Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Hvis du skal forsøke å borre den ut så bruk iallfall en kjøner for å slå sentermerke for borren først og start med en tynn, tynn borr, gjenomgående gjengestag i rustfritt burde gå kjempebra, bruk lochtite

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nytter ikke med grisepikk på messing som er så dårlig som i dette tilfellet.

Ser at det står flere "gammelbolter" i stilken din og at den er rimelig sprukket og dårlig.

Jeg ville fjernet hylsen helt og tappet/saget dette bort kanskje max. en 8-10 cm innover i stilken tilsvarende det som må til for å få boltene bort,og laminert inn et nytt stykke med frisk eik og borret nytt hull for hylsa. Epoxylim og båtspiker ville kanskje være egnet til denne operasjonen. (sier det selv om jeg er skeptisk til epoxy på trebåter).

Litt ekstraarbeid blir det jo, men.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hey. Rart, men jeg mener at det er et visst sammenheng mellom båtplass treffet i Horten og fremgangen i prosjektet... Vet jo ikke om det er inspirasjon eller tyn som får ting til å skje, men det er iallefall godt å se at du ikke har gitt opp!

Så Per Chr, stå på!

 

Tittet på noen av de første postingene i prosjektet;

 

Sitat Bastard 30000:

Ja, nå er båten på plass! Grøss og gru, her er det litt og ta fatt på!

blir nok ikke sjøsetting før i Mai tror jeg!

 

Dette var da i februar 2004.. Vitner ikke dette om pågangsmot, ja så vet ikke jeg..

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er nok inne på noe bra der rogeri. Skeptisk til epoksy på trebåt er jeg ikke men på eik muligens. Eik er et vanskelig treslag å lime nesten uansett limtype

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Laminerte for mange år siden emne til ny stevn med vanlig vannbestandig trelim, på en trebåt jeg hadde.

Dette holder den dag i dag. Har aldri hørt at eika skal være vanskelig å lime/laminere :confused: ??

Ekspanderende trelim er også en mulighet.

Er man usikker på styrken går det jo å sette syrefast gjengestang i hylseflensen med mutter og skive og "tærse"dette sammen!

Ville hværtfall ikke brukt tid å ressurser på å "pilke" ut den råttne hylseskruen!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du er nok inne på noe bra der rogeri. Skeptisk til epoksy på trebåt er jeg ikke men på eik muligens. Eik er et vanskelig treslag å lime nesten uansett limtype

 

Støttes!

 

Treverket bør uansett taes ut og byttes, men er sikker på at det finnes et lim som holder på eik, husker bare ikke hvilket...

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: :lol:

 

Dette har jeg i en brosyre fra west system en eller annen plass. Grunnen er logisk den, eik er veldig tett i porene og det abefales ialle fall groft slipepapir før liming. Reultat og styrke var vanskelig å forutsi. Dette er riktig nok etter hukommelsen men jeg tror du skal tørke av deg fliret Sinten :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis det var Ketil M sitt innlegg du lo av så skulle du nok ha dratt med deg et ord eller to av innlegget hans i svaret ditt. Slik det nå står så kommer det rett under mitt og derfor trodde jeg det var meg flirene var myntet på :discuss::boxing::yesnod::yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er ikke eika også veldig fet? eller blander jeg nå med et annet treslag?

 

I så fall bør det pusses med grovt sandpapir, og avfettes med rødsprit for å få god heft med epoxyen. Smør først på et lag med ren epoxy på delene som skal limes, når det er omtrent ferdigherdet ha på en ny runde med epoxy med litt fylstoff i og monter.

Link to post
Share on other sites

...men jeg tror du skal tørke av deg fliret Sinten :yesnod:

Forstår ikkje korleis du greier å blande meg inn i dette her (har ikkje flirt på lenge :wink: ), men sidan du først har gjort det kan eg jo bidra med mitt. I boka "Tre - Naturens vakreste råstoff" står det faktisk at eik kan limast med alle typer lim. Sjølvsagt går det ann å lime eik med limpistollim, men kor lurt det er, vel... :rolleyes: Det står iallfall ikkje noko "advarsel" i boka om at ein må bruke "spesiallim" til eik. Det du har lest i den west brosjyra, er det tiltenkt kun epoxy? Eg har i alle fall ikkje høyrt om at eik skal vere vanskelig å lime før, men for all del, eg veit ikkje alt.

 

Mulig du kan bruke den Polyuretanlim'en til Clas Ohlson. Clas Ohlson har vel også ein to komponent lim berekna til bruk i båt, men den fann eg ikkje i farten.

 

Lagt til: rogeri kom visst i mellom her.

 

Då tolker eg det slik at liming av eik ikkje er noko problem i tørre miljø, men i våte miljø vil sammenføyningar kunne sprekke opp att pga stor svelling/krymping.

 

Har sikkert sagt det før, og no sei eg det igjen, få tak i litt ask du bastard :yesnod:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jepp, håpet nå er og kunne vinkle hylse litt mere så jeg treffer gearflensen.

Du ser såvidt senteret på flensen i hullet, litt mørkt.

 

Det hvite er noe guffe (silikon, akrylmasse elns)

 

hylsehull.jpg

sånn det ser ut for meg, ville jeg satt inn nytt stavne, og boret skikkelig, dette ser jo ikke særlig ut!

Link to post
Share on other sites

Unskyld sinten det var Sleipner 93 som skulle tas, ja det viste seg jo at det ikke var han heller for det var et annet innlegg han lo av

 

Her er iallefall hva West skriver om eik så hukommelsen min er nok bra den. At noe går bra vil ikke si at alt går bra

 

Bruk av West System Epoksy på eik

 

Om eik

Eik har vært brukt som materiale til bygging av trebåter gjennom alle tider. Eik har moderat til god motstand mot råte, god trykkfasthet, holder mekaniske festemidler bra, er lett å bøye med eller uten damp, og motstandsdyktig mot slag/brudd.

 

Hvorfor er det vanskelig å lime eik?

Sammenlignet med andre tresorter reagerer eika relativt kraftig under påvirkning av fuktighet og tørke. Dette kan, bl.a. resultere i vridning, kløyving og sprekkdannelser. Norsk eik er svært ustabil. Den slår, vrir og bøyer seg når den «krymper» og «sveller». Amerikansk eik er noe mer stabil.

Alt trevirke reagerer som kjent på endringer i fuktighet. Vi sier det «sveller» når det tilføres fuktighet og «krymper» når det tørker. I alle type tresorter er bevegelser på tvers av fibrene(krymping og svelling) større enn i fibrenes lengderetning.

Eksempel: Når fuktighetsinnholdet forandrer seg fra 7 til 12 %, sveller et stykke eik ca. 50 % mere enn et stykke Honduras mahogny under de samme forhold. Med så mye bevegelse blir spenningen i eventuelle limfuger enormt stort, noe som i verste fall kan trekke sammenføyningen fra hverandre.

 

Selv lim som er like tynt som vann klarer ikke å trenge dypt inn i trefibrene på eik. Dette fører til at limet kun fester seg i et yttersjikt av trefibrene, og ikke dypt nok til å oppnå den samme egenstyrken som trevirket selv.

 

Trefibrenes styrke er omtrent den samme som limet (West System epoksy). Når eika utsettes for fuktighet og forandrer form, vil det oppstå «spenninger» mellom trevirkets og epoksylimets krefter. Som regel vil styrken i West System epoksys holde, men dette er ikke alltid tilfelle.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hey. Rart, men jeg mener at det er et visst sammenheng mellom båtplass treffet i Horten og fremgangen i prosjektet... Vet jo ikke om det er inspirasjon eller tyn som får ting til å skje, men det er iallefall godt å se at du ikke har gitt opp!

Så Per Chr, stå på!

 

Tittet på noen av de første postingene i prosjektet;

 

Sitat Bastard 30000:

Ja, nå er båten på plass! Grøss og gru, her er det litt og ta fatt på!

blir nok ikke sjøsetting før i Mai tror jeg!

 

Dette var da i februar 2004.. Vitner ikke dette om pågangsmot, ja så vet ikke jeg..

 

Ja, det var nok litt værre enn jeg trodde til og begynne med.

Men etter vært som man pirker litt her og der så blir det ofte mere arbeid.

Du har rett i at motivasjonen stiger noen hakk etter et treff ja, blir sjuk på båt da :smiley:

 

Jeg har langhelg fra i dag, så jeg skal bruke dagen til og se på stilken/stevnen.

Når jeg leser tipsene så husker jeg nå at jeg har snakket med Jeppe Juul (trebåbyggeren) om dette.

Kan felle inn ett nytt stykke og dra dette inn med skruer.

 

Bytting av hele stevnen tør jeg ikke gjøre sjøl tror jeg.

 

Men hvordan finne vinkelen som skal bores når jeg har lagt inn ett nytt stykke?

Link to post
Share on other sites

Lag deg en "jigg på innsiden som viser vinkelen elelr eventuelt på utsiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ps, Jeg limte inn ett nytt stykke eik i forstavnen.

Jeg erstattet den med en gammel reprasjon, og brukte epoxymetoden.

Her har det ikke skjedd noe enda i reprasjon området.

 

 

skade2.jpg

 

skade3.jpg

 

Her er biten formet lik stevnen.

 

skade4.jpg

 

 

Red;

 

Jigg ja, så var det og regne ut vinkel da.

Skal ut og titte litt snart og se hvor ille eller bra dette er.

 

Må på Posten og hente Perfect butt først :smiley: fikk endelig rotet meg til og bestille den

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinkelen finner du vel gjenom det gamle hullet :confused:

 

Gratulerer med prfect butt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...