Jump to content

Vinterlagring av 290DP-drev

Sproc

Recommended Posts

Hei!

Det nærmer seg tiden for vinteropplag, og siden det er første gang jeg er borti dette lurer jeg litt på hvordan jeg skal angripe drevet.

Jeg forstår at det absolutt bør tas av og lagres trygt innendørs.

Er selve jobben med å demontere og montere drevet grei å gjøre selv? Drevet veier jo noen kilo, hvordan er dette å håndtere? Trenger jeg VP's spesialverktøy for å holde drevet oppe ved montering på skjoldet?

Gitt at jeg tar det av selv og lagrer det hjemme, så er det vel en fordel å ha et stativ å sette det i? Fant dette i en annen tråd, vet ikke om det passer til 290DP.

Trykk- og vacuumtesting bør vel også gjøres. VP's originale testere koster rundt 1500kr stykket (en tester for trykk og en for vacuum), finnes det noe bedre (billigere) å bruke her?

Kanskje denne kan brukes? Kombinert trykk- og vacuumtester til 1395 SEK.

Alternativt, er det noen som vet hvem som gjør dette i Stavanger-området, uten at det koster titusenvis? ;)

- Bjørn

Hei!

Jeg forstår at det absolutt bør tas av og lagres trygt innendørs.

Hvorfor det? Det tåler å stå ute men dersom du redd for at noen skal stele det kan du jo ta det heim.

Er selve jobben med å demontere og montere drevet grei å gjøre selv? Drevet veier jo noen kilo, hvordan er dette å håndtere?

Jobben er helt grei og tar ikkje mer en en time og to, trenger kun vanligt verktøy og eit stativ.

vet ikke om det passer til 290DP.

Stativ er ein stor fordel, passer nok fint det du linker til, eg har snekra meg ein krakk i tre og fikk det jo dermed i helt rett høyde til min båt.

Trykk- og vacuumtesting bør vel også gjøres?

Det første eg gjør når eg får båten på land er å tappe oljen av drevet, er oljen fin er jo drevet tett.

Men om oljen er melk aktig på farge er jo det teikn på at noen av tetningene ikkje holder tett, da kan det jo vere lurt å trykkteste eller evt skifte alle tetninger.

Fyller så på ny olje slik at drevet står gjennom vinteren med ny fin olje.

Tips: Når du så tar av drevet og evt. når det er på tide å bytte belg, sink etc så kjøp et orginalt servicesett

(Veil pris kr 790,- i Sandefjord) fra din lokale Volvo forhandler til en ikke så gale pris. Da vet du at får kvalitet på knute belgen.

Dette settet inneholder: Knutebelg, skjoldsink, akselsink, foringer til opphengsbolter, diverse pakninger og splinter.

Bruks og monterings anvisning følger med.

Mvh

Styrbert

Vil uten tvil anbefale deg å ta av drevet. Tyveri er en ting. En annen ting er at du får sjekket og renset godt når du har tatt det av. Det blir ofte betydelig mengder groe og rur på drevskjoldet. Skifte av knutebelg bør du også gjøre årlig og da må drevet av. Skal du på død og liv la det stå på så sørg iallefall for å skifte olje. Skulle du være uheldig å ha fått vann i olja kan du risikrere frostsprenging osv. Ikke veldig hyggelig. Demonteringen er ingen heksekunst om du er litt handy, men studerer manualen nøye eller spør en i havna om råd. Ting bør gjøres i riktig rekkefølge. 290 drevet er ikke all verdens tungt og jeg pleier å støtte det opp under. Da trenger du ikke stativ. Men vær forsiktig når du har løsnet de siste boltene så det ikke faller.

Om du er interessert, lagde jeg for egen del en skriftlig beskrivelse for demontering og montering av 290 drevet jeg hadde en del år. Flere har fått det og hatt nytte av det. Send en IM om du er interessert.

Lykke til!

Hei, og takk for mange gode svar!

Grunnen til at jeg ville ta med drevet hjem var i utgangspunktet faren for tyveri. Jobben med demontering og montering må jo gjøres uansett siden drevet må av for å bytte belger.

