Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Vil ikke riktig plassering/mengde anoder gjøre bruk av syrefast problemfritt? Jeg har i allefall sveiset nytt ror i syrefast, fordi det andre så ut som grovt knekkebrød. Kanskje ikke det var så lurt...? Tror også trelasker ville blitt stilig på det roret ditt Bastard. Hvis det er mye av det som synes over vannlinja da...

Vil ikke riktig plassering/mengde anoder gjøre bruk av syrefast problemfritt? Jeg har i allefall sveiset nytt ror i syrefast, fordi det andre så ut som grovt knekkebrød. Kanskje ikke det var så lurt...? Tror også trelasker ville blitt stilig på det roret ditt Bastard. Hvis det er mye av det som synes over vannlinja da...

Jeg skal nok ikke bruke anoder tror jeg. Les denne artikkelen :eek:

Den ene lasken vil synes hvis jeg ikke husker galt, kan jo bruke eik til dette og klinke det.

Så får jeg prøvd og klinke også :smiley:

Ville brukt gjennomgående bolt og låsemutter i syrefast.....

Eller, hva med messing? Det finnes jo 4 / 6 / 8 mm plater å få kjøpt? En blikkenslager ordner dette fort.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ville brukt gjennomgående bolt og låsemutter i syrefast.....

Eller, hva med messing? Det finnes jo 4 / 6 / 8 mm plater å få kjøpt? En blikkenslager ordner dette fort.

Takk for tips, det hadde jeg ikke tenkt på.

Skal undersøke med noen blikkenslagere og høre om de kan kappe de bitene jeg trenger.

Hva festes de med? Gjennomgående messingbolt, finns det?

Vart skræmt ja..

Den artikkelen var litt skummel ja....synes jeg har sett noe slikt "ser ut som et hvit eller gulaktig pulver" i båten min. Trodde det var salt jeg, noe som det også kan være eller??? Skal iallefall sjekke opp litt i morgen. Skal også ta meg et lite dykk for å ta løs noe tau fra propellen...Er bare "eksamens" dykket fra i å være en sertifisert dykker:) Klarer ikke å vente lengre....det tauet har vært i propellen lenge...så båten har ikke blitt brukt på en stund. Håper "fruen" kan passe på meg så ikke den meteren ned til propellen blir veldig lang... :diving:

Jammen var det mye snø i båten gitt :blush:

Enda så ligger det en del snø under dørkbjelker jeg ikke kommer til, håper sola tar dette.

Må nok fram med fresen seinere og ta rundt båten, for snøen kommer til og ligge lenger enn jeg har tid til

Bilde

Bilde

Skal ut snart og prøve den nyinnkjøpte Dremel´n på regulatoren til Refleksen.

Tror det blir liv i den igjen om jeg får pusset vekk alt irr

Så ikke altfor oppløftende ut dette... Sikkert litt vanskelig å komme helt i stemning med all denne snøen i båten. Angående Dremel - i helgen testet jeg et vidunder jeg tidligere i vinter kjøpte inn på Europris etter tips her i forumet. Et slags kombiverktøy med sage- og slipemuligheter. Husker ikke i farten navnet på vidunderet. Ihvertfall brukte jeg det til å slipe ned ei dørlist i Dillebua. Gikk forsåvidt greit det. Men poenget mitt er: Du verden hvor den støyet. Hodet føltes som jeg kom rett fra en headbanger konsert etterpå. Og det fortsatte det med resten av kvelden. Det ulte og pep i øra. Neste gang blir det hørselvern.

Hørselvern er viktig, like viktig som værnebriller. Noe jeg er blitt bedre til og bruke etter at jeg fikk jernspon på øyet.

Ja, ikke veldig motiverende med all den snøen rundt nei. Går på med fresen seinere en gang slik at jeg får jobbet rundt båten. Men nå er det innvendig som skal gjøres først.

Roret har jeg såvidt begynt på

PS. Verktøyet du nevnte, er det Fein kopien du sikter til?

Min billigversjon tok jeg knekken på da jeg skulle montere verkøy på den :rolleyes: så jeg kjøpte meg en orginal Fein :cool:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

PS. Verktøyet du nevnte, er det Fein kopien du sikter til?

Min billigversjon tok jeg knekken på da jeg skulle montere verkøy på den :rolleyes: så jeg kjøpte meg en orginal Fein :cool:

Regner med at den er god! sikkert grei den kopien også, jeg er kjempefornøyd med "min" originale Fein. :blush: ( Overtalte høvdingen til å kjøpe en, at han trengte en... hvem bruker den?, han betalte :rolleyes:) Bruk Hørselvern!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

...PS. Verktøyet du nevnte, er det Fein kopien du sikter til?

Ja, Fein var kanskje navnet. Det går ikke rundt i det hele tatt under pappen i dag, så jeg kom ikke på navnet. Jeg frykter litt for om jeg ikke nesten knekket min jeg også. Får liksom aldri bestemt meg for når jeg har dratt til hardt nok, så da blir det ofte til at jeg drar litt til... Syntes det sviktet mistenkelig i gjengene da jeg dro til siste gangen etter å ha montert på pussepadden :blush:. Men verkøyet som sådann var kurrant det. Så hvis ikke kopien overlever så lenge, så kommer nok en original ganske høyt opp på ønskelisten. Sammen med overfres :cool::yesnod:

Ja, hvis du er ute etter en rimelig Fein anbefaler jeg Tool24 hvor jeg handlet min.

Jeg kjøpte den til 1970,- som inkluderer en god koffert i metall. (Pluss på frakt på denne prisen)

Det var noe lang leveringstid, men når man sparer noen kroner gjør ikke det all verden.

Overfres er nesten ett must er min mening, ihvertfall om man vil ha litt pene detaljer.

Sjøl lurer jeg på en lamellfres, den er genial på sammenføyninger.

Man bruker da lameller i skjøt/sammenføyning i stedet for trepugger

Fein maskinen min :cool:

Bilde

Ja, hvis du er ute etter en rimelig Fein anbefaler jeg Tool24 hvor jeg handlet min.

Takker så mye for tipset. Skal prøve å huske det. Pengesluk-kontoen er heller skranten om dagen. Videre prognoser med årsavgifter og forsikringer i kø utover er heller ikke de beste :nonod:. NÅR skal Båteierenes Finanskontor på Hamar ringe? Jeg synes de tar seg unødvendig god tid :headbang:.

Dette har jeg sett etter, uten særlig suksess. Hvor har de dette? Clas Ohlson selger lamellene (kjeksene), men ikke fresen.

Dewalt har en, ikke pris her da men

Man får også fresejern til overfres men jeg ville fortrukket en egen lamellfreser

Her er også ett par gode sider om utstyr for fresing.

freseteknikk.

Gustavsen, Steg for Steg

Jeg så den fra DeWalt, men den ser litt overkill ut for den lille jobben jeg KANSKJE skal gjøre... Jeg begynner å innse at billigere verktøy også KAN brukes. Stort sett er det kunnskapene til Il Capitan som avgjør resultatet av en jobb. Ikke hvor mye verktøyet mitt koster.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg så den fra DeWalt, men den ser litt overkill ut for den lille jobben jeg KANSKJE skal gjøre... Jeg begynner å innse at billigere verktøy også KAN brukes. Stort sett er det kunnskapene til Il Capitan som avgjør resultatet av en jobb. Ikke hvor mye verktøyet mitt koster.

Kan være enig i det, men disse maskinene er det også sikkert mulig og få leid.

Evt kjøpe fresestål hvis man har en overfres

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...