Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Nå er båten på vei til Holmestrand(endelig) Men er usikkert på om den kommer idag eller Mandag´s morgen!

I den forbindelse lurer jeg på om noen har en skisse på båtbukker i treverk.

Jeg tenkte og lage dem ut av 2" 4" bjelke!

Hvilken konstruksjon egner seg best til snekke. Hadde tentkt til og lage sånne vanlige bukker med 3 stk. ben.

Men jeg synes de er så klumpete og stue vekk! Så er det noen her som har en genial løsning?

 

Pjolter er ikke glemt med tanke på premiering for forslag om navn, jeg har bare ikke kommet igang med det riktig enda :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei bastard30000!

Spennende at båten din snart kommer! Skal du ha den i hagen din, eller nede i båthavna?

Når det gjelder krybbe så har jeg ikke noe å bidra, bortsett fra denne linken: http://maritimstart.com/krybbe.shtml  den er skikkelig forseggjort. Regner med at båten skal ligge stødig og rett (den skal vel vatres opp nøyaktig, slik at du kan bruke "vater" ombord under snekringa!) over lengre tid, da er det nok lurt å gjøre en skikkelig jobb med krybba. Lykke til med M/S Bastard!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den skal stå i hagen til naboen, men rett i nærheten av egen garasje.

Den bukken som du linket til Walter var litt for forseggjort :smiley:

 

Det blir vel til at jeg lager bukker med 3 ben foreløbig tror jeg, da tiden blir knapp.

Får heller ødelegge bukkene etterpå.

Og watre opp blir nok ikke helt enkelt da den kommer til og stå på mykt underlag(gress)!

Så det blir nok mye måling for og finne vinkler og greier :yesnod:

Råbygget er jo på plass så da blir det enklere og bygge etter det(måle seg ut)!

 

Da får jeg ta en tur ut i garasjen og snekre bukker!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer :yesnod:

 

Jeg tror nok du blir mest fornøyd med slike 3 beina som du skal lage med tanke på at de er bare å flytte rundt på skroget etterhvert som arbeidet skrider frem  :smiley:

 

Jeg har 4 stk på som jeg laget til majali, og da står hun støtt selv om jeg tar bort en av gangen og det er deilig.

man bør ha 4 uansett slik at man kan skru de sammen under kjølen for å låse de

 

 

 

Men du husker sikert å sette de noen cm fra og sette inn kiler mot skroget, slik at du kan ta vekk presset når båten kommer til å presse seg ned i grunnen, eller ved tele-hiv etc....?

Jeg har sett kanske stygge skader som kommer av at båten stort sett har "hengt" i i krybba/bukkene.... :smiley:

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt til og lage sånne vanlige bukker med 3 stk. ben. Men jeg synes de er så klumpete og stue vekk! Så er det noen her som har en genial løsning?

Dersom du lager dem med bolter, ikke spiker, så kan den demonteres. Du trenger ikke å skru helt fra hverandre, bare ta et "ledd" og løsne de andre, så den kan bli flat.

 

En annen ting. Tenk deg hvilken vei kraften kommer. Altså for å forhindre båten i å velte, der skal den ytterste planken gå, slik at den får kraften langs planken.  Skjønte du det ? Jeg kan evt. tegne det.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ja,takk en skisse på hadde vært fint :sad:

Bilde

 

Ja, ja, teknisk tegner er jeg ikke.......

 

Tegning A viser kraften støttebukkene skal ta i mot.

Tegning B viser riktig støttebukk. Den ytre stokken følger kraftlinjen.

Tegning C viser for stor bukk. Stokken som går fra kjølen og opp langs båtsiden, får belastning på midten og kan knekke.

 

Gerhard

 

 

Forøvrig, så bør bukkene festes sammen, slik at de ikke sklir ut.

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard.

