Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Et hull i bunnpanna som trolig er av blikk kan vel ikke være rare utfordringen å få orden på. Alternativt skaffe deg en delemotor. Synd å skulle gi opp motoren nå som ny starter er montert og nytt filter er i bestilling. Selv om den omtalte BMC påståes å gå som ei klokke behøver den aldeles ikke være bedre en Perkinsen. Alle bruktmotorer er lotteri med tildels dyre lodd.

Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke spandere mere penger på den Perkinsen! Ny bunnpanne, ny vannpumpe og nye dieselrør da det er en del rust på de og! Og jeg har jo ikke noe garanti på hvordan den er innvendig.

 

Bare vannpumpa er 912,- pluss mva.

 

Økonomi deler har jo nesten ikke noe deler som de skryter av at de har heller :rolleyes:

Må bestilles er svarer hver gang jeg undersøker noe!

 

 

Selger rusthaugen jeg!

Dvs. jeg skrur av det som er vært og få noen penger for, og da har jeg finasiert ny motor :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror nok dette er en fornuftig løsning. Perkins'en kunne fort blitt svært dyr med fiksing av en hel haug med småfeil som dukker opp, og så risikerer du kanskje å måtte skifte den etterpå uansett på grunn av at den er utslitt, frostsprengt eller noe slikt. Bedre da å bruke tiden og energien på å få båten ferdig til sommeren. En båt gjør seg tross alt best på sjøen da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Arbeidet med toalettrummet er i full gang, og i hjørnet her blir det hjørnevask med skap under :yesnod: og hyller i skutesiden til rask og rusk (støvsamler) kunne også tenkt meg vinduer her men jeg får se på siden!

Har begynt og sette opp panel på baksiden. Inne på rommet kler jeg senere! Får se hva jeg rekker!

Grunnen til at jeg kler baksiden er for at jeg også skal sette opp bæring for køya!

Skal kle spantene også, men vet ikke helt med hva enda.

Legger antagligvis bare lekter med litt avstand (15mm) imellom.

 

Skal ned og ta mål av motorlafestene på Bmc´n snart!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Wow, for en motor den Bmc´n var a gitt!

 

Deilig og se en strøken motor :smiley: riktignok så fant jeg en 4-5 plasser hvor det var skalet av litt lakk men fant ingen rust da!

Lurer også på om starteren min passer også, selv om jeg egentlig ikke trenger og bytte men reserve starter kanskje!

Alt av givere til instrument var der også!

Og selvfølgelig med orginal marinisering :yesnod:

 

Den er litt grøvre enn Perkinsen men det går fint! Den bygger mer i høyden bare!

Får også hjelp til og lage nytt motorfundament!

 

Fryd og gammen i kveld :cheers:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Demonterte gearkassa på Perkinsen i dag og den ser ihvertfall ok ut. Sviver lett og fint rundt!

Ingen slark heller!

Bortsett fra rørstussene for kjølevann!

Bare rust, og de var tette av rust også!

hvordan ser dette ut innvendig, kjølerør som bare går igjennom eller hvordan er dette!

Tenkte og åpne i morgen og ta en titt på dette!

 

Lager også antagligvis ny bedding i syrefast til Bmc´n

Nautica kompisen skulle fikse dette da han hadde stål liggende :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har et par spørsmål ang. min Wortham Blake Hydrive gearkasse!

Er der forresten noen som har hørt om den :confused:

 

Vel, er en slik type flens vanlig? Holder det med 2 bolter eller skal det være en slik demper sak tror dere?

Bilde

 

Og, for og få av de gamle rustne stussene her så må jeg kløyve gearet!

Det gikk greit helt til de 2 nederste boltene! Her har det vært tæring på gang! Se bilde!

Boltene har jeg fått løsnet så vidt, gearet står nå i en pøs med diesel!

 

Er denne tæringen "farlig"? Vet ikke hvor tjukt godset er før jeg har kløyva da men...

Et spm. til slutt, hvordan skal fargen på hydraulikk olje være? Den som renner ut hos meg er lysebrun!

Nesten som sennep, fargen altså.

Er det kjøle sløyfe inne i gearet eller hvordan er det?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jaja, det går fremover!

Begynte så vidt på og kle spant i dag, men hadde selfølgelig ikke matrialer nok :headbang:

Kjøper mere i morra og gjør spantene ferdig!

Skal prøve og få plassert dieseltanken for og se hvor høyt den kommer!

Den er som nevnt tidligere tenkt plassert under køya!

 

Det er ikke like lett og jobbe uten plantegninger bestandig, her er bilde av kaptein som lurer fælt på plassering av toalettet.

Bilde

 

Prøver og få plassert toalettet slik at en ikke sitter og skrubber knæra i døra!

Ikke lett detta altså.

Link to post
Share on other sites

Ferdig med og kle spanter nå :smiley:

Nå begynner jeg på reisverket til køya, og håper og få den ferdig med finerplata som sengebunn i dag!

