Jump to content

Ladeopplegg, tegninger og opplysninger


Leifer`n

Recommended Posts

Jeg synes strøm er fryktelig vanskelig. Det meste jeg har lært er faktisk her på forumet, og fra pocketboka "strøm ombord".

 

Problemet er at hvis man skal gjøre dette selv nytter det ikke med koblingsjema om man ikke forstår hvordan det henger sammen, desverre. Jeg har vel brukt 1-2 år for å lære det grunnleggende for å sette i gang, og da som sagt foran PCèn og med "strøm om bord" ved siden av.

 

Nå om dagene rydder jeg opp i oljeslanger, dieselslanger, vannrør og elektriske kabler. Har røsket ut alt av elektrisk, og fikk en hel søppelsekk av det. Det værste er å få det hele ryddig igjen når det skal på plass. Men det har jeg stort håp om at det blir nå.

 

her er noen fine emner:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767&st=0

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28371

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27560&st=20

Link to post
Share on other sites

Det er litt rart at det ikke er tegninger av koblings skjema for strøm til båter og ennå rarere er det hvist det er det og nesten ingen her inne vet hvor man skal finne det...
Er du interessert, kan du jo kikke på skjemaet jeg har tegnet for slik jeg har gjort ting i min båt? Du finner det her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja Lars dette er et skikkelig skjma, men det blir for inviklett for meg, men takk for hjelpen, har foresten vært inne på siden din og sett den er kjempe flott, har lagt den til i favoritter... Jeg vet ikke hvordan jeg legger ut et bilde her en gang jeg..

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Jeg trenger fortsatt skjemaer over hvordan jeg skal koble tli strøm......

 

Prøvde og legge inn 3 bilder av hvordan dette strøm rotet ser ut nå, men jeg er ny her inne så det fikk jeg ikke til.

 

.Det jeg må få gjort er å rydde opp og få nye hovedstrøm brytere og en lade skiller, det stod 2 batt på 55amp så har jeg

 

kjøpt 1 på 78amp og 1 på 110amp, Har hørt at det ikke er bra og sette sammen så masse forskjellige amp i forhold til lading

 

og slikt, tenkte og bruke det på 110amp til start,,baugp,ankerv. oh di andre 3 til forbruk. jeg har også landstrøm m lader

 

og solselle lading... jeg trenger beskrivelse og tegninger til og få dette til, da jeg ikke vet hvordan jeg skal koble dette.

 

med alt som skal kobkes til, ønsker tegninger og eller linker til steder jeg kan finne tegninger....

 

Men jeg trenger virkelig hjelp til dette, om det er noen som kan gjøre det for meg, for en billig penge eller hjelpe meg med noen ordentelige tegninger på hvordan dette skal legges opp.

 

Hilsen fra Porsgrunn

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg legger ut bilder her??????

Hilsen fra Porsgrunn

Skal forsøke.

 

Hvordan legger jeg inn bilder i innlegg?

Dette gjør du med "Bildeopplasting", du finner link hit på postesiden for innlegg. Etter å ha lastet opp bildet får du en link du kan lime inn i innlegg på forumet. For at bildet skal vises direkte i innlegget må du benytte Bilde-knappen, hvis ikke vil det bare vises en link til bildet.) Det finnes mange innlegg på forumet om bruk av bilder.

 

Og så finner du mer informasjon her på denne siden.

 

Lykke til

 

Husk at file størrelsen må være under 50 kb.

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør jeg men jeg kommer ikke vidre herfra,

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1252.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1253.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1254.jpg

 

Jeg får ikke gjort noe annet enn og trykke på forstørelse galasset og da kommer bildet frem der, men jeg får ikke sendt bilder eller lagt inn på siden min..

Link to post
Share on other sites

hvist jeg får lagt ut bildene eller linkene til bildene her nå så kommer dere til og syntes synd på meg hehe,

for dette strøm greiene er ikke bra.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1252.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1253.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1254.jpg

 

:flag_da: Fikk til bildene,,,, alle som ser disse er vel enige om at her må det gjøres noe????

 

Jeg trenger ret og slett et koblings skjema som jeg kan følge, men det må ikke bli for inviklet da jeg aldri har gjort dette før.

har satt inn baug propell i forige uke der er ledningene bare strekt ferdig, har også anker vinsj, solcelle lading og land strøm med lader.

 

skal ha 4 baterier 1på110 amp 1 på78 amp 2 på 55amp. Vet ikke om det er helt vildt og blande så mange amp men tenkte å sette di 2-55 amp + det 78 amp til forbruk og bruke 110 amp til baug propell, anker vinsj og start strøm.

