Jon-Kåre Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 I selve stammen på kabelen etter det røde er der et stykke med blankt og i dette er det et spor. Dette sporet festes med et beslag mot motoren. (dårlig forklart jeg skal ta et bilde når jeg kommer hjem imorgen så skal du få se) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Ja, det er jeg klar over. Det jeg lurer på er om det skal være slik som på skissen under. Lurer litt, fordi om kabelen ikke er montert riktig så blir vel pådrag og gear motsatt av det man gjør ikke sant? Litt dumt og dra spaken bakover for og gi gass Eller kommer det an på hvordan man fester kabel i selve kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Ja, det er jeg klar over. Eller kommer det an på hvordan man fester kabel i selve kontrollboksen? Ja, det "ordner" du i kontrollboksen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Ok, det var det jeg håpet på. Ellers måtte man hatt veldig lange kabler ikke sant. Vel, da er det ut for og snekre igjen. Holder på og sette opp siste skott på toileten. Får se om jeg lager dør før den skal på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg har en 1-spaks kontrollboks for gass og gear som du kan få. Det som er "feil" med den er at en "brakett" inni boksen som blir regulert av spaken er blitt litt skeiv. Jeg har rettet den opp en gang tidligere og da fungerte den OK, men jeg har merket tendenser til det samme nå og har derfor byttet den ut med en "nybrukt". PS! Du må betale frakt, jeg tipper 50 - maks. 100 kr. Posten Servicepakke. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Har holdt på ute i hele dag, men fikling tar laaang tid. Det gjorde ikke saken bedre at jeg fikk besøk i dag som tok 4 timer hyggelig med besøk altså, misforstå meg rettt! Siste skott på toileten nesten ferdig. Innvendig blir tatt på ett senere tidspunkt. I morgen skal jeg gjøre innramming for dør ferdig samt lage til en dørkplate, trappetrinn ned til forpiggen, front på køye bla. Skal ha inn septiktanken under køya, så jeg skal se om jeg kan få montert den inn i morgen. Kjekt og få dette på plass for forpiggen er det værste stedet og jobbe, trangt og mørkt. Bildene sier ikke så veldig mye, men det er det venstre hjørne i døråpningen som tok tid. Det er satt sammen av 3 stk. tilskjærte panelbord. Ble fornøyd jeg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Uff, nå har jeg revet halve køya for og få plass til septiktank, men den var det jo ikke plass til den ble liggende altfor høyt. Så da må dieseltanken få plass der, og septiken får plass under dørken. Får også plass til en grei vanntank under køya. Så da håper jeg at tankene og rep av køya er på plass i dag. Litt kjedelig at jeg ikke har alle slanger som trengs i dag. Ting tar tid Redigert: Har nå lagt på plass tankene, dieseltank under køya skal littegrann høyere, slik at den blir mere sentrert mitt i båten. Så satser jeg på at den er tett. Jeg får også en ok plassering av dieselfilter, det blir på skottet i køyeenden mot salongen. Lett tilgjengelig. Septiktanken passer som hånd i hanske, her skal det bare lages til ett enkelt fundament slik at den ligger i ro. Minuset er at jeg ikke får den ut når motor er satt inn. Men da må jeg i såfall veksle ut i dørkbjelker slik at den kan løftes rett opp. Hadde litt flaks med utløpstussen, det blir kort vei til sjø. Har ett hull på hver side, men vil nok vri stussen til babord slik at jeg ikke får møkka i kjølevanns inntaket til motor. Det er sikkert ikke lurt. Nå trenger jeg tips om vilken type ventil jeg trenger. Sluse eller kule? Redigert 16.April.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 Tanken fikk bra plass nå, må bare skave litt av spantene for og få løftet tanken i akterenden slik at den henger vannrett. Må justere dette litt når jeg kommer på sjøen. Hvilke løp skal brukes på filteret? det er 4 løp med mulighet for og blende 2. Merket 1 2 3 4. er det samme hvilke to jeg bruker bare det er en inn og en ut? Beklager dårlig bilde Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Har tilsvarende filter selv, du blender av 2 av hullene og bruker de to andre, samme hvilken så lenge du bruker en av hver inn/ut. De er vel merket med pil hvilken som er inn og ut? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 Takk ok67, det var det jeg lurte på. De er merket ja. Får ta det meg på jobben og finne fittings til denne Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Har nå lagt på plass tankene, dieseltank under køya skal littegrann høyere, slik at den blir mere sentrert mitt i båten. Så satser jeg på at den er tett. Jeg får også en ok plassering av dieselfilter, det blir på skottet i køyeenden mot salongen. Lett tilgjengelig. Er det særlig lurt av deg å satse på at tanken er tett? Er det en tank som har hvert i bruk eller en du har fått lagd. Uansett tror jeg at jeg ville prøvd å satt litt trykk i den. Fort gjort hvis du har kompressor. Tett alle hull med f.eks gummi og slangeklemmer (mener tykk gummi) Har du en slik sak for å pumpe luft i bilhjulene med vil sansynligvis denne passe rett på stussen der du henter diselen til motoren. Det skla veldig lite trykk til, husker ikke men har du for mye vil det kunne tette tanken (alu-tanke) mener det skulle være under 0,5bar. Etter at du har satt på trykk sprayer du bare alle sveiser med en dusj flaske med zalo vann. Han som sveiset på min tanke er veldig dyktig på alu sveis allikevell var det 2 plasser det var litt lekkasje Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 Den har vært i bruk i (husker ikke båttypen) palstsnekke og ble byttet ut til fordel for en mindre tank. Han skulle ha varmtvannsbereder så da fikk han ikke plass til denne. Den er forøvrig syrefast. Har en liten kompressor ja, kan teste etterhvert. Det går ihvertfall fremover, blir en lang dag i båten i morgen også Så er det jobb i 3 dager og langhelg igjen. Deilig med 3 dagers uker Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Takk ok67, det var det jeg lurte på. De er merket ja. Får ta det meg på jobben og finne fittings til denne Hvis det er et CAV filter, så er det spessielle fittings til disse, maritim eller TurboDiesel i tønsberg har dette.... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 Det må jeg sjekke i morgen, om det Cav. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Til filteret mitt fulgte det med noen fittings, men på ut-siden måtte jeg få tak i et annet, da bensinslangen hadde mindre diameter enn det som fittingsen var beregnet for. Her kjøpte jeg en standard nippel fra Biltema, var vel egentlig beregnet for trykkluft, men funker helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 de fittingsene dere snakker om, er helt sikkert BANJO NIPPLER. Det finnes en bråte ulike typer, avhengig av hva det skal innpåkobles, og slangediameter. Har en haug et sted, etter å ha feilkjøpt stort sett de typene som finnes... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Jeg har også et par stk. liggende et sted. Men det er vel omtrent like kostbart å sende dem som å kjøpe nye...... Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Ser ut til å verte bra dette her bastard, er litt misunlig for å vere ærlig Men eg må berre spørre. Kor lenge reknar du med at båten din kjem til å "leve"? Med godt velikehold selvfølgelig. Og då tenker eg på sjølve skroget, for alt anna er vel nytt. For så mykje arbeid som du har lagt ned i båten så rekner du vel med å ha den ei stund. Eller trur du at med riktig velikehold kjem til å overleve både deg og meg. Beklager viss eg har øydelagt påsken din no, det var i så fall ikkje meininga. Redigert 16.April.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Dette filteret var tenkt og montere mellom tank og motor. Har ett dieselfilter på motor fra før men det er det ikke vannutskiller på. I utgangspunktet tenkte jeg og bruke fittings med slangestuss på. Går ikke det da? Sinten; Jo, den båten vil nok leve en god stund. Hvor lenge jeg skal ha den mere usikkert, for jeg skal ha skøyte på 35-40 fot etterhvert. Evt. ha begge deler, vi får se hva som dukker opp. Ellers er jeg veldig fornøyd med båten, blir tipp topp stand den nå Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Den har vært i bruk i (husker ikke båttypen) palstsnekke og ble byttet ut til fordel for en mindre tank. Han skulle ha varmtvannsbereder så da fikk han ikke plass til denne. Den er forøvrig syrefast. Har en liten kompressor ja, kan teste etterhvert. Det går ihvertfall fremover, blir en lang dag i båten i morgen også Så er det jobb i 3 dager og langhelg igjen. Deilig med 3 dagers uker Du har ikke en sykkelslange da? Du kan kutte av den og koble den til 2 stusser og pumpe opp og da ser du fort om du mister trykket i slangen - bare vær sikker på at det blir tett der du kobler slangeendene til stussene, men det ser du hvis du "såpevasker". Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Den var jo smart, kan kjøpe en slange for dette formålet. Koster jo ikke stort for en slik en. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 I utgangspunktet tenkte jeg og bruke fittings med slangestuss på. Går ikke det da? Jeg monterte et VP filter hos meg med fittings med slangestuss. Eneste spesielle jeg husker var at gjengene var av konisk type, noe jeg mistenker er standard innen industri. Jeg skulle bli veldig overrasket om ikke Båtsenteret eller Tess har dette, alternativt VP-forhandleren i Horten. Toppen på filteret ditt er er veldig likt det jeg monterte: http://accessorycatalogue.penta.volvo.se/i...rge/23/2332.gif http://accessorycatalogue.penta.volvo.se/i...rge/24/2402.jpg Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Skal sjekke filteret etterpå. Må ut i båten og jobbe litt nå, kom litt sent i gang i dag Har sjekket, det er disse jeg skal ha. Får ta en tur til Tess og se. Har fått løftet tanken dit jeg skal ha den, så nå skal jeg ut og lage til fester slik at den blir permanent montert. Deilig vær i dag også Redigert 17.April.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Volvo eier cav og det filteret på linken er et cavfilter. Jeg mener jeg sjekket med tess da jeg skulle ha og de hadde ikke, men foruten de jeg nevnte tidligere, så ville jeg prøvd hor volvo lastebil verksted. Hvis ikke du finner noe, så si ifra da det en kamerat skal innom Tønsberg turbodiesel i nær fremtid uansett... jeg kan sende deg de som brev.. Erik Redigert 17.April.2006 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Ja, det hadde vært kjekt. De kostet 44 for paret mener jeg hos maritim. Men pluss frakt og oppkrav blir jo det kostbart. Mulig jeg skal bestille noe lampe greier også samtidig, vet ikke det enda men... Nå bor jeg ikke så langt fra Tønsberg sjøl heller, men bommen blir dyrere enn fittingsene Vet du når nær fremtid er? Det er CAV ja, eller Delphi som det heter nå Jeg skal sjekke dimensjon også, tror den er 10 mm. Redigert 17.April.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.