Jump to content

Kjedelig avslutning av båtsesongen, hit and run....


wilma

Recommended Posts

Var ute en siste tur 20 oktober, skulle ta opp båten samme ettermiddag. Merket med en gang jeg fikk litt fart at båten var tung på styringen og ville dra mot venstre. Dette fant jeg noe rart da forrige tur 7 oktober hadde foregått uten problemer. Da vi tok opp båten så vi at noen har kjørt på båten mens den lå i båsen sin, og har bøyd styrefinnen på motoren ordentlig. Det er også knekt av en bit nederst. Har mistanke til en snekke som ligger noen plasser bortenfor meg, men kan jo ikke bevise noe. Men, det er noen mistenkelige riper på siden av nevnte snekke. Dessuten er det ikke "gjennomgangstrafikk" på stedet, og få båter igjen i havna. Saken er anmeldt, og forsikringen er informert. Men med tanke på båtplassens mange medlemmer og deres erfaringer legger jeg ved noen bilder, https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9390.jpg, https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9384.jpg og https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9365.jpg.

Det vil være interessant å høre deres synspunkter på om skadene på snekka kan være forenelig med skaden på båtmotoren. Motoren var lagt mot høyre når skaden har skjedd, ikke rett opp som på bildene.

Link to post
Det vil være interessant å høre deres synspunkter på om skadene på snekka kan være forenelig med skaden på båtmotoren.

 

Ja kan nok være en sammenheng, men det kan like gjerne ikke være tilfelle, synes ikke dette fungerer som "bevis". Spør i stedet snekke eieren om han har kjennskap til din skade. Sier han nei så er det nok ikke så mye mere du kan gjøre !

 

Har du delen som er slått av ? (ligger vel på bunnen), om det er hvit gelcoat å finne på denne så kan du jo også konfrontere snekkeeieren med dette og se om han forandre mening !

:flag:

Link to post

Ser jo litt mistekelig ut dette. Båten din med motor i opptiltet stilling, stikker vel utenfor båsen så vidt jeg kan forstå.?

Det vil vel ellers være vanskelig å få en slik skade. Du kan vel også sjekke hvor høyt ripene på snekka er i forhold til din motor i opptiltet stilling.

Har ellers lest om båthavner, som ikke tillater å ha "påhengsen" opptiltet p.g.a. trangt mellom utriggerne.

Håper du finner ut av dette. :yesnod:

Link to post

Sannsynligheten er vel stor for at det foholder seg slik du antar, men å få bevist dette uten vitner eller tilståelse kan vel bli vanskelig. Og det er vel også en viss fare for at dette kan komme inn under "hendelig uhell" som den andre båtføreren ikke kan lastes for. I så fall snakker vi nok kanskje om en kaskosak....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Har du snakket med snekkeeier?

 

Nei, vet ikke hvem det er. Kommunen som eier båtplassene hadde ikke lov til å gi meg navnet hans, men en oppsynsmann skulle kontakte vedkommende. Politiet får selvfølgelig også ut informasjon.

 

Jeg har langt flere bilder enn de jeg har lagt ut her, og er også klar over at dette kan være vanskelig å bevise. Må også holde muligheten åpen for at ripene på snekka har en annen historikk. Men det er allikevel en del momenter her som gjør at snekka er spesifikt nevnt i anmeldelsen av skaden: Snekka har plass innefor min båt, det er nesten ingen andre båter i havnen nå, ingen gjennomfart mellom pirene , den veier en del, den har kraftige riper av nyere dato i en høyde som kan passe.

 

Blir vel henlagt med ukjent gjerningsmann, og jeg må ut med 5000,- i egenandel + evt bonustap........

Link to post

Det er tydelig at du er ganske sikker på at muligheten for at det forholder seg slik som du har indikert muligheten av er tilstede? :crazy: Indisiene synes nokså klare å dømme av bilder og beskrivelse.

 

Eller som det heter; Does the bear shit in the woods?

 

Tror jeg ville prøvd å røyke ut denne kaninen! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Sier reglementet noe om slike forhold?

En ting er at politiet henlegger saken, men dersom foreningen har regler for hvordan skader påført andre i foreningen skal håndteres kan man vel se på det.

Kan jo være at han blar opp det som er nødvendig for å reparere din båt hvis han risikerer å bli hevet ut fra båtplassen om han unnlater å gjøre opp for seg. Hva sier oppsynsmannen i båthavna til dette? Er han på din side?

 

Går jo ikke ann å ha en slik "løs kanon" manøvrerende mellom de andre båtene :wink:

 

Forøvrig er en lapp under kalesjen fra "anonymt øyenvitne" med en oppfordring om å gjøre opp for seg for å unngå politianmeldelse en farbar vei :cheers:

Link to post

Jeg stusser litt på at det er så mange riper på snekka, mens det ser ut som om det kun er finnen din som er skadet. Denne ender vel i en spiss og ville vel kanskje laget en dyp ripe?