Når køya er ferdig gjøres toalettrommet ferdig også!

 

Når jeg sier ferdig så mener jeg klar til funksjonelt bruk!

Alt av listverk og pynting gjøres utover året :yesnod: Selv om båten blir sjøsatt så er det nok snekker arbeid i noen måneder fremover.

 

Bilder i kveld :smiley:

Link to post
Share on other sites

...og håper og få den ferdig med finerplata som sengebunn i dag!

Og da med hull i plata for å motvirke fuktighet i madrassen, eller?

...Når køya er ferdig gjøres toalettromet ferdig også!

Toalettrom er artig å pusle med. Ofte ikke all verdens plass å ta av, og da er det om å gjøre å tenke litt, skal det bli funksjonabelt. Du kan tro jeg hadde mange øvelser underveis hvor jeg satte opp diverse stendere og greier for å markere hvor vegger og lignende kom til å havne, mens jeg selv satt på Porta'en, som for anledningen var stablet opp på ei røys med avkapp for å simulere høyden doen kom i når gulvet var på plass. Og i et hjørne var vasken - som for anledningen ikke var ankommet ennå og foreløpig bestod av en pappkonstruksjon. Du kan tro det var litt av et syn. Glad det var bare meg og :drink: der akkurat da... Planer om å ha inn en vask i toalettrommet, eller?

...Bilder i kveld

:yesnod:
Link to post
Share on other sites

Og da med hull i plata for å motvirke fuktighet i madrassen, eller?Toalettrom er artig å pusle med. Ofte ikke all verdens plass å ta av, og da er det om å gjøre å tenke litt, skal det bli funksjonabelt. Du kan tro jeg hadde mange øvelser underveis hvor jeg satte opp diverse stendere og greier for å markere hvor vegger og lignende kom til å havne, mens jeg selv satt på Porta'en, som for anledningen var stablet opp på ei røys med avkapp for å simulere høyden doen kom i når gulvet var på plass. Og i et hjørne var vasken - som for anledningen ikke var ankommet ennå og foreløpig bestod av en pappkonstruksjon. Du kan tro det var litt av et syn. Glad det var bare meg og :drink: der akkurat da... Planer om å ha inn en vask i toalettrommet, eller? :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Passer på og svare mens jeg er inne og tar en kjapp kaffekopp :yesnod:

 

Huller i plate må en ha! Ikke dag kanskje men senere!

Toalettrommet er forsket på ja, med og stable opp skåla og noe løse stendere her og der!

Nå er det imidlertid bestemt hvordan det blir :smash: og det blir selvfølgelig plass til en vask i et ganske romslig hjørneskap!

 

Nei, har ikke tid til og sitte her og skrive!

Link to post
Share on other sites

Sånn, da orker jeg ikke mere i dag!

Begynte og bli litt kjølig for tenkearbeid nå i kveld!

Mangler bare og skjære til 2 plater til køya, det var forresten her jeg ga meg for i dag!

2 plater som skal skjæres i de underligste vinkler!

 

Forresten så bruker jeg 9mm teakplater som sengebunn, luksus hva :lol:

Man tager det man haver :yesnod:

 

Bilder da, som lovet!

Bilde

 

Bilde

 

Det er mulig jeg nå flytter dieseltank under salongdørken i stedet!

Kunne tenk meg vanntank, og batterirom under køya nå grunnet god plass!

muligens også septiktank.

 

I morgen er det full fres på toalettrommet etter jeg har lagd de 2 platene som mangler i køya!

Køya er faktisk litt over 2 meter langs skutesiden. 65 cm bred ved skottet og ca 130 cm på det bredeste.

God nok plass det :wink:

Link to post
Share on other sites

(....og batterirom under køya )..........?  kommer jo forskjellige gasser fra batteriene

Ikke særlig bra om du røyker på senga, knallgass er meeeget eksplosjonsfarlig og god utlufting er nok å anbefale. Røyking på senga (røyking generelt sett egentlig) er vel ikke å anbefale uansett. Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var en økt til over, har rota fælt med plater i dag med mye rare mål og vinkler :discuss:

Men køya er ferdig, mangler litt oppstiving under bare men jeg er tom for lekter!

toalett rummet er nesten funksjonelt ferdig, der mangler jeg og sette opp panel samt dør!

Døra blir litt smalere enn det som synes på bildet!

Jeg klær inne i rommet senere, samt vask kommer også senere!

Tenkte og fikle litt med sånt når jeg begynner og olje skroget for da har jeg tid i mellom strøka :yesnod:

 

I alle disse store feltene i forpiggen langs skutesidene (over lektingen) blir det hyller samt store hyller i baugen!

 

Her er bilder:

 

Toalett

Bilde

 

Bilde

 

Køye

Bilde

 

Bilde

 

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...