Leifer`n Startet 27.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2007 (redigert) Hei!!!!!! Kan noen sende meg tegning over hvordan jeg skal koble 4 batterier og 3 hovedstrøm brytere lade rele, har også land strøm å solcelle lading som må kobles. Jeg har satt inn baug propell også så det blir vel en hoved strøm bryter til den også. Trenger tegninger på hvordan jeg kobler alt slikt så om det er noen der ute som sitter på no info ville jeg blitt veldig glad. 1 batt til start,anker vinsj og baugpropell. og 3 batt til forbruk. Har et på 110 amp 1 på 78 amp og 2 på 55 amp Har hørt at det ikke er så gunstig at ikke batt er av samme amp styrke men at det bør gå. om jeg bruker det på 110 til start,baugp og anker vinsj. og di 3 andre til forbruk?? trenger så sårt tegninger over hvordan alt dette skal kobles. mvh Leif Redigert 27.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Finner du ikke det du trenger her, så trenger du det ikke... http://trudelutt.com/index.htm Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Zach Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Dette er en måte å koble på. Jeg setter det inn her på BP, så kan du evt. få kommentarer fra andre. Jeg har ikke vinsj (enda), men kommer til å bruke samme koblingen mellom baugpropell og vinsj (som skal være i baugen). Releet må være kraftig og tåle ladestrømmen. Vær obs på at det står spenning på releet selv om hovedbryterne er avslått (slik det er koblet her). Hovedbryter til baugpropell kan evt. være fjernstyrt fra dashbordet slik at du har kontroll hvis baugpropellen av en eller annen grunn utilsiktet kobler inn. For å "spare kabel" kan det kansje være praktisk å koble ladestrømmen til startbatteriet direkte til starteren, i stedet for direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Di rundingene på tegningen er det hovedstrøm brytere? JEG ER SÅ GRØNN PÅ DTTE AT HER MÅ DET IKKE VÆRE INVIKLETT. mvh Leif Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Hei!!!!!! Kan noen sende meg tegning over hvordan jeg skal koble 4 batterier og 3 hovedstrøm brytere lade rele, har også land strøm å solcelle lading som må kobles. Jeg har satt inn baug propell også så det blir vel en hoved strøm bryter til den også. Trenger tegninger på hvordan jeg kobler alt slikt så om det er noen der ute som sitter på no info ville jeg blitt veldig glad. 1 batt til start,anker vinsj og baugpropell. og 3 batt til forbruk. Har et på 110 amp 1 på 78 amp og 2 på 55 amp Har hørt at det ikke er så gunstig at ikke batt er av samme amp styrke men at det bør gå. om jeg bruker det på 110 til start,baugp og anker vinsj. og di 3 andre til forbruk?? Må ha det ganske greit fortalt eller tegning for nybynere da jeg er ganske så grønn på dette området. trenger så sårt tegninger over hvordan alt dette skal kobles. mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hei. Det er mye informasjon om dette med tegninger i denne linken. Da får kan du vurdere hva som passer best for deg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Siden du er ganske grønn skriver jeg noen direkte ord i tillegg til henvisningene du har fått. Det er ikke alltid like lett å lete seg gjennom de utallige henvisningene her på forumet. Det er over 430.000 innlegg her på BP - så det kan fort ta litt tid å manøvrere seg omkring. Dersom du har tenkt å jobbe endel med det elektriske anlegget utover høsten - vinteren - våren, kan det være greit å ta tingene steg-for-steg. I utgangspunktet er det ikke noe i veien for å ha ett separat batteri for start av motor og til baugpropell og ankervinsj. Hvilken batteritype har du til dette formålet idag? Videre er det ganske vanlig å ha felles minus koblet mellom alle batteriene, men dersom du har batteriforbruksmålet (amperetimeteller, "battmeter" kobles denne