Jump to content

TV ombord


RichardN

Recommended Posts

Bilde

 

TV ANTENNE, YACHTING, 12/230V

for modtagelse af kanaler fra 2-4 +5-12 + 21-69 FM - kke retningsbestemt - komplet med forstærker 12/24/230V - vægt: 1,8 kg - størrelse: max diameter 38 cm, højde 14,5 cm - vægt 1,2 kg.

 

Denne antennen har jeg brukt noen år og er veldig fornøyd. Koster Ca 2.200.-

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har selv to antenner ombord. Den ene er en slik rund lukket antenne som tar imot like godt/dårlig fra alle kanter. Slike antenner har innebygget forsterker, og tar vanligvis imot ganske svake signaler. Dersom en ligger et sted med fri sikt i alle retninger, virken en slik antenne rimelig bra. Og ligger du på svai og båten stadig dreier, er det vel det eneste som kan anbefales. Og en slik antenne er ganske liten og kan stå fast montert på båten hele tiden.

 

Men ligger dere i en lukket poll med mye høyt land rundt, er den håpløs. TV signalene som kommer inn i et slikt område treffer terrenget og reflekteres frem og tilbake mange ganger før det treffer antennen. Dermed får du dobbeltbilder og dobbeltdobbelt bilder osv.

 

Da trenger du en antenne som du kan rette inn mot det originale signalet og som samtidig ignorerer alle de uønskede reflekterte signalene. En slik antenne kalles en Yagie antenne, og er en slik lang stang med mange "pinner" på, slik som flere andre her har anbefalt.

 

Har selv en slik antenne. Riktignok har jeg bygget inn en forsterker i den, men selv uten forsterker er det bra antenner. Med et visst antall elementer (pinner) forsterker den fort 2 - 3 ganger likevel. Ulempen er selvfølgelig at den blir håpløs når båten ligger på svai og dreier. Selv en 5 - 10 grader dreiing kan være nok til at bildet forsvinner. Og så er den ikke særlig egnet til å ha oppe kontinuerlig.

 

Selv forsøker jeg alltid med den fastmonterte "UFO'en". Dersom det ikke er bra, kommer Yagie antennen opp. Har laget en gjennomføring gjennom hyttetaket slik at jeg kan dreie antennen mens jeg følger med på TV-bildet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


RichardN: ...Vi skal også tenke på og skaffe oss TV ombord ...Hvilken tv anbefaler du/dere, mottar svar med takk!

 

Hei! Se også tråden under for info om ulike alternativer rundt TV i båt.

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...2706445;start=2

 

Like etter at jeg hadde kjøpt Snømannen var det viktigste i verden akkurat da å få TV i båten. Som du ser i tråden, utredet jeg ulike alternativer.

 

Etter hvert som jeg fikk oversikt over alt det andre jeg kunne tenke meg å gjøre med båten, besinnet jeg meg litt og endte i første omgang opp med Clas Ohlsons 5,5" til 299,-. Jeg har ennå ikke prøvd den i båten, men hjemme i stua virker den mer enn grei nok, prisen tatt i betrakning. Litt skurrete lyd, men hva kan man forvente for 290,-? Og så er det ikke kanalsøk som kan lagres. Man må søke inn en og en kanal når man vil zappe. Jeg kommer til å bruke denne til å begynne med og se ann behovet. Får jeg behov for noe mer, kommer jeg nok til å satse på Grundig Davio 37 - 14". Denne oppfyller kravene mine:

 

* Nedsatt pris akkurat nå om dagen

* Forholdsvis gunstig pris

* Effektsnål - og går både på 220V og 12V

* Automatisk kanalsøk - must hvis man farter mye rundt

* Fjernkontroll

 

Skulle du finne ut andre alternativer enn det som er nevnt i tråden over, er det fint om du skriver noen ord. Sikkert ikke siste gangen noen ønsker kopekasse i båten.  :cheers:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei*

 

Når det gjelder valg av selve TV apparatet er jeg forsåvidt enig med at Grundig Davio 37 - 14", er et kjempebra TV. Men det kommer jo litt ann på hvilken båt Du har og. Da med tanke på opptatt plass.

 

Jeg har den TV`en selv, men jeg kjøpte den mest pga. min bedre halvdel. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg kjøpt et som var mindre. Da jeg synest det opptar for stor plass.

 

TV`en ble kjøpt inn nå i sommer, og det ble i butikken da sammenlignet med et 10" TV i fra MARK tror jeg det var. Grundig TV`en hadde riktignok mye friskere og klarere farger, men det ser man jo stort sett bare når de står ved siden av hverandre.

 

Den 10" TV`en var MYE nettere, mindre og hendigere, og hadde i hvert fall vært mer enn stor, og god nok for meg. Den kostet ca. 2500,- kr. mens Grundigen kostet ca. 3000,-.

