Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Ting tar tid :smash:

 

Spiller ingen rolle det så lenge du koser deg med det du gjør, blir mye værre hvis du stresser og maser og kosen forsvinner.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Enig i det, gikk vel på en smell i våres tror jeg.

 

Men denne helga har jeg fått gjort en hel del, men før jeg kunne begynne og kappe lekter osv så måtte det ryddes i garasjen for ente gang :rolleyes: .

Kappet 3-4 trillebår lass med med ved først, dette var gamle møbler. Til min forskrekkelse kappet jeg også opp noe teak :nono: noe jeg egentlig skulle ta vare på.

 

Problemet mitt nå er at jeg egentlig skulle hatt opp teltet, men da kommer ikke kranbilen til for og heise inn motor. Så her må jeg finne på noe lurt, evt bygge halve teltet først.

Også må jeg lage 2-3 bunnstokker, disse må lamineres i jigg for og få de lave nok. (for det er ikke så god plass under motor at jeg kan lage de på tradisjonelt vis. Da blir de for svake, siden jeg ikke får noe høyde på dem.)

Har skjært opp slisser til dette, i furu riktignok. Har det noe og si om det er eik i spanter og furu i bunnstokker?

 

Etter det jeg har skjønt så kan det være vanskelig og lime eik, eller?

 

Så nå er det masse småtteri som må gjøres, bestiller stål til kjølbolter på Onsdag.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til og se fremgang jeg også, men nå gjøres det en del som ikke syns.

Det er litt kjedelig, men samtidig så vet jeg jo at mye kjedelig drittarbeid er unnagjort.

 

Akkurat det er veldig deilig.

 

Også har jeg noen nye planer igjen :rolleyes: Jeg skal jo ha en skøyte en gang, men har nå bestemt meg for og utsette dette. For Bastarden skal gjøres tipp topp stand slik at den er mere verdt ved salg.

Planen er (etter og ha sett hvor dårlig dekket er konstruert) og lage nytt dekk hele veien fra forut til akter. River det som er nå og legger ned finer med limte furustaver i epoxy. Det blir igrunn mindre arbeid enn og flikke på det som er nå.

I den forbindelse vurderer jeg og bredde dekket forut.

 

Slik er Bastard forut nå, er dette typisk overbygg fra Vestlandet? Syns det er mange slike der borte.

Jeg vil heller at skrogformen følges helt opp, og vil da få ett større dekk, samt bedre plass i kabin.

Og så kan jeg samtidig forlenge spant slik at de blir rekkestøtter over dekk. To fluer i en smekk.

Er bare på tankestadiet enda dette altså

 

Ser litt snålt ut eller?

 

(gammelt bilde, har jo kommet lenger :wink: )

innramming2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du kan nok bruke gran til denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Svarer likegjerne her, jeg.

 

Min rustfri-dealer gir meg pris på rekkerørene til mandag. Han kommer ikke på jobb før da.

 

Slik jeg har forstått stråkjøl, så er det vel best å bruke et forholdsvis mykt treverk som da svikter ved grunnstøting. Ved å bruke eik eller andre harde treslag så vil jo skade forplante seg i skroget mye mer. Eller tar jeg feil her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

jeg mener du tenker helt rett Vikers, tror du bør gå for gran eller furu Bastard

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Flott Vikers!

 

Gå på grunn :confused::wink:

Nei, stråkjølen etter slik jeg har oppfattet det så får du angrep av pælemark o.l i denne i stedet for den skikkelige kjølen

 

Da bruker jeg furu eller gran, spikres denne fast med galv spiker?

Eik har jeg liggende, men ikke mere enn 1 meters lengde.

 

PS. mulig jeg har noe eik igjen etterhvert, 7 x 9 tommer á 1 meter

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok at stråkjøl skal ta av for eventuelle støt og beskytte selve kjølen, og da lønner det seg å ha et mykt treslag - ikke eik.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bruk trøstig furu- eller granplank til stråkjølen! Hensikten med den er å bevare den riktige kjølen uskadd. Stråkjølen kan nok lett få sår og småskader uten at man direkte går på grunn, f. eks. røre grunnen ved strandhogg på holmer og skjær, slippsetting etc. Husk å legge solid tjærepapp og teinkulltjære el.l. oppå stråkjølen, det hindrer råte, pælemark og annen styggedom i å komme opp i selve kjølen.

Det er relativt enkelt å skifte ut stråkjølen, noe mange gjør etter noen års bruk. Mener det var vanlig å spikre den, men skruing var kanskje en god ide? ( med tanke på utskifting) Spar eika di til noe annet.

Lykke til videre! Det er en stund siden vi så noen bilder nå?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Spikre på en stråkjøl....."no problema".....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Eg har altid høyrt att stråkjøl som dere kaller det var for å ungå angrep av pælemark o.l i denne i stedet for den skikkelige kjølen. Eg la også eit lag med tjærepapp og så brukte eg ei furu planke.

 

Det er korrekt. Den var spikret opp i kjølplanken undenifra gjerne med et lag tjære(papp) imellom. Materialet var gjerne gran, men også furu ble brukt. Hensikten var å beskyte ved grunnstøting og mot pelemark. Av en eller annen grunn går ikke marken gjennom en skjøt. Den stopper et par mm under. En slik markplanke kan se hel og fin ut, men innvendig ser den ut som en svamp.

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg begynt.

 

Har boret ut til de 3 første boltene, brukte de gamle hullene.

Mine antagelser var riktig, her var det IKKE gjennomgående bolter.

Stråkjølen var heller ikke angrepet ser det ut til, ihvertfall ikke i det stykke jeg har tatt av.

 

Jeg får ett problem når denne skal på igjen, da jeg ikke har noe særlig arbeidshøyde (15-20cm)

Kan jeg skyte fast stråkjølen med spikerpistol eller blir disse spikerne for dårlig?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne spikeren sitter nok bedre en annen så det er bare å knalle ivei, vel å merke må de jo ha tilstrekkelig dimensjon

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok, høres bra ut.

Kan jeg da også spikre litt skrått fra hver side av kjølen så løser dette mye.

Jeg må dog grave litt i plenen for og komme til så jeg får felt ut for mutter og skive i kjølen. :headbang:

 

Så hvis noen har lyst til og felle ut for disse, bare kom :smash:

 

Hvilken dim. er greit nok? Det som sitter der nå ser ut som 65 spiker elns

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...