Jump to content

Relansering Viking Conquest?

Ole-Jacob

Recommended Posts

Min første tanke når jeg så den nye var at hvis man fjærnet hardtoppen og satt igjen med bare vindskjermen, ville man få ned høyden på overbygget bakover og linjene videre mot hekken vil fungere bedre. Vet ikke om dere husker Cadillac som introduserte en bil for kanskje 20 år siden hvor det så ut som halve bagasjelokket var kappet av. Den båten minner meg om Cadillacen. Ikke det mest vellykede design-grepet.

Noen med tegneprogram som legger ut ett par alternativer vi kan stemme over.. :wink:

Her må jeg bare si meg enig i det ovenstående. Orginalen er absolutt mye penere en dette siste forsøket på modernisering, men den hadde nok tålt en liten port i akterspeilet for å gjøre tilgangen til plattformen litt enklere. Dette burde det være mulig å få til uten å "ødelegge" linjene.

mvh tuffff

Nei, det er det ikke. Men det hadde Viking gjengen greid med sitt forslag. Jeg er ikke med "motepolitiet" som slaktet forslaget, men jeg fikk heller ikke vibrasjoner i underlivet av utkastet til Viking. Litt bearbeiding så kan det bli en nydelig båt.

Kunsten når man skal modernisere en slik klassiker er å beholde nok av det klassiske til at det kan bli en ny klassiker. Ovale koøyer og avrundete vindskjermer er det vel nok av allerede.

Lykke til!

• 6 måneder senere...

Min egen mening er å beholde Viking sitt tidløse design som det er originalt men kansje med lit mer moderne vri og mere avrunede hjørner her og der. synes ikke det forslaget som viser hekken er velykket designmessig i hvertfal. Tror det er mange folk der ute som har drømmet og fantasert om en Viking Q, og om de bestemmer seg for å kjøpe en ny, tror jeg ikke at de er optatt av å endre designet noe særlig.. finnes jo masse designbomber på markedet fra før så jeg tror ikke det vil være noe poeng i å modernisere Vikingen noe særlig. bortsett fra å følge med i tiden på badeplattformer nyere materialer og fargevalg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 6 måneder senere...
  • 3 år senere...

Lenge siden det har vært et innlegg her, så tenkte jeg skulle komme med et bidrag. Har i flere år drømt om å eie en Viking Conquest, og har de siste par årene jobbet med et design slik jeg ønsker at båten skal bli. I sommer ble båten kjøpt inn. Gammel sliter med to relativt nye KAD300 fra 2004. Dette har satt fart på designarbeidet på båten slik jeg vil ha den. Det finnes masse åpne båter med gode skrog, mens en flybridgebåt med vikingens sjøegenskaper skal du lete lenge etter. Delta 40 er kanskje det nærmeste du kommer, men den har ikke flybridge.

Samtidig synes jeg en flybridgebåt fort kan bli litt for lukket, så har derfor trukket flybridgen så langt bak at det er plass til en stor takluke foran flybridgen.

Slik ser mitt design ut... :-) Har forøvrig startet en blogg her inne hvor jeg kommer til å vise utviklingen...

bilde

Det blir vanskelig å diskutere design på en båt, fordi det er så mange meninger. Min mening er at man ikke skal endre særlig på en slik båt med et tidløst klassisk design.. man kan modernisere med moderne fargevalg og moderne layout/ badeplattform. Når det gjelder ditt designforslag Fortego, så synes jeg for det første at ditt overbygg ikke harmonerer med skroglinjene. der er alle vinkler og linjer rette, mens du på overbygget gjør det stikk motsatte. Filosofien for denne type båt er jo en åpen sportsbåt med enkel design smalt skrog og lav vekt.. Du vil nok kansje ødelegge balangsen på skroget lit med å tilføre såppas mye vekt akter, samt få et mye høyere tyngdepungt.

Om du klarer å bygge den om å få til et så flott resultat som på bildet ville jeg blitt salig imponert!

Selv har jeg bare vært med på bygging av Alubåter til yrkesbruk, og med lite fokus på design, og lite mulighet for dobbeltkrummede overflater. Men jeg har tegna mange uoppnåelige drømmebåter oppigjennom tidene hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

spenstige linjer i overbygget ja , men ikke min smak, minner meg for mye om "såpekoppene" fra sealine/cranchi og hva de nå heter. Ikke spesielt tidløst etter min mening. Så er vel på linje med -morten- der. Men det er jo du selv som skal like den :)

Hvis jeg skulle valgt, så ville jeg prøvd å fått til noe ala det Trond Huseklepp / Riviera har som designfilosofi.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Faktisk er det bare en flate på min ombygging som er dobbelkrummet, og det er overflaten mellom flybridge og dekk foran :-)

Frontruten vil selvsagt være enkeltkrummet og blir tilpasset slik at den passer inn.

Jeg startet med et design som var enklere og mer "tidløst", men jeg syntes rett og slett at det ble for kjedelig! :-)

Når det gjelder tyngdepunkt, så kommer dette faktisk med all sansynlighet til å komme lenger frem enn det det er i dag, da tyngdepunktet ligger veldig langt bak på en slik båt.

Når det gjelder å greie å bygge dette, så har jeg utført adskillig mer kompliserte ting rent formmessig.

Angående vertikalt tyngdepunkt, så vurderte jeg lenge å lage kun en hardtop, men båten blir faktisk ikke stort høyere enn den er i dag, og dørken vil bli senket 20cm fra der midtkabinen slutter og akterover nettopp for å påvirke tyngdepunktet i minst mulig grad. Avstand fra topp av motor til dørk er i dag faktisk hele 40cm, så 20cm burde være tilstrekkelig for eventuelle oppgraderinger til f.eks D6 motorer.

Kommer også til å bruke en del retningsspesifikke fibermatter i oppbygging av overbygg for vektoptimalisering. Den tilbaketrukne flybridgen kommer heller ikke til å ha plass til veldig mange mennesker. Men godt mulig at jeg kommer til å gjøre noen stabilitetsberegninger og utarbeide noen stabilitetskurver for å være på den sikre siden... :-)

Hadde for øvrig i utgangspunktet designet overbygget 15cm lavere, men gjorde noen kontrollmålinger etter at jeg kjøpte båten, som viste at jeg hadde designet dørken mye lavere enn den er i dag, så overbygget har blitt høyere enn det jeg ønsket i utgangspunktet. Men det er en del av det å designe båt, en prosess som består av mange kompromisser mellom alle de ønsker man måtte ha. Jeg ønsker å få båten til å bli en best mulig (kalesjefri) familiebåt med god drivstofføkonomi, og fartsressurser og sjøegenskaper godt over gjennomsnittet.

Tre ting på en gang som ikke er så lett å få til uten kompromisser, spesielt ikke på et relativt begrenset budsjett... :-)

Det blir veldig spennede å følge dette prosjektet. Ang tyngdepungt så vil du nok oppnå noe med å senke dørken din 20cm. Det virker som på bildet at Flybridge blir grunn, uten at jeg ser dørknivå. det blir arttig å følge med på utviklingen ihvertfal. Skal du bruke D.serie så er jo de så lave at du fint kan senke dørken. Hvilket program designer du i? Lykke til med prosjektet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...