Jump to content

Sabb 2G, kanter i cylinderforinger


Klintan

Recommended Posts

Hei folkens,

 

jeg er virkelig nybegynner i motorenes verlden! Nå pröver jeg at forsiktig nerme mig en Sabb 2G -71. Har akkurat fått av toppene og da fant jeg at cylinderforinge har vendekanter (så kaller vi det i Sverige jeg håper det er forståelig).

Er dette alvorlig - må jeg skifte foringer og stempelringer eller kan motoren gå gott ändå?

Den ene toppen er litt skrovlig men den andre er slett og pen.

Hvordan kommer seg dette og vad blir konsekvense for motoren?

Dette går meg over hodet - har noen erfaring av dette og kan gi meg noen gode råd?

Har ikke laert meg at lasste op bilder ennå, får eventuellt komme att med det.

Link to post
Share on other sites

Er det kanten pila peker på du mener?

vendekant.jpg

Foringa er originalt 90 mm i diameter, og i manualen for Sabb 2G/2J regnes den som utslitt når den passerer 90,25 mm. Foringa på bildet er fra en 2G jeg holder på med. Denne hadde godt merkbar kant, men målte kun 90,16 mm. For å måle dette trenger du et micrometer for innvendige mål. Du må da måle helt oppunder kanten da det er her slitasjen er størst. Dersom det var denne kanten du mente og slitasjen ikke er for stor, + at foringene ikke er revet, kan du godt bruke dem.

 

I følge den samme manualen linken ovenfor pekte til, regnes stempelringene for utslitte dersom de gaper mer enn 2 mm når de er nedsatt i foringene.

 

Jeg vet ikke hva du mener med "skrovig", men for å unngå lekkasjer bør jo toppene være slette. Ellers kan du jo ta en titt i denne tråden .

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil berre legge til, det er ikkje noko lurt å skifte stempelringane og sette dei i gamle foringar uten å hone dei. Har prøvd dette på fleire motorer. Blir ikkje noko spesielt bra. Kvifor demonterar du motoren då? Dersom du seier den eine toppen er heilt rein, så tyder dette på at det kan vere vann inne i bildet her. Kan til dømes komme frå: sprekt topp (skjelden), sprekk i foringen eller vannlekasje lyddemper.

 

mvh

"Powerline"

Redigert av Powerline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det svaret Powerline - jeg laerer bestandig!

Nå har jeg målt foringene og di er altfor slitne - 9.28 ca. Jeg vil forske litt i dette med lyddemperen og vann, men akkurat nå virker det som om denne motoren blir altfor kostbar at sette i stand. (Har ikke helt gitt op håpet enda.)

Foringer kan jeg vel tenke meg at kjöpe nye, jeg tenker de koster ca 5000 svenske kr - men at skifte en topp blir veldig dyrt. Og det må ju skiftes ringer og pakninger dessuten...

Ikke helt enkelt dette med gamle motorer, saerlig ikke når en amatör aer i farta!

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt for mye... Merkelig at sylinderen er mer slitt ved toppen...

 

Det er ikke merkelig i det hele tatt... Stempelringene sitter på toppen av stempelet (enkelte motorer har ringer lengre nede også men uten å kjenne den aktuelle motorern i det hele tatt gjetter jeg på at den ikke har det)

Det betyr at når stempelet beveger seg opp og ned i sylinderen, vil ringene skrape i den øverste delen av sylinderen.

 

I tillegg vil stempelet vippe fra side til side avhengig av om det går opp eller ned. Hvis man skal finne opprinnelig dimensjon skal man derfor måle diameteren på foringen i bunnen og i lengderetningen på motoren (hvis jeg forklarer meg forståelig). Der er det minst slitasje. En sylinder slites urund over tid.

 

Det ligger en tynn oljefilm på sylinderveggen som ringene glir på (vi snakker på molekylnivå her). På øvre og nedre dødpunkt stopper stempelet opp ett microsekund eller to før det snur og begynner å gå andre veien. I det øyeblikket kan stempelringen klemme bort de mellomliggende molekylene, og foring og ringer møtes metall mot metall ett kort øyeblikk.

Det at foring og ringer møtes ett kort øyeblikk medfører at foringen blir mer slitt på de to vendepunktene enn i resten av foringen i mellom vendepunktene. Det øvre vendepunktet vil i tillegg være mer slitt enn det nedre da forbrenningen i sylinderen fjerner ytterligere oljefilm i den øvre del av sylinderen, mens nedre er bedre beskyttet i så måte.

