Jump to content

Fjerning av bunnstoff med kjemi


VannTro

Recommended Posts

Vi er tre stykker i båtforeningen som sliter med noen knop for lite på grunn av 15-20 år med bunnstoff som selvfølgelig har flasset og blitt "flikket" på opp gjennom årene. Det gjelder halvplanere dette, en Scand 29 Baltic en Nimbus 3000 og en Fjord 880. Siden ingen av båtene har noe osmose angrep, var vi skeptiske til sand/kalk-blåsing som kan skade gelcoaten og gi masse ekstra-arbeide med sparkling og pussing.

Jeg rettet for en tid tilbake spørsmålet om alternativer til blåsing her på båtplassen og fikk tips om et Oslofirma som også tilbyr kjemisk fjerning av bunnstoffet. Etter henvendelse dit er vi nå i gang. Det finnes mange typer bunnstoff på markedet som gjør at det også må testes vilken kjemi som passer for fjerning av stoffet på den enkelte båt. Når det gjelder oss, må en av båtene ha lut, men de to andre en slags plast-løser. Vi er nå veldig spente på resultatet og selvfølgelig også på hvor mye det gjør på farten til våren. Fjord 880 hadde toppfart 19,7 knop, Nimbus 3000 20,5 knop og Scand er vanskelig å si da den var full av rur og skjell i høst, men den gjorde 13,5 knop(skal gjøre ca 17,5 med Volvo tamd40 som sitter i den nå).

I går gikk vi sammen å la plast på alle båtene for å beskytte resten av skroget, jobben tok ca 30 minutter for 3 båter (kjekt å være 3).

Her er noen bilder av båtene med kjemien lagt på, det kommer fler bilder av resultatet om noen dager.

 

 

22102007100.jpg

Ferdig innplastet

 

22102007101.jpg

Kjemi som angriper plast, derfor er trimplansylindere beskyttet(byggplasten tåler stoffet)

 

22102007102.jpg

Nimbusen har fått sin runde....

 

22102007103.jpg

Her har Fjorden fått meget tyktflytende lut (denne båten må antagelig ha 2 runder fordi bunnstoffet sitter utrolig hardt)

 

Vi krysser nå fingerne og håper på perfekt resultat :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Da er spylingen i gang. Båtene har fått en omgang med kjemi som har stått på over natten og på i hvert fall en av båtene skal dette være nok. Spylingen foregår med 95 grader varmt vann og nesten 200 bar trykk.

 

23102007108.jpg

Det skal litt mer enn en "hobbyvasker til her....

 

23102007109.jpg

Nesten 200 bar trykk....

 

23102007105.jpg

Slikt trykk og varme blir det damp av !

 

23102007107.jpg

Resultatet taler for seg selv :yesnod:

(det som ses som bunnstoff på den hvite gelcoaten er helt glatt, kun fargepigmenter som har trukket inn i gelcoaten)

 

Jeg skal legge inn flere bilder av alle båtene på torsdag, da skal alt være ferdig :cheers:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Stoff: STS nr1 og STS nr7. avhengig av typen bunnstoff(de gjør en prøve på den aktuelle båt først).

Samme kostnad som sandblåsing

Må gjøre akkurat det samme som med en ny båt. Sliping med 180-240 papir, priming og bunnstoff.

På min båt blir antagelig primeren sittende igjen(2-komp. den tar ikke stoffet), men jeg må også finslipe for å få best mulig heft.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Og det er??

 

mvh tuffff

 

Det varierer fra båt til båt og fima til firma....alt mellom 6000,- og 12.000,- har jeg hørt (hvor stor er en båt :lol: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Har produsenten noe "guffe" som tar antipest grunning også. Jeg kunne tenktmeg og fjærnet alt under min båt. kun vask og polering. :yesnod:

Båten går kun i færsk vann

 

Etter hva jeg har blitt opplyst : Nei :nonod: Men hvorfor fjerne antipest ??? Båten din går jo i vann...og er godt beskyttet med antipest grunningen inntakt.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bør man legge ny primer/antipest utenpå den gamle som kommer til syne for å sikre seg ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Ble nyskjerrig, og kjørte innom båtforeningen en tur i dag for å kikke. Det der så jo skikkelig bra ut!!

Tenkte litt på stakkaren inne i tåkehavet også, tøff jobb!

 

Den siste spylingen gjøres i dag Smiley, skal legge ut noen fler bilder i ettermiddag.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når det gjelder miljøvennlighet spurte jeg. Det ene stoffet er helt harmløst og vannløselig STS nr 7, det andre stoffet er lut og kan jo om man vil være ekstra flink nøytraliseres med et eller annet basisk stoff. Den største miljøsynderen er nok selve bunnstoffet...

 

Jeg spurte også om priming siden den ene båten, 20 år gammel aldri hadde blitt primet og var helt strøken under. Fikk til svar at primer MÅ jo på for å få heft til underlaget, anbefalte også selvfølgelig 2-komp antipest som primer fordi plastpesten kan komme når som helst også etter 20 år.

