Jump to content

Sabb 2G, kanter i cylinderforinger


Klintan

Recommended Posts

Hei folkens,

 

jeg er virkelig nybegynner i motorenes verlden! Nå pröver jeg at forsiktig nerme mig en Sabb 2G -71. Har akkurat fått av toppene og da fant jeg at cylinderforinge har vendekanter (så kaller vi det i Sverige jeg håper det er forståelig).

Er dette alvorlig - må jeg skifte foringer og stempelringer eller kan motoren gå gott ändå?

Den ene toppen er litt skrovlig men den andre er slett og pen.

Hvordan kommer seg dette og vad blir konsekvense for motoren?

Dette går meg over hodet - har noen erfaring av dette og kan gi meg noen gode råd?

Har ikke laert meg at lasste op bilder ennå, får eventuellt komme att med det.

Link to post
Share on other sites

Er det kanten pila peker på du mener?

vendekant.jpg

Foringa er originalt 90 mm i diameter, og i manualen for Sabb 2G/2J regnes den som utslitt når den passerer 90,25 mm. Foringa på bildet er fra en 2G jeg holder på med. Denne hadde godt merkbar kant, men målte kun 90,16 mm. For å måle dette trenger du et micrometer for innvendige mål. Du må da måle helt oppunder kanten da det er her slitasjen er størst. Dersom det var denne kanten du mente og slitasjen ikke er for stor, + at foringene ikke er revet, kan du godt bruke dem.

 

I følge den samme manualen linken ovenfor pekte til, regnes stempelringene for utslitte dersom de gaper mer enn 2 mm når de er nedsatt i foringene.

 

Jeg vet ikke hva du mener med "skrovig", men for å unngå lekkasjer bør jo toppene være slette. Ellers kan du jo ta en titt i denne tråden .

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.