Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Skal knipse litt i morgen, når jeg har fått slipet over.

 

Har forresten ett spørsmål, jeg har 3 stk av disse pullerne som har en del sprekker.

Noen god ide på hvordan jeg kan fylle epoxy på disse, slik at det trekker inn en del?

 

Tatt med mobil, derav kvaliteten

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ville forsøkt sprøyte og presse ufortykket epoxy inn i sprekkene. Om det renner ut på de loddrette sidene, sett tape over.

Alternativet kan være å borre 2-4mm hull mitt i sprekken(e) før fylling med epoxy, men mindre pent.

Eller kanskje hull på tvers av og nær bunnen avsprekkene (ikke tvers i gjennom pulleren). Presse inn epoxy med sprøyte til det tyter opp på toppen.

Har ikke forsøkt dette selv, kun noen tanker.

Epoxy i denne varmen burde være mer tyntflytende og trekke bedre inn, men ha kortere herdetid.

 

Edit: Ser det er enighet om sprøyte. :smiley: De gangene jeg har benyttet dette er det uten kanyler.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sprøyter har jeg liggende, prøver dette i morgen.

 

tar tid og fylle opp, men det er kanskje greit og fylle opp det som går med ren epoxy først, og så blande i litt flis til de større sprekkene.

Blir nok en ordnings på det. Gleder meg til og få lagt duken også, så det blir potte tett

Link to post
Share on other sites

Trosser varmen i dag og jobber så svetten spruter.

 

Nå er det ikke så mye igjen før duk skal legges, men har ett spørsmål.

Jeg ringte til WestSystem men han tørte ikke og foreslå noe, jeg får telefon fra en som har peil i morgen. Men jeg er litt utålmodig og spør her også :wink:

 

Så til spørsmålet;

Dekkene mine er litt tørre, kan jeg rulle på ett par strøk med epoxy nå og legge duken litt senere?

Jeg leste meg vel egentlig til at det kan gjøres, men det gjaldt teak på finer.

 

Jeg har altså dekk i natet furu, og borda er litt tørre. Epoxy trekker godt inn etter det jeg forstår. Og jeg ville da tro at det hadde vært greit og "grunne" med epoxy før jeg la duken. Sikkert lettere og legge duken når underlaget ikke lenger er sugende også. Lengre arbeidstid vil jeg tro?

 

Noen formeninger om dette

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det bør gå bra. Men, når du legger epoksy, i alle fall de typene vi holder på med, er det viktig at hvert strøk ikke får tørke, jeg mener herde, for lenge før neste strøk legges på. Da slipper du å slipe mellom hvert strøk, og får bedre vedheft mellom strøkene, da neste strøk løser opp forrige strø og blir enhetlig behandlingen igjennom.

 

Jeg mener jeg så et båtdekk på Sjølyst (Sjøen for alle) for endel år tilbake, hvor dekket var behandlet med en haug med strøk. glassfiberen lå der midt inne i, eller mot slutten av den totale behandlingen, slik jeg husker det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja. det er vel også fremgangs måten jeg har lest meg til.

Der står også at hvis det tørker så må man rubbe opp igjen før videre behandling.

 

Men det er jo greiest og ta alt med en gang, så slipper man denne slipinga.

Uansett ble det for seint i dag grunnet besøk :headbang:

 

Skal ut og slipe litt igjen nå, så får vi se hva morgen dagen byr på.

Det er vel meldt utrygt for regn

Link to post
Share on other sites

Fremgangs måten din var helt riktig Pirus, fikk det bekreftet i dag.

Spørsmål til, hvor lenge holder ett epoxy lagt dekk uten og bli gult?

 

Jeg lurer på dette fordi den 2 komp. lakken har jeg ikke før tidligst Tirsdag neste uke.

Kommer til og legge pressenning over i alle tilfelle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, du sier noe at-le.

Mens Bastarden holder på så har jeg pusset opp og solgt 2 x 30 fots trebåter, og skal igang med tredje båten nå.

 

Men det skal sies at Bastard gjør mange store ting, og venter ofte på andre som må ha tid.

 

Håper at Hortentreffet neste år innholder Bastarden og min treseiler, samt alle andre prosjekt som har en mulighet for å bli ferdige til den tid.

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Han dukker nok garantert opp til treffet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jepp, båten har det bare bra :wink:

 

Blir dårlig med utsett nå ja, jeg skal lage meg skikkelig telt i år så det blir lettere og jobbe.

Han jeg venter på får tid først om 14 dager, men da skjer det noe også. Han som hjelper meg har mange jern i ilden så ting tar tid. Dessuten så har jeg selv jobbet full tid etter ferien, og har ikke hatt veldig mye overskudd når jeg kommer hjem fra arbeid. Ser ut som om det blir bare full tid fremover også, blir penger av det men....

 

Bare motoren blir satt inn så løsner det, fordi den har hemmet innredningsarbeidet.

Jeg måtte jo rive hele salongen fordi motor måtte flyttes fremover i båten :headbang:

Så innredning står igjen, samt dekkene utvendig grovt sett. Elektrisk og småtteri.

Ellers så mangler ingen ting av nødvendig utstyr for og få en funksjons dyktig skute, men anskaffer til stadighet duppeditter som kan være kjekt og ha :rolleyes:

Derfor er tankene omkring en nødvendig båtbu så jeg kommer frem i verkstedet. :lol:

 

Jeg håper tempraturen holder seg noenlunde en drøy måned fremover da jeg skal i gang med epoxy. Noen som vet hvor langt ned i tempratur man kan jobbe med epoxy og duk?

 

Vikers beundrer jeg, som har satt i stand 2 båter på samme tid :yesnod:

Jeg jobbet meg lei etter en stund, og mistet litt gnist innimellom men jeg er snart i gang igjen.

Begynte med bare skroget egenlig jeg da, så litt arbeid har det jo vært. Byttet motor også, som nå er komplett bare jeg får de nye festene jeg venter på. Jeg mener jeg har oversikten på fremgangen pr. idag da det ikke skal være noen flere overaskelser. Skroget under vannlinje er også ganske tett, heldigvis :wink: så utsett skal ikke by på bekymringer

 

Godt jeg har en tålmodig nabo, det er jo der båten står :smiley:

 

Neste prosjekt skal som før nevnt være flytende, så kan jeg ta en tur på fjorden selv om det ikke er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Brukt Haki-stillas er et godt utgangspunkt for telt.

Dette har jeg brukt engang Satte opp ramme rundt båten som ble holdt sammen av takbjelker.

Kledde det hele med haki duk som er en tykk plast med innstøpte tråd ruter på cirka 1,5x1,5cm slik at du får festet den overalt med å stikke hull å tre haki feste strop eller tau igjenom.

Midt på spirene la jeg en 48X148 for å stive de av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bastard: Ser at du kan få kjøpt 20 fots container fra Bautas nå til 4000,- Med å male denne, og skjære ut noen vinduer så har du billig båtbu. :)

 

http://www.bautas.no/graphics/Bautas/Dokum...ktsalgliste.pdf

 

 

Hvor får jeg tak i rimelig stillas til et båttelt, da?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper tempraturen holder seg noenlunde en drøy måned fremover da jeg skal i gang med epoxy. Noen som vet hvor langt ned i tempratur man kan jobbe med epoxy og duk?

Det avhenger bl.a. av hvilken herder du bruker, men mange anbefaler 15-20 grader....... Selv har jeg lagt spoxy ned mot 0 uten problmer, men da har jeg juksa litt. Oppbevar epoxyen i et oppvarma romm og satt opp et par strålevarmere fra Clas til å varme opp skroget der hvor jeg la på Epoxy og duk. Da blir fort temperaturen i skroget 30 grader og da går det meste som en lek. Men vær obs på brannfaren ved bruk at varmekilder. Strålevarme er ideelt da den varmer opp objektet som den stråler mot.
Link to post
Share on other sites

Det er vel snakk om dekket som skal legges duk og epoksy på så da kan du vel sette på varme under dekk slik at flaten får nok tempratur, har du da harpiksen, herderen og duken oppbevart slik at det er temp på denne når du starter arbeidet skulle vel ikke dette by på problemer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...