Klintan Startet 24.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2007 Hei folkens, jeg er virkelig nybegynner i motorenes verlden! Nå pröver jeg at forsiktig nerme mig en Sabb 2G -71. Har akkurat fått av toppene og da fant jeg at cylinderforinge har vendekanter (så kaller vi det i Sverige jeg håper det er forståelig). Er dette alvorlig - må jeg skifte foringer og stempelringer eller kan motoren gå gott ändå? Den ene toppen er litt skrovlig men den andre er slett og pen. Hvordan kommer seg dette og vad blir konsekvense for motoren? Dette går meg over hodet - har noen erfaring av dette og kan gi meg noen gode råd? Har ikke laert meg at lasste op bilder ennå, får eventuellt komme att med det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hengefjes Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 (redigert) Er det kanten pila peker på du mener? Foringa er originalt 90 mm i diameter, og i manualen for Sabb 2G/2J regnes den som utslitt når den passerer 90,25 mm. Foringa på bildet er fra en 2G jeg holder på med. Denne hadde godt merkbar kant, men målte kun 90,16 mm. For å måle dette trenger du et micrometer for innvendige mål. Du må da måle helt oppunder kanten da det er her slitasjen er størst. Dersom det var denne kanten du mente og slitasjen ikke er for stor, + at foringene ikke er revet, kan du godt bruke dem. I følge den samme manualen linken ovenfor pekte til, regnes stempelringene for utslitte dersom de gaper mer enn 2 mm når de er nedsatt i foringene. Jeg vet ikke hva du mener med "skrovig", men for å unngå lekkasjer bør jo toppene være slette. Ellers kan du jo ta en titt i denne tråden . Redigert 24.Oktober.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Hei Hengefjes og takk for det! Akkurat denne kanten er det og jeg ska pröve at finne meg en micrometer. Det blir spennende. Återkommer da jeg vet mere - og det blir sikkert mere at spörre om. Deilig at ha noen at henvende seg til! Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Powerline Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Hei. Vil berre legge til, det er ikkje noko lurt å skifte stempelringane og sette dei i gamle foringar uten å hone dei. Har prøvd dette på fleire motorer. Blir ikkje noko spesielt bra. Kvifor demonterar du motoren då? Dersom du seier den eine toppen er heilt rein, så tyder dette på at det kan vere vann inne i bildet her. Kan til dømes komme frå: sprekt topp (skjelden), sprekk i foringen eller vannlekasje lyddemper. mvh "Powerline" Redigert 25.Oktober.2007 av Powerline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Takk for det svaret Powerline - jeg laerer bestandig! Nå har jeg målt foringene og di er altfor slitne - 9.28 ca. Jeg vil forske litt i dette med lyddemperen og vann, men akkurat nå virker det som om denne motoren blir altfor kostbar at sette i stand. (Har ikke helt gitt op håpet enda.) Foringer kan jeg vel tenke meg at kjöpe nye, jeg tenker de koster ca 5000 svenske kr - men at skifte en topp blir veldig dyrt. Og det må ju skiftes ringer og pakninger dessuten... Ikke helt enkelt dette med gamle motorer, saerlig ikke når en amatör aer i farta! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Er du sikker på at ikke noen har boret opp sylinderen før ditt eie? Syntes det hørtes drastisk mye ut for et vanlig stempel?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Hei Sleipner! Rödmer litt nå, skrev feil, målet er 90.28, men det er måske mye nokk? Målte nerover også og der var det faktiskt 90.05 så den er sikkert ikke boret op! Takk for inlegg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Det er nok litt for mye... Merkelig at sylinderen er mer slitt ved toppen... Du må nok ha ny foring(er) tenker jeg.. Ser stemplene greie ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Her er det deler til Sabb http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=321&page=3 MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
hengefjes Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 At foringene slites mer mot toppen er kanskje merkelig, men helt vanlig. Mot toppen er jo trykket vesentlig høyere enn lengre ned, temperaturen er vel også høyere oppe i sylinderen, -jo varmere metallet er, dess mykere er det. Det er jo mot toppen av sylinderen at alt "arbeidet" skjer. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Her er det deler til Sabb http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=321&page=3MvhBjørn Noen samler vet du... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Det er nok litt for mye... Merkelig at sylinderen er mer slitt ved toppen... Det er ikke merkelig i det hele tatt... Stempelringene sitter på toppen av stempelet (enkelte motorer har ringer lengre nede også men uten å kjenne den aktuelle motorern i det hele tatt gjetter jeg på at den ikke har det) Det betyr at når stempelet beveger seg opp og ned i sylinderen, vil ringene skrape i den øverste delen av sylinderen. I tillegg vil stempelet vippe fra side til side avhengig av om det går opp eller ned. Hvis man skal finne opprinnelig dimensjon skal man derfor måle diameteren på foringen i bunnen og i lengderetningen på motoren (hvis jeg forklarer meg forståelig). Der er det minst slitasje. En sylinder slites urund over tid. Det ligger en tynn oljefilm på sylinderveggen som ringene glir på (vi snakker på molekylnivå her). På øvre og nedre dødpunkt stopper stempelet opp ett microsekund eller to før det snur og begynner å gå andre veien. I det øyeblikket kan stempelringen klemme bort de mellomliggende molekylene, og foring og ringer møtes metall mot metall ett kort øyeblikk. Det at foring og ringer møtes ett kort øyeblikk medfører at foringen blir mer slitt på de to vendepunktene enn i resten av foringen i mellom vendepunktene. Det øvre vendepunktet vil i tillegg være mer slitt enn det nedre da forbrenningen i sylinderen fjerner ytterligere oljefilm i den øvre del av sylinderen, mens nedre er bedre beskyttet i så måte. Dette var vanlig før med de tildels mye dårligere smøreoljene som ble brukt i forhold til dagens produkter. Det kommer sikkert en ekspert og forklarer forskjellen mer viteskapelig. Dersom man bruker moderne olje vil dette med vendepunkter nærmest ikke eksistere. Det er grunnen til at bilmotorer i gamle dager måtte overhales hver 30-40 000 km, mens de i dag fint kan rusle 1 000 000 km før man trenger å borre sylindere (her kan det forekomme forskjeller fra merke til merke ) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
