Jump to content

SABB 2hg, spricka mellan cylindrarna

locksmith_500

Recommended Posts

Hej

Jag har en fråga som rör ämnet motor renovering

Jag tog av cylindern på min SABB 2hg -69 när jag skulle byta frostpluggar, det är så att jag har utanpåliggande stötstångsrör och då ser jag en spricka mellan cylinder fodringarna :sad: .

Är de av allvarlig karaktär? Jag har haft ett mindre kylvatten läckage mellan cylinderkropp och motorblocket och misstänker att det kommer från sprickan.

Måste jag löda eller räcker det att man har packningsmassa mellan? Kemisk metall kanske?

Finns det någon som har delar till en sådan motor?

Johan :fishing:

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Har du mulighet til å ta noen bilder av dette til oss, da er det lettere å hjelpe deg. Folk svarer temmelig kjappt på slike spørsmål her inne men denne var litt vanskelig. Litt vanskelig å forstå hva du beskriver. Jeg er industri og motormekaniker og maskinist i tillegg og skjønnte ikke så mye.

Hej Hydrox

För tillfället kan jag inte ta några bilder då motorn är ihopsatt igen,men skall försöka förklara så tydligt som möjligt.

Den vattenmantlingen som omsluter cylinderfodren där som kylvattnet cirkulerar är undertill bearbetade så halsarna från fodren sticker ner genom materialet och därefter ner i vevhuset.

Vevhuset är bearbetat på samma sätt med två hål där fodren förs ner, mellan den plana ytan på vevhuset och den plana undersidan på manteln ligger det en o-ring runt fodret.(Ganska tunn)

Så långt allt rätt

Men tittar man på under sidan av mantlingen ser man mellan de två fodren en spricka som går i motorns längdaxel som sträcker sig in till kylvatten kammaren.

Jag har inte haft något kylvatten som gått ner i motorn men är rädd att det kan hända, oljan har varit svart och fin hela tiden.

Jag skall sätta mig och göra en skiss på det hela som kan räta ut frågetecknen.

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg sliter litt med det svenske fagspråket.

Slik jeg skjønner det har du sprekk som går i mellom to boringer for sylinderforinger. Hvis dinne sprekken går i fra en boring til neste boring så vil den ikke sprekke videre. Med mindre sprekken kan jobbe seg oppover i blokken da. Det som er faren er selvfølgelig at kjølevann kan lekke ned i bunnpannen slik at det bli vann i oljen. Det kan ligge vann i denne sprekken som fører til korrosjon og senere lekkasje, vær derfor nøye med å ha riktig blanding kjølevannstilsetning. Det hindrer at det korroderer og sprekken begynner å lekke mer. Er motoren saltvannskjølt vil nok dette bli et problem før eller siden.

Peil oljen ofte slik at du ikke kjører med vann i oljen.

Ja ja var tvungen att ha båten i helgen då vi vart ut på ejderjakt så ja la permatex packning mellan och drog i hop.

Men det läcker ännu, ska starta båten och efter dra toppbultarna och se om det hjälper.

Jag behöver båten jaktsäsongen ut. (Siste Januari)

Funderar på att köpa en nyare modell 2HG och ta lite delar ifrån. :sailing:

img_0892.jpg

Mvh Johan

Ha Ha. :smiley:

Har precis köpt mig en motor till av årsmodell -74.

Så allting ser ut att lösa sig till slut.

Men man ska väl inte ropa hej innan man fått isär delarna. :smash:

Till er som svarat på min tråd vill jag bara tacka och bocka, heja Norge :flag:

Mvh

Johan

Mvh Johan

...Det finnes vel ikke noe som heter 2hg ...

Joda, det finnes noe som heter 2HG. Denne motoren ble levert i 2 utgaver:

1) - nemlig en 2H som da er levert med vribart propellanlegg som vi kjenner så godt, og en

2) - 2HG som har vanlig GIR (forover-fri-akterover)...

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Som Walter säger visst finns dom.

Och så här ser de ut.

Ni får ursäkta den röda färgen.

bild_024.jpg

bild_026.jpg

Bilderna togs under renoveringen av min motor tyvärr togs alldeles för få bilder, så här i efterhand kommer jag i håg sprickan men då den gick ner mot helt gods tog jag ingen notis om det. :crazy:

Jag fick motorn och visste inte riktigt vilket skick den befann sig i innan renoveringen

Det straffar sig nu.

