Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Takker for svar!

Da kjøper jeg vanlig gjengestang (galvanisert) da eller...

 

Er også litt skeptisk til epoxy!

Må undersøke dette litt da!

 

Spørsmål til; det gliper litt mellom bordganger under vannlinje! Kan jeg ferdig behandle skroget under vannlinja før jeg begynner med trutning. (setter hage sprederen under eller tepper innvendig)

Link to post
Share on other sites

Gjør ferdig stellet av båten først, før du trutner. Båten skal ikke ut med en gang du har bunnsmurt den allikevel, så det er det fint tid til.

 

Hagespreder har funka greit for meg på forrige båten.

 

Er der fortsatt gliper når du skal sjøsette skuta, smører du på Farm (80 ved små gliper, 90 ved store) oppå bunnstoffet. (husk at ikke alle transportører er noe særlig glad i farm, da dette kan sette seg på stroppene og eventuelt grise til andre båter som skal settes ut. Ta gjerne derfor og memoriser hvor det gliper, og sett inn med farm når båten henger i stroppene. Det er det også tid til, tar 5 minutter)

 

Husk å spare bunnstoff til å smøre der bukkene nå er, til å smøre inn når båten henger i stroppene.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Har vurdert Farm, men jeg har ett spann (10 l) med fett på jobben!

Drar dette på med sparkel tenkte jeg!

 

Skroget mitt under vannlinje vil ikke berøre stroppene alikevel så der er jeg heldig!

Obeserverte dette når båten ankom i fjor!

 

Lurer fælt på skroget mitt forresten. Lurer på hvor det er bygd!

Det er veldig kraftig og tettspantet!

Og baugen er veldig spiss!

 

Noen ideer?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fett er helt greit.

 

Et tips : du har så mye rart på jobben. Er det mulig å få fettet inn i hylse/trykkhylse? Da forenkler det jo litt av arbeidet, slik at du kan føre fett i der hvor det trengs, istedet for utenfor med sparkelspade ??????

 

Nå er jeg ikke noen god trebåtkjenner mht. opprinnelsessted etc., men for at vi her på forumet kanskje kan hjelpe videre, har du bilde av båten før ombygging ?

Link to post
Share on other sites

.....Lurer fælt på skroget mitt forresten. Lurer på hvor det er bygd! Det er veldig kraftig og tettspantet!

Og baugen er veldig spiss!

Er ganske så sikkert på at båten din er bygget i Hardanger, bastard30000 - typisk fassong og tett med grove spanter.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er ganske så sikkert på at båten din er bygget i Hardanger, bastard30000 - typisk fassong og tett med grove spanter.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror også det!

 

En av skøytegutta mente at siden den var så grov og tettbygd så hadde den kanskje vært en skyssbåt i sin tid!

Den er også veldig spiss i baugen! Og dere skulle sett den kjølstokken innvendig i forpiggen!

Den er ca. 20 cm høy innvendig :eek:

Kjølenstokken er også nesten 4" (10 cm) bred

Link to post
Share on other sites

<tråd-warning>Nytt prosjekt i havn. Stort prosjekt. Tidkrevende prosjekt. Uoversiktlig prosjekt. Krevende prosjekt.</tråd-warning>

 

Trenger vel egentlig ikke si noe mer. Regner med at jeg kommer til å slå alle rekorder når det gjelder spørsmål om alt mellom himmel og jord. Kan bare håpe på at jeg får like bra støtte fra forumet som du har fått og får. Så vil tiden vise hvem som stikker av med lengste tråden.... :wink:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jammen har jeg ikke lekkasjer i dekket mitt :blush: her har jeg ikke vært nøye nok med nating ser jeg.

Jeg setter noen blyantmerker der det lekker så får jeg utbedre dette når det tørker opp igjen.

Håper bare det er meldt godt vær snart!

 

Vel, arbeidet i forpiggen fortsetter i dag. Og så får jeg se om det blir noenlunde ferdig!

Det som står igjen er og få kledd igjen toalettrommet ferdig utvendig, og å få lagt på plass dørken under køya.

