M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Har romstert litt med minigravere, og er svært skeptisk til at du kan bruke dette. De minste klassene vil nok ha store problemer med å løfte motoren din. Burde ha lagt ut en skisse isteden for lang kryptisk forklaring, men har ikke scanner for hånden akkurat nå. Meld tilbake om jeg skal legge ut en skisse, så kan jeg eventuelt også lage forslag til en enkel løpekatt... Ja takk, skisse hadde vært fint. Det mønebeslaget jeg la ut bilde av var bare et eks. Tanken var og lage dette i stål med andre vinkler som du skrev. Da hadde jeg hatt en sammenleggbar sak. Jeg hadde faktisk tenkt og bruke dobbel 2"x8" som bom Jeg skal forøvrig snakke med en kar om dette. Mulig han har stål til hele greia. Men skisse hadde vært fint. Slår fra meg minigraver. Tror og at minigraveren ikke blir sterk nok når du kommer ut med motoren. Hvor mye veier den? Ja, slår fra meg minigraveren. Vekt er jeg litt usikker på, 300 kg elns tipper jeg En lastebil med kran er tingen en minigraver er veldig rask på hydralikken og utrolig vinglete for selv en rutinert kjører som kjører større maskiner til daglig. Det rimeligste på sikt er og bruke talje og få motoren opp så få tak i en bil med kran til og løfte motoren ut. Jeg betaler 1500 for og hente båten kjøre den til vannet og sette den ut så det kn vel ikke koste all verden og heise den klumpen der ut Motor er ute, jeg skal ha Bmc´n inn. Jeg betaler 3-400 for ett løft, men siden jeg bær ha en bukk til og heise i uansett så kan jeg lage den en meter lenger. Lag klar bukk for oppheng av motoren og få lastebil med krane for å løfte motoren ombord så du får hengt den i bukken, da kan du arbeide fritt etterpå. Selv står jeg på betonggulv og bruker en såkalt "elefant" til å løfte motoren med Ja, jeg har lett etter en elefant som løfter litt på lang arm. For det hadde vært ideelt. Da hadde jeg lagt ut 2"x8" som kjørebane. Nå skal ete middag, og så skal jeg ut og lage ferdig motorlabber I morgen skal maler til spant og fundament lages, regner med at jeg har delene klar for montering på Fredag Redigert 4.April.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 .... Da er det altså igjen tid for å la blikket sveipe ut over horisonten mot vest og speide etter mørke røyskyer i solnedgangen .... I denne saken er vi nemlig evige optimister!!! Ja, nå har jeg ihvertfall en motor det er olje i bunnpanna på Ikke noe særlig rust heller. Har derimot en dårlig banjokobling, tror jeg. Mulig det bare er kobberpakningene. Også en en sprekt mutter som skal byttes. Bare jeg får startern så mangler det ikke noe. Jo, jeg mangler det korte eksos røret som festes på varmeveksleren. Hva heter den? Den må lages eller handles inn. Skal sjekke nummeret på vekslerern. (bowman) Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Ja se nå er det fremgang! Kansje på tide med et kollektivt løft eller kraft-tak om du vil, før hortenstreffet Til Horten skal du. Okke som! (edit=knappe-leif) Mvh Ketil Morstøl. Redigert 4.April.2006 av Ketil M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Heisann! Joda, jeg skal si ifra jeg om det trengs. Akkrurat nå ser det greit ut, men jeg skal høre fra meg om jeg trenger hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Benytt deg av ketil m du bastard hvis ikke jeg husker feil er han en kløpper på el og elektronikk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Benytt deg av ketil m du bastard hvis ikke jeg husker feil er han en kløpper på el og elektronikk Stemmer det, det har han jo tilbydd meg før. Må nok dra nytte av det da Ketil M Har laget bolter til labbene nå. Ser dette riktig ut, bortsett fra sprengskive som bør ligge under nederste mutter. Her er de feil/mangler jeg nevnte. Greit og fikse. Sprengt mutter (fittings?) Dårlige pakninger til banjokobling. Og her er den eksosdelen jeg mangler, nå har jeg glemt nummeret alt men mener det var 1380 Og, kan jeg bruke hva som helst av filter her? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Mener at du kan bruke et filter ut av en kjøkkenventilator, det fik jeg beskjed om i allefall. Vi sankkerom båt og da skulle man ikke være redd for annet en "store gjenstander" Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Ok, regnet nesten med det. Jorg_1 skaffer meg sikkert et kult filter Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Benytt deg av ketil m du bastard hvis ikke jeg husker feil er han en kløpper på el og elektronikk Vel. Lanke-magnetismen er ute av funksjon, men en startmotor, instrumenter og lys kan jeg alltids klare å koble. Jobber mest med lydutstyr men basisen er den samme. Tilbudet mitt om å stille lydanlegg til Hortenstreffet står fortsatt til lag, men vet ikke helt om det takler musikkstilern til Tine II Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Vel. Lanke-magnetismen er ute av funksjon, men en startmotor, instrumenter og lys kan jeg alltids klare å koble. Jobber mest med lydutstyr men basisen er den samme. Tilbudet mitt om å stille lydanlegg til Hortenstreffet står fortsatt til lag, men vet ikke helt om det takler musikkstilern til Tine II Ketil. Så du driver med dette enda. Jeg husker godt en fyr på rock 1985 som kom kravlende ut på scenen får å få fyrt av røyk bomba vi skulle ha Tenningen funket vist ikke slik den skulle Redigert 4.April.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Høres bra ut. Jeg tenkt og gjøre dette når skuta er sjøsatt, dvs koble det mest nødvendige. Båten må alikevel ligge og godgjøre seg i vannet en uke eller to før jeg farter rundt Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Er det ikke en eller annen unge i nærheten som du kan tjuvlåne huskestativet fra? Bare å forsterke bummen litt så går det sikkert bra. Hvis ikke så er det ikke så dyrt å erstatte. Jeg hadde ei havegynge, den kunne vi iallefall sitte 3 voksne i å noe særlig mer veier ikke motoren din. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Det blir vel litt spett, tror jeg. Fordelen med trevirke er at jeg kan bruke det til noe annet etterpå. Skal undersøke litt i morgen med han som lager fundamentet mitt, han er en kløpper på lure løsninger Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Litt røffe skisser på hvordan jeg tenker meg en slik løftebukk. Ambisiøst på grensen til overkill kanskje med tanke på bruk til 1 løft, men så er jo sånne ting også ganske morsomt å bygge.... https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8035/Loeftebukk-1.gif https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8035/Loeftebukk-2.gif Sikkert masse rom for forbedringer, fint med kommentarer. Ved å bruke bolter med kraftige skiver og muttere / gjengestenger i konstruksjonen kan den delvis demonteres og lagres flatt i garasjen til neste motorskifte eller til ett eller annet desperat baatplassen- vesen sender deg en IM.... Redigert: Får ikke linken til den andre skissen til å fungere..... Noen som kan hjelpe? Redigert 4.April.2006 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Jerg la inn bildene dine jeg: Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Så du driver med dette enda. Jeg husker godt en fyr på rock 1985 som kom kravlende ut på scenen får å få fyrt av røyk bomba vi skulle ha Tenningen funket vist ikke slik den skulle ;Med fare for å kapre tråden, joda. jeg lå under scenen- Elektrisk tenning var ikke oppfunnet enda.. Den var ganske så manuell. dessuten var det i 1986. Kommer du på treffet i Horten? K Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Sofaseileren tegner bra om jeg får si! Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 ; Med fare for å kapre tråden, joda. jeg lå under scenen- Elektrisk tenning var ikke oppfunnet enda.. Den var ganske så manuell. dessuten var det i 1986. Kommer du på treffet i Horten? K Bastard tilgir oss sikkert, jeg mener bestemt at kassetten som ble utgitt hete Rock Maraton 1985. Skal sjekke det da jeg har den liggende en plass. Frod Olsen husker du sikkert sitter på matrialet og skal brenne det på en cd til meg. Man blir jo nostalgis på sine eldre dager Treffet passer desverre ikke inn med andre ferieplaner men det hadde hvert moro og fått med seg, vi får se neste år når bastard har fått seg 35 foter Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2006 Takk Sofaseileren. Skulle ønske jeg hadde de ferdighetene til og tegne gitt. Det er noe slikt jeg tenkte meg ja, det eneste jeg må få en til og lage er selve løpekatten, ihvertfall og dreie til trinser/hjul. Men dette er jo snekret/skrudd sammen på en formiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Hej Bastard! du har ikke tilgang til HAKI-mtrl alt ACROW ??? bygg ett torn på var side o en eller ett par Alubalker tvärs över lett o bygge o rive. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Hej Bastard! du har ikke tilgang til HAKI-mtrl alt ACROW ??? bygg ett torn på var side o en eller ett par Alubalker tvärs över lett o bygge o rive. Dette har de der du leier minigraver, eventuelt at du kjenner noe i et bygningsfirma. Ikke at kjeg har noe med det men jeg synes endel av forslagene og oppleggene her høres for arbeidssomme ut. Husk det enkle er ofte det beste Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
fredriksen Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Ikke at jeg har noe med det men jeg synes endel av forslagene og oppleggene her høres for arbeidssomme ut. Husk det enkle er ofte det besteSitter her og undres litt på at det ikke er noen i rimelig nærhet som har en eller annen løfteanordning som kan ta en "vennehjelp-"tur til Bastard? Til en kost som dekker dieselutgiftene Er det ingen som selv har, eller har en bror, far, sønn, nabo eller annet som har en liten lastebil med kran, traktor med graver (som kan løfte høyt nok), tømmertransporter, E-verkbil med kran eller noe annen god mekanisk hjelp, som kan svinge innom Bastard og bare løfte motoren opp i båten hans? Når motoren først er oppe i båten, vil en enkel galge kunne løfte nok på motoren til å få jobbet /montert / plassert den riktig. Da ville vi være litt mer sikre på at det er mulig å få se Bastarden i sitt rette element på Horten-treffet; dette året! Uansett, det må da være noen i nærområdet som både ser "nytten i dette" (vi er jo mange som følger med tråden!) og som ser fordelen med å "få sin lønn i himmelen" i tillegg til hederlig omtale + kaffe her? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Takk Sofaseileren. Skulle ønske jeg hadde de ferdighetene til og tegne gitt. Det er noe slikt jeg tenkte meg ja, det eneste jeg må få en til og lage er selve løpekatten, ihvertfall og dreie til trinser/hjul. Men dette er jo snekret/skrudd sammen på en formiddag. Takk for hyggelig kompliment! Jeg tenkte hjulene kunne kjøpes. Biltema har noen plasthjul til 36,90 pr stk som tåler 125 kg pr. stk. Om du har bredde nok til å sette disse dobbelt, vil vel 4 - 6 stk være nok for jobben vil jeg tro. Ser for meg aksling av kraftig helgjenget stang som du selv kapper til med vinkelsliper. Tenker meg at man kan legge inn skiver for å hindre for mye vandring. Da er trolig det eneste du trenger å få gjort eksternt kapping av platene. Disse kan jo forenkles til rektangulære, isteden for trekantede med avrundede hjørner som jeg har tegnet. Om bolt som holder løftetalje enkelt kan demonteres, kan "vogna" enkelt løftes opp og skilles fra resten av konstruksjonen. Ellers er jeg jo enig i at det sikkert er enklere å få noen med riktig utstyr til å komme innom. Det er bare at jeg selv er fryktelig glad i nettopp digresjoner som dette . Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 (redigert) Oppsøk et firma som driver med stillasutleige og leige deg et passende antall med HAKI-murerstillas og bygg opp en høvelig konstruksjon. Slike stillaser brukes på alle større byggeplasser. Redigert 5.April.2006 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 leige deg et passende antall med HAKI-murerstillas Det ville jeg også brukt. Så kan motoren veksles ombord med to kjettingtaljer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.