Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Prut båten godt ned, selger hadde "nytt" gear på handa for 3000,- så det kjøper du og monterer på stedet, så får du og Tine II kappkjøre over fjorden før snøen kommer.

 

Så deilig det blir for deg å ha en båt liggende påvannet mens du ferdigstiller Bastarden da. Dette blir je sikkert madammen glad for også....nå blir det endelig noen fine båtturer på henne. :lol: :lol:

 

Tråkk til hva reimer og tøy kan holde. Her i byen lever vi bare en gang...vet ikke hvordan dere har det i Holmestrand?

 

PS: Hadde skøyta kostet 250 000,- hadde jeg svart noe anderledes. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

.....Nå kjører jeg deg til Fredrikstad , også pruter vi den kjapt ned til 20 lapper .

 

Ikke nødvendig, TINE II - jeg stiller med bil og henter bastard'en på fergeterminalen i Moss - kjører'n til Fredrikstad for å se på båten - og leverer'n igjen (bastarden altså....) på samme fergeterminal så han kan komme seg tørrskodd over fjorden og hjem igjen - skal hjelpe deg med å prute også!

 

Bare gi meg noen dagers varsel - kona bruker bilen hver dag....... :rolleyes: ....mens jeg kjører scooter eller båt (mest det siste).

 

Ikke vær "bleik" nå Per Chr. - ta og se på "drømmedama" di.......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ojoj, her var det jammen press :lol:

 

Har sendt avgårde mail, men han er litt treg til og svare.

Slik var det sist og, så jeg må vente på svar først.

Den var nesten solgt sist, men kjøper da hadde ikke penger.

 

Hadde jeg fått den til 20 så slipper jeg og ta noen grep.

Ved 35 så må det snus noen steiner, men Bastarden selges ikke før den er ferdig.

Må ha igjen mest mulig for den :yesnod: den er ikke verdt stort slik den er i dag, rimelig halvferdig.

 

Så jeg må konsentrere meg om den noen dager nå, slik at jeg får montert inn motor og snekret innredning på plass igjen.

For og snakke litt om den, jeg skal lage dørk på uteplassen etterhvert; Vil det se dumt ut og lage selvlensende dørk? Dørken blir jo liggende litt høyt, vil det bli bra om man da lager en rekke i stålrør for og skape litt estetikk.

 

Litt krøkkete forklart men....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du har en utrolig stå-på-vilje som ikke har gitt opp, enda prosjektet har tatt mye lenger tid enn du sikkert trodde. Det skal du virkelig ha!

Båten blir fin den. Robust bruksbåt.

Men hvis du vurderer den skøyta på 'are sia og ikke vil ha to båter, er det vel bare å annonsere Bastarden slik den er, og se om det er noen interesse??

Mange gratis annonsesider, veit du. Får du ikke det du synes du MÅ ha, er det bare å beholde den. En liten markedsundersøkelse skader vel ikke!?

Synes skøyta ser fin ut jeg da...

Link to post
Share on other sites

:nonod: Gjør båten ferdig du, da vil du uten tvil få mest for den. Du kommer jo heller ikke til å kunne dra på treff med den. Sats på å legge den ut for salg etter treffet og minst 90% ferdig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ble ikke nye fester i dag, tegninga er rota vekk :headbang:

Men jeg fikk beskjed om og sette inn motoren alikevel, så kommer han ned litt senere for og lage til opplegget. Han trodde også (sjøl da) at det ble letter og måle til grader o.l..

 

Så jeg har montert på labbene i dag, og det gikk greit.

Har koblet til starteren, ser dette riktig ut?

 

Øverste batterikabel +

Nederste batterikabel -

 

Og den røde til tenning

 

Bilde_6_.jpg

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å start da mann :smash::smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal startes i morgen, mangler litt småtteri.

Må ha tak i noen franske treskruer for og skru fast motoren i pallen, og noe slanger for kjølevann

Men den dro fint på starteren da :cool: denne motoren var det ihvertfall kompresjon i.

 

Skal se om jeg får lagt ut en lydfil, går det på forumet?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarte #¤&%#¤¤%%/&%#¤!! :headbang:

 

Jaja, prøvestart gikk i vasken. Det vil si at jeg var godt i gang, men banjon i fødepumpa lekker.

Jeg må ned på Tess og ordne meg en banjoskrue som er litt lenger, den som sitter på nå er nok forsøk på rep elns. Først så måtte jeg rengjøre for silikon :rolleyes: og andre remedier.

Satt på 2 nye kobberpakninger og fant ut at skruen ikke entret, sitter nok en uorginal banjoskrue her som er for kort.