 

Dette var vanlig før med de tildels mye dårligere smøreoljene som ble brukt i forhold til dagens produkter. Det kommer sikkert en ekspert og forklarer forskjellen mer viteskapelig.

Dersom man bruker moderne olje vil dette med vendepunkter nærmest ikke eksistere. Det er grunnen til at bilmotorer i gamle dager måtte overhales hver 30-40 000 km, mens de i dag fint kan rusle 1 000 000 km før man trenger å borre sylindere (her kan det forekomme forskjeller fra merke til merke :wink: )

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertlig takk till alle dere som diskuterer disse tingene!

Helt enig: dette er ett vidunderlig forum...

 

Men Hasla 26 - er den "adressen" helt riktig - prövd den flere ganger men kommer ikke in.

 

Har snakket litt med ett verksted for at få prisopgaver - foringer koster ca 7000 svenske riksdaler...(for to)

Betreffende toppen sa han at det burde vare mulig att slipe den och frese ner ventilsete tilsvarende mye - ska spörre videre om det. Ellers spackla med metallspackel og slipe jevnt. Vad anser dere om dette?

 

Han var og inne på at det var vann/glykol som var grunnen til skaden på toppen.

Dette er da rene detektivjobbet! (morsomt!)

Link to post
Share on other sites

Hei Klintan!

 

Finn adresser som ser slik ut ; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=321&page=3

 

Hvor man bare får fram ett hvitt vindu må man klippe bort litt tekst fra..

 

Klipp vekk alt som står bak finnkoden, slik : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11480530

 

Den fungerer :yesnod:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha slipt toppen, og så frest ned ventilene tilsvarende. Har ikke noe stor tro på kjemisk metall til dette.

 

Hva jeg ville ha gjort med sylindrene er jeg mer usikker på. Nye foringer er nok det beste, men som du sier rimelig dyrt. Tror nesten at jeg heller ville ha honet dem opp, og montert nye stempelringer. Ikke akkurat som nytt, men høyst sannsynlig mye bedre enn den var før. Jeg gjorde dette på en veteranbil jeg hadde tidligere (riktignok bensinmotor): Slipte vekk slitekantene med drill og sliperondell, honet opp sylindrene og monterte nye ringer. Kompresjonen ble bra, ikke noe oljeforbruk og den går etter det jeg kjenner til fortsatt fint! Og denne jobben ble gjort for nesten 20 år siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha slipt toppen, og så frest ned ventilene tilsvarende. Har ikke noe stor tro på kjemisk metall til dette.

 

Hva jeg ville ha gjort med sylindrene er jeg mer usikker på. Nye foringer er nok det beste, men som du sier rimelig dyrt. Tror nesten at jeg heller ville ha honet dem opp, og montert nye stempelringer. Ikke akkurat som nytt, men høyst sannsynlig mye bedre enn den var før. Jeg gjorde dette på en veteranbil jeg hadde tidligere (riktignok bensinmotor): Slipte vekk slitekantene med drill og sliperondell, honet opp sylindrene og monterte nye ringer. Kompresjonen ble bra, ikke noe oljeforbruk og den går etter det jeg kjenner til fortsatt fint! Og denne jobben ble gjort for nesten 20 år siden...

 

Dette er nok verdt et forsøk ihvertfall. Jeg ville nok ha prøvd det før jeg skulle ha komt med 14k for 2stk nye foringer..

Link to post
Share on other sites

**foringer koster ca 7000 svenske riksdaler...(for to)

 

Kjenner ikke til motoren men..... hvor avanserte er sylinderforingene på disse ??

Bestilte et par spesial foringer direkte ifra Advancedsleeve ( ifra statene ) for ei tid tilbake, de kom på $72.26 pr stk.....

 

Var veldig enkle, men tror de var på ca samme dimensjon som de det er snakk om her

  • O.D =3,665"
  • Lenght 5,5"
  • For 3.375" bore

Burde ikke vært så vanskelig å få tatt noen mål og sent dem en prisforespørsel ?? og med dagen dollar kurs :yesnod: , hadde kanskje vært flere som var hadde lyst på noen også......virker som om det er mange som pusler med disse motorene.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En kort rapport fra jobben med 2G-n:

toppene har blitt levert til et verksted som har funnet at den ene har en sprekk.

Det var ille, nå stanser alt arbeid med motoren til det at jeg kan finne en brukt topp i bra stand.

Det viste seg at sprekken var grunnen til att den ene toppen var så ojevn, det var vann som kommit in fra sprekken.

Kommer tillbake med flere rapporter. Har hatt god hjelp av alle dere så langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...