Jump to content

Fri Bastøya !

oslofjord

Bør Bastøya-fengselet flytte ?  

80 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Gledens budskap er at almuen nå skal kunne ta fengsels-båten fra Horten til bastøya: Åpner Bastøya for alle

Dog er det vel best å flytte de 115 kriminelle fra øya hvis Bastøy virkelig skal frigjøres for almuen.

bastoe.jpg

Jeg er sikkert full av fordommer men jeg tror jeg vil ha problemer med å slappe av på stranden med lukkede øyne, mens barna plukker blomster alene i skogen, GPSen står lett synlig i båten og fruen solen seg toppløs.....hvis jeg vet at 115 kriminelle med mellomlange og lange straffer soner under frie forhold på samme øy.

Fengeselet sier selv at de disponerer hele øya selv om noe på papiret er friareal : Bastøy fengsel disponerer i realiteten hele øya selv om nordre del med badestranden Nordbukta har status som friområde og enkelte strandsoner er åpne for begrenset allmenn ferdsel. (http://www.bastoyfengsel.no/) Jeg ønsker ikke å være prøvekanin for å se om de er de er klare for samfunnet: "Bastøy fengsel er i utgangspunket en utslusningsanstalt for innsatte med lange og mellomlange dommer".

Det fornuftigste er vel å bygge opp et nytt fengselstilbud for de 115 insatte et sted i indre Østlandet....for plass hare vi nok av i Norge, men akkurat kyst og øyer i Oslofjorden er det mangel på.

En øy uten kriminelle kunne hatt flott marina og besøkshavn innen snekke-helge-avtand fra byer langs hele Oslofjorden. Det kunne vert arrangert speiderleir for tusener på øya. Campingplass uten campingvogner kunne det også vært plass til. Naturligvis med hurtigbåtforbindelse til Oslo, Drøbak, Moss, Tønsberg, Horten og Drammen. Dette er den eneste store øya uten bilforbindelse i "midtre" Oslofjord (mellom Håøya og Hankø)

Høgskolen på Ås eller andre kan ta over landbruksdelen.

I artikkelen skisseres problemer med å kombinere insatte og turister som bla personvernhensyn så da bør vel de insatte vike plass.

Spørsmålet er om 115 personers behov straff med sjøutsikt er viktigere enn millioner menneskers behov for rekreasjon.

Har selv bare passert øya og hverken sonet eller besøkt øya med egen båt....er det folk i forumet som kjenner øya og som kan komme med inspill sett med et båtperspektiv.

Jeg må presisere at dette ikke er ment å være et kriminalpolitisk inlegg, men når millionærer tvinges til å slippe til almenheten, bør vel også insatte vike for allemansretten. Og hvis kombinasjonen av insatte og fri ferdsel er problematisk bør de insatte flytte.

Kjør debatt !

Redigert av salt (see edit history)

Jeg ser ikke noe problem å være på øya samtidig som de soner der..

Det er tross alt som det sies en utslusingsanstalt, de tilbringer den siste tiden før de slipper ut på Bastøya.

Nå kjenner jeg også en del mennesker som enten har vært eller er i tungt belastede miljøer, jeg er like trygg med de som jeg er med mannen i gata..

Den eneste forskjellen her er jo at du faktisk VET at de har gjort noe galt, og det er sånn sett lettere å vite hvordan man skal forholde seg til dem.

Nå er jeg ikke den som liker å "sy puter under armene" til folk som har begått en forbrytelse, men jeg tror at med en haug båtfolk rundt på øya med sine pils og ankerdrammer kan skade de innsatte. Etter som jeg har forstått er dette fanger som er ferdig med sin soning i andre institusjoner og er inne i en "myk" overgang til det vanlige liv utenfor murene. Og også, etter hva jeg har hørt og lest, er dette et prosjekt som gir liten tilbakefallsprosent blandt de som er innom. Og det er vel noe som vi alle ønsker?