Edited by locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

Nu har jag börjat ta isär den "nya" motorn och den ser fin ut på alla vis, speciellt cylindrarna.

Skall sedan blästra alla delar och målas innan de sätts på plats.

Mvh Johan

Det var innan jag visste bättre, tror jag såg nya sabb motorer med röd färg. :eek:

Motorn var grön när jag tog itu med den

Men sen jag hittade Bp kommer det bli ändring på färgen. :yesnod:

Mvh Johan

Det var innan jag visste bättre, tror jag såg nya sabb motorer med röd färg. :eek:

Motorn var grön när jag tog itu med den

Men sen jag hittade Bp kommer det bli ändring på färgen. :yesnod:

Jeg mener nå at Sabb skal være blå!! :yesnod: Skal male opp min egen G motor nå i vinter tenkte jeg..

Har läst runt lite på forumet och där hittar man många besked om vilken färg som är den rätta.

Kan det varit så att det var original färgen som var kvar? Årsmodellen var -69

baatbilder_005_mod.jpg

Men jag har förstått att röd får den inte vara.

Mvh Johan

Hei. Slik ser toppen på vår 2G-1967 modell ut, tror at det er den fargen som ble brukt på den tiden. I "nyere" tid så har de brukt en mer blålig farge, men ALDRI RØDT ! :eek:

Er det forresten noen her som vet fargekoden på denne blågrønne fargen ?

sabbtopp1.jpg

Det siste bildet er blå hammerslaglakk, samme farge som jeg hadde på min 2H! Ikke originalt, men ser ganske greit ut likevel synes jeg. Ellers har jeg sett bilde av mange grønne av eldre modell, kanskje de var grønne på sekstitallet? Senere modeller var i alle fall blågrønne, mens de fra sent syttitall har en mer mellomblå farge. Min nåværende Ford Sabb er mellomblå, men med enkelte blågrønne detaljer etter div. delebytter. Holder på å bygge opp ny motor nå, og den skal bli mellomblå med original Sabb lakk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det siste bildet er blå hammerslaglakk, samme farge som jeg hadde på min 2H! Ikke originalt, men ser ganske greit ut likevel synes jeg. Ellers har jeg sett bilde av mange grønne av eldre modell, kanskje de var grønne på sekstitallet? Senere modeller var i alle fall blågrønne, mens de fra sent syttitall har en mer mellomblå farge. Min nåværende Ford Sabb er mellomblå, men med enkelte blågrønne detaljer etter div. delebytter. Holder på å bygge opp ny motor nå, og den skal bli mellomblå med original Sabb lakk.

Du setter inn en til Sabb altså? :flag:

Egentlig ikke! Nyere Ford enn den gamle, men med mariniseringen fra den gamle Ford Sabben. Så en slags Ford Sabb blir det vel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
.....Er det forresten noen her som vet fargekoden på denne blågrønne fargen...

Er ikke mer enn 8 dager siden vi diskuterte Sabb-Blåfargen i en annen tråd...

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ser ikke helt problemet med rød motor. Motorgangen er den samme om rød, grønn eller blå. Min Sabb er gråmalt. Det som er vesentlig er at motoren ikke ruster og her kommer forarbeidet inn. Dårlig forarbeide gir rust uansett farge på sistestrøket. Når jeg maler motor brekker jeg fargen mellom strøkene og ser derfor lettere eventuelle "helligdager".

Edited by TMe (see edit history)
Ser ikke helt problemet med rød motor. Motorgangen er den samme om rød, grønn eller blå. Min Sabb er gråmalt. Det som er vesentlig er at motoren ikke ruster og her kommer forarbeidet inn. Dårlig forarbeide gir rust uansett farge på sistestrøket. Når jeg maler motor brekker jeg fargen mellom strøkene og ser derfor lettere eventuelle "helligdager".

Jeg synes at med slike eldre motorer bør fargen være riktig.. Jeg tror heller ikke at jeg er den eneste på dette.. Tenke seg en blå Wichmann :nono: :nono: