Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Da var det hull gitt :drink:

Slipper ihvertfall og bygge om motorfester, for nå står motoren for lavt. Var igrunn tanken dette

 

motorlavt.jpg

 

hylse2.jpg

 

Regner med at det går greit med denne hellingen på propellen

 

propellhelling.jpg

 

En del større dette stevnbeslaget her så jeg må nok felle det inn litt i stevn, og ta ut litt i roret antagelig.

Hullet ble boret ut med hullbor og ett stillbart bor som jeg tok kjernen med, ca 2 timer tok det tror jeg.

Da er det bare resten igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål igjen;

 

Tidligere kappet jeg vekk en del råte, men denne friske biten som står igjen sitter som støpt. Man ser endeveden som står opp.

Nå som jeg har lagd nye deler så skal dette festes på ett vis.

 

kne1.jpg

 

Den første biten lurer jeg mest på, må den forankres i den eksiterende biten som sitter igjen der?

Jeg skal selvfølgelig spikre/skru bordganger i denne første delen, og så blir den en kjølbolt.

 

kne1_1.jpg

 

Her er den siste biten lagt på, den tenkte jeg og lime og skru ned i den andre biten.

Denne blir det også festet bordgang i, pluss at jeg kommer til og sette 2 kraftige franske skruer i stevn.

Blir også feste for spante endene ned mot denne, det er ihvertfall slik det var fra før av.

 

kne1_2.jpg

 

Høres det ut som en god plan?

Det igrunn det første spørsmålet jeg er i tvil om.

Det er fuktig nedi der, så jeg kan bruke lim hvis det har noen hensikt.

 

Skal prøve meg på ett spant etterpå, for og se hvordan det går.

Spant på høyre side i bilde gjøres ferdig først, for der er det ikke noe råte.

 

Så blir det og fikse bordgangen, her kommer jeg til og bruke WestSystem metoden.

Jeg gjør rent for råte, også laminerer jeg inn eik så jeg får normal tykkelse på borgangen igjen.

Dette må gjøres på 2 steder, det andre stedet er mye mindre enn det som syns på ett bilde tidligere.

Må skifte tilsammen 8 spantebiter, som jeg håper er ferdig før helga.

Og da er det værste over, og jeg kan begynne på dørken.

Det skal bli deilig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bra med drev i skroget, har drevet opp igjen over vannlinje for ett par år siden.

Under vannlinje er det veldig bra, der har ikke jeg gjort noe.

 

Hvis jeg ikke mister arbeidslysten denne sommeren/høsten så har jeg lyst til og sette ut båten til høsten en gang.

Får se hva som står igjen i slutten av August.

 

Ingen som har noen synspunkter på spørsmålene da :confused:

 

Skal legge furu i bordgangen selvsagt, det er jo furu på eik denne båten. (tror jeg da)

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bastard!

 

Det å skifte ut biter av "bærende" konstruksjoner kan være betenkelig i seg selv enten det er hus eller båt!

Det stykket bak som danner stilken eller rota, besto ofte av en dertil egnet tre-rot som ble tilskjært og tilpasset og festet (boltet) i kjølstokken.

Trerøtter ble ofte brukt p.g.a styrken i og med at veden "gikk" alle veier.

Stilken er et utsatt sted med påvirkinger fra propell, vibrasjoner osv. og bør absolutt ha den styrken som den opprinnelig hadde!

 

Hvorvidt dette kan oppnås med moderne stoffer som epoxy etc. tror jeg du kanskje må spørre dertil egnede fagfolk om!

 

Kanskje lar det seg gjøre å legge "lasker" av stål på utsiden og bolte dette sammen????

Link to post
Share on other sites

Egentlig så føyer jeg jo sammen kjøl og stevn(=stilk?) nå også, fordi den første biten hvor hylsa kommer igjennom blir boltet gjennom kjøl og stevn, samt bordgangene. Så den biten som sitter igjen i bunn er egentlig problemet.

 

Kan laske den på fremsiden, på hver side av hullet f.eks.

Da bør det blir bra, og bedre festet enn orginalt.

 

Høres bra ut dette vel?

Og det er bare den øverste delen som jeg tenkte og lime til den med hull i, fordi jeg hadde ikke emne som var stort nok til og lage dette i ett stykke.

Dette blir noe kratfigere enn det som var fra før, i størrelse.

Link to post
Share on other sites

Vet det, men holder bare på med eika for tia så da går det litt i surr :crazy:

Har boret hull til kjølbolt nå, så da skal bolten lages til også er jeg klar til og skru bitene i sammen :yesnod:

Sauser inn bitene med Black Varnish untatt limflater selvfølgelig.

