Verrie Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Jeg håper ikke jeg sier noe galt nå, oppleves som veldig negativ eller lignende, fordi at for alt hva jeg vet, kan det går bra. Jeg er litt bekymret for kjølsvinet ditt. Regn innimellom, snø, is, deretter sprengkaldt, og slik som i disse dager med varmegrader på dagtid samt frost om nettene kan umulig føre noe godt med seg for kjølen din ? Jeg ville absolutt prioritert å få kjølen snø/is/vannfritt, og få dekket til båten så fort som mulig. Om båten hadde ligget på sjøen, gjør det ikke så mye med snø/vann i kjøl, da sjøtempen sørger for stabil, og "temperert" kjølsvin. Når du ligger på land, har du en langt lavere/varierende temperatur for kjølsvinet. Men, som jeg sa innledningsvis, for alt hva jeg vet, kan alt går greit??????? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Var litt spent sjøl på dette, men det har gått bra. Har ihvertfall ikke sett noe som kan tyde på skader. Dekker også til over bak så jeg slipper mere snø. Det er ihvertfall ikke vann i kjølsvinet, og snøen er tørr og fin så det går nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Ja, jeg håper også at det har gått bra. Tips, når resten av snøen er smelta bort fra kjølsvinet, og du har presenning på. Sent på kveld, når det er skikkelig mørkt ute, så setter du på den aller kraftigste arbeidslampa på vendt nedover mot kjøl, gå ut, legg deg på bakken og kikk opp. Fortell hvordan det ser ut, om der er lysgliper eller ikke........ Husk, nå er båten trutnet (det er den nødt til, med all den fuktigheta ombord), har du lysgliper, må det nok gjøres noe med det. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 (redigert) Det skal jeg gjøre. Skal ut nå snart og legge på presenning Vel da var den på, men den må byttes for den var skikkelig råtten. Kunne ikke bruke tau i taljer for da revnet den så den er festet med tvinger til dollbordet Lønner det og la snøen tine seg selv eller kan jeg påskynde dette med og fyre med Aladdin ovn elns Snøen ligger heller ikke pakket nede i kjølsvinet, det luft i mellom Redigert 20.Februar.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Puhh, har nå måket den ene siden langs båten. Det tok på gitt, snøen er blitt tung nå. Spørsmål; Da jeg knoter litt med motor så lurer jeg på en sak, hadde tenkt og skru dempeplata på svinghjulet i dag men skal dempeplata dras til med moment? Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Den gang jeg hadde trebåt og lå på land vinterstid, tok jeg noen never med salt og strødde nede i kjølsvinet. Da skulle det mye til før det frøys, ja vis det i det hele tatt frøys. Lettsaltet svinekjøtt er snadder det Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Den gang jeg hadde trebåt og lå på land vinterstid, tok jeg noen never med salt og strødde nede i kjølsvinet. Da skulle det mye til før det frøys, ja vis det i det hele tatt frøys. Lettsaltet svinekjøtt er snadder det Ja, det er lurt og gjøre! Kan vanlig strøsalt brukes? Vi har desverre ikke FK butikk her lenger, men jernvaren har jo strøsalt. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Jeg brukte både klorcalsium og vanlig havsalt, ettersom hva jeg hadde for hånden. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Jeg brukte både klorcalsium og vanlig havsalt, ettersom hva jeg hadde for hånden. Ok, skal se hva dem kan skaffe på byggshopen. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Sjekk rema eller rimi eller annen vare handel disse har 5 kg sekker med havsalt (grovsalt) ER nok ikke du som parterer sauen og legger saltkjøttet og pinne kjøttete der ei gården nei Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Sjekk rema eller rimi eller annen vare handel disse har 5 kg sekker med havsalt (grovsalt) ER nok ikke du som parterer sauen og legger saltkjøttet og pinne kjøttete der ei gården nei Stemmer det, sau er ikke mat. Dvs. lam går men ikke sau, det smaker ull Men får ta en tur på Rimi/rema elns, takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 (redigert) Helt enig bastard sau smaker ull, selvsagt er det lam som gjelder. Er ikke bestandig begrepene sitter(les tråd angående ballast) Redigert 24.Februar.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Helt enig bastard sau smaker ull, selvsagt er det lam som gjelder. Er ikke bestandig begrepene sitter(les tråd angående ballast) Godt vi er enige Hver sin smak eller skal man si hver sin last Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Godt vi er enige Hver sin smak eller skal man si hver sin last Bare husk at summen av lastene skal være konstante ! Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Jaja, på grunn av omgangsyke i helga og dette møkkaværet er det ikke blitt gjort stort. Men jeg har fått pris på mesanmast (komplett) dvs. uten seilet tror jeg da? Må sjekke det. Dette er da i aluminium. Har fått en pris på ca. 5000,- er det rimelig? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 ...Men jeg har fått pris på mesanmast (komplett) dvs. uten seilet tror jeg da? Må sjekke det. Dette er da i aluminium. Har fått en pris på ca. 5000,- er det rimelig?Tja, er det rimelig?Vet ikke, bastard30k - omtrent som å svare på : Hvor stor er en fisk? 5.000,- er jo ikke mye i båtsammenheng - det er 5 båtlapper - men svaret vet egentlig bare du. Har du 5.000,- og liker mesan, ja da er svaret gitt. Et annet (mot-)spørsmål er da selvfølgelig: Hvilke mål / dimensjoner har denne mesanen og hva består den av? Er det bare en enkel aluminiums-pinne, eller en komplett RIGG, med solide fester, stag, sleider, blokk, sjakler o.s.v.? En båtnabo i foreningen fikk levert ny NB 750 i vinter. Han forhørte seg hva en mesanrigg i rustfri ville komme på - kr. 30.000,- !! Han lot det bli med det......... :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Har ikke peiliing på rigg serru, så da vet jeg ikke hva alle bestanddeler heter Fikk forøvrig en arbeids skisse som viser riggen, og da er den komplett som du beskriver bortsett fra duken. Hadde det bare vært en stang hadde jeg fikset det sjøl Har ikke lyst og legge ut tegningen her, har sendt deg en mail så kan du bedømme den. Greit med litt tips. Denne er forøvrig i alu. og ikke noe båtfirma Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Tar jeg feil når jeg mener at du allerede har bestemt deg for å selge båtene du har nå? Ikke nå, men om litt? Har du sjekket hva mesan gjør med verdien av skipet? Om det viser seg at verdien stiger proposjonalt, (eller mer) med de kostnader du pådrar deg, så kan jo dette lønne seg. Får du 10 000,- mer med mesan, og denne koster 5 000,- - så kan man jo. Får du derimot 10 000,- mer på en kostnad på 30 000,- hadde jeg nok latt være. Du skal jo snart igang med skøyte? Da kan du ha mesan!! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 Tar jeg feil når jeg mener at du allerede har bestemt deg for å selge båtene du har nå? Ikke nå, men om litt? Har du sjekket hva mesan gjør med verdien av skipet? Om det viser seg at verdien stiger proposjonalt, (eller mer) med de kostnader du pådrar deg, så kan jo dette lønne seg. Får du 10 000,- mer med mesan, og denne koster 5 000,- - så kan man jo. Får du derimot 10 000,- mer på en kostnad på 30 000,- hadde jeg nok latt være. Du skal jo snart igang med skøyte? Da kan du ha mesan!! Neida, de blir solgt men vet ikke når! Har ikke sjekket hva mesan gjør med verdien ved salg, uansett så får man nok mere igjen ved og selge båt og mesan hver for seg. Er bare rundt og nettskopper litt serru, må jo det. Og da kom jeg over denne bedriften som ikke har båt som marked og syns prisen var akseptabel. Skøyte skal jeg ha etterhvert, vurderer og bi i skøyte og ha båt (bastard?) i tillegg. Men dette er tanker og funderinger foreløbig Sitér dette innlegget Link to post
