Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Nå blir det vel bra vær til uka GeirFrode så vi får vel gjort litt da :yesnod:

Har trøbbel med og få tak i starteren, men kompisen min skulle leite etter den. Hvis ikke så får jeg ihverfall en typebetegnelse for han har samme starterern. Det er garantert at motoren (bmc) starter og går. Men jeg håper og kunne starte før jeg setter den inn.

Har en brukt starter på hånda men den er til en bmc 1500. Vet ikke om den passer, men det skal undersøkes det også.

I morgen er den store dagen for fundament, starter i 10.00 tia i morgen. Regner med at det meste er på plass på ettermiddag/kveld i morgen :smiley:

Bilde

Bilde

Bare noen bilder Bastard for å kvelulere litt

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jonkare nå er det på tide at du lager din egen tråd :smash: . Du har arbeidet en hel del og tydeligvis tatt en del bilder også. Du har jo en nydelig båt som flere enn meg vil se mer til :flag: .

Gjør du det, slipper du å kverulere i andre sine tråder :wink:

:blush: Har hvert inne på tanken ja, det som gjorde at jeg ikke startet min egen tråd var vel egentlig at jeg ikke fikk noe dreis på dette med innlegging av bilder. Dette synes jeg går bra nå men er usikker på om jeg starter egentråd vi får se. Det er jo så mange brae tråder å kvelurere i :cheers: Håper ikke bastard eller noen føler seg støtt av dette da det er gjort med blink i øyet fra meg :rolleyes::eek::crazy::wink:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja, har kommet i gang i dag. Det går desverre litt tregere enn planlagt grunnet komplikasjoner.

Nå lager vi fundament i 2 omganger for enkelhets skyld, dvs vi lager de 2 langdragerne nå, når de er monter blir det laminert/skrudd på 2 lange kiler for opprettinng av motor.

Jeg har begynt på dette i dag og regner med at jeg er ferdig med og legge på plass de 2 første langdragerne i morgen kveld.

Siden motoren må ett stykke ned for og treffe akslingen så måtte jeg slakte litt mere av kjølsvinet.

Dette finpusses mere på i morgen, jeg skal ha 30 cm fra snora og ned til kjølsvinet, da har jeg en klaring på ca.2 cm mellom kjølsvinet og bunnkassa på motor.

Noen bilder som ikke viser veldig mye enda, jeg gjør også nå alt sjøl. Snekkern er flink til og forklare ting og tang, samt at han har en god sag han skjærer ut alle deler på :smiley:

Her er det rensket, og sentersnora er strekt

Bilde

Her er jeg nesten nede på målet, må flikkes litt til på i morgen.

Bilde

Første hakk felt ut, da er det bare 5 igjen :smash:

Ser også en bit av fundament opp til høyre i bilde

Bilde

Ser ut som du har skaffet deg litt ekstrajobbing her. :wink:

Er det jeg som tenker feil, eller ville du kunnet sluppet unna med mye om du hadde gått noe ned på dimensjonen på de gigantfundamentene dine?

Men du lar deg ikke stoppe av noe.....det skal du ha! :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

De første stokkene som skal på plass er skåret ned til 4"x4" disse må det også felles inn hakk i når hakkene i spantene er ferdig. Dette for og komme langt nok ned med motor.

Har en del eik til overs når jeg er ferdig :rolleyes: men det er jo kjekt og ha til neste båt :lol:

Ps. hadde ikke sluppet unna uansett, dvs da måtte evt motor stått plasser en del lenger frem i båten eller at jeg måtte ha ett thrustlager med universalledd

Redigert av bastard30000 (see edit history)

OK..nå skjønner jeg. Du har flyttet motoren lengre bak, slik at det blir for grunt?

Du kan ikke hjelpe meg med det dynamospørsmålet mitt? Er helt blank på slike ting ser du..

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Påskeferie er noe oppskrytte greier!! :smash::smash:

Jeg hadde håpet å få begynt på det elektriske i morgen, skulle tatt det i helgen, men fikk skrape/pussesyken. Fikk faktisk pusset hele de ene skrogsiden helt ren, og det blir så bra!!!

Hva gjør du utvendig i år? Du skulle bare olje, ikke sant? Men har du pusset den ren, eller er det på gang? :wink:

Skroget pusset jeg i, skal vi se (må regne litt hehe..) sommeren 2004 eller var 2005?

Vel, tror jeg mettet skroget med trekkfastolje blandet med terpentin (ca 60l) i 2004, også drevet jeg det i 2005 pluss oljet 2 strøk med Benar. Skroget skal mattes lett da pressening har laget noen slite merker her og der. Så jeg skal ha på 1-2 strøk med Benar på skroget. Også må jeg pusse ned akterdekk/dollbord og olje opp dette.

Fordekk og overbygg er ferdig bortsett fra avslutingen på overbygget som jeg skal ha på plass nåt motoren er innsatt.

Håper det flasker seg litt med været slik at dette kan være unnagjort før månedskifte.

Ihverfall få oljet 1 strøk, også kan jeg kose meg med og olje resten når båten ligger på vannet for trutning.

Påskeferie er båtpuss det :yesnod:

Påskeferie er båtpuss det :yesnod:

Uenig, November til April er båtpuss. Helga ved Palmesøndag setter vi ut. Påska går til Norra Båhus. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Neste år har du en treskøyte på 45 fot som trenger MYE kjærlighet. :lol:

Da må nok både du og madammen til med slipe/pusse maskinene i påsken.

Ja, ihvertfall rundt 35-40 fot.

Men noe sånt ligger på vannet hele året og slippes hvert 2-3 år eller så.

:eek::eek::eek: Hvor lenge går det da før msan må starte skifiting av plank

:blush: Trode det sto slipes hvert 2-3 år :blush: Sorry det kan lønne seg å lese skikkelig. Slippsette mente jo du bare norsken min som ikke fungerer helt idag. Mye oljemalings dunst kanskje :cheers:

Snart første bjelke på plass, dette er jammen tidkrevende arbeid. Blir nok ikke feridg med dette i dag som jeg trodde :blush:

Sikkert for det at jeg er litt redd for og ta av for mye av gangen, men det er jo første gang jeg surrer med dette da.

Litt tilpasninger til nå så skal jeg felle ut hakk i bjelken også.

Bilde

Jaja, da har jeg funnet ut at motor må lenger frem i båten.

Blir nå litt ominnredning/snekring i kabin, litt kjipt men på en annen måte så er det en del fordeler når jeg tenker meg om.

Jeg får bare en halv motorkasse utvendig, det tilsier en del bedre plass der.

Jeg får kortere vei til batterier, tank og kjølevann inntak.

Minuset er som sagt ominnredning. Og så må jeg støydempe bedre.

Det som er spennende er om akslingen blir lang nok.

Fia er forresten solgt. tapte 500,-

Pytt, da har jeg bare en sak og forholde meg til. Bastarden :yesnod:

Husk å lage en skikkelig luke fra innsiden da, for å kunne komme til fremre del av motoren! Jeg har kun en liten utsagd luke nede ved dørken, og ting som skifte av vifteremmer er ikke videre enkelt for å si det slik.. Så om jeg må skifte remmer underveis så kan det fort gå galt...

Synd med innredningen din forresten, ekstra arbeid var vel ikke nettopp det du trengte mest akkurat nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...