Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

I dag var snekkern her igjen, så i løpet av uka skulle spantet være ferdig og nye motorfester sveiset.

Startmotor kommer forhåpentligvis før helga, håper virkelig det for da kan jeg starte motoren til helga igjen, før den settes i :smiley:

Så uka blir benyttet til og nate opp igjen akterdekk, og hvis været er bra olje ferdig båten.

+ en del småtteri innimellom, montering av slanger osv...

 

Det går da fremover, muligens på vannet om 2 uker :eek:

Link to post
Share on other sites

...muligens på vannet om 2 uker

Aj -aj! Nedtellingen rundt i de tusen hjem som følger tråden kan endelig begynne. Håper virkelig at det går ihht til planen. Kan tenke meg at det ville vært utrolig godt og kommet på vannet etter alle timene som er nedlagt. Utfordringen da blir å fortsette å jobbe på båten istedenfor å bruke den. Jeg vet av egen erfaring at det er slett ikke enkelt å tilbringe hele dagen ved brygga når sola steker og alle andre drar ut.
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ojoj, da er akslingen her i morgen :cool:

Og starter er bestilt, dyrt men nyttig.

Har flens og eksos albue på gang, da er motor komplett bortsett fra propell som jeg skal bestille når jeg vet hvilken vei gearet går.

 

Har montert gearet i dag, og når jeg var tilbake lå nytt spant på døra :smiley:

Hvis kjerringa ikke er sur etterpå må det monteres i kveld :rolleyes:

 

Dilla;

 

Båten er på langt nær ferdig, men orker ikke vente lenger.

Og jeg ligger ute hele året, så det blir nok mange trivelige vinterdager ombord i båten.

Gjør meg "ferdig" utvendig også taes det litt sånn dann og vann etterhvert :smiley:

 

Bilde

 

Ps. jeg må ha ett nytt dyserør, får jeg kjøpt dette for og lage til selv eller må jeg på verksted?

Og lager evt Tess noe sånt?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 bladet 20 x 14 1:10 kon, men om det er høyre eller venstre er jeg ikke sikker på før motor er startet.

 

Fikk tilpasset de nye spantene også i kveld, dama er fortsatt blid :flag:

Fester disse i morgen, og da er det klart for understells behandling av damen (båten altså)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Vedr. dyserør så vil jeg anbefale deg å kjøpe orginalt.

 

Dyserør får du neppe hos TESS, men går du til et verksted som reparerer dieselpumper vil du nok få disse til å lage et. Problemet er at et slikt rør har en rekke knappe bøyer som er vanskelig å få korrekte. Vil derfor anbefale orginalvare.

 

Et ubøyet rør med god lengde kan derimot være greit å medbringe i båten som "nødrør". Dette må i såfall være fyllt med rustbeskyttende olje og forsvarlig plugget i endene.

Link to post
Share on other sites

Når du skal handle propell så kan det være lurt å høre med Frode Dahls Motorverksted på Tjøme. Han har en pen samling gamle propellere hengende på verkstedet sitt.

Takk for tips Thor, skal sjekke opp det når jeg vet hvilken vei gearet dreier.

 

Vedr. dyserør så vil jeg anbefale deg å kjøpe orginalt.

Var innom Tess, fikk et rør der men det er ikke like mye gods i dette røret,

Bruker det så jeg får test startet og går for ett orgnalt evt. får ett verksted til og lage ett.

 

Noen som vet hvor man får laget dette i Vestfold?

Regner med at jeg må til Tønsberg men

Link to post
Share on other sites

Får du tak originalt rør så er ikke dette neo å lure på. Hvis ikke så går det forsåvidt greit å få laget til nye hos et dieselmotorverksted, men passform/fasong blir ikke alltid helt som den skal. Jeg fikk laget til to nye til min motor før jeg hentet båten i Bergen, da to av de gamle så heller råtne ut. Betalte ca 400,- pr stk, men passformen var elendig. Tror jeg var tilbake på verkstedet fem ganger før de ble sånn noenlunde, og rørene ikke tok oppi motorluka lengre :headbang::headbang: . Og da måtte jeg faktisk bli med inn på verkstedet selv for å bevise at det lot seg gjøre å få dem lavere! Og fremdeles ser det litt tvilsomt ut!

