Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Hei

Så ikke på antall innlegg før jeg begynte på denne tråden :eek:

Mvh beertrip

hehe...ja den er litt lang, men har holdt på i 2 år nå!

Er på langt nær ferdig enda men setter ut båten i år.

Kink i ryggen er ikke til og spøke med, har hatt det sjøl en gang.

Men jeg kjenner den når jeg løfter litt for tungt, så den er nok der for bestandig

Mnja, jobben er fort gjort den. Hvis jeg hadde vært litt heldig med epoxyen, men den har nok ikke tålt og stå i garasjen. Resinen var blitt klumpete, og pumpa er også ødelagt.

Herderen var det ikke noe problem med, men den er kanskje for gammel den også?

Blir vel en tur til den dyreste fargehandleren i morra da, de er den eneste her i byen med forhandler rett på epoxy :headbang:

Hvor lenge kan slikt lagres, innendørs?

Hvet ikke hva som er feil med resinen, men jeg har hatt noe som er blitt litt skjellaktig ( west system).

Det har jeg satt i varmt vann til det blir brukanes igjen.

Det kan være vært et forsøk i allefall.

Har hatt en betydelig større skade i baugstokken rett under vannlinja på en snekke jeg hadde tidligere.

Limte hele biten fast med epoxy med filler fra yttersiden, derettet stiftet jeg på plastikk så det ble tett.

Helte i epoxy fra innsiden til det var helt fult, det ble helt tett og holdbart

Svart (redigert)

jøss; hvor gammal var den `poxyen din da ?

Min er da minst etpar år, og like fin.

Suzuki

"best før dato" er Januar 06, men skulle tro den var brukbar utover det.

Hvet ikke hva som er feil med resinen, men jeg har hatt noe som er blitt litt skjellaktig ( west system).

Det har jeg satt i varmt vann til det blir brukanes igjen.

Det kan være vært et forsøk i allefall.

Helte i epoxy fra innsiden til det var helt fult, det ble helt tett og holdbart

Ja, den er litt skjellaktig kanskje. Har den skilt seg tro? Jeg setter flaska i varmebad og rører litt etter en stund. Kan pumpa rengjøres i varmt vann, eller løser resinen seg opp i varmt vann?

Det har satt seg i pumpa også, fikk pumpet 2 støt også tettet den seg.

Jeg har skikkelig råte i toppen av akterstevn, skulle byttet men gidder ikke i år.

Her kan jeg vel bare tømme resten av epoxyen etterpå, etter utskraping av råte og litt tørk.

Skal teste litt, men nå er jeg inne litt for det kommer ett regnskyll :rolleyes:

Pappmalene mine er ikke noe glad i og bli våte :cryin:

Ps. Har nå fått i gang pumpa og lagde meg en liten blanding, og så la jeg til fyller (sagmugg) så jeg fikk lagt på ett tynt lag med dette i bunnen på det ene såret i bordgangen. Må ta denne skaden i 3 omganger tenker jeg.

Godt jeg fikk ordnet epoxyen, det var ett varmbad som skulle til

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Varm opp epoxyen, den klumper seg dersom den oppbevares for kaldt, dette løses som sagt ved oppvarming. Pumpa kan du rengjøre i varmt vann, OBS bruk vernehansker etc slik at du ikke får epoxy på deg. Epoxy skal forøvrig ikke tømmes ut da uherdet epoxy ikke er bra for miljøet. Lever den på godkjent gjenbruksstasjon.

Ok, kan den egentlig dypfryses for så og varmes opp igejn? Er bare nyskjerrig :smiley:

Jada, jeg gorde rent i ett karr så ingen ting forsvant i sluket.

Men deilig at jeg slapp og bruke penger på dette nå...

Så da skal jeg også begynne på den andre skaden i morgen, når jeg legger det andre tynne laget med epoxyblanding (epoxy og sagmugg)

Nesten ferdig med malene for spant også, så da skal dem levers snekkern så jeg får skjært dem ut.

Har en langsgående sprekk i stevn, men den kan jo limes med epoxy og dras sammen med bolter.

De gamle boltene er nok dårlige, så greit og skifte dem alikevel

jøss; hvor gammal var den `poxyen din da ?

Min er da minst etpar år, og like fin.