marefolan Svart 1.Mars.2006 Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Hei Bastard Driver å rigger om... dvs. mesanen får fyken. Hva slags mesan hadde du tenkt deg??? har jo komplett med bommer seil og vant som jeg ikke trenger lenger. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke masta som pigg (øvre bom på stormasta) men er ikke helt bestemt på det enda. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2006 Hei Bastard Driver å rigger om... dvs. mesanen får fyken. Hva slags mesan hadde du tenkt deg??? har jo komplett med bommer seil og vant som jeg ikke trenger lenger. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke masta som pigg (øvre bom på stormasta) men er ikke helt bestemt på det enda. Hva slags mesan spiller ikke så stor rolle bare den harmoner med båten. Du ser båten i signaturen (den til høyre seff) en 30 fots trebåt. Tremast hadde vært penest men da den må i så fall monteres gjennom akterdekk. Den jeg har fått pris på er i aluminium. Men jeg er intressert hvis du har noe som kan passe til min båt Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Ja, nå er jeg så vidt i gang igjen Har fått ryddet plass i garasjen så det går ann og gjøre noe der igjen, men etter denne ryddingen ser det ut til at jeg må kjøpe flere verktøykasser Har fått pusset ferdig den orginale regulatoren til Refleksen, så nå går den lett og fint. Da skal den nok også fungere skikkelig. Dremel er ett fint verktøy Roret kan jeg nå pusse på da det er tørket opp. Holder på og fikse Sailor Vhf´en, mangler og lodde 4-5 ledninger så skal den være klar. Har forresten bestilt Vhf antenne i dag, fikk brakket gratis da Deilig følelse og handle i båtbutikk igjen, det lukter så godt på sånne steder. Fia flyter fortsatt, for kaldt og gjøre noe der enda. Så jeg driver og putler sakte og sikkert, håper det løsner for en durablig innsats Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Ja, har i dag fått måket en sti rundt båten igjen. Håper ikke på noe mere store snøfall nå. Kommer til og måke litt innimellom slik at jeg får en grei plass og jobbe på rundt båten. Tanken jeg hentet i Porsgrunn får fint plass under dørken, så da er drivstofftank "problemet" ute av verden. Har fått tak i en Gebo dekks luke av Fs her på forumet (takk for handel) som skal settes i fordekk. Ikke helt trebåt riktignok med alu og sota glass men luke må jeg ha og derfor gikk jeg for en kjapp løsning denne gangen. Kan byttes ut senere, men da er nok båten solgt alikevel Tennfjord rattpumpe er skaffet, men det er sikkert nevnt før. Styring er nå komplett bortsett fra slanger som jeg ordner meg med på jobben. På utstyrs fronten tror jeg nå at jeg er kommet så langt at båten er funskjonell. Har til og med septik tank Nå gjelder det bare og få montert dette, tanker må vente litt da bunnen innvendig må inspiseres litt i tilfelle utbedringer. Skal ta en skikkelig rydde tørn i båten nå snart så jeg får en oversikt igjen. Tanken er jeg fornøyd med, til og med en Vdo giver som virker ' Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Når skal du montere motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Når skal du montere motoren ? Det lurer jeg på og Ting går litt tregt, jeg har en som skal fikse det (han som ikke fikk tid ifjor ) Men det er mulig jeg spør faren hans, for det er en tusenkunstner. Uansett så har jeg en mann på saken Motoren skal skrues sammen, men venter litt på ok temratur for og blåse over litt lakk. Den skal forørig startes før den settes i, det kan være en fordel og vite at den går skikkelig. Starter skal leveres inn for overhaling, ogsp skal det byttes 2 banjo koblinger så er den tipp topp. Har fått tak i en ny proppel også som det er mulig jeg skal montere så vi får se hvilken proppel og askling det blir. Kjøpte den på Qxl for 240,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.