Grunnen til at jeg ønsker å trykkteste er fargen på oljen jeg tappet av i vår. Den var langt fra hvit, jeg vil mer si den var lysebrun (baileys), men likevel lignet den ikke spesielt i farge på den nye olja. "Allvitende" på slippen mente at her var det garantert vann i olja, og drevet ville havarere imorgen den dag. Tidligere eier fortalte at sånn har olja sett ut hver vår de siste ti åra, og at hvis dette da ikke var som det skulle være hadde drevet havarert for lenge siden.

Så langt har tidligere eier hatt rett, drevet sviver ennå fint, men jeg kunne tenkt meg å teste for å opprettholde min sinnsro;)

Forstår at jeg må få meg et stativ, det er vel greit å ha når drevet skal lagres i kjelleren hjemme og, så det slipper å ligge på gulvet eller i ei hylle..

Takker for tipset om originalt servicesett, dette skal kjøpes inn til våren!

Hei, og takk for mange gode svar!

Grunnen til at jeg ville ta med drevet hjem var i utgangspunktet faren for tyveri. Jobben med demontering og montering må jo gjøres uansett siden drevet må av for å bytte belger.

Grunnen til at jeg ønsker å trykkteste er fargen på oljen jeg tappet av i vår. Den var langt fra hvit, jeg vil mer si den var lysebrun (baileys), men likevel lignet den ikke spesielt i farge på den nye olja. "Allvitende" på slippen mente at her var det garantert vann i olja, og drevet ville havarere imorgen den dag. Tidligere eier fortalte at sånn har olja sett ut hver vår de siste ti åra, og at hvis dette da ikke var som det skulle være hadde drevet havarert for lenge siden.

Så langt har tidligere eier hatt rett, drevet sviver ennå fint, men jeg kunne tenkt meg å teste for å opprettholde min sinnsro;)

Forstår at jeg må få meg et stativ, det er vel greit å ha når drevet skal lagres i kjelleren hjemme og, så det slipper å ligge på gulvet eller i ei hylle..

Takker for tipset om originalt servicesett, dette skal kjøpes inn til våren!

Vil støtte deg i å få trykktestet det. Hadde en kamerat i fjor som fikk totalhavari på drevet etter å ha hatt vann i olja. Fargen du beskriver kan tyde på vann i olja, ja, MEN det er ikke identisk farge på ny og gammel olje. Litt mørkere brun har jeg registert at den ofte blir, men Baileys er det ikke...

Skifte av knutebelg bør du også gjøre årlig og da må drevet av.

VP foreskriver skifte hvert 2. år på 290. Ser ikke noen grunn til å bytte hyppigere enn hva VP anbefaler (som fra før har tatt hensyn til alle sikkerhetsmarginer med god klaring).

Den var langt fra hvit, jeg vil mer si den var lysebrun (baileys), men likevel lignet den ikke spesielt i farge på den nye olja. "Allvitende" på slippen mente at her var det garantert vann i olja, og drevet ville havarere imorgen den dag.

Olja skal være gul/gyllen og nesten litt gjennomsiktig. Heller den mot sennepsfarge/bailies/hvit osv, så er det vann. Du kan teste dette ved å helle en dråpe på et toalettpapir. Da vil du se at vannet trekker seg ut som en ring utenfor oljedråpen.

Vann i drev er ikke det samme som drevhavari. Er mange som har kjørt med moderate mengder vann i drevet i lang tid uten problem. Men vil anbefale deg på det sterkeste å få dette tett. Skift simringer hele veien, koster ikke all verden.

VP foreskriver skifte hvert 2. år på 290. Ser ikke noen grunn til å bytte hyppigere enn hva VP anbefaler (som fra før har tatt hensyn til alle sikkerhetsmarginer med god klaring).

Dette er jeg selvsagt klar over, men belgen er utsatt og ev. hull skaper mye ekstra styr og koster. For egen del synes jeg det billig forsikring å skrifte knutebelg hvert år. Mine belger er i alle fall så fulle av rur og skjell at jeg ser ikke noe poeng å spare et par hunderlapper på dette.

Vel vel, da er båten oppe og drevet forsvarlig plassert i kjelleren min.

Prosessen med å demontere var ikke allverdens vanskelig, det gikk vel på ca en times tid. Mye takket være Swande's glimrende step-by-step beskrivelse :smiley:

Gleden var dog ikke udelt.. olja va sennepsfarga denne gangen, og det befant seg flytende brun saus i knutebelgen, så her må det nok overhales litt.

Fikk et tips om å levere drevet inn til Rogaland Lystbåtservice for trykktesting og bytte av simringer, skal sjekke opp i dette.

