Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Høres flott ut, målte dem til 12mm. Kan det stemme, får sjekke en gang til med skyvelære.

Dieseltank montert, ligger litt høyt men det kommer av kjølen i baugen.

Fordelen er at diesel renner ned til filteret, så blir det ikke så ille og lufte.

Holder det og bruke de små jekke stroppene over tanken? Eller blir det bare rust og elendighet?

Mottar gjerne tips på det.

Bilde

Også lurer jeg på hva jeg skal gjøre fremst i baugen, mulig det bare blir hyller der til og samle skrot. Åpen for forslag her.

Jeg burde sikkert ikke bruke noe særlig tid på det nå men...

Bilde

.......Nå bor jeg ikke så langt fra Tønsberg sjøl heller, men bommen blir dyrere enn fittingsene. Det er CAV ja, eller Delphi som det heter nå

Disse koblingene får du også hos MEKONOMEN - hvis du har en i nærheten, da. Mener at de leveres med 3 forskjellige slangenippel-størrelse. 12 - 10 og 8 mm

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Blir ikke klok på måla til maritim, det står bare oppgitt mål på slangestussen ser det ut til og ikke på gjengeparti.

Det er fordi gjengeparti er FAST, d.v.s. kun 1 gjengestørrelse (Standard) - mens selve nippelen finnes i 3 størrelser: Til 6 - 8 og 10 mm slange - eller med gjenge (istedenfor slangenippel) - og da er det 5/16 rørkobling.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

:blush: åhh, sånn og forstå. Og jeg som sendt en klage til maritim :lol:

Den e-posten (klagen) kan du jo tilbakekalle, den er sikkert ikke åpnet enda. 8mm synes jeg er litt lite for en 4-syl. motor - mulig at jeg tar feil.......synes bare at det "skurrer" litt der.....mulig at du må nøye deg med 1.500 rpm før slangen "struper" dyret.....?

8mm slanger bruker jeg til min B20 da drar jeg iallefall over 20 ltr. ved bra pådrag og det er ikke noe problem med ca 4m. slanger + filter + vannutskiller.... så jeg tror nok ikke du bør tenke noe spesielt mye på det dieseldyret sitt forbruk....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

I dag har jeg ikke fått gjort noe i båten.

Men jeg har vært i kontakt med Halaas og Mohn angående adapterplaten, de kan lage til en distanse for meg. Får en pris i morgen, noe jeg gruer meg litt til.

Har også fått bestilt det jeg trenger av ventiler og gjennomføringer samt fittingsene til dieselfilteret

og 2 lampetter.

I morgen ettermiddag kommer snekkern igjen, og ska lage maler til bunnstokker og spanter.

Håper han får skjært ut disse til helga.

Hvis ikke har jeg nok og gjøre på uansett.

Nå er det meldt ok vær fremover så jeg lurer på om jeg skal begynne på avslutningen på hytteveggene.

Tror også jeg går for tørr eksos etter litt funderinger.

Strekket med slange blir dyrt i forholde til eksosrør på hytteveggen.

Har fått noen deler til dette gratis allerede.

Kjølevannet vil bare gå ut i skrogsiden.

Litt kjedelig at motorinnstallasjon har tatt så tid, men det er nå iallafall på gang.

Går det etter det jeg håper så er motoren ihvertfall oppi båten neste helg.

Og håpet om og komme ut i slutten av Mai ser foreløbig ut til og holde

Ja det gjelder flere en deg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Snekker´n var her nå og laget mal, så han skulle skjære ut dette i morgen.

Da har jeg dette før helga og kan fortsette arbeidet med og felle ut dragerne til fundamentet.

Tror jeg da, trenger skipsspiker fort som f...

Trebåten i Bunnefjorden sender vel så jeg har dette på Lørdag kanskje, bestiller dette i kveld.

