tom-ass Startet 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2007 (redigert) En liten "undersøkelse", artig å se resulteter etterhvert! Redigert 16.Oktober.2007 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Foreløpig er jeg veldig gjennomsnittlig ser jeg. Båten på land utendørs, uten kalesje, med batterier og puter, uten avfukter og varme og vinterkonservering selv. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Som "uerfaren" båteier er det artig å se om man gjør det slik som alle de andre gjør... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Elmer Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Legger merke til at jeg gjør det flest har svart på de ulike spørsmålene. jeg har pleid å ta ut batteriene, men skal i år la de være i båten og bruke landstrøm til å lade de opp et par ganger i løpet av vinteren. Har også i høst tenkt å gjøre større konservering enn jeg pleier. Har tenkt til å skifte olje, filter, og dieselfilterene. Godt med alt som er gjort når vårsola titter frem! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 jeg har pleid å ta ut batteriene, men skal i år la de være i båten Fornuftig. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Dolfi Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Må vel si at jeg er rimelig gjennomsnittlig jeg og.. Setter den i kaldlager uten å lage di store krumspring. Gjør alt selv og lar batteri og puter ligge i. Mulig jeg tar ut batteriet etterhvert dersom jeg får lite å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Gjennomsnittlig , ute m. presening, har brukt vinterkalesje før, bedre uten pga. bedre ventilasjon, tar ut alt løst som kan suge fuktighet, bruker tørball, batteriene står i fullladet,tar service/konservering selv Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Ute under presseningstelt lagrer jeg i år, det var ikke et alternativ så jeg svarte ute under pressening. Ettersom jeg står i telt tar jeg ikke av presseningen. Avfukter bruker jeg på begynnelsen får å være sikker på at mahognyen ikke skal fryse sund. Batteriene ladder jeg opp, kobler ifra og lar dem stå Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Uffe Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Båden på vandet med vinterkaleche. Sørger for god ventilation og varme, når jeg er i båden. Sejler så ofte vejret tillader det. Ligger med landstrøm. Klarer selv vinterkonservering. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Har både varme og avfukter . men måtte velge varme da skjema ikke tillot flere valg. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bützfleth Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hva med oss som ikke har kallesje båt? Hva gjør du med kallasjen om vinteren? Den sitter på hele året Har ikke på Har egen vinterkallesje Ingen svaralternativ passer Eller hva med oss som ikke gjør noe og bare bruker båten i vinter? Tenker på vinterkonserverings spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 er det mange som konserverer motorene når dei ligger på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Ka type avfukter e vanligst, tenkte eg sko prøva med sånne saltposer fra biltema, dårlig? Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Sydvesten Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hva med oss som ikke har kallesje båt? Eller hva med oss som ikke gjør noe og bare bruker båten i vinter? Tenker på vinterkonserverings spørsmålet. De lar enkelt og greit å bare la være å stemme om ikke svare passer... er ikke værre en det vil jeg tro... eller om de absolutt vil stemme så krysser de av for "ingen svar alternativer passer"... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansb Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg er fersk båteier og er nettopp ferdig med første sesongen. Båten står på land under presenning (20 fots plastsnekke). Men jeg lurer fælt på hva som er best å gjøre med kalesjen. Skal jeg ta den med hjem, eller bør jeg la den stå på båten?? Kalesjen er forøvrig gammel og vil uansett bli tatt av en kortere periode for litt reperasjon. Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Båten brukes hele året. Denne uken skifter jeg olje og kontrollerer frostvesken på ferskvannsiden. En frostvakt er satt inn i motorrommet og en bak ved ferskvannspumpen. Har fyllt opp med diesel og vann slik jeg gjør ellers i året. Kommer det sprengkulde setter jeg på en varmeovn til. Båten er ellers utrustet som ellers i året og i ferien. Sengetøy og klær ligger ombord, klart til neste tur. Har satt på vinterkallesjen og lagt en klar pressenning over vinterkallesjen som også tjener som ekstra isolasjon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg er av den late typen, vel egentlig ikke lat - men mangel på tid er vel mer rett å si. Leverer båten om høsten og henter den om våren. Ligger inne i varmtlager og service, vedlikehold og vårklargjøring gjøres av de som har båten. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Ligger inne i kaldtlager, tar hjem puter og kalesje Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg er av den late typen, vel egentlig ikke lat - men mangel på tid er vel mer rett å si. Leverer båten om høsten og henter den om våren. Ligger inne i varmtlager og service, vedlikehold og vårklargjøring gjøres av de som har båten. Interessant løsning , kan du si hva dette kommer på i kroner og ører ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg skal ikke gjøre noe som helst, vinterlagring=pes å komme ut på fjorden. Båten skal ligge der den alltid ligger, uten pressening, uten konservering av motor (heller jevnlig bruk som er mye bedre). Seilene blir på, batterier, puter, mat osv. blir ombord som vanlig og båten blir brukt som vanlig, dog kanskje ikke fullt så mye som før. Skal sørge for at det alltid er litt varme ombord slik at jeg slipper fare for at noe fryser. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 (redigert) Ka type avfukter e vanligst, tenkte eg sko prøva med sånne saltposer fra biltema, dårlig? Benyttet dette inne i kabinen sist vinter. Lukket ventil og det som ellers lukkes kan. Det gikk med 3-4 poser sist vinter; altså det virket... ============= Jeg tar konsekvent av kalesjen om høsten. Er redd for at stort snøfall kan få hele kalesjestativet til å knele... Har forøvrig gammel kalesje som ikke er i bruk. Redigert 18.Oktober.2007 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Båten vår ligger både inne og ute på en gang Den ligger beskyttet for sol og regn i en båtgarasje på 13 x 4.5 meter , klar for tur med varme og avfukter året rundt Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Eneste vinterklargjøringen for mitt vedkommende er nedtapping av vanntank/slanger og f.vannspumpe, varmvannstank samt frostveske i toalettskålen av stenging av kraner fra/til toalett. samt sjekk av frostveske på motor. Ellers er det samme rutinen hele året. Elektronikken er selvfølgelig ombord hele året! Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 tenkte eg sko prøva med sånne saltposer fra biltema Saltposer høres lurt ut. Visste ikke at det fantes... Var det ikke noen her på båtplassen som foreslo bleier i fjor? Erfaring med det? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
sodne Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Ja har jo det men det e ganske lenge siden har avfukter fra biltema i nå, ingen dogg på rutene Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.