Uansett kjedelig sak - aluminiumen på finnen er vel ikke så liketil å rette opp uten at den knekker. En god sveiser på alu vil allikevel kanskje kunne fikse på den.

 

mvh tuffff

Link to post

Det er vel hevet over enhver tvil om at dette er forferdelig kjedelig.....,sikkert også for snekkeeieren som sitter med riper i lakken.Hvordan dette skal løses er ikke opp til meg å bestemme,men diplomati er alltid det beste.For alt jeg vet så er det ikke sikkert "snekkemannen" har fått tak i deg-likedan som du ikke i han/hun.

Får håpe dette løser seg uten at noen blir for "skadet"....Lykke til

Link to post
Sier reglementet noe om slike forhold?

 

En kan jo spinne videre på dette og tenke høyt hva om eier av snekka alt har kontaktet sitt forsikringsselskap, hva da?

De vil selvsagt prøve å komme i kontakt med wilma men bryggeeier vil ikke oppgi hvem eier av båtplassen er så da stopper jo det opp :crazy:

 

I neste omgang vil en diskutere forsikringsutbetaling, og hva sier regelverket her!? På sjøen gjelder et såkalt knock for knock prinsipp som fritt oversatt betyr at hver enkelt part i en forsikringssak dekker skade på eget fartøy. Dette med mindre den ene part har opptrett med forsett eller grovt uaktsomt.

 

Dette betyr med andre ord at wilma ikke vill fått dekket noe ting her i en evt forsikringssak utover det hans egen kasko dekker. Bare en liten tanke vekker.

 

 

Kjiipt er det uansett.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Jeg stusser litt på at det er så mange riper på snekka, mens det ser ut som om det kun er finnen din som er skadet.

 

mvh tuffff

 

Snekken som er omtalt her er ikke noe vakkert syn, ser ut som den går for lut og kaldt vann. Det er mange andre skader på den og. Spørsmålet er om den er forsikret i det hele tatt? Men strengt tatt behøver det jo ikke være synderen heller. Men hvis snekken har vært litt ute av kontroll vil jeg jo tro at han kan ha dratt frem og tilbake flere ganger langs motoren min. Snekka har jo ikke baug eller hekk propell, og med aksel og ror er det jo begrenset manovrering hvis han først har truffet meg. Fortøyningene er jo med strekkavlaster, så båten min har sikkert gitt etter litt også. Dette kan jo være forklaring på flere av ripene. Kanskje. :confused: Har anmeldt saken til politi og havnemyndighetene, så nå tror jeg bare at jeg får avvente og se hva som skjer.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Sier reglementet noe om slike forhold?

En ting er at politiet henlegger saken, men dersom foreningen har regler for hvordan skader påført andre i foreningen skal håndteres kan man vel se på det.

Kan jo være at han blar opp det som er nødvendig for å reparere din båt hvis han risikerer å bli hevet ut fra båtplassen om han unnlater å gjøre opp for seg. Hva sier oppsynsmannen i båthavna til dette? Er han på din side?

 

Oppsynsmannen er tilbake på onsdag, skal ringe kommunen i slutten av uken. Da skulle de kontakte snekkeeier. Klart at det beste hadde vært en diplomatisk løsning, men er snekkeeier i samme tilstand som snekka er det vel lite å hente uansett.

Link to post

Hmmmmmm.......

 

Jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville nemlig valgt den kompliserte, vanskelige innfløkte gammeldagse måten å spurt snekkeeieren om han/hun hadde vært uheldig å kjørt borti båten min.

 

Men det er kanskje enklere å fundere over regelverk, mulige hendelsesforløp, defekte gearvaiere, plutselig nordavind, fyllekjøring, fiktive vitner, anonyme lapper, eventuelt manglende forsikringer osv. :rolleyes:

 

Ben Sin

Link to post

Enig med index, selv om du med sikkerhet finner ut at det er snekkeeieren som har forårsaket skaden får du en umulig oppgave i å bevise at han har opptrådt grovt uaktsomt. Han kan hevde at det kom et vindkast, jolle i full fart som han måtte unngå, at han ble distrahert. Kort sagt et hendelig uhell.

Når slikt skjer er det bare å betale og forsøke å glemme det. Risikoen for at man opplever noe lignende igjen er svært liten.

Link to post
Hmmmmmm.......

 

Jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville nemlig valgt den kompliserte, vanskelige innfløkte gammeldagse måten å spurt snekkeeieren om han/hun hadde vært uheldig å kjørt borti båten min.

 

Ben Sin

 

Som nevnt tidligere i denne tråden, jeg får ikke opplyst av kommunen hvem som disponerer denne båtplassen, det får derimot politiet. Så nå overtar øvrigheta, jeg oppholder meg ikke til daglig i det fylket båthavnen befinner seg i, og har dermed liten mulighet til å sitte og vente på snekkeeieren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...