Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Hej Bastard!

du har ikke tilgang til HAKI-mtrl alt ACROW ???

bygg ett torn på var side o en eller ett par Alubalker tvärs över lett o bygge o rive.

Oppsøk et firma som driver med stillasutleige og leige deg et passende antall med

HAKI-murerstillas og bygg opp en høvelig konstruksjon. Slike stillaser brukes på alle større byggeplasser.

Det snakket vi om på jobben i dag også, store hjerner tenker likt heter det :wink:

Hadde vært super enkelt, nesten enklere enn bil med kran :rolleyes:

Det er en hel del snø som må vekk hvis jeg skal ha lastebil, den kunne stått på min tomt men da er ledningen inn til huset i veien.

Joda, motoren står nå på pall som jeg skal sette inntil skutesiden. Heise opp flytte en 1,5 meter til siden og så ned. For min del kan jeg godt bruke en hel dag på dette. Det spiller ingen rolle.

Jeg har 2 stk lange 2"x8" liggende fra før av. Matrialer må jeg ha uansett, så om jeg køper noen lengder 2"x4" til bein kan jeg splitte disse til lekter etterpå.(reisverk i båten)

Skal sjekke litt med han som skal lage fundament for meg, han lager alle hjelpemidler sjøl, så det kan godt være han har noe.

Jaja, nå har´n vært og kikka :smiley:

Morsomt og se, og ikke minst høre på en som virkelig har peiling.

Det ble en liten time med måling av diverse.

Så jeg fikk beskjed; riv benker (de ute) ta vekk den, den og den.

Ring når du er ferdig med det og så kommer jeg og finmåler, tar med meg emner og skjærer til.

Når du får dem tilbake så slipper du dem oppi hakka og skrur fast :smiley:

Svetta litt et øyeblikk da han sa at vi fikk problem med akslingen, men etter litt mumling og måling så sa´n at det går seg tel.

Ting og tang ser nå meget lyst ut.

Må riktignok fjerne benkene ute, men de er jeg ikke fornøyd med likevel.

Så da blir det ett par dagers forskyvning i forhold til planen, men jeg kan fortsette arbeide innvendig

Det må da være noen alvorlige motorfester du skal lage deg?

Hva er grunnen til at du lager dette så grovt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Blir nå ikke så grovt som først antatt, men en bredde på 5" er passe.

Høyden blir vel 6-7" så når matrialene mine er klyvet og greier får jeg noen fine eikebord til litt snadder.

Jeg skal også lage meg noen rekkestøtter etterhvert, så da var det greit og handle for mye.

Skal ha en ny bunnstokk også, samt nytt spant.

Alt tilskjært av han som var her i sta :smiley: Deilig og slippe dette.

Så da ordner det seg etterhvert

... men det er lov og ha visjoner :lol:

Helt klart! :yesnod:

Jeg har gått hardt ut med at jeg skal klare å få Furuholmen på vannet i løpet av april...og jeg har plenty å ta meg til som bildene i tråden min viser. Men fyttigrisen hvor morsomt det blir å treffe deg, og båten på treffet i juni (så vi har jo tross alt en litt romsligere deadline... :wink: ).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ja, gleder meg til treffet. Det blir en del trebåter også i år :yesnod:

Joa, har jo Juni også. Men da må jeg øve meg på og hanskes med skuta, kommer fort det men det blir en "ny" ukjent båt. Fordelen er fast proppel, på Aurora var det en hel masse sveiving.

Så jeg har i underkant 2 mnd på meg fra nå, det burde gå greit det.

Husk at den skal være i kjørbar stand, ikke fiks ferdig for det er leeenge til det.

Ja, da har jeg fått gjort litt i dag også.

Har rivd vekk benkene mine :sad: men jeg får klare meg med dørk og stablestoler i plast denne sommeren.

Bilde

Også har jeg rivd vekk gammelt fundament, jeg må vente med den siste biten til høyre i bildet.

Må ha hjelp til og holde igjen bolten på utsiden.

Også fikk jeg prøvd Fein´n min i dag, og det var saker ja.

Jeg har kappet ut den biten på kjølen mitt i bildet, der hadde jeg aldri kommet til med vanlig sag.

Den biten måtte vekk slik at motoren kommer langt nok ned.

Bilde

Ps. Nå er alt rivd, så nå må jeg ta en telefon til snekker´n min :smiley:

Nå er det bare et par timer om å gjøre før jeg drar hjem til Dillerinnen for ferie fram til den 17. Jeg ser skikkelig fram til noen sammenhengende dager hvor det går ann å få gjort litt. Ser frem til å se hva status er her i tråden når jeg er på nett igjen etter påske. Har god tro på at klumpen da er på plass. Jeg synes du kunne lage en grov liste over det som står igjen før du kan sjøsette, slik at vi alle vet hvor mye som er igjen av essensielle ting (Og derav vet hva vi bør mase på og ikke... :rolleyes:). Neida, ikke bare for å vite hva vi må mase på, men jeg tror det kan være en sunn øvelse for egen del også - å få litt oversikt over ting og tang. Fin øvelse å gjøre på skitur og det, hvis du skulle henfalle til slike aktiviteter. Sette seg ned og nyte solen mens man spikker litt på ei slik liste. God påske!

Ja, planen er og få inn motor.

Men, jeg må først få tak i starteren, får den i helga hvis det ikke skjærer seg.