Her brukes inntil videre de gamle platene da dette alikevel ikke synes.

 

Når dette er klart arbeider jeg meg bakover i båten.

Link to post
Share on other sites

I dag blir Perkinsen løftet ut av båten, og godt er det!

Denne motoren måtte uansett ut når jeg ser hvor dårlig fundamentet er, hadde jeg fått start på denne så hadde fundamentet løsnet helt. Dvs. det er løst nå etter at motoren er løsnet fra festene, motoren holdt altså fundamentet i spenn :eek:

Link to post
Share on other sites

Nå er den ute :smiley: og her trengs en vask. (har begynt)

Syns jeg kjenne igjen utspringer i treverket her som passer en Sabb (sukk)

Og så har jeg gjort rent roret og pelt av de gamle jern laskene, de må jeg ha nye.

 

Som man ser så er fundamentet etter perkinsen dårlige greier, de er festet med til sammen 2 stk galvanisert spiker og 2 stk franske treskruer :rolleyes:

 

her blir det nå sveiset nytt fundament som skal ligge ann på 3 spante par tror jeg.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

jeg skal se litt mere på dette i dag, epoxy er egentlig ikke noe særlig det da :confused:

Hva limte de med før epoxy kom på markedet?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det finnes et lim som heter Polyeretan lim ell noe slikt det kan du lime med under vann da det reagerer med vann, det spraye/pensles vann på flatene og så smøres limet på begge flate dus så med vann på limflatene og sett flatene mot hverandre og bruk pressgjerne med yvinger da limet ekspanderer noe, hør hos en byggshop forretning..

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Dette limet har jeg brukt til det meste i oppbyggingen, men det var en som mente at dette ikke var egnet under vannlinja

 

PS. I morra kommer han som skal hjelpe til med innstallering av motor for og ta en titt.

Nå begynner det og skje noe, eneste punktet som kan gå galt nå er at jeg ikke kan bruke gearkassen.

Den skal åpnes i morra, for da får jeg låne en pipe som er stor nok til mutteren på flensen!

 

PPS. hvor lang tid tar det og få varer fra England?

Flensen på kassa er beregnet for flexi kobling og den kan jeg få tak i ny der borte for 135 Pound Stirling.

 

PPPS. hva betyr pounds stirling? er det noe annet enn pound??

Link to post
Share on other sites

PPPS. hva betyr pounds stirling? er det noe annet enn pound??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Per Chr!

 

Pound Sterling står for Engelske Pund og betyr "Ekte(sølv)-Pund" fra den tida da man fikk en "sølv-daler og sølv-pund...

 

Pt er vel kursen ca 11,90 - 12.00. Du må hsuke på å trekke fra / legge til engelsk / norsk moms...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er planlegging av motorinstallasjon i gang! Hadde akkurat et besøk av kompisen som skal montere!

Han kikket i 5 minutter, og dett var dett! Og han har da planen klar; tre inn akslingen, feste fundamentet til motoren, senke ned og tilpasse fester til spantene.

Mangler bare akslingen som ble bestilt for en god stund siden, må purre på denne nå.

For den skal dreies og greier!

 

 

Motor skal inn en lørdag i løpet av Mai måned :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg skrur gearkasse også, og se hvordan den ser ut i kjølekanalen :eek:

Delene er nå satt i diesel bad, skal stå der til Søndag!

Neste år skal gearkasse ha ferskvanns kjøling med kjølesløyfe, likeså motor :yesnod:

 

Bare den ene kjølestussen ses, den andre er gjemt bak saltavleieringer.

Etter som jeg skjønner så kjøler denne bare akslingen stemmer det?

Vannet går bare i en bane runde akslingen og så ut igjen.

Eller kjøler den også veggene, slik at oljen på vær side blir avkjølt?

Aldri åpnet en gearkasse før nå serru :smiley:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja...

Jeg vet ikke hvordan det er på din gearkasse, men på den RB kassa jeg har ser det ganske likt ut..

Planen er vet at vannet skal kjøle både akselen og huset som i sin tur kjøler oljen på din motor.

På RB kassa kjøler oljen kun huset og hovedlageret....

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...