Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Ett par nye videoer før jeg setter inn motoren.

Måtte sjekke at alt er ok, så slipper jeg overaskelser senere.

 

Fikk testet videofunksjonen på fotoapparatet også (Fujifilm finepix f30) :smiley:

 

Bånn gass på denne snutten, trodde jeg hadde mere og gå på men den har jo bare maks 2400 o/min :smiley:

 

 

Måtte få med litt gromlyd også

 

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke så mye. Skulle vært malt opp men det får jeg ta senere.

Jeg har tilpasset gear til motor, adapterplate og demperplate.

Fikset 2 drivstoffrør og byttet simmerring på gearet.

Samt ny startmotor.

 

Det er det hele, gjenstår og lage brakett til kontrollkabler og bytte ledninger til givere.

 

På båten skal det legges nye dekk over det hele, det gamle er ikke verdt og fikse noe mere på.

Bruker heller tiden på og legge nytt. Får mere igjen for det ved salg senere en gang. Beholder nok båten 2-3 år ihvertfall :rolleyes:

 

Men det skal bli deilig og få motoren inn, for da kan det lages dørker.

Til nå har jeg balansert på dørkbjelker og løse plater, ett under at jeg er like hel enda :smash:

 

Har forresten byttet motoren, for det stod en røten Perkins i da jeg hentet skroget

Link to post
Share on other sites

Dersom Perkins'en ikke er solgt eller gått på fyllingen foreslår jeg at du donerer denne til Sleipner93.

 

Da kan han skaffe seg et utvalg av tommeverktøy og bruke motoren som et mekkeobjekt. Betingelsen må være at Sleipner93 lager en tråd med bildedokumentasjon i WalterS stil. Vil garantert bli populært på Baatplassen og Sleipner93 vil kunne tilegne seg mye kunnskap.

 

Alle vet at det heter Perkins, men ser ofte at der skrives Perkings. Men siste varianten jeg så her um dagen var Perkison.

Link to post
Share on other sites

Dersom Perkins'en ikke er solgt eller gått på fyllingen foreslår jeg at du donerer denne til Sleipner93.

 

Da kan han skaffe seg et utvalg av tommeverktøy og bruke motoren som et mekkeobjekt. Betingelsen må være at Sleipner93 lager en tråd med bildedokumentasjon i WalterS stil. Vil garantert bli populært på Baatplassen og Sleipner93 vil kunne tilegne seg mye kunnskap.

 

Alle vet at det heter Perkins, men ser ofte at der skrives Perkings. Men siste varianten jeg så her um dagen var Perkison.

 

Haha, hvilket vakkert forslag. Visst noe slikt skulle bli overtatt ville jeg selvfølgelig lagt en "logg" for det. Dumt jeg ikke tok mere bilder når jeg arbeidet med å restaurere Sleipneren!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, bunnpanna var røten.

Jeg byttet jo olje før den skulle startes den gangen, men all olja rant tvert igjennom og ned i kjølen.

Heldig var jeg jo, for båten var jo ikke trutnet da, og oljen rant videre ned på plenen.

 

Vokser ikke noe under der enda :blush:

Men motoren fikk jeg solgt, tror jeg fikk 1500 for den

Link to post
Share on other sites

Hmm..tenkte litt på jobben idag om utsett av skuta.

Jeg har låst meg på tanken at jeg skal ha båten ferdig, men hvis motorinstallsjon går smidig så........

Legge nye dekk kan jeg gjøre til høsten, for jeg får jo ha båten på plenen hos naboen.

 

Er i tenkeboksen noen dager om dette blir tema :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å sette ut en halvferdig båt er etter mitt syn ikke lurt.

 

Det som ikke blir utført nå - blir sansynelig aldri utført.

 

Det er mye enklere å jobbe med båten i hagen hvor verktøy og garasje er i nærheten. Der kan du stikke innom når du har et kvarter ledig, og ikke minst kan du ha saker og ting rundt båten.

 

Fint at det ble litt liv i denne tråden igjen.

 

Stå på :smash: og gjør alt ferdig :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nå at det ikke er så veldig mye arbeid igjen før båten er skikkelig bruksklar og ville og ha anbefalt å beholde den i hagen en stund til. Få iallefall dekk og det meste av innredning på plass før du sjøsetter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bor du langt i fra havnen så la den stå i hagen, ellers blir det tiltak å jobbe med den. Bor du nærmt kan du sette den ut, da gjør det ikke så mye om du må hjem å hente noe. Holder selv på med motorbytte i båten min og vet av erfaring at det går MYE tid vekk i å mangle ting. Kjøre å kjøpe/få fatt i....

Link to post
Share on other sites

Om båten blir stående i hagen, faller nok unge Hr Bastard for fristelsen til å sitte mere på forumet enn nødvendig er. Samt andre type oppgaver. Det blir lite båtarbeid av dèt.

 

Ligger båten i havna, blir der utført mere effektivt arbeide den tiden som tilbringes om bord.

 

Der ligger nok noe klokt i det at "det som ikke utføres før sjøsetting, blir ikke gjort", men dette er ikke alltid. Vår båt er tatt hand om på ordentlig måte liggende på vannet........

 

En annen ting man skal huske, er at trebåtdød oppstår av 2 årsaker :

 

-de som pusses ihjel.

-de som råtner på rot.

 

Jeg er redd bastarden kommer til å lide av det siste punkt.

Link to post
Share on other sites

En annen ting man skal huske, er at trebåtdød oppstår av 2 årsaker :

 

-de som pusses ihjel.

-de som råtner på rot.

 

Jeg er redd bastarden kommer til å lide av det siste punkt.

 

hmmmm, tror at bastarden har slått rot der den står jeg......... :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg må få tak i motorsag før den settes ut, kan være den har slått rot :lol:

 

Men som sagt er jeg i tenkeboksen, kommer mye ann på hvor smidig motorinstallasjonen går.

Og pengeboka står det også på hvis det blir noe særlig utlegg ang. motorinst.

Blir ferdig med drenering rundt huset i dag eller i morra, og da skal motoren heises inn med gravemaskin.

Motoren står klar ved båten, og jeg har klargort oppi båten for og heise den inn.

 

Hvis jeg setter ut skal den i såfall på land til høsten igjen, for og ta dekkene.

Det blir for strevsomt og dra opp og ned i havna selv om det bare er 10 min unna.

Enklere hjemme når verktøy er 10 meter unna :yesnod:

 

Time vill sjåv

Link to post
Share on other sites

Time vill sjåv

 

Baatplassen vil sjåv (husk alle her ser deg og vi vet og hvem du er og hvor du bor)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:cool:

 

Passer bra dette, det var deilig og endelig få satt inn motoren.

Så nå er det bare og begynne med jobbingen.

Ville vært en stor fordel og hatt gearkasse med dropp, har en på handa men er ikke sikker på utvesklingen på den enda. Her får jeg med svinghjulshuset og demperplate. 2 lapper :smiley:

Jeg har også en del av Hydradrive opplegget liggende, men mangler akselen mellom trustelageret og gearkassen.

 

Må sjekke litt løsninger

 

bmc_innmont..jpg

 

bmc_innmont.2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...