Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Det er godt å ha litt ekstra eik liggende. Helt enig kjøpe for lite er noe dritt. bedre å ha litt ekstra :yesnod:

Jeg går også og tenker på og lage en travers, helst noe som er sammenleggbart og man kan justere høyden på. Det er et problem hvis man har noe tungt på tilhengeren og skal løfte det av, derfor tenker jeg og lage noe som jeg kan justere og montere ned og stue vekk når jeg er ferdig med det. Tror nok ikke det blir treverk, men stål.

Ja, jeg så en travers i aluminium. Veldig hendig sak med løftehøyde på 5 meter, hjulgående.

Men en pris på rundt 40 000. :eek:

Tenkte på stål jeg også, men det er for kostbart. Skal bare bruke denne en helg.

Lurte på og få lagd noen beslag ala dette. Bare mye kraftigere.

Bruke 2"x4" som ben og 2"x8" som bom

Bilde

Prøv heller å få tak i en lastebil med lang kran! Enkelte har kranarm på over 20 meter, så da må det vel kunne la seg gjøre å finne en løsning?? Du fikk jo båten opp dit...

Denne motoren din er vel ikke direkte lett, så jeg er redd for at kreative løsninger i treverk lett kan bli katastrofale! Som sagt, sjekk først hva som er tilgjengelig av lastebilkraner (eller en liten mobilkran).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Å lage en bukk til justering blir noe helt annet ja. Den kan du lage av 3-4 lengder med 2x4" buntet sammen med tykt tau i toppen, og en kraftig kjettingtalje. Men å bruke noe tilsvarende til å løfte den opp i båten syntes jeg hørte litt vel risikabelt ut. Men hvis du får en lastebil til å sette den oppi båten sånn omtrent der den skal være, så klarer du kanskje justeringen med et par kunein samt en jekk eller to? Ikke så mye som skal til vet du... :wink:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

dra til en lekeplass, ta modell etter et huskestativ. 4"x4" boks rett opp og tversover, 2"x4" til avstivning ( 1" bord holder helt fint det også )

Heng opp talja, og heis ivei. Skal du heise motoren fra f.eks bakken, må du lage deg en svingarm, så hele konstruksjonen kan bikkes bakover. Se på løfteåket på en sånn containerbil som kjører søplecontainere.

Bolt alt isammen med solide bolter, og lag et fundament som de stående svingarmene roterer i. Denne skal være _SOLID_ og veie _MYE. Du trenger to taljer, en som løfter, og en som sikrer når du svinger armen bakover.

Lager du dette skikkelig, kan du løfte bastarden, om du får tak i solid nok talje.

Bjelkene i den omvendte U en må da dimensjoneres opp, tipper det kan benyttes 3"x9".

Å lage en sånn løfteanordning er ikke vanskelig, bare mye arbeid.

Avdankede SOLIDE telefonstolper UTEN råte er også fine, dog vanskeligere å få likt på hver side. Da kan man bruke en stk 4"x4" i miden, samt to stykken 1,5"x 6" på hver side, som boltes i sammen, til tverrbjelke.

Suzuki

No boat needed..

Ojoj, det hørtes ut som mye arbe Suzuki. Ikke minst og skaffe delene.

Men ideen er jo god.

Index;

Din fremgangsmåte var min første tanke for noen dager siden.

Jeg må tenke litt mere på dette.

Jeg så at Hertz leier ut minikran, men de ligger i Oslo som nærmeste.

Har sendt mail til en lokal utleier av maskin/lifter osv.

Så får jeg se hva jeg går for.

Hadde tenkt noe sånt som dette jeg, selvsnekret.

Beklager dårlig skisse :rolleyes:

Bilde

GUTTER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dere har for mye fritid.

Jeg liker bønder, de kan hjelpe med utrolig mye rart.

Bastard, ring en bonde, tilby 500 kr. per time, kaffe, og beskjed om at de i hovedsak skal slappe av.

Dette blir billigere enn taljer, materialer, bla bla bla.

Husk, nu har akkurat bastarden måka snø for harde livet. Jeg har sett plassen hannes. Hundretusener av liter med vann sildrer ned der båten står. Tenker dere på fundamentet til denne lekehuskestativet??? Kommer til å synke ned i gjørma før dere vet ordet av det....