Jeg har en fin hjemmelaget tralle for laget til dorry 32 fot, båten er forlengst solgt, men tralla står der. Du kan få den for 1500,-

Har dessverre ikke bilde, men den ligger på Nøtterøy.

 

Består av en fast(ikke svingbar) aksel med 2 hjul og krybbe(skrå støtter)

           og en tilsvarende med dreieskive og drag

 

Båtens kjøl legges oppe i et u jern på hver aksel, hvor båten danner  ramma mellom de 2 akslene. Dette gjør den liten og enkel å plassere bort om sommeren. tar ikke stor plass sammenlagt, kun ca 2,5m bred og ca 1,5m lang og ca 1,5 m høy. NB! dette re ca mål når den ikke er i bruk, skal den brukes trilles den kun på plass........... ikke skruing eller jobb........ :sad:

 

 

 

Båthilsen fra Fernanda

Link to post
Share on other sites

....Jeg har en fin hjemmelaget tralle for laget til dorry 32 fot, båten er forlengst solgt, men tralla står der. Du kan få den for 1500,-

.......Består av en fast(ikke svingbar) aksel med 2 hjul og krybbe(skrå støtter) og en tilsvarende med dreieskive og drag..................

:sad: Også litt interessert, men skulle gjerne sett bilde av den først! Går den oppå et lastebilplan, for evt. frakt?

Walter_S

Link to post
Share on other sites

Det er ingen hast med å bli kvitt den..........., den går på en liten tilhenger 1,5x2m med avtegbare lemmer foran og bak. 2 mann bærer den opp i hengeren. Jeg kan når snøen går prøve å ta bilde hvis det er interresse......... :sad:

ja takk. Bilde hadde vært fint

Link to post
Share on other sites

Tegning B viser riktig støttebukk. Den ytre stokken følger kraftlinjen.

Ja, den b´en blir som jeg har tenkt meg ja!Er i gang med dette nå. Lager 2 stykk nå pluss 2 til litt senere!Nå blir dette proft da, for jeg skal rette opp båten med laser :cheers:Retter opp etter vannlinja, så da håper jeg forrige eier har rettet opp etter vannlinja når han begynte på overbygget. Hvis ikke må jeg sette opp nytt reisverk :sad:Time vill sjov
Link to post
Share on other sites

Ja, nå er båten på plass! Grøss og gru, her er det litt og ta fatt på!

blir nok ikke sjøsetting før i Mai tror jeg!

Det første blir og gjøre hytta ferdig. Så blir det dørken!

Utvendig må jeg vente med til det blir litt varmere i været! Her går det nok en del sikaflex!

Men det ser greit ut!

Man må liksom se etter noen ganger, og da ser det bedre ut! Det er det jeg trøster meg med da :eek:

Håper jeg får jobb snart for her trengs det penger i kassen :wink:

Link to post
Share on other sites

BILDER BILDER BILDER

Ja, selvfølgelig! Bilder skal jeg ta imorgen etter at jeg har støttet opp båten mere.Bukkene jeg lagde ble litt lave.Så jeg måtte lage noe greier mens den hang i krana.Svettet litt når den hang over garasjetaket til naboen :lol:Det ble noen flate busker hos min kjære mor også :wink:Håper bare den står rolig til i morgen!
Link to post
Share on other sites

Båten har visst vært åpen fiskebåt med kum. Det ser man av hullene her:

hull.jpg

 

 

Akter dekket er jo ikke pent da, men jeg håper og få vasket det rent. Evt må jeg bruke olje med farge i!

akterdekk.jpg

 

Noe av framdekket skal løftes litt opp, samt at dørken blir noe lavere.

Dette gjør jeg for og slippe og gå dobbelt under dekk. Det vil hjelpe og få totalt ca.30 cm ekstra høyde her.

Dekket blir også ca.60cm kortere i lengderetning for og få litt større plass i styrhus.

Salong og bysse er tiltenkt i styrhuset.

framdekk.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...