Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Har mange prosjekter på Tresfjorden jeg å, så vi må nok starte snart skal vi komme i mål til utsettet :yesnod:

Det med varmekanon eller andre "kilder" er ikke dumt, bare husk på brannfaren :wink:

Mvh

Ja, det er sant.

Men nå har jeg hentet diesel og fyrer i Refleksen min :yesnod:

Nå er det jo meldt forholdsvis mildt utover så da må jeg sette i gang jeg også.

Har rettet opp pressenning stativet mitt i dag også, for nå snør det litt her :sad:

Det kunne vært artig å treffes på batplassentreffet i Horten :yesnod:

Iår har jeg ivertfall fri den helgen sånn det ser ut nå, så jeg håper å få overtalt fruen til å ta turen fra San Pole den helgen.

Kanskje får jeg overtalt naboen og (Atlast) til å bli med.

Nå er det propellakselen som skal til pers.......

Skal bytte det vannsmurte lageret i stevnbeslaget pga slitasje og forhåpentligvis montere Centaflex kopling.

Vil ikke engang nevne alle andre prosjekter :blush: , men får jeg på plass dette og epoxypriming og støping av trimplan etc (alt under vannlinja), så får resten komme når den ligger på vannet :yesnod:

Jo, jeg laget et skjema til deg en gang, bare lurte på om det funket... :confused:

Ja det har jeg enda, skjønte at spm. var til meg for jeg redigerte innlegget mens du svarte :wink:

Har koblet noe men så fikk jeg ikke laget til en tank som kunne passe til formålet.

Den står fortsatt på benken sammen med en Wallas jeg fikk av Thor her på forumet.

Har ikke kikket så mye på den heller :blush:

Det var intressant.

Sveiser jo litt sjøl også men bare i stål. Har ikke utstyr for noe annet, men det er på ønskelista

Hva sveiser du i? Aluminium? Rustfritt?

Trenger en tank eller to egentlig.

Men en liten tilpasset tank på ca. 20-25L til varmeren ville gjort seg.

Så hvis du har lyst kan du gjerne få en slik jobb.

Har nå også fått adapterplaten som nevnt tidligere, etter litt rydding i garasjen hos naboen så kom jeg til og fikk prøvd denne.

Den passer både motor og gear (puh), men den er i stål og hva er rette måten og behandle denne på nå? Den bør jo lakkes men hva skal brukes av grunning og lakk?

Om du legger på tre strøk med Antipest fra Jotun, vil du få en rimelig grei rustbeskyttelse. Denne tilsvarer omtrent Jotamastic 87, som er godkjent brukt som rustbeskyttelse over og under vann. Selges bare i 20 liters sett, derfor Antipest.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Sveiser svartstål, aluminium og syrefast. Titan har jeg ikke prøvd ennå. Her ute har vi jo mest materialer til syrefast, men også en del til aluminium. Men det er dårlig med nipler og tynne rør i aluminium. 20-25 liter er jo rimelig stort for en varmer, tror min originale er på 7-8 liter eller noe... En annen ting jeg tenkte på, har ikke du dieselmaskin i båten? I så fall kobler man seg vel normalt bare inn på den...? Er tanken liten nok til at jeg kan få den i en normal bag, kan jeg ta den med på helikopteret ved hjemreise, ellers må jeg sende den sammen med annet utstyr via basen med båt, og da går det noe lenger tid... Men, jeg jobber jo 2-4, så tid går det uansett... :wink: Hvilken annen tank trenger du?

www.leahnis.net

Om du legger på tre strøk med Antipest fra Jotun, vil du få en rimelig grei rustbeskyttelse. Denne tilsvarer omtrent Jotamastic 87, som er godkjent brukt som rustbeskyttelse over og under vann. Selges bare i 20 liters sett, derfor Antipest.

Kan jeg da avfette først med aceton, legge på 3 strøk med antipest og så spraye lakk på etterpå?

Tenkte jeg skulle spraye over hele motoren når gear og motor er montert.

Sveiser svartstål, aluminium og syrefast. Titan har jeg ikke prøvd ennå. Her ute har vi jo mest materialer til syrefast, men også en del til aluminium. Men det er dårlig med nipler og tynne rør i aluminium. 20-25 liter er jo rimelig stort for en varmer, tror min originale er på 7-8 liter eller noe... En annen ting jeg tenkte på, har ikke du dieselmaskin i båten? I så fall kobler man seg vel normalt bare inn på den...? Er tanken liten nok til at jeg kan få den i en normal bag, kan jeg ta den med på helikopteret ved hjemreise, ellers må jeg sende den sammen med annet utstyr via basen med båt, og da går det noe lenger tid... Men, jeg jobber jo 2-4, så tid går det uansett... :wink: Hvilken annen tank trenger du?

Hei dette høres flott ut, da skal du slippe og kjede deg på frivakt :wink:

Syrefast er jo helt kurant det.

Grunnen til en tank på ca. 20-25L er at den skal brukes til Refleksen først og fremst.

Da skal den henge ute på over motorkassen, jeg må ha fritt fall til Refleks varmeren.

Den har ingen pumpe som kan suge diesel, så derfor kan jeg heller ikke bruke samme tank som motor.

Den andre tanken jeg trenger er en dieseltank til motoren.

Må også tegne den for den må tilpasses under dørken.

Hvor stor jeg trenger den er jeg ikke så sikker på, hva anbefales av tankstørrelse?

Motor er på ca.60hk

Hvis du har anledning til dette er jeg veldig intressert.

Hva ville dette kostet meg sånn ca?

Send meg evt. en IM på det

Kan jeg da avfette først med aceton, legge på 3 strøk med antipest og så spraye lakk på etterpå?

Tenkte jeg skulle spraye over hele motoren når gear og motor er montert.

For eksempel. Du kan spare lakkstrøket om du vil. Vil du lakke er Jotuns Hardtop bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

For eksempel. Du kan spare lakkstrøket om du vil. Vil du lakke er Jotuns Hardtop bra.

Takk for det.

Jeg tenkte og spraye over alt sammen når det er ferdig montert for det må flikkes her og der på motor alikevel. Da kan jeg blåse over ett strøk eller 2 med lakk. Da ser det litt freshere ut :yesnod:

Forøvrig så gikk planene om og holde på i båten i dag ad dundas, nå snør det som pokkern her :cryin:

• 4 uker senere...

Status pr. 13/02-06

:sad:

Bilde

Men, jeg fikk gravd frem roret mitt i dag og har satt det til tørk i garasjen

Bilde

Her må det lages nye lasker da jeg har fjernet de gamle av stål, de var opprustet såklart.

Kan det erstattes med treverk eller bør jeg bruke stål igjen?

Har også primet adapterplata i dag.

Men det er litt kaldt og jobbe i garasjen så det må fyres opp skikkelig, for jeg tenkte og behandle roret ferdig i disse dager.

Det så litt stusselig ut med all den snøen ja.... Men nå hører jeg på værmeldingen at det går mot varmere dager snart... :flag: Det var jommen ikke noe små-ror heller nei... Hvorvidt du ska bruke tre eller stål-lasker skal ikke jeg uttale meg om. Det nyervervede varme-monsteret kommer nok til sin rett i garagen nå ja... Lykke til!

....Men, jeg fikk gravd frem roret mitt i dag og har satt det til tørk i garasjen

Roret er vel av eik?

Jeg ville være forsiktig med å "tine" det for fort, bastard. Er det ikke en mulighet for at det slår seg hvis det blir oppvarmet i løpet av noen timer? Spesiellt når laskene mangler.

Lasker i syrefast stål, bastard! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...