hengefjes Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Hmmm... ikke rart man blir hekta på dette forumet, - her lærer man hele tiden Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Hmmm... ikke rart man blir hekta på dette forumet, - her lærer man hele tiden Ja, og det er det som er så fint med det! Tusen takk for god forklaring Honduras! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Tusen hjertlig takk till alle dere som diskuterer disse tingene! Helt enig: dette er ett vidunderlig forum... Men Hasla 26 - er den "adressen" helt riktig - prövd den flere ganger men kommer ikke in. Har snakket litt med ett verksted for at få prisopgaver - foringer koster ca 7000 svenske riksdaler...(for to) Betreffende toppen sa han at det burde vare mulig att slipe den och frese ner ventilsete tilsvarende mye - ska spörre videre om det. Ellers spackla med metallspackel og slipe jevnt. Vad anser dere om dette? Han var og inne på at det var vann/glykol som var grunnen til skaden på toppen. Dette er da rene detektivjobbet! (morsomt!) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 (redigert) Hei Klintan! Finn adresser som ser slik ut ; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=321&page=3 Hvor man bare får fram ett hvitt vindu må man klippe bort litt tekst fra.. Klipp vekk alt som står bak finnkoden, slik : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11480530 Den fungerer Redigert 31.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 (redigert) Prøv denne linken, det er til samme annonse Da fikk du dobbelt opp Redigert 31.Oktober.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Takk! Da gikk det bedre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Jeg ville ha slipt toppen, og så frest ned ventilene tilsvarende. Har ikke noe stor tro på kjemisk metall til dette. Hva jeg ville ha gjort med sylindrene er jeg mer usikker på. Nye foringer er nok det beste, men som du sier rimelig dyrt. Tror nesten at jeg heller ville ha honet dem opp, og montert nye stempelringer. Ikke akkurat som nytt, men høyst sannsynlig mye bedre enn den var før. Jeg gjorde dette på en veteranbil jeg hadde tidligere (riktignok bensinmotor): Slipte vekk slitekantene med drill og sliperondell, honet opp sylindrene og monterte nye ringer. Kompresjonen ble bra, ikke noe oljeforbruk og den går etter det jeg kjenner til fortsatt fint! Og denne jobben ble gjort for nesten 20 år siden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Jeg ville ha slipt toppen, og så frest ned ventilene tilsvarende. Har ikke noe stor tro på kjemisk metall til dette. Hva jeg ville ha gjort med sylindrene er jeg mer usikker på. Nye foringer er nok det beste, men som du sier rimelig dyrt. Tror nesten at jeg heller ville ha honet dem opp, og montert nye stempelringer. Ikke akkurat som nytt, men høyst sannsynlig mye bedre enn den var før. Jeg gjorde dette på en veteranbil jeg hadde tidligere (riktignok bensinmotor): Slipte vekk slitekantene med drill og sliperondell, honet opp sylindrene og monterte nye ringer. Kompresjonen ble bra, ikke noe oljeforbruk og den går etter det jeg kjenner til fortsatt fint! Og denne jobben ble gjort for nesten 20 år siden... Dette er nok verdt et forsøk ihvertfall. Jeg ville nok ha prøvd det før jeg skulle ha komt med 14k for 2stk nye foringer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 **foringer koster ca 7000 svenske riksdaler...(for to) Kjenner ikke til motoren men..... hvor avanserte er sylinderforingene på disse ?? Bestilte et par spesial foringer direkte ifra Advancedsleeve ( ifra statene ) for ei tid tilbake, de kom på $72.26 pr stk..... Var veldig enkle, men tror de var på ca samme dimensjon som de det er snakk om her O.D =3,665" Lenght 5,5" For 3.375" bore Burde ikke vært så vanskelig å få tatt noen mål og sent dem en prisforespørsel ?? og med dagen dollar kurs , hadde kanskje vært flere som var hadde lyst på noen også......virker som om det er mange som pusler med disse motorene. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Jeg har nok litt tungt for meg... Jeg mente 7000 for 2 foringer! aAt hone cylindrene var et intressant forslag. ska lure litt på dette og begynne med at finne noen som kan hjelpe meg med toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Klintan Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 En kort rapport fra jobben med 2G-n: toppene har blitt levert til et verksted som har funnet at den ene har en sprekk. Det var ille, nå stanser alt arbeid med motoren til det at jeg kan finne en brukt topp i bra stand. Det viste seg at sprekken var grunnen til att den ene toppen var så ojevn, det var vann som kommit in fra sprekken. Kommer tillbake med flere rapporter. Har hatt god hjelp av alle dere så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.