Hei!

Jeg fikk overhalt hele mitt 290 SP drev i fjor hos en autorisert VP forhandler. Byttet nederste pinnelager og hovedlager på aksel i nedre girhus, girvelger på øvre girhus, alle pakninger på drev samt seamring til tetting av girvelger og propell aksel med trykktesting. Sliping av kon også. Hele drevet satt sammen med ny shimsing og kontroll. Sum: 12500,-

Det er jo ikke sikkert du har behov for å gjøre like mye. Kan hende du får dette billigere annensteds, men alltid greit å ha noe å sammenligne med :smiley:

Mvh

Styrbert

Edited by Styrbert (see edit history)
Vel vel, da er båten oppe og drevet forsvarlig plassert i kjelleren min.

Prosessen med å demontere var ikke allverdens vanskelig, det gikk vel på ca en times tid. Mye takket være Swande's glimrende step-by-step beskrivelse :smiley:

Gleden var dog ikke udelt.. olja va sennepsfarga denne gangen, og det befant seg flytende brun saus i knutebelgen, så her må det nok overhales litt.

Fikk et tips om å levere drevet inn til Rogaland Lystbåtservice for trykktesting og bytte av simringer, skal sjekke opp i dette.

Bare hyggelig å bidra.

Demonterte et drev for en kompis i fjor som var på samme måte. Det ble levert til Volvo som skiftet simringer, fikk det "vasket" innvendig med dieselkjøring + trykktestet. Knuten så rusten ut, men de mente bevegeligheten var bra og at ingen lagre var ødelagte. Det kom på en 4-5 lapper om jeg ikke husker feil. Lurt å få gjort det så raskt som mulig.

Om det var vann som stod i knutebelgen vil jeg anbefale å sjekke at det ikke har kommet noe på motorside. Sjekk av svinghjulskåpe avslører om det er kommet vann denne veien. Dette gjøres ved å demontere start og se om det er rustdannelser.

Noen legger litt olje i belgen (forå avsløre ev. lekkasjer ved at det da vil bli oljeringer i vannet)- det er ikke dette som lå i belgen din da?

Jeg har nå sjekket med Rogaland Lystbåtservice, de sa at en ompakking av drevet (bytte av simringer og pakninger) tok 1-2 timer à 645,- +mva pr time, pluss deler. Så sant det ikke viser seg å være skade på andre ting, så burde vel ikke det bli så særlig dyrt.

For ytterligere 2600,- +mva kunne de ta service og montering av drevet (inkl olje, sink og belg). Akkurat det å få det ferdig montert på båten når våren kommer virker litt fristende, men jeg vet ikke helt om det er verdt prisen.

Swande: det var ihvertfall ikke ren olje som lå i belgen. Dette var en mørkebrun og ugjennomsiktig væske.

Jeg får se om jeg kan få skrudd ut starteren og sjekket for korrosjon, håper det ikke har kommet noe vann inn der!

Jeg har en trimsylinder som lekker også, så litt å gjøre blir det visst i vinter :/

• 11 years later...
Victora III skrev On 17.10.2007 at 22.03:

Vil uten tvil anbefale deg å ta av drevet. Tyveri er en ting. En annen ting er at du får sjekket og renset godt når du har tatt det av. Det blir ofte betydelig mengder groe og rur på drevskjoldet. Skifte av knutebelg bør du også gjøre årlig og da må drevet av. Skal du på død og liv la det stå på så sørg iallefall for å skifte olje. Skulle du være uheldig å ha fått vann i olja kan du risikrere frostsprenging osv. Ikke veldig hyggelig. Demonteringen er ingen heksekunst om du er litt handy, men studerer manualen nøye eller spør en i havna om råd. Ting bør gjøres i riktig rekkefølge. 290 drevet er ikke all verdens tungt og jeg pleier å støtte det opp under. Da trenger du ikke stativ. Men vær forsiktig når du har løsnet de siste boltene så det ikke faller.

Om du er interessert, lagde jeg for egen del en skriftlig beskrivelse for demontering og montering av 290 drevet jeg hadde en del år. Flere har fått det og hatt nytte av det. Send en IM om du er interessert.

Lykke til!

Kan du sende meg bruksanvisning?

usikker på hvordan denne forumsiden fungerer. Synes det er vanskelig å orientere meg her inne.