Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Bare et tips til deg og andre når tapper og plugger skal sages av. Japanske drasager er så myke i bladet at man lett legger bladet helt plant med det man skal sage. På denne måten kan man sage av plugger helt flush med overflaten og det er bare litt pussing som skal til etterpå. Har selv god erfaring med 30-7168, den store saga.

Clas ohlson

Bilde

Dersom overflaten er ferdigbehandlet eller i det minste ferdig pusset, pleier jeg å sette på en bit maskeringstape på siden av bladet, da bygger tapen 1/10 mm eller noe slikt og sagtennene kommer ikke bort i overflaten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Takker for tips om Japansag, men jeg har Fein maskina :wink:

Har tatt noen, men det var med stemjern. Tok ikke under vannlinja, for det er så vått på bakken.

Har jobbet videre med fundament i dag, og det går fremover.

Nå er det litt tilpasninger som står igjen på disse to stokkene, jeg skal bla. felle inn hakk i stokkene slik at de låses fast. Deretter må snekkern komme og måle ut de lange kilene som skal ligge oppå disse. Kilene blir egentlig grovoppretting av motor.

Bilde

Bilde

Regner med at fundament er ferdig til helgen, også håper jeg at jeg har fått behandlet under vannlinje. Disse to oppgavene er kjekke mål og sette seg.

Ser jo bra ut dette her.

Må ærlig innrømme at jeg blir litt beroliget av å se hvor mye du har igjen, nå som det ikke er altfor lenge igjen til BP treffet. Siden du mener å bli ferdig så bør vi også klare det.

Må bare si at jeg ikke alltid tror på det men.........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Joa, jeg har masse igjen. Men det kan taes etter hvert.

Jeg må bygge opp igjen salongen da, den er jo revet vekk :rolleyes:

Grovt sett;

Lage avslutning på hyttevegg

Motor skal inn

Dørk ute legges

Motorkasse

Bunnbehandle båten

Olje 1-2 strøk på skrog, overbygget kan taes på vannet.

Montere ror og styring

Takluke

Koble slanger på gjennomføringer (litt viktig)hehe...

Koble elektrisk motor, kan gjøres på vannet i trutningstiden.

Ikke veldig mye som står igjen for og hive den utpå, men håper at jeg kan lage salong før jeg hiver ut båten. Hadde vært greit og ta dette hjemme.

Men nå må hver ledig stund brukes fremover, så håper jeg at jeg ikke blir lei av det hele.

Været må også klaffe, helst 3-4 dager i strekk pga av oljing av skrog.

Takker for tips om Japansag, men jeg har Fein maskina :wink:

Arrrrrg :cryin: misunnelig - en dag når jeg har god råd skal jeg også ha meg en slik. Snekkerne som holdt på med det nye bygget der vi flyttet inn med jobben, brukte fein til utrolig mye rart. Så ut til å være en kjekk liten maskin...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Lage avslutning på hyttevegg

Motor skal inn

Dørk ute legges

Motorkasse

Bunnbehandle båten

Olje 1-2 strøk på skrog, overbygget kan taes på vannet.

Montere ror og styring

Takluke

Koble slanger på gjennomføringer (litt viktig)hehe...

Koble elektrisk motor, kan gjøres på vannet i trutningstiden.

Duverden - du er jo straks ferdig da :rolleyes: Og hva skal alle vi andre gjøre når du er ferdig - vi får kanskje sponse ett nytt prosjekt på deg slik at vi får noe nytt å følge med på :yesnod:

Og hva skal alle vi andre gjøre når du er ferdig - vi får kanskje sponse ett nytt prosjekt på deg slik at vi får noe nytt å følge med på

Det synes jeg var urettferdig sagt mot alle oss andre overentusiastiske prosjektbyggere som har stått ute i vinterkulda for å underholde dere priviligerte ikke-trebåt-eiere.... :wink::smash::lol:

Timene går kjapt når man plundrer, driver og fintilpasser stokkene nå. Den ene er nesten på plass, Skal skave av ca.3 mm på 2 spant så er stokken på plass.

Trodde jeg skulle fått begge på plass i dag men den gang ei. Da håper jeg begge er på plass i morgen kveld.

Og så deilig tempratur det var i kveld, vindstille og greier. Rett og slett herlig pussevær

Og så deilig tempratur det var i kveld, vindstille og greier. Rett og slett herlig pussevær

Så stille og fint at jeg måtte løsne fortøyningene, dro ut til ytre Maløya, snek meg mellom holmer og skjær rundt om, ikke et eneste menneske/båt så jeg på ferden. Helt stille, ja til og med så stoppet jeg motoren etter å ha hatt fullt pådrag ei lita stund, kun for å sige gjennom vannet uten en eneste lyd (er misunlig innimellom på seilfolket).......................

