ved Halsenøy (Rosendal (overnatt i Uskedalen), Romsa osv). Mange nydelige plasser. Ta turen opp Lukksundet og få med deg Godøysund, Lysøen i Os og Vinnes i Fusa. Mye artigere enn å gå Langenuen. Så tar du Bømlo og Austevoll på returen.

Du er i alle fall velkommen til vestlandet og turen anbefales!

(du får sikkert plass på dekket til riggen vi skal sette på Trudelutt til 1. April 2006)

Takker for tipsene, og ja - jeg har plass til trudelutt riggen på dekk tror jeg. Hvor høy er den?

Ca 7-8 meter tipper jeg. Kjørte den på biltak og det så litt villt ut.

lurer litt på riggen til Trudelutt !

skal det vare mesan, trur det hade blitt fint ihop med akterruffen....... :lol:

o kansje bogspröt, ett modernt bogspröt eller peke i kulfiber på en såder 5-6m,

så att man kunde sätta en max genakker!

Vad tror ni om det, kansje litt for space'et eller tror ni det går bra  :nonod:

S/Y Gunga Din

Må bare få skryte litt av kysten av Sogn og Fjordane, denne delen av landet anbefalest på det sterkeste. Vår ferie i sommer blir strekningen Førde - Stavanger.  :nonod:

Da anbefaler jeg at du får tak i Stavanger Aftenblads hefte/bok "Lune havner".  Der er det et oppkomme av mange flotte bekrivelser og tips til steder og havner i Rogaland.  Som Fjording selv, må jeg skryte av den fine naturen her og speselt for en båtturist.  God service og blide mennesker er her mye av også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

turen i sommer blir som følger ( håper jeg da )

Ned til Koster, blir i området Koster / Grebbestad en uke sånn ca tenker jeg. Deretter kommer et vennepar etter, og vi fortsetter sørover. Målet er Skagen, og evt. Læsø. Holder været seg OK, kan en tur over til Norskesiden på tur hjem. Vi får se. Med ny lettmatros blir det ikke lett å planlegge, men jeg har  minst 6 uker sammenhengende så noe får vi vel til...

Suzuki

No boat needed..

....minst 6 uker sammenhengende .....

6 uker...... :lol:   Her i gården blir det 3, kanskje 4. Men med unger i "håpløs" alder, for store til at de vil være med, og for små (viltre) til å overlates helt til seg selv hjemme, så er det ikke så lett. Det blir til å tusle litt opp og ned langs sørlandskysten. Men det er jo i grunnen ganske bra, da er en jo midt i smørøyet  :nonod::lol:

...men jeg har  minst 6 uker sammenhengende så noe får vi vel til...

Seks uker - det hadde jeg også for et par år siden. Det var helt suverent, vi var godt sør for København uten å stresse det aller minste.

I år tøtsjer vi Bohuslän under flere korte ferier fra mai til august, (men ikke i juli!) mens hovedutflukten faktisk går til England/Wales (med fly og  tog) der vi skal realisere en gammel tanke om kanalferie.

:cryin:

Seks uker - det hadde jeg også for et par år siden. Det var helt suverent, vi var godt sør for København uten å stresse det aller minste.

I år tøtsjer vi Bohuslän under flere korte ferier fra mai til august, (men ikke i juli!) mens hovedutflukten faktisk går til England/Wales (med fly og  tog) der vi skal realisere en gammel tanke om kanalferie.

:cryin:

Hej Fenix!

det har jag oxo luret på ! eller kanalferie i Frankrike!!

bare tenk o komme in i lite småbyer....... rödvin o lite ost  :flag:  

S/Y Gunga Din

Hej Fenix!

det har jag oxo luret på ! eller kanalferie i Frankrike!!

bare tenk o komme in i lite småbyer....... rödvin o lite ost  :cryin:  

Ja, Frankrike med (mye) rødvin og (noe) ost står også på programmet, men med 2. styrmann fremdeles ombord, går vi for det han har lyst til så lenge han gidder å være med. Så skal vi ta alle konfektbitene når tiden kommer. I første omgang blir det spennende å teste slusegreiene, som jo er ganske moderate saker i de trange kanalene vi skal prøve i år.

Med ny lettmatros blir det ikke lett å planlegge

Frykt ikke!

Vår lettmatros var fire måneder når hun mønstret på sist august. Det gikk helt greit, den minste antydning til bevegelse i båten så sovnet hun. Legg inn et rolig tempo og beregn litt ekstra tid om morgenene for å gjennomføre stell og mating, så går dette veldig bra.

Jeg er mer spent for kommende sommer for da løper (stabber?) vel lettmatrosen vår rundt på egne ben. Blir kanskje mer bruk for redningsvesten (størrelse 5-15 kg!) i år.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Frykt ikke!

Vår lettmatros var fire måneder når hun mønstret på sist august. Det gikk helt greit, den minste antydning til bevegelse i båten så sovnet hun. Legg inn et rolig tempo og beregn litt ekstra tid om morgenene for å gjennomføre stell og mating, så går dette veldig bra.

Jeg er mer spent for kommende sommer for da løper (stabber?) vel lettmatrosen vår rundt på egne ben. Blir kanskje mer bruk for redningsvesten (størrelse 5-15 kg!) i år.

Brigg

det er det jeg regner med. Som sagt, vi planlegger lite. Kanskje kommer vi hit, kanskje dit. Havneanlegg med tilgang på resturant vil bli langt flittigere besøkt, ikke minst for å avlaste "mor". Dette er min hemmelige plan for at alle skal få det fint, for det er unektelig litt ekstra jobb med en på 3-4 mnd ombord. Dessuten får vi varmtvann, igjen for å glede "mor" ekstra, samt spare litt jobb ifbm koking av vann etc.

Vi får se, det viktigste for meg er at alle får det fint...

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...