Og det beste av alt, ved bruk av traktor, slipper du til og med å måke mere snø :yesnod:

For 500/t så kjøper jeg traktor i morgen, og blir med. :lol:

Likte mest det med at jeg hovedsaklig skulle slappe av og drikke kaffe.

10,- .......20,-..........30,-........40,-. .....

Det er bedre enn sauer det.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

500,- i timen, trur du er spenna gæern jeg Perlen :eek:

Da har jeg jo fått motor opp i båten ved hjelp av kranbil og bygd meg med kranbane :wink:

Skal ringe en sjåfør i morgen, for og høre om han er ledig i påsken. Han tar 300,- for løftet.

Så får vi se om han kan stå i gården min og løfte over til naboen.

Jeg likte denne jeg da, den kunne vært fint og leid for en dag.

Bilde

mere her

Får starter til motor til helga en gang. Er den ok så blir det start på motor til helga.

I morgen kommer gjengestål jeg bestilte, så da kan jeg lage til boltene til motorlabbene :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Baatplassen skulle hatt 5 slike spredt geografisk riktig utover det ganske land - til avnyt(t)else for en billig penge.

Jeg har lett høyt og lavt i Grenland etter en kran jeg kan leie selv, men har måttet gi opp.

Blir lastebilløft til 3-500 pr gang, og må satse på å treffe på første forsøket.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En minigraver må vel også kunne duge. de leies jo ut overalt

Ja, det har jeg vært inne på.

Lurer på hvor mye den løfter på strak arm, men det skal jeg forhøre meg om.

Det er jo en snerten sak det.

Hadde vært veldig greit med noe slikt, kran/minigraver. Koster vel 1000,- for en dag eller så

1. Tror ikke Perlen jeg kan fundamentere i gjørme ?

2. Bastarden sin tegning, har rett prinsipp, men er feil utformet. Den må se ut som en firkant i profil, og beina må gå rett ned i fundamentet. På det viset kan den svinge bakover å plukke opp motoren.

3.minigravere har neppe lange nok gravearmer til sånt, det er relativt langt spenn.

Da trenger du en 2,5 tonner, med utskytbar stikke.

Suzuki

No boat needed..

Hei Bastard, jeg gjorde det slik i en furuholmen jeg byttet motor i.

Bilde

Først la jeg to lengder 2" x 3 " av eik på hver side, kappet en HEA 180 bjelke i to slik at det ble 2 T stykker. Eikebjelkene ligger nå i ytterkant av T bjelken. Da dette var en VP 30 motor med forskjellig høyde på labbene forrut og akter, sveiset jeg inn et firkant rør, som jeg "foret" med eik, på hver side.

Kjøpte støydempingsmasse på Maritim og smørte på jernet og avsluttet med 2 lag arcanol.

Slik ble resultatet.

Bilde

Fant ut at det var mye lettere å kutte ut i stålet, en hele eikebjelken.

Carmencita

En minigraver jeg har sett på har rekkevidde på 399cm, spørsmålet er om den løfter nok.

Står jeg så nært jeg kan komme båten, skal jeg inn 150-180 cm

Hei Carmencita.

Dette så bra ut.

Nå har jeg byttet bort denne jobben, så da kan det godt gjøres vanskelig... hehe...

Bastarden er ikke så flatbunnet som en plattgatter, så det blir litt mere arbeid vil jeg tro.

1. Tror ikke Perlen jeg kan fundamentere i gjørme ?

Definitivt jo, jeg er bare, slik som så mange andre medlemmer her, bekymret for om skuta i det hele tatt havner i vannet før treffet, om denne mannen skal bedrive tiden med alt annet enn ferdigstillelse av BÅT!

Hadde vært veldig greit med noe slikt, kran/minigraver. Koster vel 1000,- for en dag eller så

Jasså, forslaget mitt ble billigere allikevel ja :lol:

I tillegg må du hente og levere samt ødelegge naboens hage etc etc. Kan jo levende forestille meg minigraver og det mye jordsmonnet i disse dager. Kan bli en artig sølete greie det :wink:

Definitivt jo, jeg er bare, slik som så mange andre medlemmer her, bekymret for om skuta i det hele tatt havner i vannet før treffet, om denne mannen skal bedrive tiden med alt annet enn ferdigstillelse av BÅT!

