Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Det er ikke mulig å bruke andre startere som er enklere (Og rimeligere) å få tak i da? Evt. ved å lage et adapter for å kunne montere en annen starter. De med tilgang til rett utstyr freser fort til et adapter eller to. Kanskje det finnes som standard erstatningsstarter med tilhørende adapter? Sjekket noe rundt det?

Link to post
Share on other sites

Ring til Frode Dahl uten opphold Bastard. Han har tonnevis med brukt men bruktbart liggende i containerene sine. Har han ikke det du trenger så kanskje han vet hvor det kan finnes.

Har du nummer til han da, eller er det samme man med propellere?

 

Det er ikke mulig å bruke andre startere som er enklere (Og rimeligere) å få tak i da? Evt. ved å lage et adapter for å kunne montere en annen starter. De med tilgang til rett utstyr freser fort til et adapter eller to. Kanskje det finnes som standard erstatningsstarter med tilhørende adapter? Sjekket noe rundt det?

Jo, jeg vil ikke ha lucas i utgangspunktet, men får jeg tak i den til 500,- så er det greit som en midlertidig løsning.

Finns flere startere som passer, problemet er prisen.

Jeg har en i bestilling på båtsenteret til 3200,-, det er vel den rimeligste uorginale jeg har kommet over. Adapter er sikkert mulig, men så er det dette med at tenner skal passe på svinghjul osv.

Jeg har den starteren jeg kjøpte til Perkinsen enda, mulig det lar seg gjøre og mekke til noe der, skal sjekke litt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg fant ut av det, snakket med læregutten og det var ikke så mye nyttig og få ut av den karen.

Venter litt lenger ut på dagen så prøver jeg igjen.

 

Starteren som lå på forumet ble solgt for en time siden omtrent :headbang:

 

Har fått reparert stevn da, så senere i dag skal jeg nate opp akterdekk igjen.

Beholder jeg baten legger jeg epoxy og duk over neste år.

 

Spørsmål, kan man legge epoxy uten duk?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pusheren ringte nå, starteren blir sendt fra England til uka :flag:

Så det kan hende jeg har den før neste helg, hvis jeg er heldig.

 

Noen som har peil på BorgWarner kasser da? Står det stemplet noen rotasjonsretning noe sted?

Finner jeg ut av vilken vei den roterer kan jeg sette inn motor og bestille propell.

Link to post
Share on other sites

Noen som har peil på BorgWarner kasser da? Står det stemplet noen rotasjonsretning noe sted?

Finner jeg ut av vilken vei den roterer kan jeg sette inn motor og bestille propell.

Har du kikket her RPM?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I følge tabellen er gearet beregnet på høyreroterende motor, utgående aksel roterer til høyre i forover og propell skal være RH, høyreroterende. Alt sett aktenfra og forover.

 

Utvekslingen er 2,10 : 1 og i følge fotnote 2) skal ikke retningen på dette gearet endres ved å endre på hyraulikkpumpe. (Innmat i gear er forskjellig for venstreroterende maskin og typebetegnelse slutter på CR)

 

Enig? :discuss::boxing::wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig med deg.

Det var dette jeg også fant ut nesten, men fotnotene var litt forvirrende for en enkel sjel :smiley:

Jeg har skilt på gearkassa men det eneste jeg har klart og tyde er betegnelsen (AS3 70).ø Det står noe mere der men det har jeg ikke klart og tyde så langt

Link to post
Share on other sites

Det er i underkant av 14 dager til treffet i Horten. Blir det sjøsetting til uka?

 

Hadde vært ekstra morro å fått med Bastarden til treffet. Hadde sikkert blitt det store trekkplastret i år.

 

Er det en mulighet? :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det da.

Båten er nokså halvferdig, men det går jo og få den til Horten for egen motor.

Men jeg setter alle kluter til også får vi rett og slett se om jeg blir ferdig, ønsket mitt er og delta på treff med egen båt. Synd hvis jeg ikke rekker det, men det er jo treff til neste år også.

Evt. ett lite høsttreff kanskje.

 

Jeg jobber så fort jeg kan, og ser at det kan bli vanskelig.

Håper på det beste dog

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen trøst så er det et par til som sliter med tid og og det å få ferdig båten i tide.

 

Gamla kommer nok, men hun er desverre veldig halvferdig, så hvis du og kommer så er vi hvertfall to i samme båt :wink:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Bryter bare inn for å si at Noralotte startet enkelt i dag morges...og hadde plenty av kjøling både ut eksos og gjennom siden etter at jeg fikk tømt pumpehuset for grease.

 

Noralotte 1 stiller derfor også halvferdig - hun blir ferdig 99,7% utvendig, men ikke helt ferdig innvendig - det skjer først neste år.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er vel sånn 50% ferdig :rolleyes: jeg veier nå veldig for og imot om jeg skal sette ut før treffet. Mest fordi at jeg antagelig ikke rekker og lage til noe i salongen før treffet.

Og dekket mitt er ikke tett :cryin: her har jeg tenkt og behandle med epoxy.

 

Det er så greit og ha båten i hagen når man driver med snekkerarbeid, blir litt tungvint og dra opp og ned i havna. Men får jeg inn motor denne uka så får vi se hvor landet ligger til helga igjen.

Går det ikke så går det ikke rett og slett.

Da tar jeg jolla og leier ett rom på Eiken isåfall :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Blir ikke 100% ferdig uansett i sommer, men mere ferdig for og si det slik.

Nå så venter jeg på de nye motorfestene. Så fort motor er satt inn, skal det lages dørker ute og motorkasse. Litt innredning blir det jo også.

 

Så jeg regner med at det går ut måneden før jeg er klar, men vi får se.

Har jo jolle jeg kan hive ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva! kommer ikke på vannet i år heller ??? :eek:

 

Se å få greia på havet :cool:

Det hjelper ufattelig på motivasjonen å kunne tusle ned i havna kanskje ta seg en liten tur ut, eller ihvertfall sitte ombord å ta en :cheers: å se for deg hvordan ting vil bli.

 

Dessuten vil du (helt) sikkert få noen ideer til praktiske forbedringer/forandringer når du har tatt ting i bruk, og ser hvordan de funker i praksis!!

 

(Jeg prater av erfaring) :seeya:

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Joa, kommer på vannet i år men ikke i tide til treffet antageligvis.

Og så har jeg ikke noe og sitte på foreløbig, innredning måtte rives ut fordi motor måtte flyttes frem :sad: går og venter på han som lager nye motorfester om dagen. Håper han er ferdig snart

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling er å prøve å gjøre ferdig så mye som mulig før du sjøsetter. Mye mer effektivt å jobbe med båten i hagen enn i havna. Så får sjøsetting komme når den kommer. Driver selv med noen modifiseringer, og det er fryktelig lite effektivt å ikke ha båten hjemme, men så må jeg kjøre 1,5 timer med bil pluss en halvtime med ferge for å komme til båten da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...