 

Også skal jeg begynne på spantene i dag, lagde den ene malen igår kveld.

Målet er at spantene er ferdig før helga.

 

Legger til at jeg må bruke gran for reparasjon, furu som er tørr nok var ikke så lett og få tak i.

men etter det jeg har lest meg til er ikke forskjellene så store

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du lager der er hva man brukte å kalle 'daumann'. Det var et krokvokst kne (som nevnt over) som gikk slik at det ble boltet/spikret (stor skipsspiker) i stilk og stevn. Noe av hensikten var at daumannen skulle holde kjølplanken og stilken i rett posisjon til hverandre uansett belastning fra ror og vær. Daumannen var på plass lenge før man fant opp motoren. Da motoren kom, boret man hull i daumannen.

 

Slik det blir hos deg nå, vil du mangle dette festet mellom stilk og stevn.

 

En annen ting de gamle gutta pleide å gjøre ved reparasjoner baki der, var som siste finish å koke opp en bøtte kølatjære og tømte nedimellom. Det tettet og støttet godt opp, tok opp vibrasjoner fra propellen. Var kunden blakk, blandet man en bøtte sement og dumpet nedi og pakket godt rundt.

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaring, men håper ikke det jeg har gjort til nå var bortkastet?

Nå har jeg laminert sammen disse bitene, og fått på plass kjølbolten.

Mangler en bolt inn i eller gjennom stevn.

Den gamle bolten står der enda, men den gikk ikke gjennom den biten som jeg kappet vekk.

For den stod igjennom spantene som overlappet hverandre.

 

Ser ikke ut som det er bygd slik som jeg leser i bøkene jeg har, derfor jeg lurer en del :confused:

Link to post
Share on other sites

På det nederste bildet ditt ser du en bolt som sikker ut av stilken, det har vært et av festene for daumannen. Du skal ha en liknenede bolt i kjølplanken.

 

Hvis du nå legger aktre bunnstokk oppå nederste klossen din, og fester denne bunnstokken i bordgangene oppover og i klossen, så har du et støtt sidefeste. Deretter ville jeg lagt et kne av jern mellom bunnstokken og silken for å holde stilken på plass relativt til kjøl/bunnstokk. Deretter hadde jeg dumpet en bøtte sement mellom bunnstokk og stilk/jern for å støtte opp. Men ikke slik at muringen kommer ned i forkant av hullet til propellakslingen. Da har du kastet bort jobben med å lage den øverste klossen. Og det er vel ikke så galt.

Link to post
Share on other sites

Takker så meget Hulda, håper du kan lose meg litt gjennom denne operasjonen.

Stikker ut og lager bunnstokken først så får jeg se om jeg fatter riktig.

 

Legger ved en dårlig strektegning av hvordan dette ser ut til og være bygd opp

 

stevnkjol.jpg

 

Den forsterkningen jeg snakker om er ganske lang, nesten 2 meter.

Ser at jeg ikke klarte og tegne opp den jeg har lagd nå skikkelig, men du skjønner hva jeg mener

Og slik ser det ut akkurat nå, med stikker ut og gjør litt til også legger jeg inn ett bilde etterpå.

 

daumannlimt.jpg

 

 

Ps. Nå skjønte jeg hva du mente, men klossene er allerede limt sammen og skrudd.

Men det er vel egentlig ikke noe i veien og følge rådet ditt alikevel

Må fikse råteskaden i bordet før bunnstokken kan monteres dog

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, slik jeg mente også.

Men slik er det ikke hos meg, men det er nå så.

Så da lager jeg bunnstokken oppå det jeg har gjort til nå, som festes til bordganger og den klossen jeg har lagd.

Deretter fester jeg dette jernet ned i bunnstokk og stevn.

 

Har jeg skjønt det da?

 

Holder det med 10 x 100 mm flattjern?

Og det bør vel være gjennomgående bolter i stevn?

Og så holder det kanskje med 2-4 franske treskruer ned i klossen, ca 100mm lange eller så.

 

Håper på bare JA på disse spørsmålene.

Gjør ikke mere i dag, jeg må finne frem tykkelsehøvelen og den bråker så veldig

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bunnstokken er kappet til, også har jeg skjært ut den delen med råte. Mulig jeg må bytte ett stykke til, men får se hvor dypt råten er.

Når jeg legger inn en ny bit i bordgangen, skal jeg ta høyde for at jeg må dreve? Eller lager jeg den så trang som mulig?

 

bunnstokkbordgang1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...