Så la oss nå ikke forkludre dette opplegget som faktisk ser ut til å fungere etter sin hensikt ved å oversvømme øya. Det er da nok andre steder vi kan dra til med båtene våre. Men selvfølgelig, kanskje opplegget kunne bli enda bedre med oss "vanlige folk" rotende rundt på øya? Jeg tror ikke det. Et opplegg som fungerer så bra som det gjør, bør ikke rotes med.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå tror ikke jeg, LarsH at det blir mange båter som legger til på Bastøya. Etter det lille jeg vet om øya så er det svært grunt og derav vanskelig å komme i land der. Det er vel helst badegjester fra Horten og omegn som tar ferja ut til øya. Selvsagt kan disse også ta med seg fristelser til de innsatte, men jeg mener og tror at de innsatte der ute er så nære frisoning som man kan tenke seg, så de tar nok ansvar for egne handlinger vil jeg tro.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er det noen som har konkrete erfaringer med å bruke Bastøya som uthavn for overnatting eller dagsbesøk ?

Er det restriksjoner for tenning av bål eller annet fordi det er et fengsel der ? Er det bra å fortøye (langgrunt/vind/bølger?) Er det badebøyer som gjør det ulovlig å legge til nær stranden ? Er det trangt om plassen som i mange andre uthavner ? Finnes det noe kiosk eller annet utsalgsted der ?

Stranden på bildet ser jo fabelaktig ut..i hvertfall sammenlignet med mange "skifer-strender" lenger inn i fjorden.

Redigert av salt (see edit history)
Nå tror ikke jeg, LarsH at det blir mange båter som legger til på Bastøya.
OK, jeg skrev båter, men mente egentlig mennesker, enten de komm med egen båt eller med ferjen
Det er vel helst badegjester fra Horten og omegn som tar ferja ut til øya. Selvsagt kan disse også ta med seg fristelser til de innsatte
Mente ikke å gjøre en stor sak av fristelsene (øl og ankerdram), men heller det at det overhode kommer mye(?) mennesker utenfra som kan forstyrre opplegget (som fungerer) med en myk overgang til friheten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bastoeya.jpg

bastoeya_stort.jpg

Her et stort område med Horten til venstre og en snutt av Jeløya øverst til høyre.

Slik ser forholdene ut rundt Bastøya. Hit ble jeg truet mange ganger av mine foreldre dersom jeg ikke oppførte meg pent. Den gangen var det barnehjem der ute for uskikkelige gutter. :headbang:

Tine III og Gerhard vet sikkert mer om forholdene rundt øya. (De er jo Hortensgutter)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er ofte på Bastøya ! Vi ligger på svai i Bastøybukta (i nord). Det er en brygge her, men det er altfor grunt til "å kunne brukes til noe". Bukta er langrunn og har fin sandbunn.

Bastøbukta og Bastøkalven (odden i nord) er friområder som båtfolket kan benytte.

Det som det er snakk om nå er å åpne fergen til fengselet på Bastøya for alle. I den forbindelse må det frigjøres litt areal til for å kunne gå mellom fergen og friområdet. Det er altså, slik jeg har forstått det, ikke snakk om å frigi noe særlig mer areal, bare gjøre det som er friområde tilgjengelig for folk uten båt.

Når vi er der ser vi aldri noen fanger. Det hender at det kjører en bil forbi, som jeg antar er vakter som streifer rundt. Vi er heller ikke redde for å gå i land. Jeg sender gjerne kone og barn i forveien, hvis jeg har noe å gjøre i båten, uten å tenke på fanger. Jeg har hørt rykter om at det har blitt tatt joller der for mange år siden, med vet ikke om det stemmer.

"Frigjøring" av Bastøya er et skritt i riktig retning, men ingenting vi, båtfolket, tjener på i første omgang.

Gerhard

En øy uten kriminelle kunne hatt flott marina og besøkshavn innen snekke-helge-avtand fra byer langs hele Oslofjorden.

Er det folk på et sted, er det sikkert kriminelle også. Så "en øy uten kriminelle" kan lett være en illusjon :-\.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...