Synd at jeg tidlig i kveld måtte på styremøte, hadde lyst til å hente familien og ta kvelden der ute.

Nå er det snart sommer Bastard. Se å få ferdig skuta di !!!!!!!!!!!!!

(ps : jeg skal ut i morgen ettermiddag også :yesnod: )

......Rett og slett herlig pussevær

Rett og slett herlig vær å være på sjøen, bastard! :wink: Nå må du snart få M/B Bastard på vannet, så du får noe ut av sommeren (den begynner i morgen, sier dem.......)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ja, savner vann under kjølen. Men det er ikke så lenge igjen nå :smiley:

Hvis godværet setter inn som meldt forsvinner burkaen for noen dager, slik at jeg får gått over dekk/overbygg for en sjekk. Og takluke må lages de dagene.

I dag er det helg, så nå er det ikke jobb før til Tirsdag igjen :cool:

Endelig, nå er stokkene justert ferdig :flag:

Nå kommer snekkern på Mandag og da skal vi lage til kilene som skal ligge oppe på disse stokkene.

Da blir dette også boltet fast med 6 gjennomgående bolter.

Er jeg heldig så får jeg en kompis til og løfte inn motor til uka, hvis han får låne den kranbilen til uka da.

Nå mangler jeg bare starter og eksos albue til motor, starter bestiller jeg over helga hvis det ikke dukker på noe. Den kostet jo skjorta og halve armen, 4000,- :eek: men, det er ikke noe og gjøre med det.

Vel, jeg er ihvertfall fornøyd med at jeg ikke trenger og jobbe så mye mere nedi her.

Bilde

Og, her sparte jeg noen kroner. 40 cm slange trengs her, håper den slangen er lett og bøye.

Bilde

Nå er det en kaffekopp, også må jeg sitte og tenke litt på neste oppgave.

Skulle gjerne hatt en kald en men...

Ser jo bra ut dette. :)

Hvor stor eksosalbue har du behov for? Har en defekt manifoil med et slikt bend på liggende. mulig du kan bruke dette?

Skal se om jeg kan ta bilde og mål i løpet av helgen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Holder på i finværet, men kom litt sent i gang.

Skal begynne på avslutning av overbygget i dag, nå snart.

Men har iallefall fått lagd takluke :smiley: hullene skulle vært proppet, men jeg manglet riktig pluggbor til forsenkeren :headbang: . Jeg plugget med Tec7, det er greit nok. Luka er av teakfinér og listet med furu kvartstaff, den blir beiset for og matche teak fargen.

Så nå venter den på pussing og oljing, regner med at jeg får gjort det i morgen kveld.

Luka skal også være til og skyve frem og tilbake men det blir ikke gjort nå, forløbig vil den bare være som ett lokk med klemmer innvendig.

Bilde

Trenger litt input, blir dette en grei avslutning? Ikke se på resten av skvettbordet, det skal også byttes. Og så blir det en avslutning opp mot taket som jeg ikke fikk begynt på nå. Tar det i morgen.

Det er meranti som er brukt, den må beises for og matche resten av overbygget.

Bilde

Måtte se om luka passet, den passet akkurat ikke så etter litt fiksing så datt den på plass.

Ble ikke så værst

Bilde

Luken ser jo fin ut, men skal den ikke bue litt på midten? Ser ut som om du bør høvle litt av midtstykket mot taket?

Mitt forslag til avslutning er tegnet på en usedvanlig krøkkete måte, men håper du skjønner tegningen. Vil altså la høyden gå helevein rundt uteplassen bak.

Bilde

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Svart (redigert)

Jada, luka skal høvles litt for og følge taket. Men denne luka smokket jeg bare sammen i løpet av en times tid. Må kjappe meg ser du :wink:

Joda, jeg skal ha det slik du har skisset opp.

Jeg har bare lagd første del av avslutningen, det gamle skvettbordet er der, men det er så grått og stygt. Blir byttet det også.

Men jeg er usikker på om jeg er fornøyd med den avslutningen, blir jo en del bedre når det er beiset og oljet så klart. Jeg legger ett strøk med beis i morgen for da er det lettere og gjøre seg en mening

Redigert av bastard30000 (see edit history)

OK..da skjønner jeg, men jeg ville hatt heist opp skvettbordet endel, slik at du ikke blir så lav i rompa. :wink:

Hytta er jo blitt kraftig, så kanskje bør du heise litt på hekken? Et realt rompeløft mao.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...