 

Største flausen, jeg hadde ikke festet en hydraulik slange på gearkassen. Så det gikk en halvtime og tørke opp olje fra gulvet :headbang: Og Tess stengte for en halvtime siden :cryin:

 

Velvel, skal bare ordne banjon så er det klart for lufting. Går det greit og bruke en slik pumpe som man bruker til påhengere? Montere den før fødepumpa?

Litt lettere og lufte regner jeg med

 

Ellers er alt ok, men tar en sjekk på at alt av slanger er festet i morgen :lol:

 

Har også klargjort litt i båten, må ta av noen panelbord i veggen for og komme til med kran.

Jeg har ordnet med kranbil, så har jeg flaks kan motoren heises inn i morgen.

Link to post
Share on other sites

Takker Skjælø, kan hende jeg sender en mail. Bare kanskje altså...

 

Nå driver jeg med motor, men har ett par spørsmål mens jeg venter på batteriladeren.

Det ordnet seg med ny banjo, så da skal systemet være tett.

 

Jeg lurer på om denne motoren er selvluftende eller ikke, fordi den ene skruen (fittingsen?) i dieselfilteret har ett hull. Syns dette var rart egentlig men det skal vel være slik.

 

Skruen sitter til høyre på filteret, det er markert "ut pil" på lokket.

 

Bilde_8_.jpg

Link to post
Share on other sites

Johoo, motoren fikk jeg luftet og startet. Den stoppet etter ett par sekunder, for jeg visste ikke helt om jeg hadde pådraget riktig vei. Og stopphendelen var jeg borti, derfor stans.

 

Nå venter jeg på batteriet igjen, motoren startet nesten med en gang ved oppladet batteri.

Så om en times tid bør det vel gå greit og få start, og la den gå ett minutt eller så.

 

Deilig at den startet ihvertfall :flag:

Link to post
Share on other sites

Nå venter jeg på batteriet igjen, motoren startet nesten med en gang ved oppladet batteri.

Så om en times tid bør det vel gå greit og få start, og la den gå ett minutt eller så.

 

Deilig at den startet ihvertfall :flag:

 

:cheers::cheers: Flotte greier da gitt

 

Men det batteriet ditt kan ikke være noe særlig hvis du må lade det påny etter en start hvis du da ikke måtte kjøre veldig mye på starteren før du fikk luftet ut systemet da.

 

Fån inn i båten da mann

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja, det var deilig. Litt gromlyd var deg også :cool:

 

Batteriet er ikke så mye og skryte av, det har vært utladet en gang og så er det nok for lite til den motoren. Når det var på topp var det bra fart på starteren i 2-3 sekunder før det dabbet av.

Syns egentlig den startet greit, det finns ikke noe form for gløding på denne.

Hadde trodd det ville bli mye kinning egentlig.

Men fødepumpe må overhales tror jeg, det nytter ikke og pumpe med den, så jeg satt på en slik pumpe for påhengs. Da gikk lufting som en lek.

Den lekker litt ved den ene kobberpakningen, spørs om jeg ikke har byttet om på de nye og gamle pakningene. Eller at jeg ikke har fått ren anleggsflatene skikkelig.

 

Hva er anbefalt størrelse på startbatteri?

 

Fikk også bekreftet at gearet er venstregående.

 

Ja, setter inn motor så fort han jeg skal bruke har tid.

En dag over helga er den inne.

 

Jeg skal ta noen bilder etterpå, for det er noen givere jeg ikke er sikker på hva er.

Syns det er så mange av dem

Link to post
Share on other sites

Ble ikke noe mere av starting i dag, selve banjon er lekk som en sil.

Det står en fin stråle ut fra denne, og det var jo ikke så rart når det var ett hakk i denne.

 

Spørsmål; kan jeg bytte ut røret mellom fødepumpe og filter med gummislange?

For da kan jeg bruke fittings og banjo med slangestusser, har dette på jobben nemlig. (gratis hehe)

Link to post
Share on other sites

I dag monterte jeg røret med nyloddet banjo på, fikk dette utført rimelig på Tess i Horten.

De ligger vegg i vegg med jobben så det var kjekt.

Nå er det ingen lekasjer, men jeg tror jeg skal skru av fødepumpe og få tak i repsett.

 

Kjølesystemet er tett, og virker. Skal bytte impeller riktignok.

 

 

Så med nytt batteri i dag, startet den og gikk ett par minutter på tomgang.

Har en videosnutt på mobilen men får ikke sendt den noe sted :confused: mulig filen er for stor.

Får se om jeg kan få til en lydfil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...