locksmith_500 Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Hej tillbaka till där tråden började Så här ser det ut där sprickan sitter bilden är dock tagen på den nya cylindern som är hel Nu väntar jag bara på bättre väder så att jag kan ligga i båten och byta cylindern, någon som vet om det är skillnad på -74 modellens topplock och -69 modellen. Skiljer det något på slaglängd, längd på fodren (foringarna) eller något annat som kan ställa till med problem. Skillnaden med topplocks packning och koppar packning vet jag om, men om toppen inte skilljer sig åt borde -69 toppen kunna sitta mot -74 cylindern med den nya typen av packning emellan. ELLER???? Ta även en titt på den här tråden, kan vara till hjälp vid renovering Speedi sleeve Redigert 29.Oktober.2007 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
locksmith_500 Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Hej Nu har jag tagit isär den gammla cylindern, det visade sig dock att det var värre med sprickan än vad som syntes först. Det var en uppe, och en nere. Min kontakt på en motorrenoverings firma dömde ut den som skrot. (inte vad jag tänkt mig) Så är det någon som har ett cylinderhus som ser ut så här och är helt, är jag intresserad. Sen kan jag tala om att det är skillnader mellan toppytorna på -69 respektive -74 -74 till vänster och -69 till höger. Titta noga så ser ni var högsta punkten är på fodret, -69 är högst på ytterkanten medans -74 är högst på innerkanten. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
TMe Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Sjekke opp denne: www.metalock.no Ville tro at Metalock vil kunne reparere sprekkene som du viser bilder av slik at kjølekappen blir fullgod. Skader nok ikke med en henvendelse til disse og få et prisoverslag. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Jeg hadde et liknende problem med en gammel diesel motor en gang. Sprekk mellom sylindrene som medførte vann i olja. Kom i snakk med en "tusenkunstner" av en gressklipper-reparatør. Han sa: "No problem" og hadde motoren til reparasjon et par dager. Jeg var ikke selv tilstede, men han forklarte at det han hadde gjort var å bore et tynt hull midt ned gjennom sprekken, og slått inn en kobbernagle til bunns i hullet. Dette virket fint de siste fem årene jeg hadde båten! Aldri mer lekkasje. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
locksmith_500 Svart 6.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Tack för tipsen jag skall kolla med Metalock i Sverige, var faktiskt där och monterade lås för inte allt för länge sedan. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
index Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Fant et gammelt bilde av den Sabb 2H'en jeg hadde: Som du ser så var den lakkert med blå hammerslaglakk. Så greit nok ut, synes jeg.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
locksmith_500 Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Jag satte ihop motorn idag, försökte redan igår kväll men fick ge upp pga att kolvbultarna satt så hårt fast (4 tim för 1½ kolvbult). Åkte hem och gjorde mig ett verktyg, åkte ut på morgonen och 10 min senare var allt löst. Satte ihop den nya cylindern och kolvarna på med ny olja, vatten och glykol vred på nyckeln och hon drog igång. Kolvbultarna på motorn jag har i garaget lossnade med handkraft medans de andra satt som berget är det ett tecken på att, 1. De i båten är nyare fräschare. 2. De i garaget är äldre mer slitna. Eller vad kan det bero på? Ser fram emot lite jakt på havet imorgon. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
locksmith_500 Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Index Vad var det för årsmodell på din motor? Den ser riktigt fin ut. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
index Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Den var en 1976 modell, montert ny i båten i 1979. De produserte ofte motorer for lager etter det jeg har forstått, så det er ikke uvanlig med litt forskjell på båt og motor i alder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) ...men fick ge upp pga att kolvbultarna satt så hårt fast (4 tim för 1½ kolvbult). Kolvbultarna på motorn jag har i garaget lossnade med handkraft medans de andra satt som berget är det ett tecken på att: 1. De i båten är nyare fräschare. 2. De i garaget är äldre mer slitna. Litt usikker på hva du mener med kolvbularna (kolbebolter?) Hvis du mener disse... ...boltene her, så er det snakk om Tensilock-bolter. De er jo litt spesielle med en innebygget låsemekanisme i boltens anleggsflate. Slike Tensilock-bolter bør ikke strammes / åpnes for ofte, før de mister en del av grepet / låsevirkning. Er det det du mener? P.S.: Det kan jo være så enkelt at den forrige eier har brukt Locktite gjengelås på de strie boltene's gjenger? Redigert 11.November.2007 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