Suzuki

Min ble kjøpt for 7 år siden og jeg har ikke opplevd klumper eller lignende i den. Om styrken er like god som opprinnelig skal være usagt så jeg bruker den ikke til noe som er kritisk, har ikke kunnet se noe negativt med det jeg har brukt den til iallefall (fra trebåten)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det går nok bra. Normalt er det herderen som har kortest holdbarhetstid, men så lege den oppbevares i en godt lukket embalasje så står den seg nok lengre en påstemplet dato. Imidlertid blir herderen (i hvertfall SP-Systems) ganske så gul/rød etter en tid, dette vil også sette litt farge på Epoxyen. Styrken tror jeg ikke det er noe i vein med, men nå er det jo ofte glassfiberet som gir deg styrken og ikke selve epoxyen.

Høres bra ut Jonkare, men har oppbevart epoxyen din frostfritt hele tiden?

Min står i garasjen, men på det kaldeste så var det nok under 0 tipper jeg.

Men den ble like fin når den var varmet opp :smiley:

Så får jeg håpe den limer greit

Jeg oppbevarer den i kjelleren i et mørkt tørt og kjølig rom, neppe under 10+ iløpet av vinteren. Denne epoksyen kjøpte jeg til et annet prosjekt før jeg fikk hus og barn og enda jobebt som snekker og trodde at tid hadde jeg i masse vis så jeg klinte like godt til og kjøpte 37kg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

kansje litt sent nå, men ta å pensle på epoxy som er uten tyknings middel først.

Dette for at epoxyen skal trekke godt inn i treverket.

Under helt ideelle forhold kan epoksy trekke opptil 3mm inn i enkelte treslag.

Da for man et meget godt anker for den fortykkede epoxyen.

Den fortykka epoxyen hefter mye bedre til treverket nå det gjøres på den måten.

Skrap vekk all råte før det pensles med epoxy, deretter dyttes det fult med fortykket epoxy.

Epoksy bør ikke fryse, oppbevares vel best i en frostfri kjeller eller garasje.

Vel, det går sakte fremover.

Fundament er ferdig, muligens noen tilpasninger.

Bakre fester på motor må lages til da motor ikke kommer langt nok ned.

Vil gjerne ha motorlabber og det er disse jeg må ta høyde for.

Har engasjert snekkern til og sveise, han er en tusenkunstner. Han skal forvørig sy kalesje også :smiley:

Har plugget alle hull i skroget, og holder nå på med og spikre små blylapper over.

Et lite luksusproblem dukket opp i dag i forbindelse med vask av oljesøl o.l.

Båten er nesten tett, og jeg må ha tak i lensepumpe :lol:

Vannet dekker 2 bordganger, og det er bare så vidt det pipler.

Håper været blir bra i helga, for jeg hadde håpet på og mattet ned skroget og lagt 1 strøk (siste?) med benar.

Nå har jeg 2 valg i forbindelse med treffet.

1. Ikke komme med egen båt i år heller, da blir båten helt ferdig.

2. Komme i egen båt, men da halvferdig.

Tror jeg går får det siste jeg, så blir det som det blir :smiley:

Er litt sugen på og komme utpå nå.

Tør du å møte opp uten båt i år også da? :lol:

Jeg klarte endelig å få tenning på marna`n i går kveld..men to av pluggene ga ikke gnist så nye skal kjøpes inn i morgen. Så satser jeg på at det startes opp for fullt i løpet av morgendagen, og da er jeg klar for treff i Noralotte I !

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Nei, det er akkurat det da :blush:

Tror jeg får lappe det sammen og seile ned til Horten.

Så får jeg heller tilbringe sommerferien med snekring ombord nedi havna, trivelig det også :yesnod:

Båten blir da som på bildet i signaturen, det ser ihvertfall ut som en båt.

Jeg blir ihvertfall ferdig med skrog under vannlinje i helga, bortsett fra stoffing.

Aksling er på vei.

Mangler starter og riktig propell.

Når motor er satt i så mangler dørker og motorkasse samt ny innredning.

+ en hel masse maling/oljing innvendig og elektrisk. Tas på vannet dette.

Mangler komforten, men det er nå bedre enn telt da :lol:

Ja, nå konsentrerer jeg meg kun om båten utvendig og om motoren.

I dag så fikk jeg fri fra jobben, så jeg skal få behandlet den ene siden under vannlinje med BV.

Den andre siden må jeg vente til i morgen med eller noe, for jeg skal ha inn ett spant jeg venter på.

Har også hele denne helgen til rådighet, er selv litt spent på hvor langt jeg er kommet frem til neste helg. Da bør motor være montert om det ikke dukker opp noe mere trøbbel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...