med shunt mellom minus på forbrukssiden og minus til forbruksbatteriene. Batterivelgeren din er kanskje av typen 0 (alt av) - 1 (tilkoblet start) - 2 (tilkoblet forbruk - som brukes ved landligge) - 3 (tilkoblet start + forbruk, som brukes ved seilas). Første råd er at du nøye kontrollerer tykkelsen på kablene mellom batteriene og de store forbrukerne (kvadratet på kablene). Her er en vanlig "feil" at kablene er for tynne, noe som i første rekke fører til at det er stort spenningsfall til baugpropellen. En annen svakhet er at kobling mellom kabler, kabelsko og batteripoler ikke er godt nok vedlikeholdt, slik at det også kan oppstå spenningsfall her. Det er ut fra tester som er utført her på BP ikke noe i veien for å benytte batterier med forskjellig kapasitet på forbrukssiden. Så er vi over på selve ladingen. Har du batterilader som benytter landstrøm. Hvordan lades batteriene opp fra båtens dynamo: har du skillerele eller skillediode, og benytter du ladeforsterker som måler spenningen på batteriene som lades? Her var noen utvalgte "start"-spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) ok Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Prøvde og legge inn 3 bilder av hvordan dette strøm rotet ser ut nå, men jeg er ny her inne så det fikk jeg ikke til. .Det jeg må få gjort er å rydde opp og få nye hovedstrøm brytere og en lade skiller, det stod 2 batt på 55amp så har jeg kjøpt 1 på 78amp og 1 på 110amp, Har hørt at det ikke er bra og sette sammen så masse forskjellige amp i forhold til lading og slikt, tenkte og bruke det på 110amp til start,,baugp,ankerv. oh di andre 3 til forbruk. jeg har også landstrøm m lader og solselle lading... jeg trenger beskrivelse og tegninger til og få dette til, da jeg ikke vet hvordan jeg skal koble dette. med alt som skal kobkes til, ønsker tegninger og eller linker til steder jeg kan finne tegninger.... Men jeg trenger virkelig hjelp til dette, om det er noen som kan gjøre det for meg, for en billig penge eller hjelpe meg med noen ordentelige tegninger på hvordan dette skal legges opp. Hilsen fra Porsgrunn Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Du kan jo få Jorg Becker til å legge opp nytt for deg. Han gjør det ordentlig profft. Selv visste jeg nok ikke hvor dårlig det stod til med det elektriske før han hadde gjort sitt. Nå er det strøm i bøtter og spann ombord. Jörg Becker Motorsykkel & Båtservice PANTERA SMP Products STERLING Power Products Elveveien 150 N-3271 Larvik Tel.: +47 33179554 Mob.: +47 47040200 Fax:+49 (0)941 5992 01343 Email: post@tbbecker.de Internet: www.tbbecker.de Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Det er ikke billig tenker jeg, og det blir jo et stykke og kjøre for han også, selv om det ikke er så langt til Porsgrunn fra larvik. Det er jo folk her hjemme som kan ta det men da snakker vi om 3-4 tundre i timen så om jeg kunne fått noen skjemaer som viser meg hvordan alt skal kobbles så kan det jo hende at jeg greier dette selv. Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Hva slags båt har du? Og hva finnes av elektrisk instalasjon i dag?? Ser du er opptatt av pris... (Hvem er ikke DET??) "Hekkelmaker" får du kanskje for 150 - 200 kr/timen; Fagfolk må du kanskje betale det dobbelte Å så kommer det an på hvor MYE som må gjøres. Redigert 28.Oktober.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Jeg har en Dacapo 30 har netopp satt inn baugpropell i den, ikke koblet til strømmen, anker vinsj, landstrøm m lader, solcelle lading så det blir så masse ledninger av ymse slag der. Han som har hatt båten har brukt blant annet en lampett kontakt til og skille start batt og forbruk. Så det er en liten dags jobb for en som kan dette... men jeg klarer det sikkert selv, men må ha noen gode tegninger jeg kan se etter. Hvor er han du nevnte fra da? Nei som jeg skriver så skal jeg sette inn en lade skiller og koble til 1 batt til start,baugp,ankervinsj. og 3 batt til forbruk Skal også sette på nye hovedstrøms brytere, di har en på Maritim til 1400 krmed lade skiller eller hva det heter og 3 hovedstrøms brytere på.....tengte og kjøpe den. Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Ikke for å virke negativ, men det er mye strøm som går i disse ledningene og man trenger en del godt verktøy for å gjøre jobben. Jeg ville anbefalt deg å få litt hjelp av en fagmann. Det kan jo være at du finner noen som kan hjelpe deg med tegninger og deler av installasjonen. Så kan du kose deg med å forlegge kablene etc. for det er ofte dette som tar tid og koster. Det å klemme på kabelsko og koble det til kan da kanskje gjøres på noen timer eller en dag. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) jepp Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Leifer'n: Ble det ikke lagt ut en tegning i en annen tråd om samme tema? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hentet fra en annen tråd: Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 HAR LAGT OPP LEDNINGENE FRA BAUG PROPPELLEN OG FRA ANKER VINSJEG DI ER PÅ 70M2 SÅ DET ER GJORT KABLER FRA BATT TIL BATT ER VEL PÅ 50M2 OG TIL JORD SKINNE ER DET VEL 10M2 TRENGER KOBLINGS SKJEMA. ER DET INGEN SOM KAN FIKSE ET SLIKT TIL MEG HER DA, MED KOBLING TIL DET JEG TRENGER. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hva er galt med det skjemaet jeg henviste til? Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 JO DET STEMMER DET JEG HAR FÅTT DENNE TEGNINGEN, MEN SKULLE HATT EN SOM ALT VAR PÅ JORD SKINNER OG BAUG PROPELL,ANKER VINSJ, SOLSELLE LADEREN OG LAND STRØM LADEREN. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 HEHE NEI IKKE NOE GALT MED DET, JEG HAR SKREVET DETTE UT OG DET ER FINT. MEN JO FLER JO BEDRE ELLER Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Det blir vel bare rot for deg med mange koblingssjemaer, eller? Jeg har tegnet store deler av anlegget til Fairline 62, kan dette være noe for deg så skal jeg spør Fairline Norge om du kan få en kopi. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Det er like viktig med tykke kabler på minus siden som på plussiden. Skjema blir det samme selv om du velger å bruke en skinne som samlingspunkt på minussiden. Hvis du har kjøpt BEP hovedbrytere med automatisk skillerele hos maritim, vil dette releet sørge for at du lader både start og forbruk hvis du kobler solcelle og landstrømslader direkte til forbruksbanken. Husk å skru av CapsLock, ellers ser det ut som du skriker. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hei Leifer'n - og velkommen til baatplassen. Du er helt fersk her og kanskje også på diskusjonsfora generelt, derfor skal jeg bare henvise til at det ser ut om du skriker DERSOM DU SKRIVER ALT MED STORE BOKSTAVER. Vi har i regelverket at vi IKKE skal skrive med caps-lock, med unntak at vi skal fremheve enkelte ord Lagt til av Ingar: Har slått sammen 4 emner til ett. Om man ikke får svar så skal man purre i det opprinnelige emnet, ikke starte nytt. Et nytt innlegg i et emne gjør alltid at det havner på toppen av førstesiden og alle vil se det. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) jo takk for hjelpen,, men enkelte ganger ser det ut som man må skrike litt hehe, neida det var en forglemmelse, men det vakte oppsikt da hvertfall.... Det er litt rart at det ikke er tegninger av koblings skjema for strøm til båter og ennå rarere er det hvist det er det og nesten ingen her inne vet hvor man skal finne det... Vell vell nokk skriking og mas på dette med strøm problemene mine,, fikk hvertfall en tårlig grei beskrivelse da. Redigert 28.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.