 

Men nå har jeg fått tak i fine, originale rør fra et medlem her på baatplassen, så da blir det heller å skifte til disse og ha de andre i reserve. Fordelen da er at jeg har et komplett sett liggende i reserve ibåten, om ett av disse skulle ryke. Kjekt å ha....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk bøyd til ett rør nå, men rørbøyeren min er litt for stor så det ble litt problem med og få bøyen på riktig plass. Røret som jeg bøyde til er nr 3 fra venstre. Tar kontakt med Romedal Bensin og Service i morgen da de har greie på min motor. Satser på at de har litt litteratur på den også, samt nye dyserør.

 

Ble ikke så værst til og være første gangen jeg gjør dette

 

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger du noe mer enn det der da? Om det er tett og fint, så er jo ditt bedre enn de orginale som er der! :lol:

 

Dyserør-fabrikant Bastard 30K. :wink.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mnja, det er blankere ihvertfall. Syrefast og greier, men det er ikke like tykt gods så det må nok byttes. Får man forresten kjøpt dyserør ett sted?

 

En ting jeg lurer på, hvorfor legger man rør i så mange vinkler? Må rørene være av en viss lenge elns?

Link to post
Share on other sites

En ting jeg lurer på, hvorfor legger man rør i så mange vinkler? Må rørene være av en viss lenge elns?

Det er påstått at rørveggene gir seg eller fjærer p.g.a. det høye trykket og skaper litt forsinkelse fra pumpa leverer diesel ut til dysene åpner. Rørene skal derfor være like lange for at forsinkelsen skal være lik til alle dysene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmmm...nå er det usikkert på når ny starter vil komme, importør venter på startere fra England.

Fikk en telefon fra den lokale pusheren nå, og han visste ikke noe mere enda. 1 uke, 1 måned who knows :cryin:

 

Men han holder meg løpende underettet.

Så nå er jeg litt i villrede igjen :rolleyes:

 

Vel, arbeidet med båten går videre også får vi se hva som skjer etterhvert

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes jo ikke lovende ut.... Hvordan blir det med deg treffet da?

 

 

Gleder meg nemlig til å se skuta, så du får ta den med selv om noen må taue deg.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Får ikke satt i motor før jeg har starter, for jeg må starte motor så jeg ser vilken vei gear dreier.

Alternativet er og kjøpe orginal starter, men den koster 4400,- jeg sparer 1200 på en uorginal.

 

Har prøvd bruktmarkedet, men uten hell så langt.

Hvis noen vet om en brukt Lukas m 50 som virker, så skrik ut.

 

Tar en tur ned til pusheren i morgen for og sjekke alternativer, så får vi se hva de kan hjelpe med.

Det er ikke helt svart for og si det sånn

Link to post
Share on other sites

Det blir for ille hvis treffet strander på grunn av starter. Jeg har ikke fått med meg hva du har sjekket og ikke rundt starter, og hvem du har sjekket med. Men jeg Googlet litt og fant dette:

 

Viktig melding til montør/bruker - sikkert greit å vite om tingene nevnt her

 

Siden de har dette dokumentet på hjemmesiden sin, kan det tyde på at Økonomi-Deler har en eller annen befatning med starteren. Kanskje høre hva de har og evt. kan skaffe, hvis du ikke alt har gjort det?

 

I USA ser jeg den ligger på ca. 1308,- før frakt og avgift. Ulempen er at det tar tid å få det over.

 

Og selvfølgelig på Ebay har de slike startere - i dette eksemplet til USD130,-

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, har sjekket en del rundt bla Økonomi deler

Har helst ikke lyst på Lukas, den er forøvrig dyreste alternativ også

 

Jeg kan få en annen starter (husker ikke navn nå) hos pusheren min, men den er dyrere enn den jeg bestilte i første omgang. Jeg vet litt mere i morgen.

Takk for linken til Ebay, der er jo referanser til andre startere som passer også, da har jeg flere muligheter og søke på

 

 

Marlin her på forumet har en Lucas M50 til salgs, håper den er iorden. Ihvertfall for 2-3 start, 1 prøvestart hjemme. 1 i havna og den siste på Eiken :lol:

Da er jeg berget så langt, hvis jeg får fatt i den.

Men kjøper uansett en ny en siden orginal starter er litt var på el-feil

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...