Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Fikk til slutt på plass den biten i bordgangen også, men jeg har røra noe j"¤%¤ig i dag :crazy:

Lurer på hvor mange jeg har kappet feil, men det gikk til slutt.

Og nå tar jeg morgendagen fri, må få det litt på avstand nå.

 

Gjenstår og høvle ned den biten litt på inn og utsiden, samt feste denne.

Fortsetter på Søndag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har fått opp farten igjen no :flag:

 

Vert nok bra dette her :yesnod:

 

Eit lite spørsmål; korleis er det ein drever (driver?) mellom bordgongane? Bruker ein sånt flatt bånd eller tråd? Bruker du noko spesielt verktøy for å drive det inn (drivjern?) ?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte bomullsdrev på min....og så varmet jeg opp en boks med Farm100 som jeg sauset inn bomullsdrevet med. Det fungerte i alle fall meget godt. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så tjæredrev skal ikkje settast inn med noko, men bomullsdrev skal?

 

Ja...

Bomullsdrev er som "halvferdig" å regne. Tjære er jo nesten som Farm, og med å bruke bomullsdrev sauset inn i Farm, så vil du få fordelene fra drevet og fra Farmen. Blir gjerne litt rimeligere slik, men Farm koster jo litt. Tjæredrevet er ferdig til bruk, og du bør høre med noen som kan dreve før du starter opp...det skal ikke dreves for hardt, eller løst - så få hjelp til å finne følelsen for dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bomullsdrev trenger ikke settes inn med noe, eller ..det spørs litt på hvor det skal brukes hen. Skal det drives imellom dekksplank, så trenger det ikke settes inn med noe som helst, men klart må det være noe over som beskytter drevet.

F.eks linoljekitt eller en eller annen for for natemasse.

 

Skal det brukes i undervannskrog, ville jeg med fordel heller valgt tjæredrev.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Tipper det er farm du har der. Farm lages av Jotun, og kommer i 2 typer, 80 og 100. Den ene er tynnere og mer flytende. Farm er noe klin, og et herk å få av når man skal pusse på skroget, men er fint å ha i natene for å få det tett uten at det presser på bordgangene når det trutner, da blir det bare klemt ut. På min båt har det vært brukt linoljekitt. Sikkert fint så lenge det er mykt, men når det herder er det bare håpløst. Bytter kittet ut med Farm jeg, etterhvert som det løsner og faller ut....

 

edit:

 

Hempel har også et farm liknende produkt, vet jeg. Skulle ikke forundre meg om det er andre også som har noe liknende....

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fekk med meg at det vart sprøtt og dårligt etter nokre år, ja. Det eg lurer på er om det er like mykje klin med det. Men vinduskitt og linoljekitt er vel ikkje nødvendigvis det same, er det vel? Vinduskitt på vindauger heldt seg jo mjukt "heile tida" gjer det ikkje?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Linoljekitt er det samme som de bruker på vinduer. Det holder seg mykt en stund å så begynner den å herde. Herder først en liten hinne på overflaten og er myk inni. Etter ett år er den knallhard og er nesten umulig å få ut hvis du f.eks har den i dekket som natemasse, slik som meg.

 

Det er ikke så klinete med linoljekitt, men hendene dine er jo fettete i 3 dager etterpå og lukter kvalmende olje :)

 

Bastard, det kan hende det er ufortynnet tjære som ligger oppå de gamle drevene dine også, dette ble jo brukt endel i "gamle" dager.

Forresten, fester du det med franske skruer ??? bruker du ikke skipsspiker ? propper du skruene etterpå da ?

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Bastard, det kan hende det er ufortynnet tjære som ligger oppå de gamle drevene dine også, dette ble jo brukt endel i "gamle" dager.

Forresten, fester du det med franske skruer ??? bruker du ikke skipsspiker ? propper du skruene etterpå da ?

 

Ja, bruker skruer jeg. Vet det er juks, men legger drev under skive før jeg skrur helt inn.

Propper også til slutt ja :yesnod:

Nå gidder jeg ikke mere i dag, har skrudd sammen det meste men manglet en stor fransk til den nye bunnstokken.

Fortsetter i morgen selv om det er meldt regnvær.

 

Har blitt noe forsinket dette her, var jo meningen spantene skulle være ferdig denne helga.

Begynner på dem i morgen, og river da også de 2 andre spantene som skal skiftes.

Deretter skal jeg egentlig begynne på dørken, men det spørs om jeg skal få ordnet motoren på plass først.

Mulig det blir trangt og ordne fester til motoren etter at dørken er lagt, men det får isåfall stå sin prøve

 

Nå er det bare og holde på jamt og trutt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...