wilma Startet 23.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2007 Var ute en siste tur 20 oktober, skulle ta opp båten samme ettermiddag. Merket med en gang jeg fikk litt fart at båten var tung på styringen og ville dra mot venstre. Dette fant jeg noe rart da forrige tur 7 oktober hadde foregått uten problemer. Da vi tok opp båten så vi at noen har kjørt på båten mens den lå i båsen sin, og har bøyd styrefinnen på motoren ordentlig. Det er også knekt av en bit nederst. Har mistanke til en snekke som ligger noen plasser bortenfor meg, men kan jo ikke bevise noe. Men, det er noen mistenkelige riper på siden av nevnte snekke. Dessuten er det ikke "gjennomgangstrafikk" på stedet, og få båter igjen i havna. Saken er anmeldt, og forsikringen er informert. Men med tanke på båtplassens mange medlemmer og deres erfaringer legger jeg ved noen bilder, https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9390.jpg, https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9384.jpg og https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9562/img_9365.jpg. Det vil være interessant å høre deres synspunkter på om skadene på snekka kan være forenelig med skaden på båtmotoren. Motoren var lagt mot høyre når skaden har skjedd, ikke rett opp som på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Det vil være interessant å høre deres synspunkter på om skadene på snekka kan være forenelig med skaden på båtmotoren. Ja kan nok være en sammenheng, men det kan like gjerne ikke være tilfelle, synes ikke dette fungerer som "bevis". Spør i stedet snekke eieren om han har kjennskap til din skade. Sier han nei så er det nok ikke så mye mere du kan gjøre ! Har du delen som er slått av ? (ligger vel på bunnen), om det er hvit gelcoat å finne på denne så kan du jo også konfrontere snekkeeieren med dette og se om han forandre mening ! Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Kjett når slikt skjer Litt possetivt att det er når sesongen er slutt da. Tror du får vansker med å bevise noe, men det er dritt når folk ikke kan legge igjen en beskjed om hva som har skjedd Håper det går bra for deg Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
chagall Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Ser jo litt mistekelig ut dette. Båten din med motor i opptiltet stilling, stikker vel utenfor båsen så vidt jeg kan forstå.? Det vil vel ellers være vanskelig å få en slik skade. Du kan vel også sjekke hvor høyt ripene på snekka er i forhold til din motor i opptiltet stilling. Har ellers lest om båthavner, som ikke tillater å ha "påhengsen" opptiltet p.g.a. trangt mellom utriggerne. Håper du finner ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har du snakket med snekkeeier? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
index Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Sannsynligheten er vel stor for at det foholder seg slik du antar, men å få bevist dette uten vitner eller tilståelse kan vel bli vanskelig. Og det er vel også en viss fare for at dette kan komme inn under "hendelig uhell" som den andre båtføreren ikke kan lastes for. I så fall snakker vi nok kanskje om en kaskosak.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har du snakket med snekkeeier? Nei, vet ikke hvem det er. Kommunen som eier båtplassene hadde ikke lov til å gi meg navnet hans, men en oppsynsmann skulle kontakte vedkommende. Politiet får selvfølgelig også ut informasjon. Jeg har langt flere bilder enn de jeg har lagt ut her, og er også klar over at dette kan være vanskelig å bevise. Må også holde muligheten åpen for at ripene på snekka har en annen historikk. Men det er allikevel en del momenter her som gjør at snekka er spesifikt nevnt i anmeldelsen av skaden: Snekka har plass innefor min båt, det er nesten ingen andre båter i havnen nå, ingen gjennomfart mellom pirene , den veier en del, den har kraftige riper av nyere dato i en høyde som kan passe. Blir vel henlagt med ukjent gjerningsmann, og jeg må ut med 5000,- i egenandel + evt bonustap........ Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Er ikke snekken registrert? Da tar det 2 min å finne eier med å ringe redningsselskpet. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Er ikke snekken registrert? Da tar det 2 min å finne eier med å ringe redningsselskpet. La faktisk ikke merke til noen registrering. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har ellers lest om båthavner, som ikke tillater å ha "påhengsen" opptiltet p.g.a. trangt mellom utriggerne. Ja, du bør sjekke dette i reglementet for havnen først. Kanskje du blir ansvarlig for snekkas skader istedet. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Ja, du bør sjekke dette i reglementet for havnen først.Kanskje du blir ansvarlig for snekkas skader istedet. Ingen slik regel i vårt reglement. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Dersom misstanken din er stor kan du legge en lapp på denne snekka og be han kontakte deg. På den lappen kan du formulere deg slik at det kan missforstås i retning av at du har vitner som har tipset deg. Kanskje det kan "røyke" synderen ut. Redigert 23.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mouche Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Det er tydelig at du er ganske sikker på at muligheten for at det forholder seg slik som du har indikert muligheten av er tilstede? Indisiene synes nokså klare å dømme av bilder og beskrivelse. Eller som det heter; Does the bear shit in the woods? Tror jeg ville prøvd å røyke ut denne kaninen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Sier reglementet noe om slike forhold? En ting er at politiet henlegger saken, men dersom foreningen har regler for hvordan skader påført andre i foreningen skal håndteres kan man vel se på det. Kan jo være at han blar opp det som er nødvendig for å reparere din båt hvis han risikerer å bli hevet ut fra båtplassen om han unnlater å gjøre opp for seg. Hva sier oppsynsmannen i båthavna til dette? Er han på din side? Går jo ikke ann å ha en slik "løs kanon" manøvrerende mellom de andre båtene Forøvrig er en lapp under kalesjen fra "anonymt øyenvitne" med en oppfordring om å gjøre opp for seg for å unngå politianmeldelse en farbar vei Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Jeg stusser litt på at det er så mange riper på snekka, mens det ser ut som om det kun er finnen din som er skadet. Denne ender vel i en spiss og ville vel kanskje laget en dyp ripe? Uansett kjedelig sak - aluminiumen på finnen er vel ikke så liketil å rette opp uten at den knekker. En god sveiser på alu vil allikevel kanskje kunne fikse på den. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 det som kan ha skjedd er at gearwiren til snekka har røket dette har skjedd på vår og då bakke vi rett inn i båten på andre sida, heldigvis var det en saga 315 og den er jo flat med badeplattform bakpå, var bare å bytte wiren igjen ;) så du kan nok gå bort og kreve en historie av eiern hvis du møter han. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Det er vel hevet over enhver tvil om at dette er forferdelig kjedelig.....,sikkert også for snekkeeieren som sitter med riper i lakken.Hvordan dette skal løses er ikke opp til meg å bestemme,men diplomati er alltid det beste.For alt jeg vet så er det ikke sikkert "snekkemannen" har fått tak i deg-likedan som du ikke i han/hun. Får håpe dette løser seg uten at noen blir for "skadet"....Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Sier reglementet noe om slike forhold? En kan jo spinne videre på dette og tenke høyt hva om eier av snekka alt har kontaktet sitt forsikringsselskap, hva da? De vil selvsagt prøve å komme i kontakt med wilma men bryggeeier vil ikke oppgi hvem eier av båtplassen er så da stopper jo det opp I neste omgang vil en diskutere forsikringsutbetaling, og hva sier regelverket her!? På sjøen gjelder et såkalt knock for knock prinsipp som fritt oversatt betyr at hver enkelt part i en forsikringssak dekker skade på eget fartøy. Dette med mindre den ene part har opptrett med forsett eller grovt uaktsomt. Dette betyr med andre ord at wilma ikke vill fått dekket noe ting her i en evt forsikringssak utover det hans egen kasko dekker. Bare en liten tanke vekker. Kjiipt er det uansett. Redigert 23.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Jeg stusser litt på at det er så mange riper på snekka, mens det ser ut som om det kun er finnen din som er skadet. mvh tuffff Snekken som er omtalt her er ikke noe vakkert syn, ser ut som den går for lut og kaldt vann. Det er mange andre skader på den og. Spørsmålet er om den er forsikret i det hele tatt? Men strengt tatt behøver det jo ikke være synderen heller. Men hvis snekken har vært litt ute av kontroll vil jeg jo tro at han kan ha dratt frem og tilbake flere ganger langs motoren min. Snekka har jo ikke baug eller hekk propell, og med aksel og ror er det jo begrenset manovrering hvis han først har truffet meg. Fortøyningene er jo med strekkavlaster, så båten min har sikkert gitt etter litt også. Dette kan jo være forklaring på flere av ripene. Kanskje. Har anmeldt saken til politi og havnemyndighetene, så nå tror jeg bare at jeg får avvente og se hva som skjer. Redigert 23.Oktober.2007 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Sier reglementet noe om slike forhold?En ting er at politiet henlegger saken, men dersom foreningen har regler for hvordan skader påført andre i foreningen skal håndteres kan man vel se på det. Kan jo være at han blar opp det som er nødvendig for å reparere din båt hvis han risikerer å bli hevet ut fra båtplassen om han unnlater å gjøre opp for seg. Hva sier oppsynsmannen i båthavna til dette? Er han på din side? Oppsynsmannen er tilbake på onsdag, skal ringe kommunen i slutten av uken. Da skulle de kontakte snekkeeier. Klart at det beste hadde vært en diplomatisk løsning, men er snekkeeier i samme tilstand som snekka er det vel lite å hente uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hmmmmmm....... Jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville nemlig valgt den kompliserte, vanskelige innfløkte gammeldagse måten å spurt snekkeeieren om han/hun hadde vært uheldig å kjørt borti båten min. Men det er kanskje enklere å fundere over regelverk, mulige hendelsesforløp, defekte gearvaiere, plutselig nordavind, fyllekjøring, fiktive vitner, anonyme lapper, eventuelt manglende forsikringer osv. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Enig med index, selv om du med sikkerhet finner ut at det er snekkeeieren som har forårsaket skaden får du en umulig oppgave i å bevise at han har opptrådt grovt uaktsomt. Han kan hevde at det kom et vindkast, jolle i full fart som han måtte unngå, at han ble distrahert. Kort sagt et hendelig uhell. Når slikt skjer er det bare å betale og forsøke å glemme det. Risikoen for at man opplever noe lignende igjen er svært liten. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hmmmmmm....... Jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville nemlig valgt den kompliserte, vanskelige innfløkte gammeldagse måten å spurt snekkeeieren om han/hun hadde vært uheldig å kjørt borti båten min. Ben Sin Som nevnt tidligere i denne tråden, jeg får ikke opplyst av kommunen hvem som disponerer denne båtplassen, det får derimot politiet. Så nå overtar øvrigheta, jeg oppholder meg ikke til daglig i det fylket båthavnen befinner seg i, og har dermed liten mulighet til å sitte og vente på snekkeeieren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Av nysgjerrighet, er det dypt under båten din? Har du noen mulighet til å finne den avbrutte biten ved hjelp av vannkikkert? Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Av nysgjerrighet, er det dypt under båten din? Har du noen mulighet til å finne den avbrutte biten ved hjelp av vannkikkert? Lurer på om det er ca 6 m. Tanken har streifet meg, men greier absolutt ikke å se noe uten vannkikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.