 

Nye hovedstrøms brytere og auto ladeskiller tror jeg det heter, di har en slik på Maritim til 1400,- der er det 3 hovedstrøm brytere og et lade skille eller reele står i en firkant. Vet ikke om det er en grei investering jeg. er det noen som har forslag som kan være billigere og vell så enkelt å bra, vill jeg være glad om noen sender meg noe opplysninger og et eller to strømopplegg skjema...

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du står i "legg til svar"-bildet, klikker du [sett inn bilde]-knappen (knapp nr 7 fra venstre, den med landskapsmotiv). Så limer du inn linken (den du har tatt med ovenfor) til vedkommende bilde. Da skal bilde komme med i innlegget. Hvis du bare limer inn linken, slik du har gjort ovenfor, må leseren klikke for å få opp bildet.

Hvis du ikke får det til nå, må du lese de tips du har fått (jf. linkene) om visning av bilder.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Leifer'n

 

Og vil du enkelt rette opp innlegget ditt ovenfor, #5, går du inn og redeigerer innlegget ved å skrive img (med hakeparanteser rundt) fremfor billedadressen, og /img (med hakeparanteser rundt) bak billedadressen, - uten noen mellomrom mot adressene. Altså slik:

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1252.jpg]

Da vil bildene vises i innlegget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: "SLIK SER DET UT".....tenk deg om nå da....HVA ser slik ut og hva omhandler denne tråden :crazy::crazy::crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: "SLIK SER DET UT".....tenk deg om nå da....HVA ser slik ut og hva omhandler denne tråden :crazy::crazy::crazy:

 

 

Tenker meg litt om nå,, etter en forferdelig feil og ikke skrive samme navn på det jeg spurte om,, men det og være ny inne på en slik plass bør jo også være rom for noen feil,,, så om du/dere er så feilfrie og eller ikke har noen fornuftige svar på det jeg spør om, syntes jeg det kansje er like greit å la være og svare eller og skrive noe...OK.

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Leifern.

Jeg skjønner du roper på hjelp, men du trenger ikke være fortvilet. Det ser ofte verre ut enn det egentlig er. Jeg vil råde deg til å bruke litt tid først på å beskrive behovet og se litt på plasseringen av komponentene i første omgang.

 

Hvis vi ser på batteri installasjonen slik den er i dag, så er denne ikke i tråd med regelverket. Åpenbare mangler er at batteriene ikke er installert i syrefaste kar og kanskje mangler lufting. Videre så inneholder batterirommet brytere og releer men anlegget mangler sikringer.

 

Hvis du har til hensikt å lage et godt anlegg som også tilfredsstiller kravene, må man se på hvilke muligheter det er fysisk i båten til å montere blant annet batteribrytere, sikringer etc. (Elektrisk utstyr skal ikke monteres i batterikassen på grunn av eksplosjonsfaren).

 

Så må man se litt på hva som er tilgjengelig av deler og hva som vil passe hvor osv. Det kan for eksempel være at et batteribryterpanel med integrert hovedsikring til forbruk et tingen.

 

Har du ikke noen fagbutikk i nærheten som kan hjelpe deg med dette og vise deg noen alternative deler?

Har du en målsetning om å bygge etter forskriftene, så må en kanskje begynne med å gi råd først og fremst rettet mot regelverk og årsakene til kravene. Man skjønner ofte den videre gangen med oppbygningen av anlegget hvis man begynner riktig.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt i August i den står det 2 stk 55amp batterier.

 

Jeg fikk kjøpt 1stk 78amp og 1 stk 110 amp som er så godt som nye.Som jeg skal ha i båten.

 

Men det er enkelte som sier at jeg ikke kan ha så mange forskjellige batterier tilkoblet?

 

Di mener vel at om jeg har et på 55 amp og et på 110 amp, så vil aldri det på 110 amp bli full ladet? ikke vet jeg?

 

Stemmer det og eventulet hvorfor???

 

Det er vel ikke slik at jeg må må gå til anskaffelse av nye batterier eller??

 

Er det noen her som har peiling på dette?

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Leifern.

Du har nå 55 svar fordelt på 5 tråder som mer elle mindre omhandler planen om det elektriske anlegget. (Dine egne svar inkludert). Leser du svarene eller bare spør du? Det kan hende at det ligger et spørsmål også i svaret som gis, og som er viktig for rådene videre for din del.

Du skjønner at hvis noen skal kunne følge med på utviklingen fremover, så må man kanskje holde spørsmålene litt samlet. Ellers vil du kanskje få mange sprikende svar tilbake på forskjellige steder, og må ansette sekretær for å beholde oversikten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...