Og da håper jeg den er ok, sender den nok til overhaling. Men håper den er ok til og få prøvestartet.

Veldig grov liste pr. i dag.

Uteplass og skrog;

Få ferdig fundament og sette inn motor.

Fikse roret, her skal snekkeren min lage ett beslag. (er begynt på roret, står lite igjen) :smiley:

Ordne med styring, hydraulisk. Har det jeg trenger men må monteres.

Lage dørker og motorkasse. Har dørkplater og isolasjon til motorkasse.

Dekke over spiker i skroget med treplugger, mangler noen her og der. Samt olje skroget 1-2 strøk

Tette huller under vannlinje, har vært brønn i båten men noen plugger må erstattes.

Reparere en skade i bordgang, og en liten bit i forstevn.

Behandle skrog under vannlinje med Black Varnish, og bunnstoffe.

Dekk, overbygg;

Akterdekk må pusses og oljes opp.

Side dekk likeså.

Litt listverk her og der. Dette er påbegynt.

Lage ny avslutning på hytta/uteplass. Har matrialene til dette.

Lage takluke. Har matrialer til dette også.

Legge ett lag til med topcoat samt sparkling. Dette kan tas på vannet.

Kitte/fuge alle vinduer.

Innvendig;

Ferdig stille skott og dør til wc. Lite igjen på dette.

Installere tanker. Dette har jeg.

Diverse puter må skaffes etterhvert til benker og køye.

Hovedsaklig finish arbeid igjen i kabin.

Alt elektrisk tas etterhvert, kobler opp det mest prekere først.

Tror dette var en grei liste, grov dog.

Men det er mye som kan gjøres når jeg er på vannet. Skal jo ligge ute hele året så det kan bli fine sysler til vinteren igjen. Hvis Bastarden da ikke er byttet med noe annet :rolleyes:

Jeg ser ting i listen jeg mener ikke strengt tatt må tas før sjøsetting. Mens andre må gjøres før sjøsetting. Det var hele poenget med ønsket mitt. Husk treffet - rekker du ikke det i år, er jeg redd det kommer kranbil og hiver deg på sjøen enten du vil eller ei... Kjenner jeg medlemmene rett, kommer det sikkert forslag til prioritering av tingene i listen din. Jeg har dårlig med tid akkurat nå, ellers så ville jeg nok hivd innpå et forslag. Men det er stress akkurat nå - Dillerinnen kommer om ikke altfor lenge og henter meg. Og "fugger'n" flyr rundt og venter på at jeg skal få gjort ferdig pynting av buret. Akvariumet burde vært tatt. Det samme med oppvasken. Og gulvene. Og støvsugd i stua. Oj - oj. Får heller klikke "Legg til svar" og fortsette med det jeg burde...

Ihvertfall: Lykke til med installasjon av motoren. Det blir litt av en milepæl og få den inn og igang!

Se der ja - now we're talking! :cheers: Nå skal jeg passe meg veldig for å belære andre, som selv har mange år igjen, men når man er så langt som du, og i tillegg har et treff i sikte, tror jeg det kan være greit med en "minimumsversjon" å operere ut fra. Minimumsversjonen inneholder akkurat det du trenger for å kunne ta deg til treffet på egen dørk. Da sikrer du riktig fokus. Alt du evt. rekker i tillegg er bonus. Og alt du ikke rekker - det kan tas etter treffet. Men selge - når du har lagt ned så mye arbeid? Sikt deg gjerne inn på neste prosjekt, aller helst: Kjøp det inn om du har råd uten å selge Bastarden, og nyt så en sesong eller to ombord i Bastarden, vel vitende at neste prosjekt er trygt i havn.

Jepp, går for kortversjon inntil videre.

Ringte snekker´n min nå og han skulle komme allerede i kveld og ta nye presise mål :yesnod:

Trodde ikke at han kom før til uka så dette er ren bonus.

Bare for og presisere neste prosjekt som vil bli en skøyte, jeg skal da ha prosjekt som ligger på vannet. Har en kompis som gjorde dette, Han har vel hatt sin i 3-4 år og er enda ikke ferdig. Men som han sier, jobb til du blir lei også bruker du heller båten til du får arbeidslyst igjen.

Men det er klart, hvis lommeboka orker så kan jeg godt ha 2 båter :wink:

Det er jo fint :wink:

Det ble for fort mørkt i kveld fant vi ut.

Så da kommer´n på Mandag, men da blir også alt gjort på samme dag.

Dvs. nøyaktig måling og utskjæring av alle deler.

Har ikke fått noen starter enda, men det løser seg i løpet av helgen tenker jeg.

Siden jeg gikk og ventet på snekkern så har jeg støvsugd kjølsvinet, og der var det mye oljeslagg og dritt ja. For de som har fulgt med så forsvant det jo 4l olje nedi der, da jeg skulle bytte olje på den røtne Perkinsen :headbang:

Vel, da ser det ut til at jeg må bli sosial i heimen :seeya:

Så planen om og sjøsette i slutten av Mai ser nå bra ut.

Ja, vi følger med veit du! :yesnod::wink:

Trusselen om kranbil synes jeg var bra. :lol: Da vet du hva som venter hvis du ikke står på! :wink:

Hva er det for noe galt med starteren forresten? Denne klarer du fint å sjekke selv. Hvis det ikke er noe feil med viklinger eller noe sånt da.....???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...