 

10" tommeren trakk pussig nok ca 4 W mer. Men den og gikk på både 220 og 12 V.

 

Slik ser denne TV`en i fra Mark ut:

 

Bilde

 

Og den, og andre lignende kan kjøpes her:

 

http://www.landorlarsen.no/tvvideo_prod.htm

 

Ser ut som de har det meste hos Landor Larsen, hva elektronikk ombord i båt gjelder.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten TV-tuner som går på USB porten. Bruker den på en LapTop. Krever god antenne, men det gjelder vel andre TV'er også. Har innebygget FM radio og trådløs fjernstyring. Er litt kresen når det gjelder versjoner av Windows, men jeg klarte å finne drivere på internett. Den heter Pixelview TV pro USB. Jeg tror jeg betalte ca. kr. 1300,-. Fant et par linker hvor de selger disse:

http://www.kaosdesign.no/Data/Assortert/usbtv.htm

http://www.amico.no/adm/shop/prislist.htm

Link to post
Share on other sites

Det var fint.

 

Når man først har, eller skal ha, en LT kan det kanskje være lurt å utvide dennes bruk.

 

Fremfor å ha flest mulig ting å rydde vekk. Før båten legger seg over og kaster seg avsted i kåt lek med vinden...

 

Trenger man spesielt stort minne, tro? Det er mange bilder som skal behandles.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjørte Pinacle sitt usb kort på en PII 250 med 8 mb video og 64 mb internminne, funket fint det.

(kjøpte dette brukt for 500,-)

Er blitt fortalt at en kan merke forsinkelse på lyden på dette adapteret siden lyden ikke går vi usb (har ikke merket dette selv)

Forøvrig glimrende å kombinere kartplotter og TV, Jeg kommer til å montere in 17 LCD som kan vris mot salongen

:cheers:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Til de av dere som vurderer tv kan det være et alternativ å kjøpe en flatskjerm for pc på 15 tommer. Denne kan du få med innebygd tv-tuner hos psdata. Så kan du ha kombinert tv og skjerm for kartplotter!

 

Har planer om noe slikt, men da med et standard pci tv-kort i pcen.


 

Hmm Misc Monitor 15" LCD TFT TCO99 TV-Module OEM

Temmelig stiv pris da Pris: 7795,- inkl. mva

Frakt kommer i tillegg.  :seeya:

Sikkert grei den men ikke noe for mei nei :nono:

:cheers:

Link to post
Share on other sites

jeg jobber med datasalg og kundene klager på xp driverene som ligger på pixelviews hjemmeside.

tekniker hos mmx som er importør støttet meg i at de ikke var så gode (i sommer etter at jeg selv prøvde med varierende resultat etter hvilket skjermkort som var installert på bærbare pc modeller)

hauppage har vi aldri fått i retur.

pixelview minner meg forøvrig om visse båtmerker (få det ut på markedet så fikser vi problemene etter hvert og håper flest mulig av kundene aksepterer den dårlige finishen det da det er jo billigst på markedet og "mye" for pengene)

Link to post
Share on other sites

HR utstyrer en del av sine modeller med sharp flatskjermer (bak dører)

Elegant!

Skjønner godt at de med nok penger betaler ekstra for det ja.

Større yachter utstyres nå med plasmaskjermer. (42") osv.

nærmer seg 30000 i utsalg. Men skal kona ha ny spisestue så blir det plasmatv i stua på meg ;)

om kvalitet teller mer enn kvantitet så kjøper man kanskje en flatskjerm i stedet for å gå opp en fot og to i båtlengde ? Ihvertfall blir det billigere (og kanskje finere).

Link to post
Share on other sites

7500 var rimelig stift ja....mener bestemt jeg har sett dette for kr 5000 som er ca. 2000 mer enn for billigste vanlige flatskjerm. Da er det et alternativ hvis du likvel skal ha flatskjerm til kart, men selvsagt ikke ellers!!!

 

Som sagt blir en løsning med et pci kort det billigste..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nu er ni inne på en massa fina Tv / PC-skjerms kombinationer,

 

Ville bare säga att jag har en Grundig 14-tums 12V alt 220V med en sådan Ufo-antenn

i masttoppen  inkl antennförstärkare! Båten ligger i Marstrand och jag tar in Danmark

utan störning, Norge skaplig bild, kan utan vidare följa en nyhetssendning !

Under veldigt gynsamma förhållande har jag haft en snöig Tysk tv-bild!!

(detta förutom di svenske kanalerna!)

 

Men vad jag tenkte rekomendera är vad ni än väljer se till att Tv'n klarar ta

emot Text-TV !!  Det är veldigt bekvämt att kunna slå på

Tv'n o läsa vädret, utan att behöva passa radiosändningar vare sig det är på

'rundradion' eller VHF'en

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...