Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

I selve stammen på kabelen etter det røde er der et stykke med blankt og i dette er det et spor. Dette sporet festes med et beslag mot motoren. (dårlig forklart jeg skal ta et bilde når jeg kommer hjem imorgen så skal du få se)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja, det er jeg klar over.

 

Det jeg lurer på er om det skal være slik som på skissen under.

Lurer litt, fordi om kabelen ikke er montert riktig så blir vel pådrag og gear motsatt av det man gjør ikke sant? Litt dumt og dra spaken bakover for og gi gass :crazy:

Eller kommer det an på hvordan man fester kabel i selve kontrollboksen?

 

Bilde

Link to post

Jeg har en 1-spaks kontrollboks for gass og gear som du kan få.

 

Det som er "feil" med den er at en "brakett" inni boksen som blir regulert av spaken er blitt litt skeiv. Jeg har rettet den opp en gang tidligere og da fungerte den OK, men jeg har merket tendenser til det samme nå og har derfor byttet den ut med en "nybrukt".

 

PS! Du må betale frakt, jeg tipper 50 - maks. 100 kr. Posten Servicepakke.

Link to post

Har holdt på ute i hele dag, men fikling tar laaang tid. Det gjorde ikke saken bedre at jeg fikk besøk i dag som tok 4 timer :headbang: hyggelig med besøk altså, misforstå meg rettt!

 

Siste skott på toileten nesten ferdig. Innvendig blir tatt på ett senere tidspunkt.

I morgen skal jeg gjøre innramming for dør ferdig samt lage til en dørkplate, trappetrinn ned til forpiggen, front på køye bla. Skal ha inn septiktanken under køya, så jeg skal se om jeg kan få montert den inn i morgen. Kjekt og få dette på plass for forpiggen er det værste stedet og jobbe, trangt og mørkt.

 

Bildene sier ikke så veldig mye, men det er det venstre hjørne i døråpningen som tok tid. Det er satt sammen av 3 stk. tilskjærte panelbord.

Ble fornøyd jeg

 

Bilde

 

Bilde

Link to post

Uff, nå har jeg revet halve køya for og få plass til septiktank, men den var det jo ikke plass til :rolleyes: den ble liggende altfor høyt.

Så da må dieseltanken få plass der, og septiken får plass under dørken.

Får også plass til en grei vanntank under køya.

 

Så da håper jeg at tankene og rep av køya er på plass i dag. Litt kjedelig at jeg ikke har alle slanger som trengs i dag.

 

Ting tar tid :lol:

 

Redigert:

 

Har nå lagt på plass tankene, dieseltank under køya skal littegrann høyere, slik at den blir mere sentrert mitt i båten. Så satser jeg på at den er tett. Jeg får også en ok plassering av dieselfilter, det blir på skottet i køyeenden mot salongen. Lett tilgjengelig.

 

Bilde

 

Septiktanken passer som hånd i hanske, her skal det bare lages til ett enkelt fundament slik at den ligger i ro. Minuset er at jeg ikke får den ut når motor er satt inn. Men da må jeg i såfall veksle ut i dørkbjelker slik at den kan løftes rett opp.

 

Bilde

 

Hadde litt flaks med utløpstussen, det blir kort vei til sjø. Har ett hull på hver side, men vil nok vri stussen til babord slik at jeg ikke får møkka i kjølevanns inntaket til motor. Det er sikkert ikke lurt.

 

Bilde

 

Nå trenger jeg tips om vilken type ventil jeg trenger. Sluse eller kule?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

Tanken fikk bra plass nå, må bare skave litt av spantene for og få løftet tanken i akterenden slik at den henger vannrett. Må justere dette litt når jeg kommer på sjøen.

 

Bilde

 

Hvilke løp skal brukes på filteret? det er 4 løp med mulighet for og blende 2.

Merket 1 2 3 4. er det samme hvilke to jeg bruker bare det er en inn og en ut?

 

Beklager dårlig bilde :rolleyes:

 

Bilde

Link to post

Har nå lagt på plass tankene, dieseltank under køya skal littegrann høyere, slik at den blir mere sentrert mitt i båten. Så satser jeg på at den er tett. Jeg får også en ok plassering av dieselfilter, det blir på skottet i køyeenden mot salongen. Lett tilgjengelig.

Er det særlig lurt av deg å satse på at tanken er tett? Er det en tank som har hvert i bruk eller en du har fått lagd. Uansett tror jeg at jeg ville prøvd å satt litt trykk i den. Fort gjort hvis du har kompressor. Tett alle hull med f.eks gummi og slangeklemmer (mener tykk gummi) Har du en slik sak for å pumpe luft i bilhjulene med vil sansynligvis denne passe rett på stussen der du henter diselen til motoren. Det skla veldig lite trykk til, husker ikke men har du for mye vil det kunne tette tanken (alu-tanke) mener det skulle være under 0,5bar. Etter at du har satt på trykk sprayer du bare alle sveiser med en dusj flaske med zalo vann.