Det som da blir gjort til våren er at alle båtene, både den uten primer og de med primer blir slipt lett med 180 eller 240 papir. Så får de 4-7 strøk 2-komponent antipest, så ett lag hvitt selvpolerende og til slutt ett strøk selvpolerende av mørk farge. Jeg selv velger sort da dette har best egenskaper mot groing. Forhåpentligvis vil da det hvite stoffet skinne gjennom når det mørke stoffet blir slitt av og jeg ser hvor jeg trenger å legge på mer stoff fra sesong til sesong.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vil orientere litt om behandlingen av skroget under vannlinjen på vår båt. Vi har nå hatt den ute to sesonger, nå siste fra medio april til sist lørdag. Den er under behandlet først med primer (Hempel Light Primer) og deretter hardt bunnstoff (Hempel Glide Speed). De moderne bunnstoffbehandlingene som anbefales, bl.a. fra Hempel er at første års bunnstoff, dvs etter at båten er primet, er et hardt bunnstoff. Påfølgende år anbefales mykt, dvs selvpolerende bunnstoff. Overskytende bunnstoff ved høstopptak spyles av med høyttrykksspyler og man hindrer bygging av "lag på lag" effekten. I våres flekket jeg over med 1 boks sort Seajet 033. Det var ikke tendens til groe noe sted under skroget, og det er fremdeles glatt og fint. Farten målt med GPS var fremdeles den samme like før opptak som etter første gangs utsetting i 2006. Normar i Son bruker nå denne kombinasjonen på alle sine båter de stoffer. De sprøyter stoffene på, og da går det ganske kjapt. Kanskje dere tre i fellesskap burde vurdere om dette lar seg gjøre, men dette krever mye taping og god innpakning for å hindre at uønskede flater får prikkmerking.

 

 

bunnstoff.jpg

Link to post
Mye lettere vedlikehold om båten har "rein" gelcoat under vannlinjen. Kun Vask og polish :yesnod::yesnod:

 

 

Hei sann! Har du noen gang prøvd og løfte opp en glassplate fra vann?? Den effekten vil du få hvis båten er helt blank og ren under.

Båten går saktere og suger seg til vannet hvis man ikke har litt struktur under.. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Da var bunnene så rene som de kunne bli. Det sees fremdeles noe farge, men med unntak av noen få steder er den helt glatt og kun fargepigmenter som sitter igjen. Bade Nimbusen og Scan var dårlig primet så her kom man helt inn til gelcoaten, men Fjorden hadde 2-komp primer som ikke kan fjernes med kjemi. Det er forøvrig helt greit da primeren jo er like god å samtidig etter lett sliping, er et utmerket underlag for først et par nye lag med primer og så....bunnstoff.

(det som sees på Fjorden er forøvrig at den som primet bunnen ikke har flyttet båten i krybba, men benyttet en annen primer til å behandle der krybba sto.

 

25102007115.jpg

Fjord 880 AC

 

25102007116.jpg

Nimbus 3000

 

25102007117.jpg

Scand 29 Baltic

 

 

Da gjenstår en ting som jeg gjerne vil advare mot generelt. Fjerning av tape som ble benyttet ved påseting av byggplast. Her bør man styre unna dobbeltsidig tape. Jeg brukte ca 2 timer på å fjerne den og nå sitter alt limet igjen på skrogsiden. Heldigvis er jeg i limbransjen og har god tilgang på citrusrens som er et fantastisk middel for fjerning av lim, ikke alle lim, men smeltelim og "Pressure-sensitive" smeltelim som er det som benyttes ved produksjon av tape (og andre fettstoff som f.eks. olje). Kanskje skulle jeg lagt på "litt" voks før taping :crazy:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg får ikke "blåst opp" bildet og lagt det ut her(blim omgjort til .bmp-fil og den godtaes ikke), men for meg så ser det ut som Scand faktisk er slik langs kjølen. Skal ta en nærmere titt ved neste besøk i havna.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hei sann! Har du noen gang prøvd og løfte opp en glassplate fra vann?? Den effekten vil du få hvis båten er helt blank og ren under.

Båten går saktere og suger seg til vannet hvis man ikke har litt struktur under.. :smiley:

 

 

Niks! Har en kompis med maken båt, kun polert under, båtene er nesten identiske i vann. Hans er raskere ut av vannet og opp i plan.

Båten ligger ute max 5mnd, og er oppe på henger flere ganger under de 5 mnd. Er derfor ikke redd for att glassfiber trekker noe nevneværdig med vann. Jeg har jo en referanse båt å sammenligne med. :wink:

Link to post
Jeg får ikke "blåst opp" bildet og lagt det ut her(blim omgjort til .bmp-fil og den godtaes ikke), men for meg så ser det ut som Scand faktisk er slik langs kjølen. Skal ta en nærmere titt ved neste besøk i havna.

 

Et gjengangerproblem innimellom på noen PC'er. Pleier å hjelpe med en restart eller tømme nettleseren for midlertidige filer f.eks.

Men det er nok slik kjølen skal være.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hei sann! Har du noen gang prøvd og løfte opp en glassplate fra vann?? Den effekten vil du få hvis båten er helt blank og ren under.

Båten går saktere og suger seg til vannet hvis man ikke har litt struktur under.. :smiley:

 

Både ja og nei, kanskje. Båten skal jo ikke løftes helt ut av vannet slik som glassplaten du nevner. Den skal gli langs vannet.

Noe ujevn overflate/struktur (på mikronivå nærmest) har kanskje ingen betydning, eller kanskje tilogmed positiv innvirkning.

Men hvor går grensen for når overflaten begynner å innvirke negativt på farten ?

 

Kan man bruke struktur-rull for påføring av bunnstoff kanskje ? :crazy:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...