Jump to content

SABB 2hg, spricka mellan cylindrarna

locksmith_500

Recommended Posts

Hej tillbaka till där tråden började :smiley:

Så här ser det ut där sprickan sitter bilden är dock tagen på den nya cylindern som är hel

img_0905_mod_2.jpg

img_0904_mod_2.jpg

Nu väntar jag bara på bättre väder så att jag kan ligga i båten och byta cylindern, någon som vet om det är skillnad på -74 modellens topplock och -69 modellen.

Skiljer det något på slaglängd, längd på fodren (foringarna) eller något annat som kan ställa till med problem. Skillnaden med topplocks packning och koppar packning vet jag om, men om toppen inte skilljer sig åt borde -69 toppen kunna sitta mot -74 cylindern med den nya typen av packning emellan. :confused: ELLER????

Ta även en titt på den här tråden, kan vara till hjälp vid renovering

Speedi sleeve

Redigert av locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Hej

Nu har jag tagit isär den gammla cylindern, det visade sig dock att det var värre med sprickan än vad som syntes först.

Det var en uppe, :eek:

img_0917.jpg

och en nere. :cryin:

img_0935.jpg

Min kontakt på en motorrenoverings firma dömde ut den som skrot. (inte vad jag tänkt mig) :nonod:

Så är det någon som har ett cylinderhus som ser ut så här och är helt, är jag intresserad.

img_0924.jpgimg_0974.jpg

Sen kan jag tala om att det är skillnader mellan toppytorna på -69 respektive -74

-74 till vänster och -69 till höger. Titta noga så ser ni var högsta punkten är på fodret, -69 är högst på ytterkanten medans -74 är högst på innerkanten.

img_0955.jpg

:smiley:

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Jeg hadde et liknende problem med en gammel diesel motor en gang. Sprekk mellom sylindrene som medførte vann i olja.

Kom i snakk med en "tusenkunstner" av en gressklipper-reparatør. Han sa: "No problem" og hadde motoren til reparasjon et par dager. Jeg var ikke selv tilstede, men han forklarte at det han hadde gjort var å bore et tynt hull midt ned gjennom sprekken, og slått inn en kobbernagle til bunns i hullet.

Dette virket fint de siste fem årene jeg hadde båten! Aldri mer lekkasje.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Jag satte ihop motorn idag, försökte redan igår kväll men fick ge upp pga att kolvbultarna satt så hårt fast (4 tim för 1½ kolvbult). :cryin:

Åkte hem och gjorde mig ett verktyg, åkte ut på morgonen och 10 min senare var allt löst.

Satte ihop den nya cylindern och kolvarna på med ny olja, vatten och glykol vred på nyckeln och hon drog igång.

Kolvbultarna på motorn jag har i garaget lossnade med handkraft medans de andra satt som berget är det ett tecken på att, :confused:

1. De i båten är nyare fräschare.

2. De i garaget är äldre mer slitna.

Eller vad kan det bero på?

Ser fram emot lite jakt på havet imorgon. :seeya:

Mvh Johan

...men fick ge upp pga att kolvbultarna satt så hårt fast (4 tim för 1½ kolvbult). Kolvbultarna på motorn jag har i garaget lossnade med handkraft medans de andra satt som berget är det ett tecken på att: 1. De i båten är nyare fräschare. 2. De i garaget är äldre mer slitna.

Litt usikker på hva du mener med kolvbularna (kolbebolter?)

Hvis du mener disse...

2h_kolben_06.jpg

...boltene her, så er det snakk om Tensilock-bolter. De er jo litt spesielle med en innebygget låsemekanisme i boltens anleggsflate. Slike Tensilock-bolter bør ikke strammes / åpnes for ofte, før de mister en del av grepet / låsevirkning.

Er det det du mener?

P.S.: Det kan jo være så enkelt at den forrige eier har brukt Locktite gjengelås på de strie boltene's gjenger?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hej Walter

Kolvbultar (Kryssbolt) är den tappen som går genom kolven (stempeln).

Vad är det för modell på den kolvstaken och kolven som är på bilden?

Mvh Johan

O.K. Kryssbolt - Nei, den har jeg aldri skiftet. Hadde ikke tørt å røre denne delen, nei. Er ikke den delen presset på plass?

Bildet er av min egen 2H (1975-mod.), sist jeg hadde stempelsjau i august iår.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hallå igen :flag_sw:

Skickar in lite bilder på min enkla lösning för att få i/ur kolvbulten (kryssbolten).

En ekkloss med ett 37mm hål som skydd för kolven, en 25cm lång M16 gängstång och en 36 mm lång krafthylsa från Biltema.

Viktigt att tänka på är att anläggnings ytan mot kolvbulten/muttern inte roterar :nonod: utan att man håller still där med lämpligt verktyg och spänner från andra hållet.

Med den här tekniken behövs ingen värme, och man får absolut inte slå på kolvbulten då krafterna kan förstöra lagren i vevstakarna. :smash: :nono:

Bilderna visar både i :drink: och urtagning. :puke:

img_0990.jpgimg_0989.jpg

img_0985.jpgimg_0984.jpg

Mvh Johan

Lage en support under stempelet av to lektebiter og dreie svinghjulet slik at stempelet står stødig på treverket. Plassere et gammelt strykejern oppå stempelet og sett på strømmen.Når stempelet er passe varmt kan bolten lett trykkes ut med fingen eller en passende trepinne slik at man ikke brenner seg. Alternativt kan varmluftpistol nyttes. Ved montering er det lettest å legge stempelet en stund i kokende vann.

Locksmith_500 og TMe!

Takker for at dere deler kunnskap og masse oppfinnsomhet med oss andre. Det er derfor BP er så genialt, man lærer hele tiden!

:o)

P.S.: locksmith_500 - har du Biltema's artikkelnummer på denne krafthylsen?

Hej Walter

Krafthylsan är en 3/4" med art-nr 10-281 36mm

Jag kunde söka den på nätet med sök ordet krafthylsor 3/4" , men av någon anledning finns inte 36 mm med på nätet men i katalogen (95mm långa)

4 Krafthylsor 3/4"

Av CrMo-stål. Anpassade för maskinell mutterdragning

med slående maskiner. Med 3/4" fyrkantsfäste och 6-kants

Round Corner®-fattning.

Längd: 60 mm Med låspinne och gummiring för ansl. till

maskiner med genomborrad drivtapp.

Stl Art.nr Pris

19 mm 10-3419 59:90

21 mm 10-3421 59:90

24 mm 10-3424 59:90

27 mm 10-3427 59:90

30 mm 10-3430 64:90

32 mm 10-3432 66:90

34 mm 10-3434 69:90

36 mm 10-3436 74:90

38 mm 10-3438 79:90

Längd: 95 mm

33 mm 10-278 79:90

34 mm 10-279 79:90

35 mm 10-280 79:90

36 mm 10-281 89:90

37 mm 10-282 89:90

38 mm 10-283 89:90

39 mm 10-284 99:90

40 mm 10-285 99:90

41 mm 10-286 99:90

Mvh Johan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...