Ser også ut som om det løser seg med distanseringen jeg trenger :flag:

Håper Maritim er kjappe med og sende for da kunne jeg montert gjennomføringer i helga også, venter spent

Jeg er spent på hvordan dette blir Bastard. Litt av et prosjekt... Blir sikkert fint som snus. Masse bilder takk :wink::flag:

Angående Boracol-møte, så kommer jeg gjerne en tur. Du legger vel ut mer info her på forumet etter hvert, eller sender meg en IM håper jeg.

Nå har fruen frivillig inntatt rollen som entreprenør og båt-enke, så nå blir det jobbing hele dagen og båt hele kvelden fremover. Jeg SKAL ha den på vannet til Hortentreffet. Kan jo snakke med kona på søndagene... :lol: . Og sove kan jeg gjøre når jeg blir eldre. Samler motivasjon hos dere, slik jeg har forsøkt å motivere dere i vinter... :wink:

Redigert av trulte (see edit history)

Jada, skal knipse masse bilder etthvert.

Når jeg får spantene og bunstokk er det frem med stemjernet igjen for og felle ut hakk.

Begynner og få dreisen på det nå :smiley:

Pinseaften er det Boracol kurs samt omvisning på Marinemuset.

Mulig det også blir Boracol kurs på treffet, men det må jeg forhøre meg med de andre i komiteen om først

Har ikke fått gjort noe enda i dag, men i morgen tidlig er det på han igjen.

Fikk bestilt skruer,spiker og furupropper i dag. Det ble Carl Faanessen i Bergen, de er noe rimeligere enn Trebåten. Dessuten fikk jeg båtbyggeri rabatten og kredit :yesnod:

Har også fått tak i rimelig gearhendel til påhenger, den kommer til uka.

Så da setter jeg jolla på vannet, så ingen tar båtplassen min igjen.

Kjekt og bruke på en liten tur til Kommers, kansje jeg treffer på LarsH

Da venter jeg bare på forsendelsen fra Faanessen så jeg får festet nytt spant.

Håper jeg får gjort det i helgen.

Det var deilig og legge spantet på plass, det passet som hånd i hanske. Trenger ikke justering en gang :smiley:

Bilde

Ps. Får nå også den distanse ringen til adapterplata, det tar en drøy uke :cryin:

Men da vet jeg ihvertfall at det passer.

Også har jeg nå ett par startere som jeg har mulighet for og kjøpe.

Da er motor hel, bortsett fra en banjokobling. Den tror jeg bare lekker i kobberpakningene. Bytter disse først og ser. Også en sprekt mutter, men den er kjapp og bytte.

Roret nærmer seg ferdig behandlet.

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Liten oppdatering med bilder og greier :smiley:

Først, har nettshoppet litt :rolleyes: men når det er billig så blir det bare sånn uansett om jeg trenger det eller ikke.

Her er propellen som jeg ga 240,- for på Qxl, frakten ble på 260,- :lol: men jeg håer og få brukt denne. Nå har jeg ihvertfall 2 og velge mellom.

Bilde

På Finn.no fikk jeg tak i dette bryterpanelet for 300,- tror jeg det var.

Har vært på utkikk etter noe sånt, for da er tenken og lage en konsoll til dette oppunder taket.

Men om det skjer, det vet jeg ikke.

Kjekt panel, med dioder for lanternekontroll og greier, står riktignok Windy på det men...

Bilde

Nå hjelper det på i forpiggen også, nesten foreløbig ferdig. Køya kan nå brukes igjen, det skal også en luke inn her men det får komme siden. Deilig og få dørkplater her også, og trappen ned til forpiggen er ferdig. Fikk brukt panelet som jeg rev vekk i salongen :smiley:

Bilde

Bilde

Forholdsvis fornøyd med dagen i dag, det begynner og flaske seg.

Nå tror jeg det er sånn noenlunde bruksklart i forpiggen.

Jeg kommer til og male en del flater, samt dørkplatene. Det gjøres på dager med dårlig vær

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...