Jasså, forslaget mitt ble billigere allikevel ja :lol:

I tillegg må du hente og levere samt ødelegge naboens hage etc etc. Kan jo levende forestille meg minigraver og det mye jordsmonnet i disse dager. Kan bli en artig sølete greie det :wink:

Det blir billigere, 1000 for en hel dag.

En bonde en hel dag (arbeidsdag 8 timer) blir jo 4000,- + kaffe :eek:

Jeg får mye kaffe for 3000,- :lol:

Levering koster 300,-

Naboen skal planere ut alikevel, så da så :lol:

Skal undersøke dette med minigraver i morra.

Ps. jeg skal konsentrere meg om båten nå :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Håpet var og få den inn i Påsken. Er jeg heldig er fundament ferdig til neste helg.

Den er ikke startet enda, mangler starter foreløbig :cryin:

....

Joda, starter har jeg tilgjengelig egentlig.

Den må leveres til overhaling regner jeg med, ska se om det lar seg gjøre og ha den ferdig til påske. Vil gjerne starte motor på pall først ja.

Hmm... ja, da tar jeg sjansen på å legge inn en loop til for ca et år siden (beklager Bastard!! - kunne ikke dy meg..) :cheers:

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&showt...ndpost&p=123347

Da er det altså igjen tid for å la blikket sveipe ut over horisonten mot vest og speide etter mørke røyskyer i solnedgangen ....

I denne saken er vi nemlig evige optimister!!! :sailing::wink:

Har romstert litt med minigravere, og er svært skeptisk til at du kan bruke dette. De minste klassene vil nok ha store problemer med å løfte motoren din. I tillegg er ikke jo ikke minigravere særlig stabile med endel vekt på grabben og stort moment. Da tror jeg mye mer på en bonde med en traktorgraver.

Om du går for varianten løftebukk, burde du kunne lage en variant skrudd sammen av vognmannsbolter, som delvis kan demonteres og lagres i garasjen til neste motorskifte :wink: . Du ville kunne bli en populær mann på plassen om du kunne låne ut denne til andre medlemmer. Om beina kan hvile på noen gamle plater eller lignende vil du neppe ha broblemer med at beina synker nedi våt plen. Uansett er dette laaangt å foretrekke framfor en traktor- eller minigraver. Da har du klar bane til å sette poteter. :lol:

Litt om konstruksjonen (synsing uten "garanti"):

Ferdige mønebeslag er ikke brukbare. Vinkelen er altfor stor. Riktig vinkel på beina har alt å si på å få stativet solid.

Hovedbjelke må trolig opp i dim 48 x 198 mm. (blant annet avhengig av lengde) Kan du klare å få tak i feks en gammel limtredrager er kanskje dette det sikreste. De skråstillte beina kan sikkert være 48x98, men om du spikrer på skråavstivere fra midten av den horisontale tverravstiveren til nederst på beina, har du redusert faren for at disse skal gli fra hverandre og brekke. Avstiverne på beina kan være vanlig terrasse ellet panelbord, de skal kun hindre utbøying. Skråavstivningen mellom bein og hovedbjelke blir mer solid om den er dobbel og forankret hvert sitt bein, enn i den horisontale tverravstiveren. Skråstiller du beina noe vil du kunne få en større stabilitet i konstruksjonen, og dermed redusere lengden på skråavstiveren.

:crazy: Burde ha lagt ut en skisse isteden for lang kryptisk forklaring, men har ikke scanner for hånden akkurat nå.

Meld tilbake om jeg skal legge ut en skisse, så kan jeg eventuelt også lage forslag til en enkel løpekatt...

Tror og at minigraveren ikke blir sterk nok når du kommer ut med motoren. Hvor mye veier den?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

En lastebil med kran er tingen en minigraver er veldig rask på hydralikken og utrolig vinglete for selv en rutinert kjører som kjører større maskiner til daglig.

Det rimeligste på sikt er og bruke talje og få motoren opp så få tak i en bil med kran til og løfte motoren ut.

Jeg betaler 1500 for og hente båten kjøre den til vannet og sette den ut så det kn vel ikke koste all verden og heise den klumpen der ut

Lag klar bukk for oppheng av motoren og få lastebil med krane for å løfte motoren ombord så du får hengt den i bukken, da kan du arbeide fritt etterpå. Selv står jeg på betonggulv og bruker en såkalt "elefant" til å løfte motoren med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...