Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Se det ja, nå begynner det å komme seg....

 

Sier som FrankA, du er rask når du først kommer i gang.

 

Om du ikke har plassert vask på toa rommet enda i planene, ser det ut som du kan ha god plass til det over toalettet inklusive et lite skap?

 

Ville da isåfall plassert vasken på skyveplate slik at denne kan trekkes ut ved behov.

 

Dette forutsetter at høyden over wc er reell i forhold til slik det ser ut på bildet.

Link to post
Share on other sites

Bra jobba!

Når det gjelder batterier under køya, ville jeg ikke tro det skapte noe problemer.

Vi har batteriene, både forbruk og start, plassert originalt under køyene i akterkabinen. Der er det laget enkle kasser i teak finer, med lokk og en 2 toms slange fra hver av de 2 kassene og ut over dekk for lufting.

Har aldri kjent noe lukt fra batteriene og vi sover i akterkabinen......

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

takk for kommentarer!

 

Kjapp og kjapp, jeg syns det gikk seint med forpiggen! men det har sikkert med og gjøre at en del ting skal kappes med to forskjellige vinkler i ett kapp :crazy: ikke like lett bestandig det!

Det værste er over!

 

Perlen: du ser bare halve toalett rummet :wink: i andre halvdelen blir vask med skap under! etterhvert da når du skal selge vaskene dine :lol:

 

det hadde vært deilig med batteriplassering under køya da, med tanke på korte kabelstrekk!

Ikke noe særlig med startbatteriet der kanskje på grunn av langt strekk til motor :confused:

 

Innspill på dette ønskes :smiley:

Link to post
Share on other sites

det hadde vært deilig med batteriplassering under køya da, med tanke på korte kabelstrekk!

Ikke noe særlig med startbatteriet der kanskje på grunn av langt strekk til motor :confused:

 

Innspill på dette ønskes :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om jeg senest i fjor (omtalt i annen tråd) hadde uhell med batteri, anser jeg batterier normalt som sikre og trygge.

 

Hvor mange biler har batterier i cupè? Ihvertfall caravelle (eldre), det har vel ikke skjedd noe med passasjerer av den årsak? Bobiler, mange av dem har jeg sett med batterier under køyer, antar produsenter vet hva de gjør ?

 

Hvor ofte skjer der egentlig uhell med batterier slik at de avgir gass, samt eventuelt eksploderer, særdeles sjeldent etter hva jeg skjønner.

 

Ser derfor at du med trygghet kan plassere batterier under køyer, dog med drenering ut hvis mulig. Kontroller batteriene med jevne mellomrom, slik at du oppdager eventuelle feil på dem.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

 

Og når jeg tenker meg om fra da jeg som tenåring var med mutter og typen i campingvogn så sto jo batteri under den ene benken!

 

Tror det er trygt nok hvis jeg setter batterier i kasser med utlufting over dekk eller i skute sia :yesnod:

Men hva med dimensjonering av startkabler da når evt. strekket er 3,5-4 meter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått gjort noe i båten i helga :eek: Fredag og Lørdag gikk med til og snekre tak hos naboen. Resten av taket hans skal ikke gjøres ferdig enda, og takk for det.

 

Men jeg skal ha en time ute i båten senere i kveld. Der skal ryddes skikkelig slik at jeg får oversikten på hva som står igjen!

Nå er jeg kommet såpass langt at det er nesten ferdig over det hele. Mangler bunner i skaper og slikt som skal tettes (legge i plater)

Tror også jeg skal begynne under vannlinja nå slik at den er ferdig, den skal primes enkelte steder da det er noe bart treverk.

Oljing av skroget begynnes på denne uka, for da kan jeg jobbe inne i båten mellom strøkene!

Dørken på uteplassen venter jeg med til ny motor er satt inn, for jeg vet ikke hvordan den vil passe inn enda.

 

Det drar seg til nå gitt.

Link to post
Share on other sites

Holder på med skroget utvendig nå! Driver og pynter opp drevingen mellom bordganger!

Er ferdig med en side, og skal ta den andre siden før jeg gir meg!

 

Oppdaget litt råte under vannlinja også :headbang: ikke rare greiene men det er et område på 5 x 5 cm. Spørs om det ikke har vært en skade der!

Jeg vet ikke hvor dypt råten er heller enda. Lurer bare på om jeg skal la det være og heller bytte det bordet en annen gang. Det bordet er ikke lenger en enn drøy meter.

 

Hva ville du/dere gjort? Hogge ut en bit og laminere inn en ny, eller la det være som det er med en blyplate over? (unnasluntring)

Kan dette i såfall limes med Polurytan lim(hvordan skrives det?), for det bruker jeg til alle sammenføyinger!

 

Black Varnish var faktisk hyllevare på den lokale byggshopen (H-Bygg) og da slipper jeg og bestille dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville fjernet det som er råttent før det får spredd seg videre ja. Slike uhumskheter sprer seg ofte fort.. Hvis råten ikke er gjennomgående så er det kanskje bare å lage til en "lus" og felle den inn i bordet? Eventuelt med en blylapp utenpå hvis du ikke stoler helt på limingen. Men uansett, råten må bort først!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg skal se litt mere på dette i dag, epoxy er egentlig ikke noe særlig det da :confused:

Hva limte de med før epoxy kom på markedet?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror ikke de limte i det hele tatt under vannlinjen. Vil tro at de i et slikt tilfelle enten skiftet ut bordet, eller klinte godt med tjære på og klinket en lask av tre utenpå. Jeg har i alle fall ikke hørt om noe lim som er like vannfast som epoxy.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ahhh, ikke råte :smiley: Det er snakk om en sprekk i dette bordet grunnet en stor kvist!

Kvisten har fått bordet til og spjære!

 

Etter litt arbeid er området blitt til en skade på 5 x 15 cm. Og ca. 1,5-2 cm dyp.

 

Dette limer jeg da med epoxy, hvis jeg kan bruke den epoxyen jeg brukte når jeg la duk på hyttetaket :confused:

 

Et spm. til; jeg har en bordgang som er løsnet fra feste!

Dette er spikret til spant (slettbygd båt) spantet ser bra ut fra innsiden men jeg vet jo ikke hvordan feste for ny spiker blir.

Jeg lurte rett og slett på om jeg skulle bore et hull og skru inn en gjennomgående bolt.

Synspunkter på det ønskes.

 

Kan jeg bruke rustfritt når spiker ellers i skroget er jern?

 

Bilde av skaden.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bordgangen kan du gjerne feste med gjennomgående bolt med forborring. For at det ikke skal bli noe kluss, bruk gjerne jern slik at ikke interessekonflikter mellom metaller oppstår.

 

Den epoxy du brukte på taket, kan du også bruke under vannlinja.

 

Når det gjelder utbedring, ville jeg hørt med foreninga di (nautica) for å høre hva de gjør. Jeg er generelt skeptisk til å putte "ikkelevende" masse på "levende" masse. Sikkert en fin løsning på kort sikt, ikke så overbevist om langvarig god løsning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...