 

Han som sveiset på min tanke er veldig dyktig på alu sveis allikevell var det 2 plasser det var litt lekkasje

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Den har vært i bruk i (husker ikke båttypen) palstsnekke og ble byttet ut til fordel for en mindre tank. Han skulle ha varmtvannsbereder så da fikk han ikke plass til denne.

Den er forøvrig syrefast.

Har en liten kompressor ja, kan teste etterhvert.

 

Det går ihvertfall fremover, blir en lang dag i båten i morgen også :yesnod:

Så er det jobb i 3 dager og langhelg igjen. Deilig med 3 dagers uker :yesnod:

Link to post

Ser ut til å verte bra dette her bastard, er litt misunlig for å vere ærlig :sad::wink:

 

Men eg må berre spørre. Kor lenge reknar du med at båten din kjem til å "leve"? Med godt velikehold selvfølgelig. Og då tenker eg på sjølve skroget, for alt anna er vel nytt. For så mykje arbeid som du har lagt ned i båten så rekner du vel med å ha den ei stund. Eller trur du at med riktig velikehold kjem til å overleve både deg og meg.

 

Beklager viss eg har øydelagt påsken din no, det var i så fall ikkje meininga. :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Dette filteret var tenkt og montere mellom tank og motor. Har ett dieselfilter på motor fra før men det er det ikke vannutskiller på. I utgangspunktet tenkte jeg og bruke fittings med slangestuss på.

Går ikke det da?

 

Sinten;

 

Jo, den båten vil nok leve en god stund. Hvor lenge jeg skal ha den mere usikkert, for jeg skal ha skøyte på 35-40 fot etterhvert. Evt. ha begge deler, vi får se hva som dukker opp.

Ellers er jeg veldig fornøyd med båten, blir tipp topp stand den nå :smiley:

Link to post

Den har vært i bruk i (husker ikke båttypen) palstsnekke og ble byttet ut til fordel for en mindre tank. Han skulle ha varmtvannsbereder så da fikk han ikke plass til denne.

Den er forøvrig syrefast.

Har en liten kompressor ja, kan teste etterhvert.

 

Det går ihvertfall fremover, blir en lang dag i båten i morgen også :yesnod:

Så er det jobb i 3 dager og langhelg igjen. Deilig med 3 dagers uker :yesnod:

Du har ikke en sykkelslange da? Du kan kutte av den og koble den til 2 stusser og pumpe opp og da ser du fort om du mister trykket i slangen - bare vær sikker på at det blir tett der du kobler slangeendene til stussene, men det ser du hvis du "såpevasker".

Link to post

I utgangspunktet tenkte jeg og bruke fittings med slangestuss på.

Går ikke det da?

Jeg monterte et VP filter hos meg med fittings med slangestuss. Eneste spesielle jeg husker var at gjengene var av konisk type, noe jeg mistenker er standard innen industri. Jeg skulle bli veldig overrasket om ikke Båtsenteret eller Tess har dette, alternativt VP-forhandleren i Horten.

 

Toppen på filteret ditt er er veldig likt det jeg monterte:

 

http://accessorycatalogue.penta.volvo.se/i...rge/23/2332.gif

http://accessorycatalogue.penta.volvo.se/i...rge/24/2402.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Skal sjekke filteret etterpå.

Må ut i båten og jobbe litt nå, kom litt sent i gang i dag

 

Har sjekket, det er disse jeg skal ha.

Får ta en tur til Tess og se.

 

Bilde

 

Har fått løftet tanken dit jeg skal ha den, så nå skal jeg ut og lage til fester slik at den blir permanent montert. Deilig vær i dag også :cool:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

Volvo eier cav og det filteret på linken er et cavfilter.

Jeg mener jeg sjekket med tess da jeg skulle ha og de hadde ikke, men foruten de jeg nevnte tidligere, så ville jeg prøvd hor volvo lastebil verksted.

 

Hvis ikke du finner noe, så si ifra da det en kamerat skal innom Tønsberg turbodiesel i nær fremtid uansett... jeg kan sende deg de som brev..

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Ja, det hadde vært kjekt. De kostet 44 for paret mener jeg hos maritim. Men pluss frakt og oppkrav blir jo det kostbart. Mulig jeg skal bestille noe lampe greier også samtidig, vet ikke det enda men...

 

Nå bor jeg ikke så langt fra Tønsberg sjøl heller, men bommen blir dyrere enn fittingsene :rolleyes:

Vet du når nær fremtid er?

 

Det er CAV ja, eller Delphi som det heter nå

Jeg skal sjekke dimensjon også, tror den er 10 mm.

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...