locksmith_500 Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Hej Walter Kolvbultar (Kryssbolt) är den tappen som går genom kolven (stempeln). Vad är det för modell på den kolvstaken och kolven som är på bilden? Redigert 11.November.2007 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Walter_S Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 O.K. Kryssbolt - Nei, den har jeg aldri skiftet. Hadde ikke tørt å røre denne delen, nei. Er ikke den delen presset på plass? Bildet er av min egen 2H (1975-mod.), sist jeg hadde stempelsjau i august iår. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Nei, den er bare og skyve ut eller kakke litt forsiktig med en liten gummiklubbe så kommer den. Må fjerne klips i en ende selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 I manualen til 2G'en står det at man skal ta ut seegerringene, og forsiktig varme opp stempelet til 80-100 grader. Deretter presser man kryssbolten ut. Antar samme fremgangsmåte gjelder når man skal montere kryssboldene igjen - varme stempelet opp, og så sette inn kryssbolten. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
M/S Bastard Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Det var jeg ikke klar over, jeg tok de med letthet ut den gangen jeg byttet stempelringer. Jeg tok med stemplene og fikk ofrhandler til og sette på ringene, surt og knekke dem Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Jeg antar dette er et tips når delene er nye og tighte, eller av andre grunner sitter i stein. Oppvarming av omsluttende deler er ofte det eneste som nytter for å få løs saker og ting som sitter i stein, eller montering av nye. Se feks. her: Løsne svinghjul ved hjelp av varme eller her: Krymping av rullelager på veivaksel Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
locksmith_500 Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hallå igen Skickar in lite bilder på min enkla lösning för att få i/ur kolvbulten (kryssbolten). En ekkloss med ett 37mm hål som skydd för kolven, en 25cm lång M16 gängstång och en 36 mm lång krafthylsa från Biltema. Viktigt att tänka på är att anläggnings ytan mot kolvbulten/muttern inte roterar utan att man håller still där med lämpligt verktyg och spänner från andra hållet. Med den här tekniken behövs ingen värme, och man får absolut inte slå på kolvbulten då krafterna kan förstöra lagren i vevstakarna. :nono: Bilderna visar både i och urtagning. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
TMe Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Lage en support under stempelet av to lektebiter og dreie svinghjulet slik at stempelet står stødig på treverket. Plassere et gammelt strykejern oppå stempelet og sett på strømmen.Når stempelet er passe varmt kan bolten lett trykkes ut med fingen eller en passende trepinne slik at man ikke brenner seg. Alternativt kan varmluftpistol nyttes. Ved montering er det lettest å legge stempelet en stund i kokende vann. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Locksmith_500 og TMe! Takker for at dere deler kunnskap og masse oppfinnsomhet med oss andre. Det er derfor BP er så genialt, man lærer hele tiden! :o) P.S.: locksmith_500 - har du Biltema's artikkelnummer på denne krafthylsen? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
locksmith_500 Svart 13.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 (redigert) Hej Walter Krafthylsan är en 3/4" med art-nr 10-281 36mm Jag kunde söka den på nätet med sök ordet krafthylsor 3/4" , men av någon anledning finns inte 36 mm med på nätet men i katalogen (95mm långa) 4 Krafthylsor 3/4" Av CrMo-stål. Anpassade för maskinell mutterdragning med slående maskiner. Med 3/4" fyrkantsfäste och 6-kants Round Corner®-fattning. Längd: 60 mm Med låspinne och gummiring för ansl. till maskiner med genomborrad drivtapp. Stl Art.nr Pris 19 mm 10-3419 59:90 21 mm 10-3421 59:90 24 mm 10-3424 59:90 27 mm 10-3427 59:90 30 mm 10-3430 64:90 32 mm 10-3432 66:90 34 mm 10-3434 69:90 36 mm 10-3436 74:90 38 mm 10-3438 79:90 Längd: 95 mm 33 mm 10-278 79:90 34 mm 10-279 79:90 35 mm 10-280 79:90 36 mm 10-281 89:90 37 mm 10-282 89:90 38 mm 10-283 89:90 39 mm 10-284 99:90 40 mm 10-285 99:90 41 mm 10-286 99:90 Redigert 13.November.2007 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.