Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Ramla ut et øyeblikk og det har "poppet opp" utallig sider med unevnelig innhold ved søk på Perfect Butt.

Presterte å få meg en dask over nakken og dertil mumlende hentydning om å være en gammel gris av min bedre halvdelr, før omsider denne siden dukket opp: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/17...eg/subdet94.htm

Ja,Ja man lærer så lenge man lever.........! :confused::rolleyes:

Redigert av rogeri (see edit history)

:lol:

Vel, har gjort litt i dag også.

Revet ut råte, så her må det bygges nytt kne og nye spantebiter.

Tror dette går rimelig greit, er jo ikke all verden egentlig.

Men det er så inni granskauen trangt, og varmt og jæ%&¤¤#/

Tar en kald en og tenker litt til i morra tror jeg.

Litt positivt var det at den andre hylsa passet perfekt etter at jeg fikk gravd ut noe tettemasse.

Og når jeg lager nytt kne innvendig er der muligheter for og skre hullet litt :yesnod:

Henter proppellen i morra, så får jeg se hvordan mye den kan skres, tar bilde av det for synspunkter

Nå har jeg revet ut en del råte, men så kommer spørsmålet.

Jeg må lage till ett nytt kne som forbinder stevn og kjølen, gjennom dette kommer også akslingen.

Må dette kneet være identisk med det gamle?

Eller er det bare og konstruere med godt nok hold, men bruke samme dimensjoner på matrialet?

Må også bytte ett bord på 1,5 m.

Dette må vel stimes antaglig, kan jeg bruke ett spirorør som steamkasse?

Det jeg kaller kne, heter etter det jeg ser i boka "Slemholt"

Men det forbinder stevn og kjøl.

Har sett litt bedre etter i båten og kan ikke si fregangsmåten er sækrlig lik som den i boka.

Gjør vel ingen feil ved og følge det som står i den regner jeg med

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Høres ut til at du er på rett spor her ja! Spirorør høres jo ut som en grei sak å steame i, det tåler jo varmen greit. Og fasongen på kneet spiller vel mindre rolle så lenge du tar hensyn til funksjon og fordeling av krefter. Det var vel ganske grove dimensjoner på eikeemnene dine, så kraftig nok blir det helt sikkert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Betryggende svar, takk for det :smiley: Jo, har store dimensjoner liggende.

Noen bilder;

Har fått vekk det meste nå, så her skal det lages kne og spanter.

Skal rive de bakre spantene som synes nederst på bilde, samt en bordgang.

Jeg skal sjekke om bordgangen kan la seg reparere med innlamering av eik, med lasker på innsiden.

Som man kan se, der hvor jeg har satt inn hylsa så stod det en stor kileformet "kubbe".

Litt merkelig konstruksjon syns jeg, da den stod med fiberretningen opp.

Den går lenger ned men den satt så godt at den lar jeg sitte.

Lager ett solid kne her som boltes i stevn og kjøl.

raterevet.jpg

Prøvemontert propell;

Når jeg fikk revet ut det inni båten så fikk jeg så mye vinkel på akslingen at den treffer over senteret på gearet :smiley:

Men det ser ut som jeg kan skre mere på propellen om nødvendig.

Hvordan ser plasseringen ut?

Er den for nærme stevn i over kant?

prop..jpg

Propellen ser jo grei ut, men nå må du få ut fingeren og komme deg i vannet. Menbs du pusler i årevis med ditt, så råtner jo båten vekk.....få undervannskroget på plass og hiv båten på vannet. HBadde værtr hyggelig med noen bastardbilder på sjøen... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

og ja...stavefeil skylest noen ankerdrammen....så jeg laqr de være. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kanskje, muligens, kan hende du skulle gått for plastikk du og :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja ja det er jo fruen som mest ønsket seg plastikk da :eek::crazy::nonod:

Itilegg så nekter jo jeg å ha Gjeld-Frid II ute på vinterstid

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Praktisk med plast, men jeg kan ikke ha stor båt i plast. Er for lat til det, med tanke på vasking og polering.

Trebåt er kjekkere, da den jeg har skal bli brukt både sommer og vinter (når den kommer på vannet).

Også tar jeg en puss hvis jeg gidder.

Har drømt lenge om hollandsk stålbåt på rundt 35 :smiley:

Dette gikk sent, har hatt bursdag her i dag som jeg hadde glemt :headbang:

Fikk sneket meg ned i garasjen, men saga mi er det skjært alt annet en trevirke med.

Fikk knotet til en prøve, så får jeg kjøpe meg sag i morra. Og lage ett nytt slemholt.

Hvor store bor får man kjøpt til drill? Jeg må ha til hylse som er 45mm dia.

Med god sag kan jeg kanskje sage ut, i stedet for og bruke stemjernet.

Tar resten i morra, så får vi se om den passer i det hele tatt.

Virke er egentlig ikke stort nok, men får se om det kan lurers til alikevel.

slemholt.jpg

Måtte gjøre ett nytt forsøk i dag. Fikk saget på min egen bandsag også, da jeg fikk satt på ett bredt nok blad.

Første delen nesten ferdig. Skal avrunde litt den delen som går forut, fordi hylse kommer igjennom her.

Jeg skal forsøke meg på og sage ut spant, så får jeg se hvor god bandsaga egentlig er...

Fornøyd sjøl sålangt :yesnod:

nyttkne.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...